Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 21

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 21 av 141 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste
Viser resultater 401 til 420 av 2813
    Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Har ikke lest hele denne tråden..

Men, det jeg lurer på, er virkelig XTZ så bra som det sies, ikke bare i forhold til pris men også iforhold til dyrer HTer? Eller er det bare litt begeistring som får skrivbeinter til å skryte litt vel for mye?

Har per dags dato noen System Audio 1750 HTer, og ser på dyrere HTer, gjerne en 20000-30000kr.

Det jeg lurer på da, hvordan stiller XTZ seg i forhold, tenker da på de dyreste modellene.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    1,030
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Xerxes
    Hallo er i ferd med å kjøpe ny leilighet, så kanskje jeg får egen kino...

men.. (he-he alltid et men..) den leiligheten jeg ser mest på er ikke allverden stor slik at den egne kinoen blir knøtte liten...

Spørsmålet er da om 99.26 vil spille greit hvis den står helt inntil sideveggene, 10cm fra eller noe?
    Noen som har erfaring eller kan øse av akustiske teorier rundt temaet?

mvh Ole
    Hei !

Vil anbefale deg å gå for denne høyttaleren da den gir masse valuta for pengene.

Skulle lyden så tett inntil veggen bli et problem går det an å vinkle de litt inn mot sweetspot slik jeg har gjort eller henge opp no akustikkplater. De har også bassport bak å kan med hell plasseres tett inntil bakvegg for å få ekstra fylde i bassen.

På mitt oppsett er høyre høyttaler 25cm fra sidevegg og 10cm fra bakvegg å det uten noe som helst problem. Løp og kjøp !
    ATV3 - Aune X1 Mk2 - Dayens Menuetto - Klipsch RB-61 II
    WooAudio WA6 - HiFiMAN HE500
    Til salgs : B&W 685 S2 / SA Mantra 50

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mr.Ole
    Har ikke lest hele denne tråden..

Men, det jeg lurer på, er virkelig XTZ så bra som det sies, ikke bare i forhold til pris men også iforhold til dyrer HTer? Eller er det bare litt begeistring som får skrivbeinter til å skryte litt vel for mye?

Har per dags dato noen System Audio 1750 HTer, og ser på dyrere HTer, gjerne en 20000-30000kr.

Det jeg lurer på da, hvordan stiller XTZ seg i forhold, tenker da på de dyreste modellene.
    Dersom man ser på elementene og bedømmer utifra det, så skulle man tro den største gulvstående 99.38 fint kan matche høyttalere i 40-50k klassen og kanskje enda høyere. Leste en som hadde XTZ 99.26 oppo XTZ subwoofere og mente det låt bedre enn Dali Helicon 400 og høyttalere fra B&W 800 serien (husker ikke hvilke modell) som han hadde eid. Han jobbet forøvrig på Hifi Klubben. Mener også jeg leste om en på det svenske forumet som hadde hatt B&W 802D og kjøpte XTZ høyttalere (enten var det 99.36 eller 99.26 sammen med suber). Han synes ikke det var nedtur i det hele tatt, han likte bedre XTZene og foretrakk helt klart diskanten til svenskene.

Det er foreløpig litt lite tilbakemeldinger angående de gulvstående. Det er vanskeligere å lage større høyttalere og derfor ikke sikkert XTZ har lykkes like mye som med 99.25/26. Jeg får et par 99.36 til uken og gir noen tilbakemeldinger på andre forum. Selv om jeg ikke har hatt spesielt dyrt utstyr før, så tror jeg at jeg bedømme de brukbart da jeg har hørt mye rundt omkring. Har tidligere eid B&W 703.

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo lovende ut.

Ifra før har jo jeg en SVS PB13-ultra. Så da kan jo den igjen avlaste evt "Subene" som står i lag med XTZ 99.26.

Men er det noen i Bergens område som hadde latt meg komme på en demo av disse HTene? Hadde vert kjekt om jeg hadde fått lov til å koble opp primare A30.3 effektforsterker min og..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Høres jo lovende ut.

Ifra før har jo jeg en SVS PB13-ultra. Så da kan jo den igjen avlaste evt "Subene" som står i lag med XTZ 99.26.

Men er det noen i Bergens område som hadde latt meg komme på en demo av disse HTene? Hadde vert kjekt om jeg hadde fått lov til å koble opp primare A30.3 effektforsterker min og..
    Jeg bor i Bergen, så det kan vi muligens få ordnet når høyttalerne er innspilt. Det er altså 99.36 jeg har bestilt. De er lik 99.26, men har et ekstra bass element.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    262
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kjakan2005
    Noen som kan gi meg noe tips på hvilke stativhøytalere jeg burde kjøpe? Jeg kommer til å kjøpe en rimelig forsterker (Marantz PM6002 til ca 2000kr) og lurer på å kjøpe 99.21 eller 93 WMT. Jeg hører på alt fra rock til klassisk og ipod/mp3 er som regel sourcen. Vil 93 høytalerne være gode nok for meg? Tror 99.25/26 blir for tungdrevne for min høytaler (og så tror jeg 99.21 eller 93 holder for mitt enkle bruk).
    Kan anbefale 99.21 med hånda på hjertet-en meget komplett høyttaler, med et godt Seas bass/mellomtone element samt en god bånddiskant. Dessuten og ikke minst viktig, byggekvaliteten er suveren med sine 10 kg. Har ikke hørt 93wmt, men 99.21 er nok en litt mer påkostet høyttaler, så jeg kan tenke meg at 99.21 ligger mellom 93wmt og 99.25/26... Til slutt kan jeg si at da jeg investerte i 99.21 hørte jeg bl.a. på den nye B&W DM 685 (som også er en god høyttaler), og jeg valgte da XTZ 99.21, og har IKKE angret. Jeg har kjørt Rotel for/eff. på høyttalerne, så hvordan det vil låte med en såpass rimelig forsterker som du nevner, kan jeg ikke svare på, men Marantz skal jo være gode greier... Lykke til !

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Antares, takk for svar. Har tatt kontakt med XTZ i Sverige, og de anbefaler meg selvsagt 99.25/26 høytalerne istedenfor 99.21. Dyrere er jo alltid bedre, men her er det selvsagt også spørsmål om pris.

Det jeg er redd for med 99.25/26 er at Marantz (PM6002) forsterkeren jeg har sett meg ut kommer til å bli for svak til å kunne utnytte disse gode høytalerne (den har kun 2x45w, men er en meget god forsterker til prisen - rundt 3000kr). I tillegg er jeg usikker på om jeg har behov for såpass gode høytalere når jeg nesten kun kommer til å spille av musikk gjennom mac-booken eller ipoden min (dvs mp3 er sourcen).

XTZ Sverige sa også at 99.21 fases ut og lagerbeholdningen er liten på denne høytaleren. Litt synd om det ender med at jeg kjøper 99.25 og en dyrere forsterker (som er bedre tilpasset høytalerne) hvis det viser seg at for mitt bruk blir det overkill med denne kombinasjonen og ville holdt mer enn nok med Marantz PM6002 og 99.21.

Virker dette fornuftig?
    OG, hvis jeg skulle gått for en bedre forsterker til 99.25/26, hvilken forsterker burde jeg da gå for (foretrekker gjerne merker som Marantz, Denon, NAD etc, og skal være 2-kanalers stereo og ikke surround).

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    XTZ sin egen forsterker vil for mange være et naturlig valg.

XTZ Class A100 D3 Sølv

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør på med 99.25/25 og oppgrader til en dyrere forsterker senere. Det er nok en større sjanse for at du vil angre hvis du velger omvendt. MP3 med lav bitrate vil også bli avslørt på 99.21, så det bør du uansett bevege deg bort ifra.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg så og si bare kjører med mp3 som source, hva vil være det beste for å "skjule" dette da. Er dette en grunn til å velge dyrere komponenter eller vil det være lettere å høre at sourcen ikke er veldig bra?

Er et litt vel høyt steg prismessig mellom Marantz høytaleren jeg nevnte og XTZ´en. Sistnevnte koster jo nesten dobbelt så mye. Er det ingen andre som har noen spesielle stereo forsterkere å anbefale i prisleiet 3-5000?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis jeg så og si bare kjører med mp3 som source, hva vil være det beste for å "skjule" dette da. Er dette en grunn til å velge dyrere komponenter eller vil det være lettere å høre at sourcen ikke er veldig bra?

Er et litt vel høyt steg prismessig mellom Marantz høytaleren jeg nevnte og XTZ´en. Sistnevnte koster jo nesten dobbelt så mye. Er det ingen andre som har noen spesielle stereo forsterkere å anbefale i prisleiet 3-5000?
    Du ønsker vel ikke dårlig lyd? Alle gode høyttalere med grei elektronikk vil avsløre Mp3 med for lav bitrate. Jeg hører forskjell selv med noen høyttalere til 1000 kr koblet på PCen og det samme med noen middels priset øretelefoner. Du vil ikke kunne skjule det hvis du vil ha ok høyttalere. Du bør bevege deg bort ifra Mp3 med lav bitrate, men det går helt fint å bruke f.eks 320kbps. Mellom 200-300 Kbps går sikkert også fint. Uansett om du av en uforståelig grunn skal beholde på Mp3 med lav bitrate, så vil du fortsatt få et visst løft med bedre høyttalere.

XTZ sin forsterker er nok det billigste og beste du kan finne. Den har fått veldig gode kritikker. Spar til den om du går for 99.25/26.

Newcomer kenny sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei. Du Har jo da Xindak A06 en forsterker på 2X80W og til en pris av 3300,- er det en du burde sjekke ut. Jeg har den selv og er storfornøyd. Sjekk linken min, og det ligger en link til en test der også.

Audiofoni AS

Active Petter Smart sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    356
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av antiloop
    Ville ikke valgt XTZ når det gjelder subwoofere. Har hatt XTZ W12 selv tidligere og kjøpte SVS SB12 Plus som erstatter. SVS`en er mye bedre.. Du slipper portstøy og bassen er mye djupere og høyere med SB12 Plus.
    Om vi går bort ifra XTZ da, hva ville du helst hatt? to 10" eller en 12"

Litt offtopic, beklager

Active
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ser at dei skriver at det er bare design messig som skiller 99.25/99.26. Så da bruker vel dei samme elementer og delefiltre i begge HTene, men måten den er bygget opp på må vel forandre lyden litt, er jo forskjell utforming. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, ser at dei skriver at det er bare design messig som skiller 99.25/99.26. Så da bruker vel dei samme elementer og delefiltre i begge HTene, men måten den er bygget opp på må vel forandre lyden litt, er jo forskjell utforming. ?
    Jeg er interessert i å vite om noen har erfaring med de forskjellige 99.36 modellene også. Ser at prisforskjellen er 1000kr på surround.no mellom de to kabinettypene, what gives?!

Active Reksen sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    408
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har opplevd brumming med XTZ w10.16? oppdaget at den brummet mer enn vanlig når jeg koblet til hdmi-kabeln mellom tv'n å forsterkern... bruker jo også en billig rca ledning mellom forsterker og subwoofer... men lurer på om jeg slipper brummingen hvis jeg kjøper meg en subkabel fra soundgarden til 400 f.eks? eller er det noe annet som jør at den brummer? hørt mye snakk om jording osv. osv...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dere som har åpnet høyttalerne: Hvordan er dempingen i de? Er de fylt med vatt eller er innerveggene kledd?

Newcomer MgrBuddha sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    218
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mulch
    Jeg er interessert i å vite om noen har erfaring med de forskjellige 99.36 modellene også. Ser at prisforskjellen er 1000kr på surround.no mellom de to kabinettypene, what gives?!
    Jeg gikk for pianolakktypen som koster mer. Disse har litt større kasser, og jeg tror det er tykkere mdf plater. Tror også disse har flere justeringsmulighter med terminalene på baksiden.

Har ikke spilt dem inn ennå, så jeg skal ikke komme med noen endelig vurdering av lyden. Dessuten må det kraftig forbedring til av akustikken i stua mi. Nå slår det som rakkern i vegger og tak. Men jeg tror de er bra, veldig bra til prisen det er snakk om. Men trenger som sagt mer tid før jeg kan gjøre meg opp noen endelig mening om det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er hva XTZ selv sier om de ulike 99.25/26 modellene:

"När det gäller 99.25/26 så är et samma konstruktion, samma element och filter etc men utformningen skiljer lite. Det är rent estetiskt, och ljudet är identiskt. Vi har inte kunnat mäta upp några skillnader heller."

Når det gjelder 99.36, så fikk jeg følgende svar:

"Det är endast en väldigt liten skillnad ljudmässigt mellan de två varianterna. Vi har gjort vad vi kan för att minimera påverkan från de olika lådkonstruktionerna.
    Det finns ingen skillnad rent ”elektriskt” utan det är endast lådan (kabinettet) som kan påverka. Det är inte lätt att säga hur skillnaden upplevs mer än att den är extremt liten. De flesta hör ingen skillnad alls.

Det man däremot kan säga med säkerhet är ju att den piano-lackade versionen är 10cm högre, så det kan nog påverka en del med lämplig sitthöjd. Av samma anledning skulle jag själv välja den pianolackade versionen. Dessutom finns ju ett par ytterligare justeringsmöjligheter på den."

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av friskies
    Dere som har åpnet høyttalerne: Hvordan er dempingen i de? Er de fylt med vatt eller er innerveggene kledd?
    Kledd med dempemateriale oppe ved diskanten. Det finnes bilder tildigere i tråden.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Side 21 av 141 FørsteFørste ... 11 17 18 19 20 21 22 23 24 25 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •