Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 134

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 134 av 141 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 130 131 132 133 134 135 136 137 138 ... SisteSiste
Viser resultater 2,661 til 2,680 av 2813
    Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sub out

Active NorwegianGoose sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Sub out
    På min yamaha Aventage reciever? Kunne du skissert på dette bilde? Er ikke ved recieveren.

-image-jpg

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av NorwegianGoose
    På min yamaha Aventage reciever? Kunne du skissert på dette bilde? Er ikke ved recieveren.

-image-jpg

Preout - Subwoofer 1 og 2

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk! Skal prøves. Kommer tilbake med hvordan det gikk

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bak på sub 1 så lyser det blått, bak på den andre sub'en lyser det rødt? Skal begge kablene inn på L? Bare en av sub inngangene ikke sant?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se i menyen på yamahaen om begge subutgangene er aktivert...

Skal lyse blått når de er på.

Den røde kontakten er brukt og være singel kontakt inn før, men nå kommer det på det samme hvilken inngang om det ikke er spessifisert noe sted.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Se i menyen på yamahaen om begge subutgangene er aktivert...

Skal lyse blått når de er på.

Den røde kontakten er brukt og være singel kontakt inn før, men nå kommer det på det samme hvilken inngang om det ikke er spessifisert noe sted.
    Fikk det til, nå er det blå stemning fikk testet begge sub'ene idag, og ble veldig positivt overasket. Vet du har gitt tips til instillinger på dise sub'ene over i tråden, men kan du/dere gi fler? Hvilke innstillinger dine tilt inn på? Volum, level, og mer?

Takker for svar

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,102
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk det til, nå er det blå stemning fikk testet begge sub'ene idag, og ble veldig positivt overasket. Vet du har gitt tips til instillinger på dise sub'ene over i tråden, men kan du/dere gi fler? Hvilke innstillinger dine tilt inn på? Volum, level, og mer?

Takker for svar
    Sub kalibrering er mat for mang en diskusjon og det burde sikkert verdt nok materiale og sette seg inn i til og skaffe en doktor grad eller 2.

Kan anbefale og se på denne og en par andre tråder linket til i den posten.
    http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Først og fremst, her trengs det et lyd-meter (alá radioshack) og tålmodighet og innebærer mye høye og mindre koslige lyder (setter gjerne på meg hørselsvern når jeg holder på med slikt, øra kan spares til god lydene)

Beste jeg kan foreslå er og ha tålmodighet. Dette vil ta både tid og eksperimentering. Men om du tar deg tida så kan man få mye mer ut av rimelige subber enn om man kjøper dyre subber uten og stille de inn.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Sub kalibrering er mat for mang en diskusjon og det burde sikkert verdt nok materiale og sette seg inn i til og skaffe en doktor grad eller 2.

Kan anbefale og se på denne og en par andre tråder linket til i den posten.
    http://avforum.no/forum/910109-post564.html

Først og fremst, her trengs det et lyd-meter (alá radioshack) og tålmodighet og innebærer mye høye og mindre koslige lyder (setter gjerne på meg hørselsvern når jeg holder på med slikt, øra kan spares til god lydene)

Beste jeg kan foreslå er og ha tålmodighet. Dette vil ta både tid og eksperimentering. Men om du tar deg tida så kan man få mye mer ut av rimelige subber enn om man kjøper dyre subber uten og stille de inn.
    Du har nok et poeng der. Det er jo jeg som skal lile lyden. Er en slik "radioshack" nødvendig eller kan jeg spare meg for noen kroner uten?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,102
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har nok et poeng der. Det er jo jeg som skal lile lyden. Er en slik "radioshack" nødvendig eller kan jeg spare meg for noen kroner uten?
    Jeg har ikke en radioshack selv, men et db meter fra clas ohlson og jeg finner den kort sagt uvurderlig, beste investeringa jeg har gjort for surround annlegget, for selv om jeg har auto kalibrering og slikt på receivern, så hender det titt og ofte at den bommer med noen db her og der.

Var ikke noe billigere den på clasern så kan like gjerne gå for en slik en, AVshop.no / RadioShack 2055 Digital LydmÃ¥ler.

Og før noen starter, nei en db meter app på en smartmobil er ikke godt nok for slik finjustering (særdeles for bass frekvenser), de fungerer stort sett bare duganes til og si om det er mye eller mindre støy i et rom, men de er vel bedre enn ikke noe.

Selv etter og ha kjørt auto kalibrering på receiver bruker jeg denne til og sjekke og justere inn volum på kanalene for receivern pleier og bomme med en 4-5 DB iblant, samt målebånd for avstander.

Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    462
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne videon en god instruksjon på hvordan man kalibrer sub? Så jo veldig enkel og grei ut hvis dette fungerer, skal det prøves imorgen

Subwoofer Setup & Optimization - MartinLogan - YouTube

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,074
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er denne videon en god instruksjon på hvordan man kalibrer sub? Så jo veldig enkel og grei ut hvis dette fungerer, skal det prøves imorgen

Subwoofer Setup & Optimization - MartinLogan - YouTube
    Interessant, spesielt dette med å bruke audio ut - har aldri testet annet enn LFE, men har alle nevnte justeringsmuligheter på min SVS. Bare "synd" været er for fint til slikt i dag - her skal det sykles :razz:

Fint om du melder tilbake hva du oppnår.
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan Vista|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,102
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    Interessant, spesielt dette med å bruke audio ut - har aldri testet annet enn LFE, men har alle nevnte justeringsmuligheter på min SVS. Bare "synd" været er for fint til slikt i dag - her skal det sykles :razz:

Fint om du melder tilbake hva du oppnår.
    Helt unødvendig med en receiver som kan stille crossover, L/R output er egentlig bare nødvendig om du kun har en analog stereo forsterker.
    Og Martin Logan er vel hovedsaklig musikk folk, de har nok kurant peil på subber siden electrostat høytalere (som ML lager) ikke klarer og gjengi dyp bass og er nødt til og ha en sub for og holde tritt med vanlige høytalere nedover i registeret.

Og bruke musikk eller film sekvenser under kalibrering er helt bak mål for det er så stor variasjon i mastering der ute, musikk og film sekvenser kommer etterpå når du skal teste hvor mye bedre det ble :-)

Det er kort sagt ikke noen 'easy' fix for integrering av subber, og bare bruke øra som her er nok greit om du VEIT hva du skal få ut av den men vanlige dødelige ender da ofte med alt for dominerende bass, så skaff et db meter til 600kr det er en nøkkel til mye god lyd.

Intermediate Ingeniør'n sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    4,074
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Helt unødvendig med en receiver som kan stille crossover, L/R output er egentlig bare nødvendig om du kun har en analog stereo forsterker.
    Og Martin Logan er vel hovedsaklig musikk folk, de har nok kurant peil på subber siden electrostat høytalere (som ML lager) ikke klarer og gjengi dyp bass og er nødt til og ha en sub for og holde tritt med vanlige høytalere nedover i registeret.

Og bruke musikk eller film sekvenser under kalibrering er helt bak mål for det er så stor variasjon i mastering der ute, musikk og film sekvenser kommer etterpå når du skal teste hvor mye bedre det ble :-)

Det er kort sagt ikke noen 'easy' fix for integrering av subber, og bare bruke øra som her er nok greit om du VEIT hva du skal få ut av den men vanlige dødelige ender da ofte med alt for dominerende bass, så skaff et db meter til 600kr det er en nøkkel til mye god lyd.
    OK. Godt kjent med ML og sub ja og DB meter ligger og i skapet.

Å finne sweetspot for sub hos meg er heller ikke så aktuelt. Med en 1 m høy rørsub og liten kino har jeg kun to alternativer for plasseringer og begge er grundig testet. Nå slipper jeg og å teste audio for hvilken av preout audio skulle jeg i fall brukt da aller er i bruk på effekt'er.ops:
    Stereo: Passlabs X250.5|Xindak Muse 1.0|AudioGD NFB27|Classe CP-500|Rega P3|Squeezebox|Martin Logan Vista|Velodyne CHT10R
    Kino:Rotel RSP1572/RMB1575|Oppo BDP103|Boxee Box|Pioneer KRP-500M|Focal Elektra1027be/Profile908|SVS 2039PC+ med mer

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,102
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ingeniør'n
    OK. Godt kjent med ML og sub ja og DB meter ligger og i skapet.

Å finne sweetspot for sub hos meg er heller ikke så aktuelt. Med en 1 m høy rørsub og liten kino har jeg kun to alternativer for plasseringer og begge er grundig testet. Nå slipper jeg og å teste audio for hvilken av preout audio skulle jeg i fall brukt da aller er i bruk på effekt'er.ops:
    Om du føler for og prøve kan du alltids sette en y splitt på effekt utgangen, men om du har høytalere til small så kommer det ikke lyd under crossover, den blir sjaltet ut til sub utgangen. Og receiverne jeg har verdt borti har en innstilling for 'extra', 'Plus', eller 'enhanced' (kjært barn mange navn' hvor både høytalere og subbene får bass signalene.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,102
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

xtz 12.16 sub og pre styrke

Har vel en stund nå hatt litt 'for mye' lyd fra subbene mine (ved innstilling) og etter og satt sub kanalen i receiver til -8 har de egentlig spillt mer passende i lydbildet.

Men, de har liksom verdt trege til og våkne fra standby (våkna ikke før -mv 20 omtrent) Lett fiks sett de på ON.
    Men med de satt til on, så våkna liksom ikke subbene før volum knappen nærma seg godt og vel -20 og skulle gjerne gått høyere og for og at bassen blei grom og passende i lydbildet.

Headslap moment:
    Utgangs volum er satt til -8, og splittes fra antimoden stiller så like greit sub kanalen i receiver til +4, og justere volum på subbene til og passe inn istedet (med db meter).
    Nå våkner de selv på mv -42 og kommer inn med bass selv ved "lavere volum"
    Om jeg trenger ekstra bass kan sub kanalen økes videre, men det høres meget kurant ut nå.

Lesson of the day:
    Ikke strup utgangs volum fra receiver

Newcomer DonSacco sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Jeg har en kamerat som skal kjøpe seg ny sub og han har lyst til å prøve XTZ fordi han har hørt mye bra om dem. Den skal brukes sammen med et par B&W DM685 i ett stereooppsett. Bruken er vel ca 70/30 musikk/film, men lydkvalitet på musikk er det viktigste.

Spørsmålet er hvilken han skal velge?
    - XTZ 99 W10.16
    - XTZ 99 W12.16
    - XTZ 99 W12.18 ICE

Hvilken av disse er den beste sub'n? Prisen er ikke så viktig.

Newcomer fsanden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    36
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har både XTZ 99 W12.18 ICE og XTZ 99 W12.16
    eg anbefaler XTZ 99 W12.18 ICE det er mye mere trøkk i den

Sitat Opprinnelig postet av DonSacco
    Hei!

Jeg har en kamerat som skal kjøpe seg ny sub og han har lyst til å prøve XTZ fordi han har hørt mye bra om dem. Den skal brukes sammen med et par B&W DM685 i ett stereooppsett. Bruken er vel ca 70/30 musikk/film, men lydkvalitet på musikk er det viktigste.

Spørsmålet er hvilken han skal velge?
    - XTZ 99 W10.16
    - XTZ 99 W12.16
    - XTZ 99 W12.18 ICE

Hvilken av disse er den beste sub'n? Prisen er ikke så viktig.

Intermediate maddie sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    582
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hei

Har nettopp bestilt 2 stk delefiltre fra surround.no da jeg tenkte å endelig oppgradere mine 99.26 mk1 til mk2. Noen som har gjort dette og kan forklare sånn "lett" hvordan man går frem ? Antar man skrur ut basselementet osv, men får man det lett ut ( lange nok ledninger ) slik at det er lett å komme til med loddebolt ?

Ellers kostet jo dette 2000 kr, håper det er verdt oppgraderingen. Noen som har oppgradert og kan bekrefte om det var verdt det ?. Mk1 modellen er jeg meget fornøyd med, men det høres ut som det er en dip i øvre mellomtone kontra resten av frekvensen, noe som er veldig utypisk høytallere i denne prisklassen. Håper dette er forbedret med de nye delefiltrene.

Newcomer Kitsune sin avatar
    Medlem siden
    May 2012
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal være ganske simpelt og bytte, du skal slippe og lodde noe da i alle fall på mine 99.36 delefilter så er alt medført kabelsko så det er egentlig plug and play.

Bare og dra ledninger på nytt enkelt og greit, pluss selvfølgelig ta ut gamle delfilter og bytte med nye. Tar deg vel en time eller to hvis er super nøye.

Sitat Opprinnelig postet av maddie
    Har nettopp bestilt 2 stk delefiltre fra surround.no da jeg tenkte å endelig oppgradere mine 99.26 mk1 til mk2. Noen som har gjort dette og kan forklare sånn "lett" hvordan man går frem ? Antar man skrur ut basselementet osv, men får man det lett ut ( lange nok ledninger ) slik at det er lett å komme til med loddebolt ?

Ellers kostet jo dette 2000 kr, håper det er verdt oppgraderingen. Noen som har oppgradert og kan bekrefte om det var verdt det ?. Mk1 modellen er jeg meget fornøyd med, men det høres ut som det er en dip i øvre mellomtone kontra resten av frekvensen, noe som er veldig utypisk høytallere i denne prisklassen. Håper dette er forbedret med de nye delefiltrene.

Side 134 av 141 FørsteFørste ... 4 14 24 34 44 54 64 74 84 94 104 114 124 130 131 132 133 134 135 136 137 138 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •