Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 108

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 108 av 141 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 138 ... SisteSiste
Viser resultater 2,141 til 2,160 av 2813
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    OI! Takk for hjelpen. Den vincent-en virket brukbar ja. Skal høre med ham. Tar kanskje cd-spilleren også hvis det virker å være i bra stand. Ikke meningen å gjøre denne tråden til min egen "leter etter anlegg"-tråd folkens! Beklager.

Fant en som selger en Music Angel på Finn.no også, men spørs om den funker like bra på metal og rock som på klassisk og Cohen. :P

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg finner ikke testen i farten, men mener VG/Lyd&Bilde hadde testet XTZ 99.36. De ble trukket for litt hardhet i øvre mellomtone/nedre diskant. Det var nøyaktig det samme som jeg opplevde da jeg hadde de. Og i direkte sammenligning med 99.25 (samme som 99.26) så likte jeg bedre 99.25 selv om de hadde mindre bass. Følte at de frigjorde seg mer og de ble aldri skarpe. De er nok tunet mørkere enn 99.36, men det kan være snakk om mindre kabinett resonanser og bedre delfilter også. Så jeg ville ha valgt 99.26 på toppen av to subwoofere slik AndreWerdenskrig har fremfor 99.36.

At 99.25/26 og 99.36 gir veldig mye for pengen er det ingen tvil om, men de er ikke foruten svakheter. De har for lite nivå i det typiske 80-350Hz området som mange andre høyttalere har. Virker som veldig få høyttaler produsenter som prioriterer dette området og det gjør at høyttalerne mangler fylde og varme og det blir litt slankt. JBL sine aktive proffhøyttalere vet jeg måler mye bedre her. Skal se om jeg kan få postet noen målinger av 99.25 snart.

Så noen nevnte Vincent SV-236MK. Det er helt ok forsterker, men ikke mer synes jeg. Den låter litt hardt oppover et sted i frekvens (øvre mellomtone?), mangler litt fylde og er litt lukket/avrundet i diskanten. Det finnes bedre saker. Mulig elektronikk fra Rotel kan være en bedre løsning, spesielt til 99.25/26.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan stemme det du sier om Rotel ja, lette etter noen slike på brukten men fant lite. Er fornøyd med min Vincent, den har hvertfall mer enn nok kraft, og skikkelig kontroll på bassen. Jeg syns enda at mine 99.26 er harde oppover, men tror det skyldes innspilling og ikke elektronikken. Får høre mer og komme med tilbakemelding senere.

Har hørt at Rotel er en ekstremt bra match til B&W, akkurat som NAD skal være det, men det er vel allmennkunnskap?..

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Postet dette i en annen tråd, men virker som det er mer liv her:
    Hvordan er denne pakken? Er opp til vurdering da jeg tenkte jeg skulle investere i hjemmekino til rundt 20k.

XTZ 99.36 XL Surroundsystem Med Sub 5.1 | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Hvilken reciever anbefales til denne?
    Tittet kjapt på denon 1911.

Fikk dette i svar av orso, men tar gjerne imot flere synspunkt.
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    XTZ høyttalerne gir veldig mye for pengene. Men jeg hadde selv valgt 99.26 i front på toppen av suber framfor 99.36. I direkte sammenligning likte jeg bedre 99.26. Syntes 99.36 har en hardhet i øvre mellomtone/nedre diskant som stativhøyttalerne ikke har. Lyd&Bilde påpekte det samme med 99.36.

En Denon 1911 vil på ingen måte drive disse høyttalerne skikkelig. Skal du ha én surround receiver og ingen effektrinn, bør du se i receiver klassen fra 9k og oppover. Blir dette for dyrt for deg vil jeg anbefale deg og kjøpe f.eks 99.26 og to subwoofere til å begynne sammen med en god receiver. Enten kan du f.eks gå for en litt kraftig receiver som Onkyo TX-NR1008 (eller 1007 hvis du klarer deg uten 3D støtte). Eller du kan kjøpe en rimeligere receiver som f.eks Onkyo TX-NR 708 (eller 707) og kjøpe deg et effektrinn som du kobler på pre-out og bruker til fronthøyttalerne. Sisnevnte har jeg inntrykk av gir ofte bedre resultat som én dyrere receiver og prisen blir omtrent det samme.

Ellers finner du en egen dedikert XTZ tråd her:
    Den store XTZ-høyttaler tråden

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blodskjegg
    Postet dette i en annen tråd, men virker som det er mer liv her:
    Hvordan er denne pakken? Er opp til vurdering da jeg tenkte jeg skulle investere i hjemmekino til rundt 20k.

XTZ 99.36 XL Surroundsystem Med Sub 5.1 | Surround.no - Høyttaler spesialisten

Hvilken reciever anbefales til denne?
    Tittet kjapt på denon 1911.

Fikk dette i svar av orso, men tar gjerne imot flere synspunkt.
    Ville valgt noe langt kraftigere til å drive 99.36. Selv har jeg 99.26 og bruker en Emotiva XPA-3 på disse. Har forsøkt å drive disse med kun receiveren(Onkyo 807, som er vesentlig kraftigere enn Denon 1911), men synes det ble litt tamt.
    99.36ene vil jo sannsynligvis være enda tyngre for å drive pga et ekstra element..
    Legg mer penger i receiver, og kjøp for all del en som kan kobles til en effektforsterker(pre-out for alle kanaler)..

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager hvis dette har blitt spurt om før, men er det noen som vet hvilke Seas elementer som sitter i 99.26?

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,288
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0

99.36

Er 99.36 noe å satse på? -har hørt så mye blandet kritikk....

Kreditkortet og sparepengene er innstilt på nye fronthøytalere. Det står mellom Xtz 99.36 Walnut og Dali Ikon 5 eller 7.

Tips mottas med stor takk.

Intermediate HPL sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Er 99.36 noe å satse på? -har hørt så mye blandet kritikk....

Kreditkortet og sparepengene er innstilt på nye fronthøytalere. Det står mellom Xtz 99.36 Walnut og Dali Ikon 5 eller 7.

Tips mottas med stor takk.

Alle XTZ produktene jeg har hørt, har i mine ører spilt meget bra. Men husk, uansett hva tester måtte si og hva andre måtte mene, så er det dine ører som skal like dem.
    Anbefaler deg å gjøre en innsats for å finne noen som har disse i oppsett, så spør pent om audiens.
    Ellers kan du jo lese litt her: High-end til under ti tusen? - Lyd og Bilde

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Elementer

Sitat Opprinnelig postet av Kiriev
    Beklager hvis dette har blitt spurt om før, men er det noen som vet hvilke Seas elementer som sitter i 99.26?
    Seas Excel 6,5 tommer magnesium element og en SACD-klar bånddiskant.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kiriev

Diskant: Ribbon Tweeters, Ribbon Transducers, True Ribbon Speaker Components , loudspeaker introduced by Fountek

Bass/mellomtone: SEAS Excel W18E-XTZ H1417-08 (Som er basert på denne: http://www.seas.no/index.php?option=...d=69&Itemid=93)

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL
    Alle XTZ produktene jeg har hørt, har i mine ører spilt meget bra. Men husk, uansett hva tester måtte si og hva andre måtte mene, så er det dine ører som skal like dem.
    Anbefaler deg å gjøre en innsats for å finne noen som har disse i oppsett, så spør pent om audiens.
    Ellers kan du jo lese litt her: High-end til under ti tusen? - Lyd og Bilde
    Angående den testen. Veldig rart synes jeg at skribenten tok alle pluggene ut. Jeg fikk aldri bassen til å bli stram og tørr med alle pluggene ute til tross for mange bassfeller i rommet. Heller ikke når høyttalerne sto plassert flere meter fra frontvegg. Når skribenten i tillegg øker bassen med 6dB og konkluderer med at bassen ikke så rask og like god som B&W CM7, så blir det vel snodig for meg. Har aldri sammenlignet CM7 og 99.36 mot hverandre, men CM7 opplevde jeg som langt mer pløsete i bassen enn 99.36.

Dali Ikon serien opplever jeg til å ha for mye i toppen. Den rimeligste Dali høyttaleren jeg ville ha vurdert fremfor 99.36/26 er Mentor 6.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,335
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående den testen. Veldig rart synes jeg at skribenten tok alle pluggene ut. Jeg fikk aldri bassen til å bli stram og tørr med alle pluggene ute til tross for mange bassfeller i rommet. Heller ikke når høyttalerne sto plassert flere meter fra frontvegg.
    Enig. Har aldri fått tørr nok bass uten pluggene. Det gjelder for XTZ 99W12S og XTZ99W10.17 P også. Alle pluggene i.
    Den eneste gangen jeg har følt at en plugg måtte ut, var på oppsettet i Stockholm da den ene høyttaleren sto inntil sidevegg og den andre ute i rommet. Da fikk jeg mere balanse i lydbildet ved å ta ut pluggen i høyttaleren som sto ute i rommet. Ikke tørrere, bedre bass, men altså mere balansert lydbilde.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HPL

Tusen takk for svaret

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    833
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående den testen. Veldig rart synes jeg at skribenten tok alle pluggene ut. Jeg fikk aldri bassen til å bli stram og tørr med alle pluggene ute til tross for mange bassfeller i rommet. Heller ikke når høyttalerne sto plassert flere meter fra frontvegg. Når skribenten i tillegg øker bassen med 6dB og konkluderer med at bassen ikke så rask og like god som B&W CM7, så blir det vel snodig for meg. Har aldri sammenlignet CM7 og 99.36 mot hverandre, men CM7 opplevde jeg som langt mer pløsete i bassen enn 99.36.

Dali Ikon serien opplever jeg til å ha for mye i toppen. Den rimeligste Dali høyttaleren jeg ville ha vurdert fremfor 99.36/26 er Mentor 6.

Støtter kommentaren din her 100%.
    En av de store fordelene til XTZ, er justeringsmulighetene. At skribenten ikke har testet produktet skikkelig, med de mulighetene som finnes, er rart. Det rettferdiggjør ikke kvalitetene som bor i de høyttalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mulighet for og lytte til XTZ

Heisann.

Har lenge hørt om XTC sine produkter og deres høye kvalitet til tross for ganske lave priser, men har enda ikke fått mulighet til og høre på annet enn subben 12w.16, som virker veldig bra!

Det jeg lurer på, er om noen i området Molde & omegn har f.eks 99.25/26 eller 99.36/38 som jeg kunnet fått en lytt til?

En kamerat av meg vurderer XTC, og han har en Denon 3805 forsterker.
    Den er ikke av nyeste sort, men bra med krefter har den iallefall.
    Noen som har innvendinger mot Denon og XTC som match?

Håper på svar

Newcomer Backstreets sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle ikke være noe i veien med match mellom XTZ-med-z og Denon, men selv om 3805 har bra med krefter til receiver å være - vil XTZ nok nyte godt av betydelig mer kraft enn de rundt 100W Denonen kanskje reellt leverer.
    Har selv gode erfaringer med Rotel på disse, og enda bedre med Emotiva.

Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ja

de trenger bra med krefter. Jeg bruker en XTZ AP-100 effektforster til frontene
    og det merkes svært godt. Ga mye bedre kontroll over lyden.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V1900B + XTZ 99.36 XL-pakke Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

hva med den pakka her? Klarer yamaha'n og dra de høytalerne skikkelig? Rart de setter sammen en pakke som ikke "passer" sammen i tilfelle den ikke klarer det.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,591
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blodskjegg
    Yamaha RX-V1900B + XTZ 99.36 XL-pakke Med Sub og Forsterker | Surround.no - Høyttaler spesialisten

hva med den pakka her? Klarer yamaha'n og dra de høytalerne skikkelig? Rart de setter sammen en pakke som ikke "passer" sammen i tilfelle den ikke klarer det.
    Det vil nok fungere ganske bra det. Med enda bedre blir det med effektrinn. Men det kan du utvide med senere hvis du ønsker det.

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,384
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RX-V1900 + 99.36 har jeg selv hatt og det fungerer meget godt sammen.

Side 108 av 141 FørsteFørste ... 8 18 28 38 48 58 68 78 88 98 104 105 106 107 108 109 110 111 112 118 128 138 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •