Den store XTZ-høyttaler tråden - Side 102

Sponsorer:
Takk Takk:  3
Like Like:  17
Side 102 av 141 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 112 122 132 ... SisteSiste
Viser resultater 2,021 til 2,040 av 2813
    Intermediate Hunter2 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    503
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ice

Det kommer jo en ny sub snart.W12.18 ICE. Er litt usikker på dette med ice-forsterker.Hvilke fordeler ? Forbedrer det lydbildet-hvordan ?

Noen som har forklaringer til dette ?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått forforsterker på plass og kjører XTZ 99.26 på følgende anlegg:
    NAD 542 cd, Densen Beat 200 og Beat 300. Låter knall fint, riktig fett med masse spille glede.
    Prosessor-in funger også bra, flott løsning når man har høytalere som krever litt muskler. Kjører NAD T754 receiver og Densen på frontene (99.26).
    Gleder meg til skikkelig prøvelytting til helgen

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    henter 10.17 subber, og DSP sub amp til helga.. har pr dags dato kun en sub tilkoblet.. hva er den "riktige" måten å gjøre dette på nå.. bruke pre out høyre/venstre front, til høyre/venstre kanal på sub amp, for stereo (siden de står som som en basshøytaler til hver front, eller ha tilkoblet på sub pre out sånn som 99.12 subben står i dag, som selvsagt gir samme lyd i begge subber.

kom gjerne med anbefalinger.

har fortsatt en 99.12 sub tilsalgs, og de orginale stativene til 99.26, om noen trenger åpen for bud

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av H-F
    henter 10.17 subber, og DSP sub amp til helga.. har pr dags dato kun en sub tilkoblet.. hva er den "riktige" måten å gjøre dette på nå.. bruke pre out høyre/venstre front, til høyre/venstre kanal på sub amp, for stereo (siden de står som som en basshøytaler til hver front, eller ha tilkoblet på sub pre out sånn som 99.12 subben står i dag, som selvsagt gir samme lyd i begge subber.

kom gjerne med anbefalinger.

har fortsatt en 99.12 sub tilsalgs, og de orginale stativene til 99.26, om noen trenger åpen for bud
    Du kobler subampen til "subwoofer out", altså samme stedet som du har koblet til W12S i dag. Har du èn subamp, kobler du så begge 10.17P til høyttalerterminalene på subampen. Subsignalet er et monosignal, og du skal ha samme signalet til begge subbene.

Intermediate MAXcpu sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    709
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har formening om hvordan det vil gå med 99.26 og Denon AVR2310? Jeg leser tungdrevet, men hvor tungdrevet..?

Intermediate Mjusiker'n sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    671
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MAXcpu
    Noen som har formening om hvordan det vil gå med 99.26 og Denon AVR2310? Jeg leser tungdrevet, men hvor tungdrevet..?
    Hvis du bi-amper så tror jeg du er i mål med den. Da skal du få rundt 2x200w i stereo/8ohm. Kan ikke se annent en at det går bra. Kjenner ikke forsterkeren godt nok, men rent spec-messig så ser det bra ut.

Og hvis dette ikke skulle være nok muskler så låter det fortsatt bra, bare litt kleinere i bunn

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har såvidt begynt å teste litt med 10.17 under 99.26 høytalerne nå.. lovende greier, litt trange i bassen enda, men dypbassen sitter godt her allerede, og mye mindre tydelig at det er sub med i bildet, kontra å bruke en 12"

spille inn, så justere og leke med dsp sub osv , så blir dette meget bra tror jeg

redigert :

nå har subbene spillt døgnet rundt omtrent(funker siden jeg knapt har vært hjemme) i noen dager..
    Endelig fått lekt litt med sub amp dsp, og room analyzer..
    nå er det VELDIG vrient å høre overgangen mellom sub/99.26 stor forbedring fra gamle oppsettet. Alt er mer "usynlig" etter lite småfiks. spiller de flott på musikk. og kjellerdypt med nok trøkk for stua her ihvertfall..
    Lydtrykket begynner ikke å falle av før under 20hz. Fullt trykk fram dit..

Veldig fornøyd.. og de er ikke ferdig innspillt enda

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Nye XTZ høytallere??

Heisann! Jeg har lenge vurdert å kjøpe nye høytallere til min Yamaha RXV 3900 i en stund nå. Har noen ganske store høytallere fra Magnat, de er 3-veis med 6,5" elementer. Skal inn i en ny leilighet og vil ha noe som ruver mindre i en stue, og noen høytallere som er litt mer musikalske en mine Magnat.

Har sett lenge på klipsch, men de blir for rocka og rettet mot film! Jeg ser jo mye film, så ville vært bra det, men liker ikke alltid hvordan de er på musikk. Derfor vil jeg kanskje prøve meg på XTZ, hører mye bra om disse!

Dette skal bli et kombinert musikk/surround-anlegg. Jeg har jo 3900'en og elsker både film og musikk. Valget mitt står igrunn mellom 99.25 og 99.36, da disse virker veldig flotte begge 2. Grunnen til at jeg vurderer 99.25 er pga de får mye skryt på hvordan de spiller musikk, at de er så presise i bassen og alt det der! :P Orker ikke gå i detalj, men også pga jeg får naboer over meg, og da vil kanskje de ikke lage mye lavfrekvente lyder som de store 99.36'ene???

Jeg har liten erfaring med stativhøytallere, men de klarer å gi fra seg mye lyd ifølge folk her på tråden. Og jeg mistenker at de er mer musikalske en 99.36?

Også lurer jeg på en annen ting, Hvorfor er vektforskjellen så stor på 99.36 i pianolakk og de i white/matt osv? Er jo en differanse på ca 8kg der??? Er byggekvaliteten mye bedre på de i pianolakk??

Kom gjerne med erfaringer og innspill på dette! :P Vet det sikkert står mye om dette, men jeg har bladd igjennom mye av tråden uten å finne noe svar på dette.

På forhånd takk!

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mit svar Yamagnus:

Den matte/hvite/wallnut finishen er betydelig lettere pga tynnere MDF og at den er lavere.
    Grunnen til at MDF er tynnere er fordi kabinettene er avrundet og derfor mye stivere. Kan skrive under på at kabinettene er veldig døde sammenliknet med det meste annet i denne prisklassen.
    Kasseresonanser er uansett ikke noe tema, høyden kan være en fordel og en ulempe. Om du har litt lav sitteposisjon og ikke ønsker noe som ruver er det en fordel at den er litt lavere.

XTZ 99.36 vs 26/25:
    En stativhøyttaler kan helt klart gi en fullverdig musikkopplevelse i seg selv, og de vil plage naboen mindre.
    Jeg vil ikke si at 99.26/25 er mer musikalske enn 99.36. Når man hører disse ved siden av hverandre er det tydelig at 99.36 er en komplett høyttaler med mye fyldigere lyd enn 99.25/26.

Jeg tror stativhøyttalerne vil gjøre deg veldig fornøyd. 99.36 er en mer komplett høyttaler, men er også vanskeligere å integrere og plager som du sier naboen mer.
    Stativhøyttalerne er rimelig tungdrevne så er litt bekymret over hva slags snert du vil få i bassen med 3900, men det kan jeg ikke uttale meg sikkert om.

Newcomer Tesnev sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Impedans

Har fått ihus de nye xtz'ene mine, men lurer på:
    Med min Onkyo forsterker har jeg valget mellom 4 eller 6 ohm impedans,
    og i manualen for 99.36 står det 4-8 ohm, hvilken impedans skal jeg velge?
    Hva gjør dere andre mon tro?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tesnev
    Har fått ihus de nye xtz'ene mine, men lurer på:
    Med min Onkyo forsterker har jeg valget mellom 4 eller 6 ohm impedans,
    og i manualen for 99.36 står det 4-8 ohm, hvilken impedans skal jeg velge?
    Hva gjør dere andre mon tro?
    Gratulerer med nye høyttalere.. Receiveren skal stå på 6ohm..

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Thank you
    Meget godt fornøyd med kjøpet, anbefales

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takker

Okei, tusen takk Fredrik! Hjelper mye dette. Du er jo veldig inne på noe her, med at 99.36 er en mer komplett høyttaler. Det er jo viktig, musikk er jo en av livets gleder. Den vil nok kanskje da også være litt lettere for yammien min. Siden den har litt høyere følsomhet. Tror kanskje jeg går for 99.36! Blir det helt feil er det jo 14-dagers returrett. Den går vel uansett raskt unna på torget til en god pris!

Blir kanskje 99.36 med tilhørende centerhøyttaler i kveld da!

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Spekulere :)

Jeg vil prøve å biampe 99.36 ene mine, men skal jeg da kjøre tweeter og midrange på en kanal og woofer på en, eller woofer og midrange på en kanal og tweeter for seg??

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Yamagnus
    Jeg har liten erfaring med stativhøytallere, men de klarer å gi fra seg mye lyd ifølge folk her på tråden. Og jeg mistenker at de er mer musikalske en 99.36?

Også lurer jeg på en annen ting, Hvorfor er vektforskjellen så stor på 99.36 i pianolakk og de i white/matt osv? Er jo en differanse på ca 8kg der??? Er byggekvaliteten mye bedre på de i pianolakk??

Kom gjerne med erfaringer og innspill på dette! :P Vet det sikkert står mye om dette, men jeg har bladd igjennom mye av tråden uten å finne noe svar på dette.

På forhånd takk!
    Det ser ut til at XTZ er et temmelig useriøst merke. Det skal visst nok finnes flere versjoner av samme modell 99.26, men XTZ gjør ikke kunden oppmerksom på forskjellene. Blant annet ryktes det at XTZ sendte en prototype til test i ulike bransjeblader (hvor den kom godt ut), og så bruker disse testene i markedsføringen av andre høyttalere (med samme navn som den som ble testet). Når produsenten/selgeren blir konfrontert med det som ligner en regulær svindel, så får du til svar at forskjellene på de ulike versjonene er hemmelige.

Jeg vet ikke hvilken av versjonene av 99.36 (pianolakk eller white/matt) som i sin tid ble testet av magasinet som Surround.no siterer i sin markedsføring, men sitatene er identiske, selv om høyttalerne er temmelig ulike, og, som du sier, med en vektforskjell på hele 8 kg. Muligens er det her snakk om også ulike delefiltre og dempemateriale, slik som for 99.26 sitt vedkommende, men dette avslører hverken bildene eller de opplysningene som Surround.no ellers gir om høyttalerne.

I hvor stor grad XTZ trikser og mikser er vanskelig å si, men før det som så langt ser ut som svindel blir skikkelig dementert, så kan du ikke stole på hva folk her på forumet og journalister i bransjeblader mener om XTZ. Alle som sier noe pent om XTZ risikerer å opptre som nyttige idioter. Du vet rett og slett ikke hvilke versjoner de snakker om, eller om når XTZ finner det for godt å lage enda en ny versjon av en eldre modell. Det tryggeste er derfor å høre de selv hos selger, og sørge for at det er akkurat den høyttaleren du har hørt på og godkjent, som du får med deg hjem. Ellers er det ikke godt å si hva du ender opp med.

Active Eivinn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    402
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har fått samme inntrykk som deg Alef, derfor jeg har velgt å styre unna XTZ når jeg ser etter nye fronthøytalere. Råttent å bruke forskjellig delefilter i samme modell hvis det skulle vise seg å være lavere kvalitet etc. på disse.

Intermediate FredrikC sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    1,562
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg vet ikke hvilken av versjonene av 99.36 (pianolakk eller white/matt) som i sin tid ble testet av magasinet som Surround.no siterer i sin markedsføring, men sitatene er identiske, selv om høyttalerne er temmelig ulike, og, som du sier, med en vektforskjell på hele 8 kg. Muligens er det her snakk om også ulike delefiltre og dempemateriale, slik som for 99.26 sitt vedkommende, men dette avslører hverken bildene eller de opplysningene som Surround.no ellers gir om høyttalerne.
    Nå må du ikke blande alle konspirasjonsteoriene sammen i en røre her. Grunnen til vektforskjellen er et annet kassedesign og XTZ har flere ganger svart på de lydmessige forskjellene mellom disse.

Når det gjelder forskjeller i delefilter skal det sies at 99 serien har blitt forandret med tanke på portdesign (3/4 porter) og justeringsmuligheter (justering av diskant og bass) av delefilteret flere ganger. Her er jeg enig med deg at det burde vært gitt mer informasjon om hva som gjøres og gjerne noen måledata.
    Har selv hørt både den første versjonen av 99.36 med fire porter og den nyere hvite med tre jeg har, og kan ikke si jeg la merke til noen forskjeller. Jeg har dog ikke åpnet mine og sett hvordan delefilteret ser ut, så får alt jeg vet kan det være likt og derfor låte likt.

XTZ har selv uttalt at de har byttet komponenter, men at de ikke skal være målbar eller hørbar forskjell på disse.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FredrikC
    Nå må du ikke blande alle konspirasjonsteoriene sammen i en røre her. Grunnen til vektforskjellen er et annet kassedesign og XTZ har flere ganger svart på de lydmessige forskjellene mellom disse.
    Røra er det XTZ/surround.no som står for. De lar High Fidelity (2008-10-09) svare for begge versjonene.

Jeg forstår at vektforskjellen skyldes ulike kassedesign. Kassedesign er imidlertid ingen bagatell, og kassedesign er noe mye mer enn finish. På meg virker det du sier om kassedesign derfor like absurd som om Dali skulle selge Ikon 6 som om det var en Mentor 6.

Dette er for øvrig hva XTZ selv sier om kabinettet til piano-versjonen:

Lådan är byggd med en smal baffel (front) och välvda
    sidor – vilket inte bara en estetiskt snygg form, utan är
    också en ljudmässig fördel, då detta ger en mer stabil
    låda vilket dämpar resonanser.
    Lådan är byggd i kraftig MDF, som har goda
    ljudtekniska egenskaper.
    Kabinettets rundade form gör lådan kraftig. Dessutom
    har vi valt att lägga in stag för att ytterligare förstärka
    konstruktionen.

Og her er hva de skriver om utformingen av kabinettet til white-versjonen:

Lådan är byggd med en smal baffel (front) och välvda
    sidor – vilket inte bara en estetiskt snygg form, utan är
    också en ljudmässig fördel, då detta ger en mer stabil
    låda vilket dämpar resonanser.
    Lådan är byggd i kraftig MDF, som har goda
    ljudtekniska egenskaper.
    Kabinettets rundade form gör lådan kraftig. Dessutom
    har vi valt att lägga in stag för att ytterligare förstärka
    konstruktionen.

Begge sitatene er fra brukermanualene til henholdsvis piano- og white-versjonen.

Den eneste konspirasjonen jeg vil hevde er den mellom XTZ og Surround.no. Om High Fidelity og/eller andre magasiner konspirerer med XTZ har jeg ingen formening om. Det kan like gjerne være at de lar seg misbruke som at de samarbeider.

Det er ikke klarere hva XTZ har sagt om lydforskjellene enn at Yamagnus spør, og du svarer, uten å oppgi kilde.

Newcomer manenzza sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    230
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Det ser ut til at XTZ er et temmelig useriøst merke.
    Ser heller ut som du er en temmelig useriøs type. Synsingen din har ingen substans, og er derfor totalt verdiløs. Slutt å male fanden på veggen.

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så lenge høyttalerene låter knall og ser bra ut, betyr det INGENTING for meg hvordan de ser ut innvendig..

Mine 99.26 risikerer ikke å bli byttet ut med verken Dali, B&W eller andre "seriøse" merker med det første...
    8)

Side 102 av 141 FørsteFørste ... 2 12 22 32 42 52 62 72 82 92 98 99 100 101 102 103 104 105 106 112 122 132 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •