Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 6 av 141 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 ... SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 2813
    Active Motoman sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Noen som kan bekrefte om 99.26 er magnetisk skjermet. Det står så på surround.no, men kunne ikke finne noe om det på xtz.se.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    virker som de har bytta den svenske spec teksten med teksten til den skjerma senterhøyttaleren 99.25 shielded.

XTZ 99.25 Center

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    virker som de har bytta den svenske spec teksten med teksten til den skjerma senterhøyttaleren 99.25 shielded.

XTZ 99.25 Center
    99.25 og 99.25 center er samme höyttalere.
    99.26 er også samme höyttaler, bare med et litt annerledes kabinett.

Hvorfor trenger du magnetisk skjermet, motoman? Skal de stå helt inntil en billedrörs-TV?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har testet ztx 70 satelitte? hvordan ser du ut? veldig plastikk?

Tenker på å kjøpe 99.26 og ZTZ 99.21 Center, har allerede en XTZ 99 W10.16 som jeg er kjempe fornøyd med.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    99.25 og 99.25 center er samme höyttalere.
    99.26 er også samme höyttaler, bare med et litt annerledes kabinett.

Hvorfor trenger du magnetisk skjermet, motoman? Skal de stå helt inntil en billedrörs-TV?
    Fant ut til slutt at 99.26 ikke er skjermet. Fant også ut at det ikke var et tema siden jeg har en plasmaskjerm, så da var det løst for min del. Skal bli gøy å få de i hus.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Motoman
    Fant ut til slutt at 99.26 ikke er skjermet. Fant også ut at det ikke var et tema siden jeg har en plasmaskjerm, så da var det løst for min del. Skal bli gøy å få de i hus.
    Gratulerer! Skal bli artig å lese dine inntrykk.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke skjerma, min 20" TV ble helt blå i bildet med dem ved siden av

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet åssen 99.26 spiller med Yamaha RX-V663?

Newcomer hensun sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Aner ikke men jeg har RX-V650 og 99.26 så jeg kan ta en liten bypass på Krellen en kveld og prøve Vet ikke hvor stor forskjell det er på V663 og V650?
    Vurderer du høytalerene eller forsterkeren?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hensun
    Hei

Aner ikke men jeg har RX-V650 og 99.26 så jeg kan ta en liten bypass på Krellen en kveld og prøve Vet ikke hvor stor forskjell det er på V663 og V650?
    Det hadde värt artig å höre hva du mener om XTZ/Krell.:-D

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før Krellen brukte jeg Xindak 6950 men der savnet jeg en del i toppen. For lite luft og detaljer. Umiddelbart når Krellen ble hektet på 99.26 åpnet de seg og viste virkelig hva de var gode for. Aldri før har høyttalere til den prisen gjengitt så detaljert, luftig og behagelig lyd her i hus!!! Med Xindaken så måtte jeg kjøre diskanten på +4dB men denne ble satt ned til 0dB på Krellen og lydbildet ble mer helhetlig, avslappet og det ble en dybde i lyden som jeg virkelig likte. Mellomtonen er Krellen god kjendt for også her ble det et kjempeløft da jeg synes basen for god lyd ligger akkurat i mellomtone/ midtbass området. Ellers så var skille på det nedre sjiktet ikke så markant men noe hurtigere og kontrollert var det absolutt. Nå har jeg byttet ut 99.26'ene til Acustat Z-1100 men har ikke engang vurdert å selge XTZ'ene. Disse forblir i dette hus

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før Krellen brukte jeg Xindak 6950 men der savnet jeg en del i toppen. For lite luft og detaljer. Umiddelbart når Krellen ble hektet på 99.26 åpnet de seg og viste virkelig hva de var gode for. Aldri før har høyttalere til den prisen gjengitt så detaljert, luftig og behagelig lyd her i hus!!! Med Xindaken så måtte jeg kjøre diskanten på +4dB men denne ble satt ned til 0dB på Krellen og lydbildet ble mer helhetlig, avslappet og det ble en dybde i lyden som jeg virkelig likte. Mellomtonen er Krellen god kjendt for også her ble det et kjempeløft da jeg synes basen for god lyd ligger akkurat i mellomtone/ midtbass området. Ellers så var skille på det nedre sjiktet ikke så markant men noe hurtigere og kontrollert var det absolutt. Nå har jeg byttet ut 99.26'ene til Acustat Z-1100 men har ikke engang vurdert å selge XTZ'ene. Disse forblir i dette hus
    Glemte å legge til at den største forbedringen med XTZ 99.26 og XTZ 99 W10.16 som jeg har erfart er å bytte ut de medfølgende plast/ gummi knottene til SuperSpikes. Dette er spikes som er "innkapslet" slik at de kan stå direkte på underlag uten å skade satidig som en kan flytte de rundt når en skal finne riktig posisjon

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt å lese. Har selv forsökt med 4dB pluss i diskanten, men det blir alt for mye.
    Jeg deler på 40Hz og det trives 99.26 veldig godt med. Fin stram og kjapp mellombass. Jeg föler de trives med litt ekstra krefter.

Glemte å legge til at den største forbedringen med XTZ 99.26 og XTZ 99 W10.16 som jeg har erfart er å bytte ut de medfølgende plast/ gummi knottene til SuperSpikes. Dette er spikes som er "innkapslet" slik at de kan stå direkte på underlag uten å skade satidig som en kan flytte de rundt når en skal finne riktig posisjon
    Har faktisk vurdert norske SuperSpikes en god stund nå. Time will tell ...

Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    37
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Morsomt å lese. Har selv forsökt med 4dB pluss i diskanten, men det blir alt for mye.
    Jeg deler på 40Hz og det trives 99.26 veldig godt med. Fin stram og kjapp mellombass. Jeg föler de trives med litt ekstra krefter.

Har faktisk vurdert norske SuperSpikes en god stund nå. Time will tell ...

LØP OG KJØP!!! Bedre oppgradering for 500,- får du ikke

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

jeg vurdere disse veldig sterkt. V650 har vel ikke støtte for nye HD lyden. Jeg har selv 640

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel komme med min vurdering av 99.26. Resten av utstyret jeg bruker består pr i dag av Xindak Muse Deluxe 1.0, NAD C370, XTZ 99 W12, Supra/Nordost kabler og Apollo A2/7 Stativer.

Jeg må sammenligne disse med Triangle Celius ESW som jeg hadde inntil nylig. Måtte "nedgradere" til XTZ grunnet en liten krabat i huset som er i ferd med å begynne og krabbe :-D

Det første som slo meg var den massive bassen, og selv om det begynner å bli en klisje og skrive det, så måtte jeg sjekke om subben sto på! Det gjorde den altså ikke. I forhold til Trianglene er det utklassing i bassområdet. Jeg kommer nok ikke til å bruke subben til musikk, uansett ikke før jeg får integrert den skikkelig. Med de gammle høyttalerene var subben et "must", da de ikke gikk dypt nok. Det skal sies at jeg har møbelert om stua etter byttet, men tviler på at det utgjør veldig mye.

Diskant/mellomtone på Trianglene var i mine ører veldig sømløse, og av høy klasse. Absolutt det beste med høyttalerene. På XTZ virker overgangen mellom diskant og øvre mellomtone ikke like perfekt, men dette kommer seg kanskje med mer innspilling (ca 25 timer så langt). Mellomtonen på XTZ har litt mer pondus, noe som gjør det hele veldig behagelig å høre på, dog ikke så veldig nøytralt som Triangle. Diskanten på XTZ er veldig oppløst, og får med seg skremmende mye detaljer og er minst på nivå med Triangle, som har fått mange godord fra diverse tester. XTZ diskanten kan virke noe spissere på noe musikk. Igjen kan kanskje mer innspilling bøte på dette, eller elektronikk som kanskje matcher bedre. Celiusene har fra noen fått kritikk for å låte lyst/spisst, men slik har det aldri vært hos meg, og på min elektronikk.

Det er en ting med XTZ som jeg synest er noe problematisk, eller rettere sagt Seas elementet. Musikk med en god del bassinformasjon, f.eks. Massive Attack med låta Protection, fremkaller irriterende blåse/blaffre lyder mellom membran og fasepluggen. Dette hadde jeg overhode ikke forventet av et high-end element fra Seas. Dette er ikke et problem når man spiller vanlig akustisk musikk, men for de som hører på musikk med mye bassinformasjon kan det kanskje bli plagsomt.

Alt i alt er jeg meget godt fornøyd med disse. I tillegg føler jeg at nedgraderingen egentlig er en oppgradering. XTZ har nok litt mer å gå på med mer innspilling, og litt bedre elektonikk. Derfor er planen å skaffe meg en ny forsterker (har jeg sagt lenge). Electrocompaniet ECI3, Abrahamsen V2.0 eller Hegel H1 Mk4 er foreløpig kandidatene.

Oppdaget også i dag at finishen på den ene høyttaleren ikke er helt god. Man kan se på den ene siden at ikke grunnarbeidet er godt nok. Dermed er det ett lite felt med noen ujevnheter som man kan se under lakken. Dette kan tyde på noe dårlig kvalitetssikring i og med arbeidet som er lagt i kassene. Dette burde noen ha oppdaget. Får se hva Surround.no mener om den saken. Om det blir retur eller noen form for kompensasjon?

Har ikke testet med bøylene og basspluggene enda. Mulig 2 db reduksjon gjør at diskanten integreres bedre? Dette vil jeg først teste når de er innspillt og jeg er bedre vant med hvordan lyden er/blir. Føler at jeg da har et bedre sammenligningsgrunnlag.

Intermediate Mori sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    2,708
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Frister meg stadig mer og mer disse XTZ'ene. Eneste ankepunktet jeg finner (kanskje ubegrunnet) er en liten senter høytaler.

Hva slags erfaringer har dere med senterhøytalerene ? Tenker da hovedsakligt på 99.25 senter'en. Den ser da unektelig liten og stusselig ut ?

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Motoman: SEAS elementet produserer ikkje (!!) blåse/blafre lydar! Det finn du ut når du får satt større forsterkarkraft på.

Eg trudde det same som deg heilt til effekttrinnet kom i hus. Eg spelte då fleire songar som eg tidligare hadde opplevd dette fenomenet på. Vrengde volumet like høgt..høgare...og så høgt eg berre turde. Viste seg at lydane kom frå komprimering pga for lite forsterkarkraft. Lurar på om impedansekurva er vanskeleg på diskant+mellomtone. (Om du brukte bi-amp muligheten i C370 så taklar den slike lastar endå dårligare enn uten)

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mori: Kjøp to

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikler noe veldig på de jeg også, men er litt skeptisk til om jeg har nok power,
    Onkyo 705 - hva tror dere, blir det for spedt?

Stig

Side 6 av 141 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 10 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 136 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •