Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 140

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 140 av 141 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 136 137 138 139 140 141 SisteSiste
Viser resultater 2,781 til 2,800 av 2813
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av pahf Vis post
    Fikk en liten 8.17 i hus idag, har prøvd og koble via høynivå inngangen, men er bomtyst i subben.

Går fra høytaler til sub, har og prøvd fra sub til høytaler uten forskjell.

Hva kan dette være?
    Har to stykk w12.16 ståanes te salgs

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ordnet seg. Var bare dårlig kontakt og for store forventninger :P

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynte og spekkulere da 17 ikke hadde høytaler terminaler. Men de har jo XLR

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,906
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    8.17 har høyttaler terminaler ja. .16 serien hadde vel xlr?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pahf Vis post
    8.17 har høyttaler terminaler ja. .16 serien hadde vel xlr?
    Ser ikke xx.17 ampene slik ut ? http://www.surround.no/media/catalog...oblinger_4.jpg

w12.16 uten dsp ser slik ut. Og 8" og 10" i samme stil http://shop.xtzsound.de/product-asse...ortional&USM=1

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som vet om Yamaha 1900 klarer å drive xtz 93.22 som surround uten ekstra effekt?

Har brukt et par små Jamo høytalere som ble sprengt til en Metallica konsert, jeg antar at jeg økte desibel for mye i innstillinger, den klarte uten problemer Dynavoice F6.

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,488
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    Noen som vet om Yamaha 1900 klarer å drive xtz 93.22 som surround uten ekstra effekt?

Har brukt et par små Jamo høytalere som ble sprengt til en Metallica konsert, jeg antar at jeg økte desibel for mye i innstillinger, den klarte uten problemer Dynavoice F6.
    Med ht som small og deling på f.eks 80 hz , så bør ikke det være noe problem. Så sant du ikke har dem veldig langt unna SS da ?
    Stort sett så er jo surr-ht nærmere SS enn fronter , og da skal det jo ikke så mye watt til før dem holder følge med frontene.
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan Vis post
    Med ht som small og deling på f.eks 80 hz , så bør ikke det være noe problem. Så sant du ikke har dem veldig langt unna SS da ?
    Stort sett så er jo surr-ht nærmere SS enn fronter , og da skal det jo ikke så mye watt til før dem holder følge med frontene.
    De er veldig nærme, rett bak sofa oppunder taket. Det jeg har nå heter Jamo s3 tror jeg, kan en høyttaler være for liten og skrøpelig også slik at de sprenges av en litt høy konsert? Jeg trodde det mest var omvendt.

Xtz skal lydmessig og utseende messig henges lengre ned ca på midten av veggen...

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,488
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke Vis post
    De er veldig nærme, rett bak sofa oppunder taket. Det jeg har nå heter Jamo s3 tror jeg, kan en høyttaler være for liten og skrøpelig også slik at de sprenges av en litt høy konsert? Jeg trodde det mest var omvendt.

Xtz skal lydmessig og utseende messig henges lengre ned ca på midten av veggen...
    Ok , da burde det gå bra - og særlig hvis dem står som small i tillegg.
    Og ja , en ht kan jo selvsagt bli for spinkel også ...
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

10. Liker Danke har likt denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei,

til dere med Divine, opplever innimellom at diskant kan bli litt vel skrikete. Er dette noe andre opplever eller er det jeg som må oppgradere på elektronikk/kabel siden.

Har forøvrig:
    Hegel H20, P30, HD20, van damme og noen greie, men ukjente xlr kabler. Høyttaler kabel har jeg fått litt tyn for, det er vel minste og billigste du får fra soundgarden. Bruker usb fra pc til dac.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jakey Vis post
    Hei,

til dere med Divine, opplever innimellom at diskant kan bli litt vel skrikete. Er dette noe andre opplever eller er det jeg som må oppgradere på elektronikk/kabel siden.

Har forøvrig:
    Hegel H20, P30, HD20, van damme og noen greie, men ukjente xlr kabler. Høyttaler kabel har jeg fått litt tyn for, det er vel minste og billigste du får fra soundgarden. Bruker usb fra pc til dac.
    Uvitende er jeg om Divine, men har de ikke noe diskantregulering som finnes i mine 99.26?

Dersom det ikke er det, så er det ikke sikkert du bør oppgradere, bare omgradere til noe annet. Er det lyttetretthet du opplever, eller er diskant bare litt vel høyt tunet?

Diskanten i Divine skal vel ikke være dårlig, men Hegel har jeg hørt rykter om at er litt lyse i toppen, men det er bare rykte jeg har hørt fra andre.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde håpet på og slippe og bytte ut elektronikk om det er det du mener?
    Føler diskant kanskje er litt høyt tunet som du sier.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken Divine modell er det du har? Tidligere XTZ har jeg sett presse tipse til å matche med Hegel...

Mine XTZ har jeg tunet på maks diskant, det har aldri vært plagsomt her, bare veldig detaljert og åpent i toppen, bånddiskant.

XTZ har en veldig nøytral signatur, så høytalerne skulle ikke være noe problem selv for en lys forsterker..

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo som jeg ser så skal alle Divine høytalere ha tuning for diskant på baksiden...

Det er kontakter du kan edit fjerne eller plugge i for å senke eller øke diskantnivået i delefilteret(tror det er sånn det funker).

Prøv å endre disse pluggene/kontaktene til feks nøytral eller minus. Det står forklart med symboler bakpå.

Sånn det ser ut på denne Divine så kan man justere massevis av nivåer..
    -diskanniv-jpg

Kabler er det siste jeg hadde tenkt på, tenk heller forsterker, eller for høyt tunet høytaler i diskantreguleringen bakpå, altså iforhåld til Hegel eventuelt rom.
    Sist endret av Danke; 10-09-2016 kl 14:01

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Danke! Må ærlig si at jeg ikke har sett så mye på det "panelet" bak ettersom jeg ikke skjønner hvordan jeg tar det i bruk. Så har bare koblet til ht kablene på den nederste av utgangen på passive siden. Har XTZ 100.49

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Edit dobbelpost
    Sist endret av Danke; 10-09-2016 kl 14:05

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Danke! Må ærlig si at jeg ikke har sett så mye på det "panelet" bak ettersom jeg ikke skjønner hvordan jeg tar det i bruk. Så har bare koblet til ht kablene på den nederste av utgangen på passive siden. Har XTZ 100.49

Det er tweeter som angis som diskant ser jeg, så det er her du må regulere. Skal gjøre en betydelig forskjell å sette på nøytral tweeter... Iaf om du sliter med høyt tunet diskant.. Jeg har hørt at Hegel er litt lys, men jeg trodde ikke det skulle ha noe å si på XTZ som er kjent for å være veldig nøytrale, men lærer stadig noe nytt.

Tror det står +1, 0, -1 på mine så står de på pluss, har XTZ effektrinn, men er jo en helt annen diskant enn din. Jeg skulle tro at din tweeter har bedre egenskaper enn min båndiskant.

Mtp pris ytelse, valg av element etc..

Edit nå har jeg studert og zoomet inn på bildet av din høytaler, og det ser ut som desibel på tweeter/diskant plugg i som er standar så har du hele +3 desibel på diskant, mens uten plugg så har du 0 desibel økning på diskant, skulle gjøre en betydelig forskjell å fjerne denne tweeter/diskant pluggen. Det er den pluggen helt til høyre øverst på bildet der det står tweeter.

Du får fortsatt diskant sef med 0 desibel, men vil tro en lavere tunet diskant dersom det er det du plages litt av.

Prøv å dra ut +3 diskantpluggen øverst på høyre på begge høytalere og se hva du synes med nøytral diskant i delefilteret.

Edit ser videre at woofer/bass og midrange står på 0 med plugger i, så har de latt tweeter av en eller annen grunn stå med +3 desibel med plugg i.

Det kan ha med alt å gjøre fra rom til musikkstil og forsterkers egenskaper...

Til heavy og rock ville jeg nok plusset på bass og tunet ned diskant... elgitarsoloer kan bli litt vel heftige feks, mens på klassisk, akustisk og opera vokal så kan en pluss i diskant være greit, samt 0 i bass.
    Sist endret av Danke; 10-09-2016 kl 18:14

19. Takk Jakey takket for denne posten
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    84
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt og få god hjelp! Etter jeg kjøpte høyttalerne så har jeg ikke tenkt på det "panelet" på baksiden ettersom jeg ikke har peiling på det. Varier litt med inntrykk, så om det har med type musikk eller hva jeg spiller på som gjør det vet jeg ikke. Noe musikk kan det bli litt mye diskant, og noen ganger alt for mye bass, mens andre ganger føler jeg at jeg mangler litt på midt delen/bass (?) så er litt variabelt.

Tenkte jeg skulle prøve meg litt frem og se hva jeg liker best med og bytte litt om på pluggene. Går det an og ta inn og ut plugger mens strøm er koblet på eller må jeg skru av strøm når jeg skal prøve meg frem?

Kan du eventuelt noen andre hjelpe meg med noe jeg også har lurt litt på. Det er jo 3 utganger som er passive (tweeter, midrange og woofer). Og det samme på aktiv. Men hvordan fungerer dette? Skjønner ikke helt når og hvordan det skal brukes og hva som er "best".

På forhånd takk

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjekt og få god hjelp! Etter jeg kjøpte høyttalerne så har jeg ikke tenkt på det "panelet" på baksiden ettersom jeg ikke har peiling på det. Varier litt med inntrykk, så om det har med type musikk eller hva jeg spiller på som gjør det vet jeg ikke. Noe musikk kan det bli litt mye diskant, og noen ganger alt for mye bass, mens andre ganger føler jeg at jeg mangler litt på midt delen/bass (?) så er litt variabelt.

Tenkte jeg skulle prøve meg litt frem og se hva jeg liker best med og bytte litt om på pluggene. Går det an og ta inn og ut plugger mens strøm er koblet på eller må jeg skru av strøm når jeg skal prøve meg frem?

Kan du eventuelt noen andre hjelpe meg med noe jeg også har lurt litt på. Det er jo 3 utganger som er passive (tweeter, midrange og woofer). Og det samme på aktiv. Men hvordan fungerer dette? Skjønner ikke helt når og hvordan det skal brukes og hva som er "best".

På forhånd takk
    De passive er jo koblet sammen alle sammen, jeg bruker alltid koble en kabel +- med banankontakt til bass og så er den viderekoblet med skinner elller på din solide kabler til mellomtone og diskant. Det har ikke noe å si det, men det er en veldig praktisk løsning fra XTZ for du kan velge å ha forskjellige forsterkere til feks bass, eller biampe/biforsterke dvs koble sammen forsterkere, bare noen eksempel. Men vanligvis er ikke det noe å bry seg om når du bruker ett anlegg. XTZ sine effektforsterkere kan du feks biampe/sammenkoble eller hva det heter, og da kan det være kjekt med flere kontakter for hver høytaler.

Aktiv er jo for å drive de direkte med en dedikert aktiv amp/forsterker dette gjør ikke du. Da skulle du isåfall brukt signalkabler på forsterker og hatt en annen forsterker til å drive høytalerne direkte.. Jeg kan ikke så mye om det annet enn at enkelte høytalere har aktive forsterkere, som feks min gamle subwoofer... Da bruker man bare signalkabel til forforsterker eller lignende.

Men ikke aktuelt for deg dette....

Jeg skrur alltid av strøm når jeg skal koble eller styre og ordne, jeg er redd for å få strøm eller noe, sikkert andre som vet bedre om dette bare er overtro fra min side. Ellers kan det lage ulyd kneppestøy i høytalerne å ha strøm på når du kobler til fra og det kan ødelegge elementet, og det er absolutt ikke noe jeg ville prøvd/risikert med en dyr diskant som din.
    Sist endret av Danke; 10-09-2016 kl 16:53

22. Liker Jakey har likt denne posten
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med forskjellig inntrykk på lyd, kan også ofte ha noe å gjøre med innspillingskvalitet.

Musikk som feks Massive Attack, Dire Straits, Pink Floyd, Roger Waters (sikkert mange fler, men de jeg husker) har feks eksepsjonelt god lydkvalitet, og det er ofte greit å prøve litt sånn referanse musikkinnspillinger fra CD eller Flac, eller via god stream og Dac for å teste høytalerens egenskaper. Dårlige innspillinger kan høres dårlig ut på den beste høytaler, enkelte av Metallicas cder kanskje med unntak av Master of Puppets og black album har feks som jeg hører veldig dårlig lydkvalitet teknisk sett.

Jeg vet ikke om du hører på noe av dette, men det er mine inntrykk.

Jeg ville spilt Massive Attack-Angel, og Dire straits-So far away for å teste bassegenskaper feks...

Edit har tittet litt på Hegel utsyret ditt, og det er jo imponerende og du skal ikke mangle noenting. Så jeg hadde prøvd å tunet ned diskant på selve høytaleren siden det er dette du synes er litt for høyt, skarpt....
    Sist endret av Danke; 10-09-2016 kl 17:21

24. Liker Jakey har likt denne posten
Side 140 av 141 FørsteFørste ... 10 20 30 40 50 60 70 80 90 100 110 120 130 136 137 138 139 140 141 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •