Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 141

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 141 av 141 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141
Viser resultater 2,801 til 2,813 av 2813
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Takk for gode tips og råd, får prøve meg litt frem

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,297
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jakey Vis post
    Takk for gode tips og råd, får prøve meg litt frem
    Hvordan gikk det med diskanten?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Hvordan gikk det med diskanten?

Jeg tror nok mye kan skyldes kvaliteten på musikken jeg spiller av. Prøvde og ta ut sikring på diskant for og gå ned til 0 db økning, man da følte jeg mye forsvant. Så prøvde jeg og endre på +3db på bass slik at diskant og bass stod likt. Og det følte jeg hjalp på litt, men har ikke helt klart og bestemme meg om det blir for mye eller ikke. Føler av og til at det blir for mye, og av og til blir det bra.

Skulle kanskje hatt bedre avspilling kilde. MEn vil jo at det skal fungere bra til det jeg bruker også, men greit og stille inn med rett utstyr tenker jeg.

Har nok mye og hente på plassering, virker det som utifra en CD jeg kjøpte i fra NORDOST, men tror nok jeg burde hatt hjelp med plassering av noen som kan det. Begrenser seg litt hvor mye jeg kan flytte også.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,297
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok mye kan skyldes kvaliteten på musikken jeg spiller av. Prøvde og ta ut sikring på diskant for og gå ned til 0 db økning, man da følte jeg mye forsvant. Så prøvde jeg og endre på +3db på bass slik at diskant og bass stod likt. Og det følte jeg hjalp på litt, men har ikke helt klart og bestemme meg om det blir for mye eller ikke. Føler av og til at det blir for mye, og av og til blir det bra.

Skulle kanskje hatt bedre avspilling kilde. MEn vil jo at det skal fungere bra til det jeg bruker også, men greit og stille inn med rett utstyr tenker jeg.

Har nok mye og hente på plassering, virker det som utifra en CD jeg kjøpte i fra NORDOST, men tror nok jeg burde hatt hjelp med plassering av noen som kan det. Begrenser seg litt hvor mye jeg kan flytte også.
    Jeg tror utstyret ditt er optimalt, men som sagt jeg har hørt at Hegel kan være litt lys, men XTZ skulle jo være nøytrale slik at det ikke skulle være et problem.

Jeg antar at du har plassert høytalerne etter trekant regelen, og at de har litt plass i stuen.

Det jeg tenkte på var innspillingskvalitet på låtene du hører.
    Det kan være musikk med mer diskant også..

Alle anlegg spiller ikke all musikk like bra, mitt anlegg spiller kanskje ikke best på metallmusikk med dårlig innspillingskvalitet, men alt annet spiller det av meget bra.

Men det skal ikke høres slitsomt ut, da må du tweake og styre til det blir bedre. XTZ har jo alltid hatt en nøytral lydfilosofi. Dersom du synes det er problematisk med diskant fortsatt, så ville jeg prøvd å sjekke om det er DAC som gjør dette, forforsterker, eller høytaler.

Dersom du prøver uten DAC, så ser du om diskant issuet er igjen der. Effekt er litt vanskelig å låne, bytte. Men Dac kan man jo kjøre signal uten.
    Kunne du ifallefall sett om DAC er grunnen. Dac og Forforsterker er vel det som er lettest å teste.

Men nå har du jo Hegel hele veien, og kanskje vil ha det sånn. Hegel er et meget bra merke, velrennomert high end.

Det kan bli litt lyst her også, jeg hørte klassisk igår til middagen, og det var mange lyse partier, men jeg plages ikke av det da jeg synes det er fint at det er litt lyst i toppen, vom så lenge det ikke er slitsomt å høre på/lyttetretthet.

Dersom du bruker PC eller lignende til avspilling, så anbefaler jeg Dirac fra Sverige da de er meget gode på høytalerkalibrering.

Jeg skulle gjerne hatt det selv, men har det kun i hodetelefonene mine fra XTZ, det endrer lyden totalt til det bedre, og jeg kjenner også mange som har det til stereo og de lovpriser alle Dirac.

Med tanke på hvor mye du har lagt ned i anlegg, så koster det ikke all verden å bestille dette.

Home & Professional Audio ? Dirac

Du trenger microfon og stativ, jeg tror Dirac skaffer dette ser mic koster rundt 1000kr, jeg tror også det er en trial periode der du kan se/høre om dette er noe du synes er bra.

Stereo Dirac er rimeligere enn Dirac for hjemmekino..
    Sist endret av Danke; 10-16-2016 kl 14:01

5. Takk Jakey takket for denne posten
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,297
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser igjen at Dirac og XTZ (sverige) samarbeider nært. Dirac lager DSP til XTZ produkter, og det er også de (XTZ) som har produsert målemiken deres ser jeg.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,297
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tool er et annet band, som er stonermetall. De har sjukt fokus på lydkvalitet.

Sjekk ut Tool Ænima og Tool 10.000 days om du streamer med høy kvalitet..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik er plasseringen i dag, som du ser er det ikke stort og gjøre. Men det er vel alltid noe.

Kan jo prøve en gang uten DAC, effekt og forforsterker blir det vel litt verre med.

Prøvde og gå inn på den siden hvor de hadde Dirac, men fant ikke helt ut hva det var eller hvordan jeg kunne kjøpe noe?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,297
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Slik er plasseringen i dag, som du ser er det ikke stort og gjøre. Men det er vel alltid noe.

Kan jo prøve en gang uten DAC, effekt og forforsterker blir det vel litt verre med.

Prøvde og gå inn på den siden hvor de hadde Dirac, men fant ikke helt ut hva det var eller hvordan jeg kunne kjøpe noe?
    Høytalerne er ikke optimalt plassert, og du har absolutt forbedringspotensiale med Dirac i din stue.

Høytalerne er for mye vinklet, dersom de skal stå så nære vegg så må du også putte skumpropper i basshullene bak, for det fulgte med sånne puter right? Dette har ikke så mye med diskant å gjøre men bass... Jeg er ikke noen innredningsekspert eller noe, men glassbordet ditt burde helst stå litt lenger unna høytalerne heller I enn --- om du forstår hva jeg mener... På den måte så får du mer ut av teppet din som er en bra ting, og mindre resonas i glassbordet. Jeg er ikke ekspert på resonansser men dette mener jeg å huske at KAN ha betydning for diskant også.

Her er Dirac live i Stereo på Laptop, du trenger også mic fra XTZ og den finner du på midten av siden i linken.

Dirac Live room correction - improves your audio system ? Dirac

Fy de XTZ Divine er nydelige!
    Sist endret av Danke; 10-17-2016 kl 08:39

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,297
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom du ikke vil/ha på PC men en egen boks med mic, så kjøper du det her.

De fleste klarer seg med laptop versjonen.

https://www.minidsp.com/products/dirac-series

Jeg ser du bruker DAC, streamer du? Isåfall hva er det du streamer fra? Spotify, Tidal?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,297
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En seriøs DSP som Dirac, måler av høytalerne dine, avstand, resonanssetiltak, etc. Deretter endrer de lyden fra høytalerne til det bedre tilpasset ditt rom og høytalere.

Du finner fler tips om plassering og tiltak i de klistrede trådene her...

http://avforum.no/forum/generelt-audio-og-hifi.html
    Sist endret av Danke; 10-17-2016 kl 08:51

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bord og sofa får jeg ikke gjort så mye med pga. veldig liten plass. Kan ikke snu bordet heller.

Dette skriver XTZ om skumproppene:

Deep bassWith one bass plugs in one of the two gates youhave the deepest possible bass, which may besuitable for smaller rooms.

"Quick" bassWithout bass reflex plugs in the gates, you have a"quick" bass which is especially suitable for largerooms where the lower frequencies often areamplified by the room.

Closed boxWith two plugs in two gates you have the most flatfrequency response

Jeg har med 1 i nå. Rommet er rundt 25 kvadrat (stue og kjøkken). Prøvde litt når jeg fikk med det forskjellige, men kan prøve på ny evt. med lukket. Vinkel kan jeg og prøve og gjøre noe med.

Har hatt noe romkorosjon på tidligere Onkyo hjemmekino receiver, men det hadde egen inngang til slikt og oppsett på forsterkeren. Hvordan vet jeg at Dirac vil fungere til Hegel?

Skjønner ikke helt hvordan det fungerer (hvordan jeg skal bruke det, og om jeg kan bruke det). Eller hva som er forskjellen på selve programmet og den dyre boksen du kan kjøpe.

Jeg streamer for det meste musikk via Spotify. Hadde Tidal tidligere, men opplevde de som mer tungvint og ikke like brukervennlig som spotify. Kvaliteten merker jeg ikke noe særlig på heller, så gikk derfor tilbake til Spotify.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,297
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bord og sofa får jeg ikke gjort så mye med pga. veldig liten plass. Kan ikke snu bordet heller.

Dette skriver XTZ om skumproppene:

Deep bassWith one bass plugs in one of the two gates youhave the deepest possible bass, which may besuitable for smaller rooms.

"Quick" bassWithout bass reflex plugs in the gates, you have a"quick" bass which is especially suitable for largerooms where the lower frequencies often areamplified by the room.

Closed boxWith two plugs in two gates you have the most flatfrequency response

Jeg har med 1 i nå. Rommet er rundt 25 kvadrat (stue og kjøkken). Prøvde litt når jeg fikk med det forskjellige, men kan prøve på ny evt. med lukket. Vinkel kan jeg og prøve og gjøre noe med.

Har hatt noe romkorosjon på tidligere Onkyo hjemmekino receiver, men det hadde egen inngang til slikt og oppsett på forsterkeren. Hvordan vet jeg at Dirac vil fungere til Hegel?

Skjønner ikke helt hvordan det fungerer (hvordan jeg skal bruke det, og om jeg kan bruke det). Eller hva som er forskjellen på selve programmet og den dyre boksen du kan kjøpe.

Jeg streamer for det meste musikk via Spotify. Hadde Tidal tidligere, men opplevde de som mer tungvint og ikke like brukervennlig som spotify. Kvaliteten merker jeg ikke noe særlig på heller, så gikk derfor tilbake til Spotify.

Dirac er som Audyssey, men mye bedre, og mer avansert. Prosessor i boks er vel for de som vil ha en boks til i racket sitt også da, eller for de som ikke bruker Laptop. Du laster ned programmet til Laptop dersom du bruker det, og bruker mic på stativ rundt omkring i sofaen der du skal sitte og lytte. Dirac måler avstand, tilpasninger for rom og også endrer impedansen i høytalerne.

Jeg synes du har vinklet de store høytelerne for mye, de burde stå mer rett frem.. Du skal ha likesidet triangel mellom deg og høytalerne. Enkelte høytalere bør riktignok vinkles etter smak og behov, men dine store høytalere skal ikke være nødvendig å vinkle så mye.

Kan man ikke gjøre noe mer med rommet så kan man ikke.
    Jeg er ingen ekspert, jeg bare gir inntrykk fra hva jeg mener og har kunnskap om, fint om andre kan kommentere også.

Det er ikke noe galt med Spotify og Dac, men jeg har ikke premium og er sjelden jeg bruker Spotify pga reklamen.

Det XTZ sier er sef riktig, men når man har høytalerne helt innat vegg så anbefaler jeg begge putene I høytaleren, dette fordi ellers kommer det bass ut og rett i veggen.

Dirac har som XTZ en prøveperiode, dersom du ikke er fornøyd kan du si opp, noe som betyr at det eneste du betaler for er mikrofon, dersom du ikke er fornøyd.

Forskjellen på Laptop program og boks er at Laptop programmet kan du bare bruke til Laptop, og boksen kan du bruke til alt annet du kobler igjennom.

Sist endret av Danke; 10-19-2016 kl 21:18

14. Takk Jakey takket for denne posten
    Liker Jakey har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,297
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm problemer med endel av 17 subenene til XTZ...

Utklipp

Vi beklagar till alla som råkat ut för detta problem!

I första tillverkningsbatchen har vi haft oturen att några har ett problem/fel som tyvärr ställt till problem för oss och er kunder. Eftersom felet först visat sig efter flera veckor eller flera månader så har det varit mycket svårt att både upptäcka felet i produktion, där man testar produkten i några timmar, men även i långtidstester har vi ej upptäckt felet, och därför har tyvärr en del gått ut på marknaden. Det faktum att felet visar sig efter så lång tid har desutom gjort det mycket svårt och upptäcka vad som är orsaken till felet. Så vi har råkat ut för den värsta sortens fel, tyvärr.
    Lösningen blev att vi designade om den del som har orsakat problem och så långt så har denna design visat sig stabil.

För de som får problem så gör vi vårt yttersta för att hjälpa så fort som möjligt. Och ni har 3 års reklamationrätt om nåt händer.

Dessa subwoofers är en av våra viktigaste produkter, så vi har högsta prio på detta problem.

För er som råkat ur för problem kontakta oss så löser vi det!

Tack för er förståelse !
    Med vänlig hälsning Olle
    CEO XTZ

Side 141 av 141 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 131 137 138 139 140 141

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •