Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 29

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 29 av 141 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 ... SisteSiste
Viser resultater 561 til 580 av 2813
    Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Får legge inn et bilde her. Har ikke kommet helt i mål med plassering enda, så derfor er det et herlig kabel rot nå. Det er altså 99.36 i svart matt som jeg skal ha en periode før de går videre til en kamerat. Har selv bestilt meg et par 99.25 som jeg skal bruke som bakhøyttalere.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Sikkert som de fleste andre som har bassproblemer med XTZ. For mye og for buldrete. Men med noen timer med arbeid i plassering så kommer det seg. Sub Amp1 kommer også til å hjelpe veldig mye antar jeg.:-D
    Jeg må faktisk innrømme at jeg ikke kan erindre å ha lest/erfart at for mye og buldrete bass er et typisk XTZ-problem? Er det noe jeg har gått glipp av, altså?
    Sliter man for mye bass og/eller upresis bass flytter man høyttalerne lengre ut fra veggen og/eller plugger i portene. På både 99.36 og 99.38 kan dessuten bassen justeres på selve høyttaleren. En subforsterker vil nok gjøre det enklere å justere inn bassen.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Jeg må faktisk innrømme at jeg ikke kan erindre å ha lest/erfart at for mye og buldrete bass er et typisk XTZ-problem? Er det noe jeg har gått glipp av, altså?
    Sliter man for mye bass og/eller upresis bass flytter man høyttalerne lengre ut fra veggen og/eller plugger i portene. På både 99.36 og 99.38 kan dessuten bassen justeres på selve høyttaleren. En subforsterker vil nok gjøre det enklere å justere inn bassen.
    Det er iallfall flere som har sliti med å få bassen til å sitte på 99.36, men det er absolutt mulig:-D Som du sier så er subforsterker en kjempegod ting å ha når man skal justere bassegenskapene til disse høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Post XTZ 99.38 bass

Det er for lite bass med nåværende justeringsmuligheter.
    har jeg skjønt regelverket med internetthandel riktig, har jeg rett til å heve kjøpet innen 14dager etter mottatt vare. aldri gjort dette før, men vurderer nå som sagt å bytte til 99.26 + w10.17p.
    siden jeg må kjøre aktivt så tenker jeg det er bedre med 10tommerne rettet mot sweetspot og ikke mot sidene.
    99.26 vil også ha mer justeringsmuligheter med delefilter.

Intermediate jahnmar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    911
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bassen er hvertfall ikke mye buldrete på mine 99.26, enda jeg har de bare 10/12cm fra bakvegg. 8)

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er en dansk anmeldelse av 99.38. Kan se ut som om den har litt for mye av det gode: HIFI4ALL.DK | Anmeldelser | XTZ 99.38

Newcomer milan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av frenlakz
    Det er for lite bass med nåværende justeringsmuligheter.
    har jeg skjønt regelverket med internetthandel riktig, har jeg rett til å heve kjøpet innen 14dager etter mottatt vare. aldri gjort dette før, men vurderer nå som sagt å bytte til 99.26 + w10.17p.
    siden jeg må kjøre aktivt så tenker jeg det er bedre med 10tommerne rettet mot sweetspot og ikke mot sidene.
    99.26 vil også ha mer justeringsmuligheter med delefilter.
    Ja, du har forstått regelverket riktig, alt du kjøper på nett har du 14 dagers bytterett på. Om du har kjøpt de på fuydbørsen er det vel 3 ukers "buy and try".

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JølleAudio
    Her er en dansk anmeldelse av 99.38. Kan se ut som om den har litt for mye av det gode: HIFI4ALL.DK | Anmeldelser | XTZ 99.38
    Interessant anmeldelse, men jeg undrer litt på at han ikke har forståelse for room-tuning-mulighetene og at dette vil være forskjellig fra rom til rom, samt at de justerbare gummispikesene gjør at høyttaleren ikke står stødig?
    Jeg synes også at det virker som at de kanskje har brukt forsterkere som ikke helt matcher høyttalerne?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis
    Hallo, jeg har prøvd med Parasound combo og Xtz sin egen forsterker og kan anbefale begge, men holder en stor knapp på Parasound siden den har en i mine øre matchende lydsignatur.

[EDIT] Så ikke at du synes lyden var for tilbakelent og vil ha litt ammen klang. Parasound låter som sagt veldig godt på XTZ, men XTZ sin egen forsterker er noe lysere i klangen og kanskje den passer deg godt. Den er iallefall meget billigere enn å kjøpe forsterkersett fra parasound.
    Stor sannsynlighet for at jeg går for XTZ sin egen forsterker da den har ok pris og passer sikkert godt til høyttalerne siden den er fra samme produsent. Eneste minuset med (tror jeg) denne og mange av de andre bedre forsterkerne er at det mangler justeringer for bass og diskant, noe jeg liker å kunne tune.

CAMBRIDGE 740A så også ut som et alternativ, kanskje ikke like strømsterk.

Råd og tips på overnevnte forsterkere og eventuelt andre budsjett killere til rundt 6-7 lapper med masse krefter mottas med takk.
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ..koster ikke allverdens for en parametrisk eq fra behringer, hvis slikt er din greie. stikk innom en lokal musikkinstrumentsjappe og hør om pris.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bass problemer på XTZ Høytalerne? Eller rommet?

Jeg har XTZ99.26 + XTZ99W10.17 P sammen med XTZ SUM Amp1 og det fungerer som en drøm. Som ALLTID så må man jobbe litt for å oppnå den bassen man ønsker i forhold til plassering i rommet. Men etter en del tuning og testing med og uten bassport proppene så har jeg funnet et knall oppsett. Når jeg fikk Pioneer SC-LX81 forsterkeren på plass fikk jeg også vanvittig kontroll over 99.26 høytalerne. De som jeg har snakket med som har hatt utfordringer med bass kontrollen på XTZ subène har vært på de aktive subène og de fleste har fått et godt resultat etter litt jobbing. Ikke tro at man bare kan sette Subèn fra seg i første og beste hjørnet og man dermed har en super løsning. Lytt til folk på forumet og spør andre om råd ut i fra plassering, rom etc.
    Til XTZ99.26 er de passive 99W10.17 trolig den beste kombinasjonen for å få det lille ekstra trøkket i bassen. Så ser de jo vanvittig fine ut sammen. Sjekk bare AndreWerden sitt oppsett. Jeg har ingen bilder ennå.

Newcomer MortenV sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    145
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant anmeldelse, men jeg undrer litt på at han ikke har forståelse for room-tuning-mulighetene og at dette vil være forskjellig fra rom til rom, samt at de justerbare gummispikesene gjør at høyttaleren ikke står stødig?
    Jeg synes også at det virker som at de kanskje har brukt forsterkere som ikke helt matcher høyttalerne?
    Må si meg helt enig med deg i det du skriver her - jeg kan heller ikke forstå at det er negativt å ha mange tuningmuligheter på en høyttaler, spesielt i bassområdet, der rommet har så stor påvirkning. Det virker på meg som om han som har testet høyttalerne ikke har 100% forståelse av bassrespons og rommets påvirkning på disse frekvensene.

Morten

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gummi knottene som sitter på mine 99.36 gjør også at de svaier litt, men det er halve poenget med gummi. Det skal være en viss mykhet slik at resonanser undertrykkes. Knall harde gummi knotter som f.eks B&W levererte til mine tildigere 703, gjorde f.eks ikke det og jeg endte med å kjøpe Valhalla gummiføtter. Så denne fyren har ikke skjønt hvilke oppgave gummi har. At høyttaleren svaier litt, er slik det skal være og gjør ingenting. Det skal ekstremt mye til for at man dytter de overende.

At han kritiserer justering muligheten mener jeg også er borti natten. Ellers har han nok noen poenger, men tviler på at han prøvd med mer enn en forsterker. Matching har utrolig mye å si. Jeg synes nok også mellomtonen mangler noe sammnenlignet med en god del dyrere høyttalere, men noe tror jeg også skyldes min elektronikk som ikke legger noe til her. Når XTZene heller ikke har en utstikkende mellomtone som f.eks en del andre høyttalere, så kan kombinasjonen bli litt tam. Til prisen har jeg i hvert fall ikke hørt noe som er så bra totalt sett. Jeg har også sansen for at de er veldig nøytrale. Det gir eierne store muligheter til å endre høyttalernes klangbalanse slik man selv ønsker med elektronikk. Eller en Behringer Eq som en nevnte er ikke heller ikke dumt. Ellers så finnes Audiolense da som er enda mer avansert. Et farlig leketøy.

Newcomer milan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

99.36 på plass

Da har jeg hentet mine 99.36 på et postkontor i Åre. Til en pris av 5697 norske kroner har jeg ingenting å utsette på disse! Har en eldre Denon AVC 10 SE som forsterker og en squeesebox classic som kilde og synes det låter gromt nok i massevis for meg!
    Men, det er jo ørten hundre justeringsmuligheter her så jeg må jo prøve ut litt, spille inn litt osv.
    Til dere som har 99.36: Hvilke innstillinger har funka for dere?

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med pianolakk finish (som har noe andre innstillingsmuligheter enn de øvrige)
    -2db på bass 0db diskant og alle plugger i 51cm fra bakvegg.

Nå kjører jeg 2.1 og har mindre problemer da sub tar seg av alt under 80hz.

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av milan
    Da har jeg hentet mine 99.36 på et postkontor i Åre. Til en pris av 5697 norske kroner har jeg ingenting å utsette på disse!
    Hører det blir sverigetur på meg og da når jeg bestemmer meg for å flytte 93WMT lenger bak i oppsettet! hehe...

gidder ikke kjøpe 99.32 til 5780 inkl. frakt hvis jeg kan få 99.36 til samme prisen hos søta bror...

fyndborsen.se du kjøpte dine ikke sant?

du kommer til å få besøk av meg utover våren bare så du vet det milan! er ikke så mange som har XTZ i trondheimsområdet virker det som... ???

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant bilde på pricerunner.se av XTZ subwoofer...

Står bare XTZ 99 W som navn... en eldre modell mest sannsynligvis, men har ikke sett den før!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av milan
    Til dere som har 99.36: Hvilke innstillinger har funka for dere?
    Har pianolakka.

Har liten plass. 36kvm leil.

Slo meg til slutt til ro med -3dB bass og åpen port i diskant/mellomtone kammeret, men prøvde mye rart. Har parra den med en XTC DII forsterker og jeg bruker DAC'en på denne så det er mye som skal ha blitt "spilt inn".

Et "tips" om man har liten plass. Jeg har en teori om at .36 låter som .25/.26 med frakoblet bass-element. Har prøvd dette selv med .36 og det låter kult. Helt klart dybt nok med øvre plugg ute.

Nå har jeg nettopp ommøblert så mulig jeg må justere litt igjen. Liker å skru inn litt "omfavnende" lyd.

Newcomer espennor sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

XTZ i posten

Da har surround.no sendt meg sporingsnummer på 6 pakker som er sendt med posten. 99.36 fullt surroundoppsett ink 99w12 sub alt i pianolakk, gleder meg gal.
    Å vente på varene er nesten halve morroa:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Quisten
    Stor sannsynlighet for at jeg går for XTZ sin egen forsterker da den har ok pris og passer sikkert godt til høyttalerne siden den er fra samme produsent.
    Når du sier XTZ sin forsterker, så antar jeg at du mener XTZ Class A100 D3? Jeg har kjøpt 99.25 og vurderer sterkt å kjøpe denne forsterkeren. Det som byr meg litt imot er at denne er ganske diger rent fysisk. Den er feks 44cm dyp, noe som betyr at den er for stor for de fleste stereobenker (fra feks ikea). Ganske irriterende egentlig.

Side 29 av 141 FørsteFørste ... 9 19 25 26 27 28 29 30 31 32 33 39 49 59 69 79 89 99 109 119 129 139 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •