Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 131

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 131 av 141 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 127 128 129 130 131 132 133 134 135 ... SisteSiste
Viser resultater 2,601 til 2,620 av 2813
    Newcomer Ztaal3 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    79
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

xtz for det meste :P

Hei, har nå tenkt på å prøve noe nytt.

Har fått en effekt forsterker i hus, denne driver nå min 99.26, klangen er flott, ett virkelig løft på diskant og noe som er vansklig å ord sette å forklare i forhold til tidligere klasse A forsterkere som er blitt prøvd. Det eneste jeg har å klage på, irriterer meg over er att på høyt lydnivå oppstår der til tider ei svak skurring/støy på diskant delen, så er der noen som har erfaringer med dette? skadet ellement eller bare strøm svak forsterker?

Det som er kommet i hus kan jeg forklare litt nærmere, det er en Rotel RB 1510, den er på 60w klasse D i 8 ohm. Så i frykt for att denne kanskje er litt liten for å dra volumet høyt så har jeg rekvirert meg en til som er på tur i posten, å siden dette skal inn i ett kino oppsett så blir jeg å lete etter en tredje så skal nok center også få seg litt bi-amping tenker jeg...

Så har jeg sikkert gått glipp av mye rart her den senere tid, men jeg lurte også på om der er noen som har gjort seg opp noen formeninger rundt oppgradering til MKII filter på 99.26 og 25?

Intermediate joakimpatos sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    2,104
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen plasser på Sørlandet man kan få hørt XTZ 99.36?! trenger Demo av dem 8) eller om det er noen som har disse? :roll:
    skal lage full hjemmekino av den serien

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,485
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Er det noen plasser på Sørlandet man kan få hørt XTZ 99.36?! trenger Demo av dem 8) eller om det er noen som har disse? :roll:
    Er kun Surround.no som er forhandler av XTZ,så når det gjelder demo av disse,så må du nok alliere deg med noen private i så fall!

Eller ta turen til Oslo....
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Newcomer Richardinho sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

99.26 mkII forsterkeri

Etter mye frem og tilbake heller det nå mot innkjøp av et sett xtz99.26mkII.
    Det tvinger seg nok også frem en oppgradering av receiver og det er det jeg trenger litt innspill på nå.

Inntrykkene jeg har fått etter å ha skumlest litt er at høyttalerne kan fremstå litt mørke/dype i klangen og ofte kan utgjøre en god match mot mer nøytrale receivere. Joda, smakssak osv men..
    Tenker selv i retning av Denon, Pioneer.. Noen som bruker disse og er fornøyd? Andre synspunkter?
    Har og vært inne på tanken om å skaffe separat effektforsterker, men frister kanskje mer med ny kraftig receiver.

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Richardinho
    Etter mye frem og tilbake heller det nå mot innkjøp av et sett xtz99.26mkII.
    Det tvinger seg nok også frem en oppgradering av receiver og det er det jeg trenger litt innspill på nå.

Inntrykkene jeg har fått etter å ha skumlest litt er at høyttalerne kan fremstå litt mørke/dype i klangen og ofte kan utgjøre en god match mot mer nøytrale receivere. Joda, smakssak osv men..
    Tenker selv i retning av Denon, Pioneer.. Noen som bruker disse og er fornøyd? Andre synspunkter?
    Har og vært inne på tanken om å skaffe separat effektforsterker, men frister kanskje mer med ny kraftig receiver.
    Anbefaler XTZs effektforsterker som har det meste og er rimelig med meget god lyd.

Tviler på at en receiver, selv en sterk en vil gi deg nok futt til musikk. Sikkert greit på film, men dårlig til musikk.

Dette er mine personlige erfaringer, har selv Yamaha RXV 1900 og det var iallefall ikke nok biampet.

Men med XTZ effekt ble det nydelig musikk i mine ører.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hm.. Interessant. Men din Yamaha var ikke nok sier du. Nok til hva da? Spiller du veldig høyt? Eller blir lyden generelt dårligere med litt lav effekt?
    Ville jo tro at en godt påkostet receiver skulle kunne levere et brukelig resultat, men godt mulig jeg tar feil altså..

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Richardinho
    Hm.. Interessant. Men din Yamaha var ikke nok sier du. Nok til hva da? Spiller du veldig høyt? Eller blir lyden generelt dårligere med litt lav effekt?
    Ville jo tro at en godt påkostet receiver skulle kunne levere et brukelig resultat, men godt mulig jeg tar feil altså..
    De fleste her inne er enige at for å få bra musikk må du som regel ha effekt. hjemmekinorecivere er laget for først og fremst lage god filmlyd. Til prisen så skal 5-7 forsterkere lage god filmlyd og da sier det seg at musikk i to kanaler sliter iforhold til en sterk stereo eller effekt som er laget for å gi god musikk. Det finnes enkelte unntak. Feks Arcam, Anthem, Rotel og lignende. Men det koster så mye at du vil komme bedre ut med feks en god hjemmekino med en rimelig sterk effekt av bra kvalitet.

Jeg spiller veldig lavt, klassisk, vokal, litt rock og cash Samt rolig synth. Allikevel måtte jeg ha effekt før jeg ble fornøyd med musikk i stereo.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joakimpatos
    Jeg har stående et par 99.26 som du kan teste. Burde gi deg en bra pekepinn.
    Send meg en PM hvis det er interessant.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle se en film på litt rolig nivå i kveld.
    Derfor kjørte jeg filmen med bare XTZ w12.16 subene mine (har 2 stykk svs pc13-ultra også).

Startet rolig, men siden xtz`ene pressenterer bass/lfe på en god og morsom måte kom volumet opp på normat film nivå

Bare sånn for og igjen pressisere at W12.16 har pondus til og få en til og smile når en ser film.

Fortsatt meget fornøyd med valget av w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Skulle se en film på litt rolig nivå i kveld.
    Derfor kjørte jeg filmen med bare XTZ w12.16 subene mine (har 2 stykk svs pc13-ultra også).

Startet rolig, men siden xtz`ene pressenterer bass/lfe på en god og morsom måte kom volumet opp på normat film nivå

Bare sånn for og igjen pressisere at W12.16 har pondus til og få en til og smile når en ser film.

Fortsatt meget fornøyd med valget av w12.16
    Dette blir egentlig feil men også riktig spørsmål ut i fra emnet på tråden så jeg prøver.

Mener du at 2x w12.16 er meget konkurranse dyktige sammenlignet mot forholdsvis mye dyrere pc13 ultra?

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Dette blir egentlig feil men også riktig spørsmål ut i fra emnet på tråden så jeg prøver.

Mener du at 2x w12.16 er meget konkurranse dyktige sammenlignet mot forholdsvis mye dyrere pc13 ultra?

Kjøpte w12.16 for og hjelpe til litt oppover i frekvensene og fordi jeg trengte litt mere headroom til ønsket lydnivå på film.

Oppover i frekvensene kan den konkurere ja, men når de drar seg til nedover i registret fra 35hz og nedover er de ikke i nærheten av hva SVSene presterer.

W12.16 er mye sub for pengene, det er det ingen tvil om som jeg har skrevet tidligere i tråden

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon
    Kjøpte w12.16 for og hjelpe til litt oppover i frekvensene og fordi jeg trengte litt mere headroom til ønsket lydnivå på film.

Oppover i frekvensene kan den konkurere ja, men når de drar seg til nedover i registret fra 35hz og nedover er de ikke i nærheten av hva SVSene presterer.

W12.16 er mye sub for pengene, det er det ingen tvil om som jeg har skrevet tidligere i tråden
    Dvs at minst ett stk SVS PC og ett stk XTZ W12.16 burde utfylle hverandre meget bra.

Da skal jeg ha det i bakhodet. Takk.

Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,341
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gspott
    Dvs at minst ett stk SVS PC og ett stk XTZ W12.16 burde utfylle hverandre meget bra.

Da skal jeg ha det i bakhodet. Takk.

Det er sansynligvis bedre kombinasjoner, men funker hos meg.

Subene er kalibrert parvis Xtz`ene alene på en kanal og Svs`ene alene på en kanal med hjelp av SVS EQ-1.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,102
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hoppa i det på lørdag og bestilte to xtz 99 w 12.16, gikk for disse siden jeg vil ha TO ! og jeg har ikke råd til de ellers anbefalte SVS\Ken Kreisel subbene.

Tanken er da at disse skal erstatte en dali e-12f sub, ikke at jeg har noe annet enn lov ord om dali'n, hatt mye gøy av den siste månedene, men vil ha jevnere trykk og gjerne litt lavere frekvenser (sterkt skeptiskt til hva jeg får ut av disse da pga rom akustikken som mildt sagt er en 'utfordring')

Anyhoo, kort spurt hvor lang innspilling skal jeg regne med 70-100 timer ?
    Og det er vel ikke noe problem om jeg bruker sånn sett normalt volum i disse timene, normalt vil si film\spill med maks trykk på ca 80-90db når det virkelig trøkker, har langt rom på 2.7*7, men bruker bare halvparten til 'kino' men det er jo åpent hele veien og subbene spiller på langs.

f.eks dali subben har uten svette verdt opp i 100db med subbens volum på ca 10% og receivers kanal justering på 0db, den står også da rett under center.

Xtx'ene blir satt på innsiden av fronten (kunne jo kanskje kjøre tre subber...)

Målet mitt er jo selvsagt at de skal spille så bra som mulig så mange år som mulig så de vil nok bli pent behandlet.

Spørsmål nr 2 er også at dette bordet mitt som de helst skulle gått under er bare 50cm høyt, og med knottene blir disse nærmere 52cm, kan bordet som bare fungerer som plattform for senter høytalern (selvbygd) bare ligge oppå subbene (møbelputer i mellom så klart) maks vekt på plata og senter er vel til sammen 8-10 kg.
    Kan alltids kappe av sidene om det ikke bør gjøres eller kan riste veldig (eller bare setter noen treklosser under bena.)

nr 3.
    Er det noen smart måte og vatre de på ?
    Gulvet er gammalt og kan se ut som sjøen i lett bris (satt på spissen)
    Regner egentlig med at dette er bare noe jeg får finne ut av :P

4. Jeg regner ikke med og bruke de.
    Men disse normale høytaler inngangene på subben går rett på elementet og har ikke noe med forsterkern og gjøre?

Har også en anti-mode på vei så dette satser jeg på bør kunne bli en par hakk over 'OK' :P

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom gjerne med feeback på hva du syntes om to slike?

Selv var jeg ganske close på å kjøpe to stk men pga en i kragerø solgte en SVS PB13-Ultra som ut i fra pris/spec burde yte rimelig mye mer falt det på en slik.

Selv er jeg ikke fornøyd med trykket men er nok mest rommet/kalibrering sin skyld.

Mulig jeg kan selge min PB13 ultra og kjøpe 4stk av disse?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,102
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir meget spennende, sitter mao og refresher pakkesporings sida :-)
    Men regner vel ikke og ha de inne før til onsdag tenker jeg (bor jo ikke så langt unna lillestrøm men og hente selv å dra 60kg med subwoofere på toget frister ikke, hehe.

Hvordan er dimensjonene på rommet ditt gspott mulig du har dødsone problem?

Intermediate Torolan sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    4,485
    Takk & like
    Nevnt
    6 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Hoppa i det på lørdag og bestilte to xtz 99 w 12.16, gikk for disse siden jeg vil ha TO ! og jeg har ikke råd til de ellers anbefalte SVS\Ken Kreisel subbene.

Tanken er da at disse skal erstatte en dali e-12f sub, ikke at jeg har noe annet enn lov ord om dali'n, hatt mye gøy av den siste månedene, men vil ha jevnere trykk og gjerne litt lavere frekvenser (sterkt skeptiskt til hva jeg får ut av disse da pga rom akustikken som mildt sagt er en 'utfordring')

Anyhoo, kort spurt hvor lang innspilling skal jeg regne med 70-100 timer ?
    Og det er vel ikke noe problem om jeg bruker sånn sett normalt volum i disse timene, normalt vil si film\spill med maks trykk på ca 80-90db når det virkelig trøkker, har langt rom på 2.7*7, men bruker bare halvparten til 'kino' men det er jo åpent hele veien og subbene spiller på langs.

f.eks dali subben har uten svette verdt opp i 100db med subbens volum på ca 10% og receivers kanal justering på 0db, den står også da rett under center.

Xtx'ene blir satt på innsiden av fronten (kunne jo kanskje kjøre tre subber...)

Målet mitt er jo selvsagt at de skal spille så bra som mulig så mange år som mulig så de vil nok bli pent behandlet.

Spørsmål nr 2 er også at dette bordet mitt som de helst skulle gått under er bare 50cm høyt, og med knottene blir disse nærmere 52cm, kan bordet som bare fungerer som plattform for senter høytalern (selvbygd) bare ligge oppå subbene (møbelputer i mellom så klart) maks vekt på plata og senter er vel til sammen 8-10 kg.
    Kan alltids kappe av sidene om det ikke bør gjøres eller kan riste veldig (eller bare setter noen treklosser under bena.)

nr 3.
    Er det noen smart måte og vatre de på ?
    Gulvet er gammalt og kan se ut som sjøen i lett bris (satt på spissen)
    Regner egentlig med at dette er bare noe jeg får finne ut av :P

4. Jeg regner ikke med og bruke de.
    Men disse normale høytaler inngangene på subben går rett på elementet og har ikke noe med forsterkern og gjøre?

Har også en anti-mode på vei så dette satser jeg på bør kunne bli en par hakk over 'OK' :P
    Høyttaler inngangene er høynivå innganger , og forsterkeren er fortsatt i drift ved disse tilkoblet også!
    Disse brukes hvis man har kun stereoforsterker uten dedikert sub utg,el pre-out !
    Suben tar ingen krefter fra forsterkeren da den har sin egen forsterker , den bare "leser" signalet og plukker ut bassen - du må da bruke x-over innstillingen på selve suben for å begrense hvor høyt opp i frekvens den skal spille !
    ELEKTRONIKK : Yamaha CX-A 5000 , McIntosh MC-501 , McIntosh C48 , 2xRotel RB-1565 , Minidsp 2x4 og Minidsp Nanodigi.
    HØYTTALERE : Arendal Sound 1723 Tower , MA RXFX , MA Apex A-10 , 2 X Arendal Sub 2.
    BILDE : Panasoic ST50 65", Pioneer BD LX55 , Dreambox HD-8000 , Syvio HD Mediabox , Apple-TV.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,102
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torolan
    Høyttaler inngangene er høynivå innganger , og forsterkeren er fortsatt i drift ved disse tilkoblet også!
    Disse brukes hvis man har kun stereoforsterker uten dedikert sub utg,el pre-out !
    Suben tar ingen krefter fra forsterkeren da den har sin egen forsterker , den bare "leser" signalet og plukker ut bassen - du må da bruke x-over innstillingen på selve suben for å begrense hvor høyt opp i frekvens den skal spille !
    Jøss, var jo sånn jeg hadde håpet på at det skulle være, men hadde jo ikke regna med det i denne prisklassen

Dette tar jeg som gode nyheter om jeg eventuellt kan gå for gode hylle høytalere og jeg ved en senere anledning finner en hegel i et arvegods til spott pris :P (synd den telefonen fra norsk tipping aldri kommer :wink: )

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    34
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil 10.16 sub ha noen fordeler kontra 12.16 sub, eller er 12.16 bedre på alt?
    Tenker da først og fremst på musikk. Ønsker hurtighet og dynamikk framfor dyp buldring. Har en tube fra SVS jeg vurderer å bytte med to XTZ. Kan med andre ord 10" fungere bedre enn 12" på musikk? Har for øvrig også nabo vegg i vegg.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Parasound Halo A23

Heihå.

Fått et greit tilbud på en brukt effekt, Parasound Halo A23.
    Hvordan vil denne passe med xtz 99.26 mkII? Kraftmessig og generell match??

Tenkte egentlig først på noe fra Emotiva, men siden dette tilbudet dukket opp ble jeg litt i tvil.

Innspill, anyone??

Side 131 av 141 FørsteFørste ... 11 21 31 41 51 61 71 81 91 101 111 121 127 128 129 130 131 132 133 134 135 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •