Kef's venner - Erfaringer; Q, IQ, Ref, KHT osv - Side 8

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 8 av 29 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste
Viser resultater 141 til 160 av 569
    Newcomer defektor sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av telecaster
    det skjønte jeg ikke, hva og hvordan gjør du dette?
    Pass på at du ikke gjør noe dumt..........
    du skal jo ha gromlyd i mange år fremover!
    satt høytallerne mot hverandre og koblet vanlig rød på rød svart på svart og på den andre høytallern rød på svart rød på svart.
    er det ikke sånn at jeg egentli kun snur fasen på den ene høytallern for å minske motstand?
    har ikke spilt noe særlig høyt sånn her, vet at en høytaller tåler mindre effekt med for lite motstand enn den skal ha.

hehe.. håper du kan si jeg gjore rett nå eller så må jeg skalle hode i vegget en del ganger

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kef IQ90 testet

Nå har jeg testet iq90 og sammen lignet med mine gamle 10''
    og kef imponerte på alle pungt, hadde ikke førventet at kef'ene skulle trykke så mye som di gjore. faktisk like mye som 10'' jeg hadde i proson høytallern, flyttet kanskje ikke like mye luft men gikk dypere enn jeg noen sinne hadde håpet på.
    kef spilte også mere flatt på bassområdet så all musikk ble som å høre det på nytt
    noen som vurderer kef så kan jeg anbefale det på det sterkeste

Nå som jeg testet di hadde ikke vært spilt med lengre enn ca 8 timer så har kanskje mer i vente. mellomtonen trenger kanskje noen timer til innspilling

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defektor
    satt høytallerne mot hverandre og koblet vanlig rød på rød svart på svart og på den andre høytallern rød på svart rød på svart.
    er det ikke sånn at jeg egentli kun snur fasen på den ene høytallern for å minske motstand?
    har ikke spilt noe særlig høyt sånn her, vet at en høytaller tåler mindre effekt med for lite motstand enn den skal ha.

hehe.. håper du kan si jeg gjore rett nå eller så må jeg skalle hode i vegget en del ganger
    helt uten noen form for vitenskapelig bevis for at det er riktig så tror jeg at det er lurt å spille dem inn slik de skal brukes? Dvs i vanlig oppkobling.

Uansett jeg er enig med deg om lyden, både 90 og 70 låter kjempefint.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

tror jeg ska fortsette men vanlig oppkobling da det ser bedre ut og tryggere :P

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mange som spiller inn høytalerene med å sette dem mot hverandre og spille enten pink noice eller helst musikk i motfase. Enkleste er å sette opp høytalerene som vanlig med en på hver kanal på forsterkeren, men bytt om pluss og minus på den ene høyttaleren. Kjører en da musikk i mono vil elementene svinge sammen og til en viss grad hjelpe hverandre (pull-push).

Ellers grattis med Kef'ene, utvilsomt en god oppgradering. 8) Jeg har blitt mer og mer glad i mine XQ40 - de gir meg mye musikkglede og henger godt med til kinoformål .

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker IQ5 og en musikalsk sub. dette ble en langt mer økonomisk løsning enn ett par IQ9.

Ved litt fintenking og lån av måleutstyr fikk jeg tunet plassen min i hjemmekinoen optimalt. Og ved å sende ett lass med mail til KEF fikk jeg en hel del nyttige parametre med tanke på cutoff frekvenser etc med bruk av sub. Virkelig god hjelp hos KEF support. I england vel og merke.

Akustikk AS gidder ikke engang å svare på mail. Det er for dårlig! Om noen leser dette som jobber for den norske importøren er dette ett skikkelig spark på skinnleggen!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kokken
    Det er mange som spiller inn høytalerene med å sette dem mot hverandre og spille enten pink noice eller helst musikk i motfase. Enkleste er å sette opp høytalerene som vanlig med en på hver kanal på forsterkeren, men bytt om pluss og minus på den ene høyttaleren. Kjører en da musikk i mono vil elementene svinge sammen og til en viss grad hjelpe hverandre (pull-push).

Ellers grattis med Kef'ene, utvilsomt en god oppgradering. 8) Jeg har blitt mer og mer glad i mine XQ40 - de gir meg mye musikkglede og henger godt med til kinoformål .
    still inn radioen midt mellom frekvenser hvor det er signal, sett på litt volum og dra på jobb.. dette er vistnok en meget effektiv innspilling av høyttalere.

selv ser jeg etter brukte høyttalere i det merket og modell jeg vil ha. om selgeren er "over 20" og rimelig opptatt av audio er det som regel ett safe kjøp.. og da er de som regel ferdig innspilte. og man sparer litt.. simpelten genialt..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    112
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    når det gjelder lyden er min erfaring at varme forsterkere som heller mot den "amerikanske lyden" blir det ofte vel, og i overkant vel, varmt klangbilde. og det motsatte for lyse varianter. HK og KEF blir litt for romantisk varmt. mellomtonen blir for pompøs og svulstig mens detaljrikdommen i diskanten forsvinner til fordel for en pondus i de lavere oktaver. nå sikter jeg til hk980 int forstkerker og hk33xx/34xx receivere. HK970, forgjengeren, fikk strålende kritikker bl.a i lyd og bilde (men hvem kan ta tester derfra seriøst?) billige asiatiske varianter faller igjennom med en masete diskant og en bass som er innpakket i bomull. Men igjen, det finnes unntak.

jeg har vært gjennom mange tusen kroner i delefilterkonstruksjoner/høyttalerkabel/demping av rommet etc etc for å tune ned hissige "S" lyder ved høyt volum på KEF Q 4 generasjon. og det uten å egentlig lykkes.. Bass/MT elementet fungerer jo som ett horn for diskanten på coax elementet. Som nevnt i en annen tråd skjer det endel rart i lydbildet på COAX elementer ved lydpådrag. og de endringene er ikke positive.

jeg har funnet min match med Yamaha forsterkere med TopART teknologi (1xxx og oppover med unntak for noen under) og KEF høyttalere. ellers er ikke det så galt med Sony sin ES serie heller. Primare og KEF er en skikkelig match. venter på en Abrahamsen som jeg skal teste i jula.. gleder meg som en drittunge..

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har ikke fått hørt XQ40 enda, men han på go lydn som jeg kjøpte kef'ene hos har XQ40 stående så skal se og få hørt di etter jula kanskje

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gtbikes
    når det gjelder lyden er min erfaring at varme forsterkere som heller mot den "amerikanske lyden" blir det ofte vel, og i overkant vel, varmt klangbilde. og det motsatte for lyse varianter. HK og KEF blir litt for romantisk varmt. mellomtonen blir for pompøs og svulstig mens detaljrikdommen i diskanten forsvinner til fordel for en pondus i de lavere oktaver. nå sikter jeg til hk980 int forstkerker og hk33xx/34xx receivere. HK970, forgjengeren, fikk strålende kritikker bl.a i lyd og bilde (men hvem kan ta tester derfra seriøst?) billige asiatiske varianter faller igjennom med en masete diskant og en bass som er innpakket i bomull. Men igjen, det finnes unntak.

jeg har vært gjennom mange tusen kroner i delefilterkonstruksjoner/høyttalerkabel/demping av rommet etc etc for å tune ned hissige "S" lyder ved høyt volum på KEF Q 4 generasjon. og det uten å egentlig lykkes.. Bass/MT elementet fungerer jo som ett horn for diskanten på coax elementet. Som nevnt i en annen tråd skjer det endel rart i lydbildet på COAX elementer ved lydpådrag. og de endringene er ikke positive.

jeg har funnet min match med Yamaha forsterkere med TopART teknologi (1xxx og oppover med unntak for noen under) og KEF høyttalere. ellers er ikke det så galt med Sony sin ES serie heller. Primare og KEF er en skikkelig match. venter på en Abrahamsen som jeg skal teste i jula.. gleder meg som en drittunge..
    har faktisk vurdert Yamaha DSP-Z7 i framtiden om HK'n min blir for liten til 7ch surround.
    Abrahamsen er ikke det og en ganske varm forsterker?
    Jeg tror varm lyd kan være praktisk på film på høye volum.
    At det føles mer behaglig i lengden og høre på er min teori da.
    Valget av IQ90 forran IQ70 var egentli bare at jeg ville ha det største når jeg først bruke så ''mye'' penger på anlegg.. :P
    Framtids planen er 2stk svs pb10 subber bak hver ht og kanskje en større bak soffaen som ekstra wow effekt på film.
    men dette er nok et par år fram i tid :cry:

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gtbikes
    Jeg bruker IQ5 og en musikalsk sub. dette ble en langt mer økonomisk løsning enn ett par IQ9.
    Selv bruker jeg IQ5 og 2 stk HTB2 subber. Ikke den mest økonomiske løsningen men du verden som det funker....

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kostet di subbene? var pen og se på

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defektor
    Hva kostet di subbene? var pen og se på
    Jeg kan love at de gjør en meget bra jobb også.. Veil. utsalgspris pr sub er
    kr. 7500,- men jeg kom noe billigere fra det.
    Kjøpte èn ny(som en del av KHT3005-settet) og en brukt her på avtorget,

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå tilbragt ganske mange timer i selskap med IQ70 og XQ40 i kinoen min og jeg må si jeg er svært imponert over begge.

Den som imponerer mest er egentlig IQ 70 når man tar prisen med i betraktningen.

De er tunet ganske forskjellig og det er en god del mere trøkk i midbassen på XQ40 men IQ 70 går faktisk en del dypere ( med mindre trøkk i midbassen ).

Jeg har en kraftig room-gain i midbassen så IQ 70 passer faktisk bedre i mitt rom da XQ 40 blir litt for tung i bassen.
    Kunne godt tenkt meg å prøve XQ 30 også da de antakelig er en mellomting av disse.

Har blitt mer og mer begeistret for KEF sin lydfilosofi de siste ukene, de er jo bland annet meget plasseringsvennlige med portene i fronten og med den geniale spredelinsa i dikanten er også sveetspot større enn på mange andre høyttalere.

Noen som har sammenliknet IQ 70 og IQ 90 direkte?

Soundplanet har mye KEF i butikken men ikke akkurat disse 2.

Newcomer telecaster sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Har nå tilbragt ganske mange timer i selskap med IQ70 og XQ40 i kinoen min og jeg må si jeg er svært imponert over begge.

Den som imponerer mest er egentlig IQ 70 når man tar prisen med i betraktningen.

Noen som har sammenliknet IQ 70 og IQ 90 direkte?
    Jeg har ett sett iQ90 til hjemmekinoen og ett sett iQ70 til musikkanlegget mitt, kobla mot en MusicAngel rørforsterker. Jeg har nå prøvd begge mot rørforsterkeren og begge kommer meget godt ut. Jeg angra lit på at jeg ikke hadde kjøpt 2 sett med iQ90, det har jeg lagt bak meg nå, til musikk er iQ70 nesten like bra, og absolutt like bra om du ikke spiller AC/DC eller lignende som krever massivt basstrykk. Men der henger heller ikke rørforsterkeren helt med så slik musikk blir spillt i hjemmekinoanlegget.
    Til klassisk, jazz, akustiskt er iQ70 kombinert med en passende forsterker knallbra!! :-)

Konklusjon, iQ70 gir masse gromlyd for pengene!

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hatt en ny runde meg IQ 70 og XQ 40 i dag og prøvd meg frem med forskjellige plasseringer av XQ 40 for å forsøke på få bassen på plass uten hell.

XQ 40 har mange kvaliteter jeg ønsker meg, men uten å få bassen på plass nytter det ikke dessverre.

Ønsker meg litt mer ALLER nederst og det kan jeg kanskje få med IQ 90, men vil da lydbildet ellers gå i dass tro?

Moderator Kokken sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,576
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef har jo ikke akkuratt presset ut mye bass av XQ40'ene. IQ70'ene er fra Kef spec'et med 36Hz - 40kHz mens XQ40 står med 45Hz - 55kH. Selv føler jeg at XQ40 alene ikke gir nok bass og må suppleres med subwoofer, selv i musikk.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tro om svs er noe man kan vurdere å kombinere med kef på musikk?

Active mr.Fahrenheit sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    425
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som har erfaring med XQ10 eller XQ 20? Har nå iq3 men vurderer å klatre et steg på kef stigen hvis lyden er deretter...

Må si de er meget flotte å hvile øynene på i alle fall
    KEF - Innovators in Sound - Loudspeakers - XQ SERIES - XQ 10

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kef har jo ikke akkuratt presset ut mye bass av XQ40'ene. IQ70'ene er fra Kef spec'et med 36Hz - 40kHz mens XQ40 står med 45Hz - 55kH. Selv føler jeg at XQ40 alene ikke gir nok bass og må suppleres med subwoofer, selv i musikk.
    Vel, spec er spec det er for mye bass her hos meg i hvertfall og mye mer "boomy" lyd i XQ40 enn IQ 70.

Det samme skjer i High-end rommet til Soundplanet, om enn ikke like ekstremt som hjemme hos meg.

Målinger av IQ70:
    Vedlegg 42846

XQ40:
    Vedlegg 42847

Som du ser så går XQ 40 8Hz dypere hs meg enn det IQ 70 gjør selv om det burde vært motsatt i henhold til de tekniske spesifikasjonene.

Side 8 av 29 FørsteFørste ... 4 5 6 7 8 9 10 11 12 18 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •