Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 22

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 22 av 141 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 421 til 440 av 2813
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Den pionolakkerte 99.36 er også 9kg tyngere enn de andre. Dette kan jo ha noe å si.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av voidar
    Den pionolakkerte 99.36 er også 9kg tyngere enn de andre. Dette kan jo ha noe å si.
    Fordi den bruker tykkere MDF og det trenger den for å unngå resonanser. De andre er i elipse form og da trengs det ikke like trykke materialer for å unngå stående bølger.

Jeg tror høyden er det som vil skille de, som XTZ sier selv. Høyden kan ha innvirkning på frekvensresponsen i forhold til hvordan man sitter. Hva som er passer best er vanskelig å si før man har prøvd, men den i pianolakk vil nok i utgangspunktet passe best med vanlig sittehøyde.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

99.25 og forsterkervalg

Da har jeg bestilt XTZ 99.25 og stativer. Tok sin tid å bestemme seg.

Jeg hadde først tenkt å kjøpe en rimelig og helt grei Marantz forsterker, PM6002. Men jeg tenkte at denne vil kanskje få problemer med å drive XTZ høytalerne skikkelig, så da vurderte jeg PM7001 (koster meg ca 3000kr i UK). Han i butikken frarådet meg å gå for PM7001 (og M6002). Greie produkter til den prisen, men med såpass gode høytalere ville han gått for en betydelig bedre og kraftigere forsterker.

Så kom jeg til tenke på XTZ Class A100 D3 forsterkeren. Denne koster ikke så voldsomt mye mer, og er kanskje et bedre alternativ for meg? Noen som har prøvd denne forsterkeren? Jeg hører på mye forskjellig musikk (men problemet er at jeg ofte kobler macbooken til annlegget og da blir sourcen så som så...) XTZ Class A100 og forsåvidt 99.25 er veldig mye bedre annlegg enn det jeg trenger, men er vel bedre å bruke litt for mye penger og bli fornøyd enn å bli misfornøyd når man har spart litt for mye. Så noen som har erfaringer med XTZ forsterkeren?

Når det gjelder fargevalg og størrelse på forsterkeren, er det noen meninger ute å går der? Siden høytalerne er pianolakk blir det kanskje finest designmessig med svart høytaler? Virker som forsterkeren er relativ svær fysisk, får håpe den får plass i en standard ikea hylle =)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Her er hva XTZ selv sier om de ulike 99.25/26 modellene:

"När det gäller 99.25/26 så är et samma konstruktion, samma element och filter etc men utformningen skiljer lite. Det är rent estetiskt, och ljudet är identiskt. Vi har inte kunnat mäta upp några skillnader heller."

Når det gjelder 99.36, så fikk jeg følgende svar:

"Det är endast en väldigt liten skillnad ljudmässigt mellan de två varianterna. Vi har gjort vad vi kan för att minimera påverkan från de olika lådkonstruktionerna.
    Det finns ingen skillnad rent ”elektriskt” utan det är endast lådan (kabinettet) som kan påverka. Det är inte lätt att säga hur skillnaden upplevs mer än att den är extremt liten. De flesta hör ingen skillnad alls.

Det man däremot kan säga med säkerhet är ju att den piano-lackade versionen är 10cm högre, så det kan nog påverka en del med lämplig sitthöjd. Av samma anledning skulle jag själv välja den pianolackade versionen. Dessutom finns ju ett par ytterligare justeringsmöjligheter på den."
    Takk for godt svar, dette var det jeg ville høre De i pianolakk ser en del finere ut enn de andre modellene. Enda en stund til jeg vil invistere i nytt par høyttalere, det bør jo ikke være noe impulskjøp!

----

Har tenkt litt på subwoofer også.. Problemet er at jeg bor i en lavblokk av betong i øverste etasje, og vil ikke plage naboene for mye, men vil likevel ha litt dypbass når jeg ser film. Har lest om forskjellige typer demping av typen du setter subwooferen på for å hindre at vibrasjoner går rett i dørken (gulvet). Kanskje en kombinasjon av denne løsningen og en "beskjeden" subwoofer 8" vil være løsningen for meg?

Har luktet litt på XTZ sin 8" og BW AS608. At den er liten og kan gjemmes bort er et pluss. Tips og anbefalinger er velkomne!

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er da mine XTZ 99.36 og centeren 99.26 i walnut kommet på plass.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop

Pent!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Har lest denne tråden med stor interesse. Disse høyttalerne virker jo som å være et kupp.
    Da min gamle HK-receiver tok kvelden i julen, bestilte jeg nettopp en Pioneer SC-LX 81 som er oppgitt til 7 x 190W, samt en BDP-LX 71 Bluray. Hva tror dere om en kombo for hjemmekino med disse komponentene og XTZ? Hvilke høyttalere anbefaler dere? Husk at fruen ser frem til å få mine gamle Snell CIV ut av huset (de er store), så kanskje 99.25 på stativ med en tilhørende center? Eller dersom jeg ser bort fra fruen: 99.38 eller 99.36?

-Pls advice

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noe kommentarer utover det? Försteinntrykk etc?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer når jeg har funnet riktig plassering og fått justert de. Men fin mellomtone/bass og diskant er det i de hvertfall.

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer når jeg har funnet riktig plassering og fått justert de. Men fin mellomtone/bass og diskant er det i de hvertfall.
    De trenger også endel innspilling. Blir spennende å se hva du synes etterhvert.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dette så svært bra ut.
    Senteren var faktisk hakket større enn jeg så for meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Hvordan tror dere dette oppsettet kan bli?

Harman kardon 3490 stereo receiver
    Harman kardon HD 980 cd spiller
    Xtz 99.36 walnut eller pianolakk.
    Nordost kabler

Noen store lyd forskjeller på walnut og pianolakk versjonen? og hvorfor er kabinettet formet forskjellig?

Problemet mitt er at jeg bor i en liten leilighet så venstre høytaler må stå ca 20-30cm fra et kjøleskap og høyre litt oppi et hjørne. og maks 25 cm fra bakkveggen.1.5m mellom høytalerne... Vil sånne type plasseringer ta livet av lyden?

Intermediate eddie sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    3,690
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question

Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Takker!
    Kan fortelle at båndiskanten som sitter i 99.25, 99.26 og 99.36 er samme som brukes i Monitor Audio Platinium Line:
    Monitor Audio Releases Platinum Line [audiojunkies]

SEAS Excel-elementet er det samme som brukes i bl.a:
    SteinwayLyngdorf:
    STEINWAY LYNGDORF

Burmester B80:
    Burmester - Loudspeaker B50 Home Theater

Nordic Tone:
    The Nordic Tone | Model 1

High end elementer,byggekvalitet og finish,elementene står i høytalere til over 100000.- så hvorfor ikke sammenligne med høytalere til mangedobbel pris! eller er det andre ting som trekker ned i forhold til mye dyrere høytalere.
    ser man kun på deler/byggekvalitet så kunne jo disse kostet 50 lapper med et annet merke på fronten så ser man kun på spesifikasjoner så er prisen hysterisk lav og en sensasjon eller !!!

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilter og utforming av kabinettet spiller en stor rolle, vil jeg tro.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sideburn
    Hei!
    Har lest denne tråden med stor interesse. Disse høyttalerne virker jo som å være et kupp.
    Da min gamle HK-receiver tok kvelden i julen, bestilte jeg nettopp en Pioneer SC-LX 81 som er oppgitt til 7 x 190W, samt en BDP-LX 71 Bluray. Hva tror dere om en kombo for hjemmekino med disse komponentene og XTZ? Hvilke høyttalere anbefaler dere? Husk at fruen ser frem til å få mine gamle Snell CIV ut av huset (de er store), så kanskje 99.25 på stativ med en tilhørende center? Eller dersom jeg ser bort fra fruen: 99.38 eller 99.36?

-Pls advice
    Kanskje ufint å bumpe seg selv, men er det ingen som har noen innspill til meg?

Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sideburn
    Kanskje ufint å bumpe seg selv, men er det ingen som har noen innspill til meg?
    99.25, 99.26, 99.36 og 99.38 er alle samme høyttaler fra mellomtone og opp, forskjellen ligger i bassen.
    99.38 har definitivt mest potensiale med en sidemontert 10" SEAS-bass i hver høyttaler, men denne bør nok drives med en ekstern sub-forsterker for å få maksimalt ut av den.

99.36 har et basselement som gir litt mere skyv i bunnen enn 99.25/99.26, og den går 5hz dypere.

Jeg kjører selv 99.26 uten sub til musikk og føler jeg har nok bass (hvis man ser bort fra låter der dypbassen skal være fremtredende), men til film kobler jeg alle fire subene inn.
    F.eks "Long After You're Gone" med Chris Jones synes jeg låter utmerket med 99.26 uten sub, men den blir jo "litt" mere fysisk med subene tilkoblet.

99.26 kommer jo også med tilhørende suber med samme SEAS 10" element som står i 99.38.

Det er budsjettet ditt som spiller inn her.

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde valgt 99.36. 99.26 + stativ kommer jo på 8000 og da haddde jeg blekket på de siste 10 røde lappene.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjønner jeg hvorfor det er nesten umulig å oppdrive 99.xx serien på brukten. Disse blir værende for å si det sånn. Er kjempefornøyd...:-D

Expert cybervision_ sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    5,673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå skjønner jeg hvorfor det er nesten umulig å oppdrive 99.xx serien på brukten. Disse blir værende for å si det sånn. Er kjempefornøyd...:-D
    Moro å høre!

Tok seg godt ut i stua de.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja pene høyttalere, tviler de havner på stua..:-D

Side 22 av 141 FørsteFørste ... 2 12 18 19 20 21 22 23 24 25 26 32 42 52 62 72 82 92 102 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •