Kef's venner - Erfaringer; Q, IQ, Ref, KHT osv - Side 18

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 18 av 29 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste
Viser resultater 341 til 360 av 569
    Expert Anfield sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av mfufu

Men jeg føler jeg at iQ90 har ett lite forbedringspotensiale spesiellt i bass området, kan det stemme? Savner litt "volum" der. Kan jeg forvente at dette blir litt bedre når de får spillt noen timer?
    Dette vil garantert forbedre seg etter endel timer med innspilling. Alle nye KEF-høyttalere jeg har vært borti har hatt godt av et par hundre timers innspillingstid før det endelig har løsnet. Ikke bare i bassområdet, men i både IQ og XQ-serien har jeg opplevd bedre sammenheng og homogenitet i hele spekteret etter en god del innspilling.

En god ide for å få "gjort unna" innspillingstiden raskest mulig kan være å koble høyttalerne i motfase, sette dem baffel mot baffel og legge en dyne eller annet over dem for å dempe lyden slik at de eventuelt ikke skal forstyrre naboer eller andre gjennom natten.

Active mfufu sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anfield og FinnK:
    Takk for svar, da slår jeg meg til ro med at jeg må gi dem litt innspillingstid
    Har ikke problemer med og nyte lyden nå heller da, men det var noen tanker jeg gjorde meg med en gang jeg startet og lytte på dem.

Får sette de på mens jeg er på jobb til uken, da får de 12 timer hver dag så da tipper jeg mye er gjort. På et moderat nivå kansje, så ikke de jeg leier hos får helt hetta, hehe (godt tips og legge over en dyne eller ett teppe forresten)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Snakket med en person som påsto noe, som for meg lød helt vanvidd. Aldri hørt om det før, og avfeide det som vås.

Vedkommende påsto at høyttalere, (spesielt kef), ikke var beregnet for å kunne spille sammenhengende i mange timer, ved normale lyttenivåer.
    Han mente en plugg på magneten ville gå varm, og at det var naturlig at diskanter gikk dunken hvis høyttalerne ble brukt flere timer i strekk.
    (snakker IKKE om høye lyttenivåer).
    Noen som har hørt om noe lignende?

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123
    Snakket med en person som påsto noe, som for meg lød helt vanvidd. Aldri hørt om det før, og avfeide det som vås.

Vedkommende påsto at høyttalere, (spesielt kef), ikke var beregnet for å kunne spille sammenhengende i mange timer, ved normale lyttenivåer.
    Han mente en plugg på magneten ville gå varm, og at det var naturlig at diskanter gikk dunken hvis høyttalerne ble brukt flere timer i strekk.
    Bare tull..
    Vanlig prosedyre når jeg får nye høyttalere i hus, er å la disse spille kontinuerlig. Kan gjerne la de spille en uke i strekk, har aldri ødelagt et eneste element..
    Du skal høre mye....

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ABC123

Høres ut som vås, ja. Jeg ville ikke ha lagt mye vekt på det. Skulle dette vært tilfelle ville jo KEF (og alle andre produsenter) ikke gjort annet enn å reparere produkter. Alle mine høyttalere, og det begynner å bli noen etterhvert, har fått mange timer i strekk, og også flere dager i strekk, uten at de har tatt noe skade av det....

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare tull! (: Har kjørt både IQ5, IQ9 og XQ40 i mangfoldige timer uten noe stress.

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

kefs "uvenn"

har i dag kef iq5, men urderer noe nytt, tenk litt på ztx 99.25, er dette en oppgradering.noen andre som har gått fra kef til ztx?

Active
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hairball
    har i dag kef iq5, men urderer noe nytt, tenk litt på ztx 99.25, er dette en oppgradering.noen andre som har gått fra kef til ztx?
    Tror ikke det blir rare oppgraderingen. Hvis du supplerer med en god sub så kanskje, evt. hvis du går for 99.36...

Active Hairball sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du har mulig rett, ztx har bra elemeter, men mulig trenger noen større, mulig klipsch er veien å gå.. synes prisen for ztx i norge er litt stiv. man har jo alltids nabolandet.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    252
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har rotet bort jumperne til mine IQ90, dvs det leddet som linker høyttalerterminalene sammen. Kan man f,eks, bruke vanlig høyttalerkabler imellom disse, til jeg finner igjen jumperne? Eller andre ting som kan brukes

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    388
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja du kan fint bruke en vanlig høyttalerkabel til dette,jeg har det slik på mine Dali Suiter der jeg ikke fikk med noen bro når jeg kjøpte HT brukt.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    8
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg den glade eier av et par iQ70 med en Onkyo TX-SR607 reciever.
    Hadde ingenting hifi utstyr fra før så begynner med 2.0 og bygger ut til 5.1 med sub etter hvert som kontoen tillater. Så langt ser det veldig bra ut, men høytalerne må nok spilles inn litt som nevnt flere ganger i tråden da de lyder litt "papp".

Er det noen spesielle ting/innstillinger jeg bør gjøre for å få best mulig lyd med den kombinasjonen jeg har nå? Tenker på recieveren opp mot høytalerne. Har 0 peiling på det her. :-?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    27
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Innspilling av høytalere

Jeg snappet dette opp i et annet forum:

Håkon Rognlien(Skribent i High Fidelety, tidligere eier av Fryd HiFi
    og Klipsch entusiast) har vel sagt noe om at man bør regne
    med 1000w/t før de er på plass. (Om Klipch Cornwall III, visstnok)

Mine KEF iQ90 blir stadig bedre i bassen også etter de 120 timene
    Akustikk AS sa de trengte for å bli innspilt.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    50
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel på tide at jeg melder meg inn her. Er nok en veldig god venn av KEF. Har for tiden et par IQ90 i svart utførelse. Disse drives av en Kora Explorer 90 SII CSC ref. Kilden er, enn så lenge, en squeezebox duet. Hadde nok gjort seg med en ekstern dac her, ja.

Er kjempefornøyd med valget mitt. Grunnen til dette er først og fremst den detaljerte og naturlige formidlingen av stemmer. Leonard Cohens stemme har her hjemme aldri hørt bedre eller mer realistisk ut.

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo en nydelig mellomtone og diskant ( til prisen ) i IQ serien.

Svakheten , selv om den er liten ligger først og fremst i bassen.

Klarer man å få integrert en sub eller to med disse høyttalerene er man ett langt steg nærmere nirvana:-D .

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    8,888
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Det er jo en nydelig mellomtone og diskant ( til prisen ) i IQ serien.

Svakheten , selv om den er liten ligger først og fremst i bassen.

Klarer man å få integrert en sub eller to med disse høyttalerene er man ett langt steg nærmere nirvana:-D .
    Se der. Det var lenge siden sist, Arendal :-) Hyggelig å se deg igjen!

Er forøvrig enig med Arendal om beskrivelsene i IQ-serien. Jeg synes ikke de har en særlig svakhet i bassen, det er bare det at oppløsningen og detaljeringen i både diskant og mellomtone er særdeles bra, og i den prisklassen som IQ-serien ligger i finnes det mange høyttalere som spiller mer bass. Men kanskje ikke nødvendigvis "riktigere" bass. Her har plasseringen i rommet og rommets størrelse selvfølgelig mye å si.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg blitt medlem av klubben jeg også, kjøpte et par IQ9 til god pris.
    Disse skal etterhvert brukes i et kinooppsett, og nå er det receiver som skal anskaffes. Jeg har en Pioneer LX71 på hånden, er det noen som har erfaring med denne komboen? Slik jeg kjenner pioneer fra da jeg hadde 1015, er de ganske lyse i lyden, men LX71 har kanskje en helt annen lydsignatur?

Alternativet til den brukte LX71 jeg har på hånda er ny Onkyo 807. Jeg er ute etter "engasjerende" lyd, heller enn analytisk, om noen skjønner hva jeg mener. Jeg er altetende på musikk, liker alt fra Metallica til Unni wilhelmsen..

Noen anbefalinger?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vel melde meg inn i klubben også, selv om jeg kanskje strengt tatt kanskje bare kvalifiserer som assosiert medlem i og med at jeg kun har IQ60 center. Står til innspilling nuh. Litt spiss så langt, men det skal vel bedre seg med litt innspilling.

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda et spørsmål i tillegg til det over; har noen sammenlignet IQ6 og IQ60? Er det store forskjeller på disse? Jeg spør fordi jeg er usikker på hvem av dem jeg bør anskaffe som center, nå som jeg har kjøpt meg IQ9.....

Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Da har jeg blitt medlem av klubben jeg også, kjøpte et par IQ9 til god pris.
    Disse skal etterhvert brukes i et kinooppsett, og nå er det receiver som skal anskaffes. Jeg har en Pioneer LX71 på hånden, er det noen som har erfaring med denne komboen? Slik jeg kjenner pioneer fra da jeg hadde 1015, er de ganske lyse i lyden, men LX71 har kanskje en helt annen lydsignatur?

Alternativet til den brukte LX71 jeg har på hånda er ny Onkyo 807. Jeg er ute etter "engasjerende" lyd, heller enn analytisk, om noen skjønner hva jeg mener. Jeg er altetende på musikk, liker alt fra Metallica til Unni wilhelmsen..

Noen anbefalinger?
    Sitat Opprinnelig postet av pirium
    Enda et spørsmål i tillegg til det over; har noen sammenlignet IQ6 og IQ60? Er det store forskjeller på disse? Jeg spør fordi jeg er usikker på hvem av dem jeg bør anskaffe som center, nå som jeg har kjøpt meg IQ9.....

Side 18 av 29 FørsteFørste ... 8 14 15 16 17 18 19 20 21 22 28 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •