Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 3 av 141 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 2813
    Newcomer Mesa/Boogie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jeg merker nå som jeg ikke kjører så mye lyd ut fra pc der jeg har EQ, så blir bassen mer definert og strammere, men litt for slank for min smak.. Tror en kjapp og grov 10" sub vil passe bra i mitt oppsett og stue, da kanskje 12" blir for mye av det gode..?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må ikke glemme denne glimrende testen av 99.25 fra Kenti:
    http://avforum.no/forum/tester-audio...z-99-25-a.html
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Må ikke glemme denne glimrende testen av 99.25 fra Kenti:
    http://avforum.no/forum/tester-audio...z-99-25-a.html
    Jeg hadde vært meget interessert i å ta en A-B test av 99.25og 99.26 for å finne ut om de faktisk låter identisk eller om det er forskjeller, og evt hvilke..
    Musikken låter helt annerledes i mine ører etter jeg fikk disse høyttalerne, det eneste som mangler nå er en god sub som tilfører det siste lille trykket og bunndraget så blir det utopia i min stue!

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Banne i kirka

Sitat Opprinnelig postet av Mesa/Boogie
    Jeg hadde vært meget interessert i å ta en A-B test av 99.25og 99.26 for å finne ut om de faktisk låter identisk eller om det er forskjeller, og evt hvilke..
    Musikken låter helt annerledes i mine ører etter jeg fikk disse høyttalerne, det eneste som mangler nå er en god sub som tilfører det siste lille trykket og bunndraget så blir det utopia i min stue!
    Du har ikke prøvd med kraftigere effekttrinn enn de ec ampene? xtz'ene krever endel kraft, som du sikkert vet. Jeg synes de gir nok bass jeg, i alle fall til musikk.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Protet
    Du har ikke prøvd med kraftigere effekttrinn enn de ec ampene? xtz'ene krever endel kraft, som du sikkert vet. Jeg synes de gir nok bass jeg, i alle fall til musikk.
    AW60 brokoblet skal gi 180watt pr kanal så det burde holde, selvom to NEMO-blokker på 2x600w hadde nok fått høyttalerene til å låte helt annerledes..
    Til musikk er det nok bass ja, men kunne tenkt meg bassen enda strammere og mer kontrollert bass

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Legger ut røyk og trekker seg tilbake

Var sikker på de ga 2x60 @ 4 ohm, men det er tydeligvis 2x110.

*host*

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Før eg fekk effektforsterkar drog HK AVR8500 mine XTZ 99.36 heilt ok. Men for ein som likar musikk på øyreblødar-volum så gjekk det ikkje heilt utan kompresjon med tilhøyrande ulydar (sjølv med delefrekvens på 80Hz).
    I dag drives 99.36 av TacT SDA2175 effektforsterker (2x200W 8 Ohm) på diskant/mellomtone. Basselementet drives av surroundreceiver (120W 8 Ohm). Føler no eg får det meste ut av desse høgtalarperlene
    Effekt bør vera førstepri for folk med begrensa budsjett.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var sikker på de ga 2x60 @ 4 ohm, men det er tydeligvis 2x110.

*host*
    Hva de leverer på forskjellig ohm aner jeg ikke, men jeg har jo koblet to AW60 sammen, og Volker Hunger fra Electrocompaniet gjorde jobben for meg og mente de nå leverte 180w per kanal. NEMO-blokkene er satt sammen av to AW180 og leverer 600w, så det stemmer nok bra..

Men uavhengig av at 180w skal holde teoretisk, er jeg enig med deg. Disse høyttalerne trenger så mye krefter man kan gi dem og jeg mistenker at om jeg hadde hatt 400-500w på dem hadde lyden vært av en annen klasse.. Spesielt i bassområdet der jeg syns AW60 blir litt slapp..

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sikler veldig på disse 99,36, men er litt usikker på om jeg har kraft nok - har Onkyo 705. Noen som som har formening om det blir for veikt:
    160 W/Ch Minimum into 6Ù, 1 kHz, IEC (1 Channel Driven)
    Har kjøpt denne reciver for 5 mnd siden og er såpass fornøyd at jeg ikke
    kommer til å bytte denne. Vil f.eks 99,26 være lettere?

MVh
    Stig

Newcomer Cleeves sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    224
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sosyv
    Jeg sikler veldig på disse 99,36, men er litt usikker på om jeg har kraft nok - har Onkyo 705. Noen som som har formening om det blir for veikt:
    160 W/Ch Minimum into 6Ù, 1 kHz, IEC (1 Channel Driven)
    Har kjøpt denne reciver for 5 mnd siden og er såpass fornøyd at jeg ikke
    kommer til å bytte denne. Vil f.eks 99,26 være lettere?

MVh
    Stig
    Du vil alltids kunne driva både 99.26 og 99.36 med hvilken som helst receiver, men ikkje på hvilket som helst volum før du merker at lydbildet skifter totalt karakter og faller sammen. Som sagt så bør du tenka effektforsterkar etterkvart, men det får du vurdera sjølv. 160W i 1 kanal med kun 1KHz-tone som belastning (i hvilket tidsrom....brøkdels sekund?) gir ingen god informasjon om kontrollen forsterkaren vil ha på en vanleg høgtalar. Vil tippa den yter mellom 50-70W med to kanaler drevet samtidig slik en vanlegvis måler effekten i seriøse forsterkarar.

Når det gjeld 99.36 så trur eg ikkje den er spesielt mykje tyngre å drive enn 99.26. Med AVR8500 tilkobla kun diskant&mellomtone fekk eg kompresjonar ved ca samme volum som når basselementet var tilkobla i tillegg. Merkeleg ja, men det skuldast sikkert at impedansekurva til diskant&mellomtone er mykje vanskelegare å handtere enn basselementets.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @sosyv

Har du preout på den onkyo burken din? Hvis så er tilfellet er det en god ide som AndreWerdenskrieg skisserer; eget effekttrinn til frontene. Som f eks den ampen fra XTZ.

Hvorfor tenker du på 99.36ene? 99.26 gir himla mye lyd, og har endel høyere WAF.

Tror ei xtz pakke med 99.26 og den ampen AW lenka til ( samla pris rundt 11-12k) vil hevde seg veldig godt sammenligna med andre løsninger i det prissjiktet

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @sosyv

Har du preout på den onkyo burken din? Hvis så er tilfellet er det en god ide som AndreWerdenskrieg skisserer; eget effekttrinn til frontene. Som f eks den ampen fra XTZ.

Hvorfor tenker du på 99.36ene? 99.26 gir himla mye lyd, og har endel høyere WAF.

Tror ei xtz pakke med 99.26 og den ampen AW lenka til ( samla pris rundt 11-12k) vil hevde seg veldig godt sammenligna med andre løsninger i det prissjiktet
    Hei,

ja, onkyo'n har preout, da kan det være en løsning å putte på et effekttrinn.

Jeg er ikke helt enig med deg i at 99,26 har høyere waf, jeg syntes 36 er minst like pene, dessuten tar de akkurat like mye plass ut på gulvet. Og de koster omtrent det samme med stativ. Med 36 vil jeg tro man få mer fylde i lyd når man har en ekstra 6,5''. Stua er dessuten ganske stor. Jeg har 99w12 fra før. Skulle likt å høre begge før jeg bestemmer meg.
    Takk for input.

Mvh
    Stig

Newcomer Stianb4 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har formening om hvilken effektforsterker som "passer" bra til 99,36?
    Har hatt mine et par dager og fant fort ut at naden (t753) er Alt for dau. Prisklasse opp til 10.000:???:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører Rotel på mine 99.21, og det funker kanonsk:-)! så det kan jeg anbefale. Finnes selvfølgelig flere...

Newcomer Stianb4 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen andre som har forslag til forsterkere? Har prøvd med en eldre nad c272 i et par timer - og merker det kommer seg, men har såå lyst på mer! Føler jeg får utnytta maks 50% av hva som bor i disse høytallerne:sad:

Intermediate RockyIII sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat fått i hus xtz 99.25, og lurer nå på hvilken høytalerkabler jeg skal kjøpe.
    Tenkte meg i prisklassen maks ca 1000 lappen, og helst bi-wire. (tenkte å kanskje kjøpe brukt å)

Noen forslag ? Hvis høytalerkablene har stor innvirkning på hvordan lydbilde blir, så vil jeg helst ha noen som er på det nøytrale/varme (men ikke kvelende).

P.S Må si Xtz`ene har vært en stor overraskelse, synes det ble 100 ganger bedre enn Patos lyric 402 MKII, lyden åpna seg noe veldig iforhold og ble en fryd å høre på.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    29
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil EC ECI-1 drive disse?

Er litt skeptisk til om forsterkeren min har nok muskler til å drive disse. Noen som har synspunkter, ECI-1 er 100w med høy klasse A ifølge det som står på fronten.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fra XTZ:
    "Svar angående vilken förstärkare:
    Köper man denna typ av högtalare så är det ljudkvalité och inte
    kvantité som skall prioriteras.(Har man extrema krav på verkningsgrad och
    ljudtryck så har man köpt fel högtalare,då skall man välja typ Cervin Wega
    eller liknande men då kommer kvalitén bli lidande )
    Ur den synvinkeln så är inte högtalarens svårdriven.Alla högtalare med
    hög klass på elementen har lägre verkningsgrad,punkt.Detta är de
    fysiska lagarna som sätter gränser.
    99.26 är en två-vägs konstruktion och har ett ur impedansperpektiv ett
    "snällt" filter så sammantaget har inte högtalaren någon "elak"
    impedanskurva utan kan utan problem drivas med vilken förstärkare som helst.
    Detta gäller även 99.36 som är 2,5 vägs .

Sen hur mycket watt man "bör" ha är helt upp till hur högt du vill
    spela.

En normalbra förstärkare är inte alls någon "flaskhals" till dessa
    högtalarna."
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    962
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ 93 WMT i sort pianolakk

Jeg skal prøve meg på et sett med slike mot Cambridge Azur 640A v.2

Noen kommentarer??

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PianoBlack
    XTZ 93 WMT i sort pianolakk

Jeg skal prøve meg på et sett med slike mot Cambridge Azur 640A v.2

Noen kommentarer??
    Kjenner ikke til disse, men legger du i ca.1500 ekstra får du 99.21 eller 99.22 med SEAS-elementer og båndiskant.

Side 3 av 141 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 13 23 33 43 53 63 73 83 93 103 113 123 133 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •