Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 58

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 58 av 141 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 108 118 128 138 ... SisteSiste
Viser resultater 1,141 til 1,160 av 2813
    Intermediate DiFontaine sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Har et spm til 99.36 eierne her inne: Er det deres oppfatning at 99.36 ikke egner seg til å spille skikkelig høyt? Har lest at flere sliter med at de gir seg tidlig til tross for bra med effekt. Dette er isåfall en dealbreaker for meg.
    Jeg er egentlig en Klipsch type hva lydpreferanser angår (dynamikk, SPL spilleglede med samtidig god lydkvalitet ellers), men design, omtaler, og prisen på disse høyttalerne tiltrekker meg jo veldig.
    Jeg hadde tenkt til å bruke enten en RXV3900 reciever eller noe tilsvarende i pris stereo til å drive, noe mer har jeg ikke råd til.
    Nå har ikke jeg 99.36, men 99.26 og disse har jeg testet opp mot flere Klipsch modeller (husker ikke hvilke). Klipsch er jo veldig lettdrevne og har ekstremt mye dynamikk, så hvis det er det du er ute etter er nok ikke XTZ noe for deg. XTZ generelt krever mye mer av forsterkeren, men de gir absolutt mye lydglede og vel så mye lydtrykk og dynamikk med den rette forsterkeren.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et spm til 99.36 eierne her inne: Er det deres oppfatning at 99.36 ikke egner seg til å spille skikkelig høyt? Har lest at flere sliter med at de gir seg tidlig til tross for bra med effekt. Dette er isåfall en dealbreaker for meg.
    Jeg er egentlig en Klipsch type hva lydpreferanser angår (dynamikk, SPL spilleglede med samtidig god lydkvalitet ellers), men design, omtaler, og prisen på disse høyttalerne tiltrekker meg jo veldig.
    Jeg hadde tenkt til å bruke enten en RXV3900 reciever eller noe tilsvarende i pris stereo til å drive, noe mer har jeg ikke råd til.
    Skal dette være til et stereo oppsett?

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BoGGis:
    I første omgang blir det stereo ja. Med en reciever hadde det jo vært mulighet for å oppgradere til surround om jeg ønsker det. I tilegg har reciever romkorreksjon og mulighet til å dele bassen mellom ht og sub. Jeg har svært stor tro på manuell romkoreksjon og ønsker å bruke sub.

Takk for svaret DiFontaine. Hva ville du si er en forsterker som henter frem det beste i 99.36 da?
    Blir litt forvirret når du sier at XTZ kanskje ikke er det rette for meg om man legger vekt på lydtrykk, dynamikk og spilleglede og så sier du at de matcher klipsch på dette med rett forsterker...

Newcomer misterstatetrooper sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje er dette til hjep (sitat fra minitest på avforum.com)

"AV Receiver owners had better think carefully too. I would debate whether all but the best will have the transparency necessary to do the XTZs justice, but in power terms anything much below the likes of a Denon 4308 or Onkyo 905 is going to get eaten for breakfast. I'm not talking about sheer wattage, but the need for a healthy current supply if it isn't all going to go south at anything other than moderate volumes."

XTZ 99.36: A Review: UK First! - AVForums.com

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BoGGis:
    I første omgang blir det stereo ja. Med en reciever hadde det jo vært mulighet for å oppgradere til surround om jeg ønsker det. I tilegg har reciever romkorreksjon og mulighet til å dele bassen mellom ht og sub. Jeg har svært stor tro på manuell romkoreksjon og ønsker å bruke sub.

Takk for svaret DiFontaine. Hva ville du si er en forsterker som henter frem det beste i 99.36 da?
    Blir litt forvirret når du sier at XTZ kanskje ikke er det rette for meg om man legger vekt på lydtrykk, dynamikk og spilleglede og så sier du at de matcher klipsch på dette med rett forsterker...
    Om du senere vil bygge ut til surround bør du vurdere å kjøpe en forsterker med prosessorinngang noe alla den jeg har. Disse Parasound forsterkerne matcher XTZ veldig bra samtidig som de ikke koster allverdens. Den har også skikkelig prosessorinngang med Theater Bypass funksjon. Det betyr at dersom du senere kjører pre out fra en rimeligere reciever inn i forforsterkeren så går signalet kun rett igjennom når man kjører denne funksjonen.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    58
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har selv 99.36 og sliter med mellomtonen og dynamikk. Og jeg føler heller ikke at jeg kan spille "grisehøyt". Lurer da på om det kan være forsterkeren sin feil, jeg kjører idag på en H/K AVR645, vil den være for "pinglete" for høytalerne?

Jeg lurer også på om XTZ Class forsterker vil være en bra match? Vil jeg da få den som jeg savner

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MortenVH
    Jeg har selv 99.36 og sliter med mellomtonen og dynamikk. Og jeg føler heller ikke at jeg kan spille "grisehøyt". Lurer da på om det kan være forsterkeren sin feil, jeg kjører idag på en H/K AVR645, vil den være for "pinglete" for høytalerne?

Jeg lurer også på om XTZ Class forsterker vil være en bra match? Vil jeg da få den som jeg savner
    Jeg har ikke hørt HK på XTZ men har hørt mange si at dem har en slags liten gain i diskant og bass området som setter mellomtonen litt i skyggen. Jeg er desverre da ikke så sikker på om hk matcher xtz så veldig bra...

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva ville du si er en forsterker som henter frem det beste i 99.36 da?
    Beklager at det kanskje ble litt forvirrende (ser det selv nå). Poenget mitt er at XTZ er en høytaler som krever en god del mer krefter enn Klipsch. Så hvis du går fra Klipsch til XTZ vil du nok oppleve å måtte skru volumet på forsterkeren betydelig opp for å få samme dB (lydstyrke...). Meeen, du vil også få ett mye mer kontrollert lydbilde. Personlig synes jeg horndiskanten til Klipsch blir litt for skarp. Og jeg kunne aldri tenkt meg å byttet XTZ hytalerene mine med Klipsch (iallefall ikke i musikksammenheng)
    Til fest og baluba og film er Klipsch ypperlige, til musikk ville jeg gått for XTZ.
    Håper dette var litt mindre forvirrende

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har du jo fått en del innspill her som gir et brukbart bilde tror jeg. Er det russefest-nivå du er ute etter må du ha godt med muskler på 99.36. Kanskje er Klipsch et bedre valg da. Er det mer HiFi du ønsker kan 99.36 anbefales. Selv kjører jeg 2x100 (ordentlige klasse A) Watt på disse, og det gir godlyd. Trenger ikke sub før du begynner med film - det er plenty med trøkk i bånn (til musikk) på disse høyttalerne, og husk at med 3900'en kan du bi-ampe.

Men det er kanskje en ide å utsette receiverkjøp nå hvis du ikke skal ha resten av surround-pakka, og heller gå for en forsterker som BoGGis foreslår. Om et år får du en 3900 til halve prisen av i dag, bankers.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror at de som sliter med mangel på kontroll på 99.36 stort sett bruker surround recivere. Og surround receivere har som regel nettopp sin svakhet i effekdelen. Har du gode watt, behøves det ikke mye. Som tildigere nevnt, bruker jeg 2x60 ICE watt på mine og har stålkontroll. Jeg vil heller ha nedgradert budsjettet til surroundreceiver og kjøpt effekforsterker i tillegg. F.eks Yamaha 1900 sammen med et effektrinn.

XTZ er nok en mye bedre allrounder enn Klipsch. Spiller åpnere, mer detaljert og er mer nøytral. Til rock og hjemmekino er sikkert Klipsch morsommere. Burde være enkelt å velge hvis man får lyttet til begge.

Newcomer misterstatetrooper sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Jeg tror at de som sliter med mangel på kontroll på 99.36 stort sett bruker surround recivere. Og surround receivere har som regel nettopp sin svakhet i effekdelen. Har du gode watt, behøves det ikke mye. Som tildigere nevnt, bruker jeg 2x60 ICE watt på mine og har stålkontroll. Jeg vil heller ha nedgradert budsjettet til surroundreceiver og kjøpt effekforsterker i tillegg. F.eks Yamaha 1900 sammen med et effektrinn.

XTZ er nok en mye bedre allrounder enn Klipsch. Spiller åpnere, mer detaljert og er mer nøytral. Til rock og hjemmekino er sikkert Klipsch morsommere. Burde være enkelt å velge hvis man får lyttet til begge.
    Nå er kanskje en Yamaha V1900 i den klassen receivere som nok vil begynne å ha nogenlunde kontroll, men er nok enig med det du ellers sier.
    En A100 D3 som nevnt lenger oppe på siden vil nok være en bra match.

Selv har jeg nettopp skaffet meg en Rotel 1075 - og en Onkyo 876 i bestilling (kanskje litt smør på flesk, effektmessig...), men kan ikke skjønne annet enn at det må bli godt knall. Veldig spent i alle fall. Tenker da på å bi-ampe 99.36 og la den siste kanalen gå til 99.25 som jeg har i horisontal stilling foran lerretet.

Newcomer dant sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål...

Jeg har 99.26 og veldig fornøyd! har lyst til å kjøpe meg 2stk w19.17 sammen med SUB AMP1 eller SUB AMP1 DSP. men hva er egentlig forskjellen mellom disse forsterkene sånn i praksis? Jeg bruker annlegget mest til musikk. er det noen som kan hjelpe og forklare litt? kanskje noen også har erfaringer med den ene eller andre eller begge...

Glad for svar

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle tilbakemeldingene og for at du orket å formulere deg på nytt DiFontaine.
    Greia er vell at jeg er litt som Ole Brum =D, ja takk begge deler. Og det skal vel vanskelig gjøres med det budsjettet jeg har.

Jeg har en en viss lidenskap for live musikk og heftig PA-rigger så Klipsch innehar kvaliteter jeg syntes veldig godt om. På den andre siden er jeg redd for at jeg skal gå å irritere meg over mangler i lydbildet ved normale lytte nivåer og ikke minst utseende. Jeg har en stuekino og det hadde vært veldig greit å forsvare nye hifi-kjøp med at jeg går over til mindre og penere utstyr når dama ser at det står nye høyttalere i stuen. Hjelper lite for henne at de har heftig dynamikk og spiller 120db...

Men som sagt jeg tror jeg har fått de svarene jeg trenger så får tiden vise hva det blir til.

Over og ut

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ er en nøytral høyttaler uten noe særlig varme og fylde. Onkyo er også det utifra hva jeg leser. Så ikke sikkert det er den beste matchen, men kilde og smak spiller også inn. Vil tippe at Yamaha, Marantz og Parasound er merker som passer XTZ bra. XTZ sin egen forsterker er jo dessuten et glimrende utgangspunkt siden den også kan fungere som ren effektforsterker som man kan hektes på en receiver.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ er en nøytral høyttaler uten noe særlig varme og fylde. Onkyo er også det utifra hva jeg leser. Så ikke sikkert det er den beste matchen, men kilde og smak spiller også inn. Vil tippe at Yamaha, Marantz og Parasound er merker som passer XTZ bra. XTZ sin egen forsterker er jo dessuten et glimrende utgangspunkt siden den også kan fungere som ren effektforsterker som man kan hektes på en receiver.
    Vil ikke si meg helt enig i påstanden om nøytral, uten varme og fylde. I forhold til mine gamle Audiovector Mi3 er 99.26 mye mer livlige. Mer dynamikk og dypere bass er nå mitt inntrykk. Åpnere i toppen også:-D

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med nøytral gjengivelse tenker jeg på klangsignatur og linæritet. Sistnevnte kan man forsåvidt endre med bassplugger og innstillinger. I forhold til andre høyttalere jeg har sammenlignet med, så opplever jeg i alle fall at XTZ har en mer nøytral klang. Men det er vel mye som spiller inn på våre ulike opplevelser. Dynamikk og dypbass har ikke noe med nøytralitet å gjøre, men enig at de bra på det i forhold til prisen. 99.36 går dypere i bassen enn mine gamle B&W 703 som kostet over dobbelt så mye.

Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    1,331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med nøytral gjengivelse tenker jeg på klangsignatur og linæritet. Sistnevnte kan man forsåvidt endre med bassplugger og innstillinger. I forhold til andre høyttalere jeg har sammenlignet med, så opplever jeg i alle fall at XTZ har en mer nøytral klang. Men det er vel mye som spiller inn på våre ulike opplevelser. Dynamikk og dypbass har ikke noe med nøytralitet å gjøre, men enig at de bra på det i forhold til prisen. 99.36 går dypere i bassen enn mine gamle B&W 703 som kostet over dobbelt så mye.
    Vi er nok egentlig enige. Er bare ikke alltid like lett å beskrive lyd og lydinntrykk...:-D

Uansett så er iallefall jeg superfornøyd med mine 99.26, samme hva andre mener om de:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp kjøpt et par med 99.36 hvit finish. De er koblet opp på en Hegel H200. Har lyttet litt forsiktig i noen dager nå og er meeget fornøyd Venter på at høytalerene skal bli spillt inn, så får jeg dømme lyden litt mere kritisk da.
    Var redd for at det kunne bli for nøytralt/kjedelig og kanskje litt spisst sammen med hegelen, men det blir det så absolutt ikke. Utrolig detaljert lyd, dyp og massiv bass og en herlig mellomtone. Kan jo egentlig ikke ønske mer!

Gleder meg skikkelig til å få spillt de inn, justert plassering samt oppgradere kablene...

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dant
    Spørsmål...

Jeg har 99.26 og veldig fornøyd! har lyst til å kjøpe meg 2stk w19.17 sammen med SUB AMP1 eller SUB AMP1 DSP. men hva er egentlig forskjellen mellom disse forsterkene sånn i praksis? Jeg bruker annlegget mest til musikk. er det noen som kan hjelpe og forklare litt? kanskje noen også har erfaringer med den ene eller andre eller begge...

Glad for svar
    Forskjellen er at du har flere innstillingsmuligheter med DSP-modellen.
    Selv har jeg 2stk subamp1 til mine 10.17P, sånn at jeg i alle fall kan justere subbene uavhengig av hverandre. Det fungerer i alle fall knall hos meg...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Har et rom som gjør det tilnærmet umulig å ikke plassere høyttalerne lengre unna veggen enn 5 cm... Har sett litt på 99.26, men ser for meg at disse er ugunstig å plassere så nært veggen. Hva tror dere?

Side 58 av 141 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 54 55 56 57 58 59 60 61 62 68 78 88 98 108 118 128 138 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •