Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 136

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 136 av 141 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 132 133 134 135 136 137 138 139 140 ... SisteSiste
Viser resultater 2,701 til 2,720 av 2813
    Newcomer fsanden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Biring Vis post
    Hei, har skrevet et innlegg som ligger under Yamaha receiver tråden, har lagt ved et bilde av min manuell PEQ kurve.
    Mulig dette hjelper? Du prøver 2ch ikke sant, ikke bare Pure Direct?
    ja eg bruker stort sett 2ch, eg merkere ikke stor forskell om eg bruker Pure Direct
    eg skal prøve kurven du har og høre hvordan det blir viss du ser på eq kurvene eg har så ser di litt rare ut, men eg veit ikke hvordan en riktig kurve skal se ut

Newcomer Biring sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Sted
    Kongsberg
    Poster
    251
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fsanden Vis post
    ja eg bruker stort sett 2ch, eg merkere ikke stor forskell om eg bruker Pure Direct
    eg skal prøve kurven du har og høre hvordan det blir viss du ser på eq kurvene eg har så ser di litt rare ut, men eg veit ikke hvordan en riktig kurve skal se ut
    Jeg har også kurver opp og ned daler/topper etter YAPO kalibrering, dette er vel Yamaha sin kalibrering som forsøker å "tilpasse seg rommet". Jeg likte personlig lyden best
    med en mer jevn kurve. Dette er kanskje verre å få bra med et vanskeligere rom akustisk sett.
    Yamaha RX-A2030 - Parasound NC 2250 - Focal Chorus 826W - Focal Aria CC900 - DLS bak - SVS SB12 sub

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cinema - ny serie fra XTZ.

For meg ser dette ut som nærmest en blåkopi av de siste Ken Kreisel-høyttalerne. Utenom subwooferen da, den ser meget spesiell og spennende ut.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,668
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser absolutt spennende ut den subwooferen ja - mener jeg leste prisen ett sted, men husker ikke lenger hvor mye...

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ctrl + C... Lyd og bilde.

"Et fullt utbygd Cinema surroundsystem koster rundt 40.000 kr. SUB 3×12 (ja, det har tre 12” elementer) koster 18.000 kr, SUB 1×12 koster 7.000 kr, M6 6.800 kr pr. stykk og S5 9.500 kr pr. par."

Active
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    405
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på og bytte ut min paradigm ps1200v3.
    Vil xtz w99 12.18ice være en god oppgradering?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har dere sett prisendringen til surround.no på XTZ 99.36 serien?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ganske kraftig økning i pris ja. Tror neppe det er det smarteste de gjør ettersom de fleste vet hva prisene lå på tidligere..

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes det meste av både høytalere og forsterkere m unntak av sub fra XTZ har økt ganske mye i pris...

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har funnet noen løsninger på Portstøyen når en lar W12.16 suben puste fritt ? ( begge portene åpene )

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har funnet noen løsninger på Portstøyen når en lar W12.16 suben puste fritt ? ( begge portene åpene )

Anslår problemet og være vibrasjoner i portene når de utfordress med lavfrekvent bass. Eller at portene rett og slett er for små ?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post

Anslår problemet og være vibrasjoner i portene når de utfordress med lavfrekvent bass. Eller at portene rett og slett er for små ?

Litt svar fra Surround.no :

" Det kan være lakkstøv i en av portene som gjør at luften ikke beveger seg i en glatt port, eventuelt demping som ligger foran en av portene som resulterer i ulyder. "

Der med ned på kne med lommelykt...
    Jo jo mensan. Rikelig med lakkstøv, eller lakkrester inne i alle 4 potene på mine 2 stykk 12.16 :-/

Påvirker pusten når portene er åpene. Mens når en tetter en port så er det ikke no problem.

Surround.no vet ikke når de får inn den nye Cinema serien. Og det virker som de gleder seg på at den skal komme.

Intermediate BoGGis sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,593
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon Vis post
    Litt svar fra Surround.no :

" Det kan være lakkstøv i en av portene som gjør at luften ikke beveger seg i en glatt port, eventuelt demping som ligger foran en av portene som resulterer i ulyder. "

Der med ned på kne med lommelykt...
    Jo jo mensan. Rikelig med lakkstøv, eller lakkrester inne i alle 4 potene på mine 2 stykk 12.16 :-/

Påvirker pusten når portene er åpene. Mens når en tetter en port så er det ikke no problem.

Surround.no vet ikke når de får inn den nye Cinema serien. Og det virker som de gleder seg på at den skal komme.
    Vet ikke hvor mye lakkstøv skal ha å si på lyd, men min erfaring fra andre steder viser at luft flower bedre dersom portveggene er røffe enn dersom de er glatte. Jeg tipper rett og slett det bare er lengden på portene som gir blåselyder og det finnes ingen kur mot det med mindre du lager traktform på portene på innsiden av basskassa (Mulig det er dette org. også) Vil nevne at dersom du gjør porter lenger så tuner du subwooferen lavere.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BoGGis Vis post
    Vet ikke hvor mye lakkstøv skal ha å si på lyd, men min erfaring fra andre steder viser at luft flower bedre dersom portveggene er røffe enn dersom de er glatte. Jeg tipper rett og slett det bare er lengden på portene som gir blåselyder og det finnes ingen kur mot det med mindre du lager traktform på portene på innsiden av basskassa (Mulig det er dette org. også) Vil nevne at dersom du gjør porter lenger så tuner du subwooferen lavere.

Måtte lyse og titte inni en gang til.
    Det som sitter fast i portenene innover burde ikke hindre luftstrømmen i så måte.

Ser også at portene ikke har vært tettet når de kakkerte subene, for det er lakkrester helt inn i bakveggen på subene.

Det er heller ingen dmping i bunn eller på bakveggen under forsterkeren.

Da er det nok ikke annet og gjøre en og tette den korteste porten ( som gir suben dypest bass ) om en skal spille høyt uten turbulens støy.

Newcomer Richardinho sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah, da var endelig 99.26mk2 bestilt. Gleder seg

Intermediate Noose sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,204
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som kjører en Rotel + XTZ kombo?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har kjøpt en Yamaha RX-A1030 og tenkte å Bi-ampe den på mine XTZ 99.36 da jeg har 2 kanaler til overs. Vil det da være naturlig å ha en kanal på basshøyttaleren og en kanal på diskant+mellomtone (feste bøylen mellom diskant og mellomtone), eller en kanal på diskant og en på mellomtone+bass? Regner med at alternativ 1 er det mest logiske.

Noen som har erfaring med dette om det gir noen hørbar effekt på lydkvaliteten. Har lest at noen mener at "høyttaleren åpner seg mer", "luftigere diskant" osv.
    Sist endret av derrick1; 05-29-2014 kl 23:51

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tenkte det samme som deg da jeg hadde disse, kraften kom fra en bi ampet sherbourn pa5-200.
    Jeg fikk faktisk bedre resultater av å kjøre bass og mellomtone sammen, som jeg tror er fordi bass og mellomtone oppfører seg mer likt da dette er en 2,5 veis ht, og diskanten er det elementet som "skiller seg ut" mest mtp frekvensområdet osv. Kan selvsagt være du får bedre resultater med første alternativ da du har mindre effekt, men det bør vel prøves?
    Inntrykket var hvertfall att det var bortimot null endring i nedre regioner men att den åpnet seg og ga mer detalje i toppen, muligens denne diskanten yter sitt fulle med mer effekt.
    Dette ble testet i rent to kanals oppsett.

Del gjerne hva du kommer frem til.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Arendal
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar Xsess. Ja, har tenkt litt i samme baner, at det er diskanten som skal "skinne" og bli mer luftig da den får en dedikert kanal. Som du sier, åpne seg opp og gi mer detalje i toppen er det jeg er ute etter. Har og lest at diskanten lider litt da bass drar så mye strøm.

Jeg deler på 80 Hz på Yamahaen og har 2 suber slik at receiveren slipper den tyngste jobben med å levere bass til de laveste frekvensene. Så da høres det logisk ut at det å dra bass/mellomtone samtidig burde gå greit. Kan komme tilbake når jeg får de nye kablene og får prøvd begge varianter.
    Sist endret av derrick1; 05-30-2014 kl 15:38
    Yamaha RX-A1030, Cambridge Azur 751 BD, Sony KDL-55EX500, XTZ 99.36, XTZ 99W 10.16 x2, B&W CMC, Supra cables

Intermediate eriko86 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2011
    Poster
    508
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei folkens,

Solgte hele Klipsch-oppsettet mitt og startet på scratch igjen. Denne gang med XTZ Divine 100.49.

Ønsker da tips til elektronikk til disse. Kom gjerne med erfaringer!

Håper å kunne holde et budsjett på opptil 20000,- for effekt og pre.

På forhånd takk for svar.

Side 136 av 141 FørsteFørste ... 6 16 26 36 46 56 66 76 86 96 106 116 126 132 133 134 135 136 137 138 139 140 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •