Kef's venner - Erfaringer; Q, IQ, Ref, KHT osv - Side 11

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 11 av 29 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste
Viser resultater 201 til 220 av 569
    Newcomer defektor sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    En stund ( og kanskje fortsatt ) var det mange, meg inkludert som trodde at multikanals SACD eller liknende skulle erobre verden med musikk fra alle kanter.
    Da jeg bygde min forrige kino valgte jeg derfor å ha 7 like høyttalere.

Det viste seg etter hvert at dette ikke var så gunstig likevel, all den tid at lyden som man mikser inn i bakkanalene er av en helt annen karakter enn den som kommer forfra, naturlig nok.

Det er jo lite dialog og annen "viktig" informasjon som legges der.

Jeg har etter en del prøving av diverse høyttalere kommet til at det er langt viktigere at man klarer å få bakhøyttalerene til å treffe deg minst mulig "rett i øret" enn hvilken klang det er i dem.
    Derfor er dipoler å foretrekke fremfor direktestrålende.
    Hvilke dipoler man velger er mer opp til utseende og lommebok enn klang mener jeg.
    Ett alternativ til dipoler er å plassere bakhøyttalerene slik at de ikke peker rett i øret, men opp i taket eller liknende.

Det er selvsagt mulig å høre forskjell på 2 bakhøyttalere, men å si at den ene er mye bedre enn den andre er ikke så enkelt.

Selv har jeg valgt å gå for 4 stk Klipch RS42 bak da de er rimelige og helt sorte, noe som passer bra min sorte hule.
    Hadde jeg hatt større krav til utseendet hadde jeg valgt PSB sine Imagine dipoler som ser langt penere ut.
    Har du noen formening om 5.1 eller 7.1 lanals lyd, di fleste filmer man får kjøpt kommer i 5,1, skal jeg kjøre 7.1 så må førsterkern omkode signalene.
    er det verdt pengene å investere i 7.1?
    evt skal jeg bygge til 7.1 skal jeg gå for et par mindre høytallere som iq10 i back surround, er jo penger og spare :P

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er veldig glad i 7.1 og ville forsøkt å få det til hvis mulig.

Til surround back passer IQ 10 perfekt da det ikke er samme kravet til diffus lyd der som i surround.

Alle forsterkere med Dolby Pro Logic IIx gjør en glimrende jobb med å gjøre 5.1 om til 7.1

Nå kommer snart Dolby Pro Logic IIz som også lager 9.1 altså med 2 ekstra effekt kanaler fremme og det passer også IQ 10 perfekt.

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okei da skal jeg virkelig vurdere 7.1, er ikke lenge til ferie penga blir utbetalt så
    Men kabler til bakhøytallere :P virker som det er mange forsjellige meninger.
    er jo ikke rare effekten man trenger til bak høytallere egentli men så er det jo sånn at lengre kabeln er jo mere motstand, så noen sia kjukke kabler generelt.
    ett annet argument for kjukke kabler hørte jeg idag er at tynne kabler kan farge diskanten. men igjen så har man ørene framåver under en spennende film.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defektor
    Okei da skal jeg virkelig vurdere 7.1, er ikke lenge til ferie penga blir utbetalt så
    Vinterferiepenger:-D

Dette med tykkelsen på kabler og kabler generelt er ett minefelt av dimensjoner:???:

Jeg hadde nok ikke brukt mye penger på kablene til bakhøyttalerene, men 1,5mm² hadde jeg nok spandert på meg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på noen brukte KEF IQ7SE.
    Noen som vet hva nyprisen var på disse, og hva en brukbar bruktpris kan være?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iQ7SE er vel kun å få tak i fra england. Akustikk som er importør har ihvertfall ikke disse. normal iQ7 hadde en utsalgspris på 9995,- men nå er jo den erstattet av iQ70 som har andre basselementer. Har sett iQ7 solgt som utstiiling til 6500,- ihvertfall så kommer ann på alder, stand og garantivilkår (hvor de er kjøpt).

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bjaksel
    Lurer på noen brukte KEF IQ7SE.
    Noen som vet hva nyprisen var på disse, og hva en brukbar bruktpris kan være?
    Du får kjøpt nye IQ7.

Se produkt og prisjakt:
    http://avforum.no/forum/produkt-pris...en-tilbud.html

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    iQ7 ja, men ikke iQ7SE. spesialutgaven der taes ihvertfall ikke inn gjennom akustikk.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vet jo det, men siden den ikke er til salgs i Norge må man ta til takke med det man får.

Man kan selvsagt importere ett par, men det virker litt overkill på ett såpass rimelig produkt.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Arendal, du som har fått testet både IQ70 og IQ90, evt andre på forumet. Merker dere noen andre forskjeller i lyden enn dypbass? Vurderer hvorvidt jeg skal kjøpe iQ70 og Kube2/HTB2 eller iQ90. Fått et pristilbud som gjør forskjellen i pris liten med Kube2 ihvertfall.

Uansett hva jeg velger kommer vel oppgraderingstrangen igjen til sommeren :twisted:

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller kjøpt IQ70 og sub helt klart.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er nok litt det jeg heller mot jeg også, men vanskelig å bestemme seg, så lenge det ikke er noen annen forskjell i lydkarakter enn dypbassen vil vel det være beste løsning.

Intermediate LarsGr sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    1,947
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av defektor
    Jeg ville heller kjøpt IQ70 og sub helt klart.
    Det "riktige" svaret er vel iQ90 OG sub.....

8)

Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LarsGr
    Det "riktige" svaret er vel iQ90 OG sub.....

8)
    Ja jo det er sant.
    men skulle jeg velge IQ70 med sub eller kun IQ90 ville jeg valgt IQ70 med sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar folkens. iQ90 er et alternativ jeg helst ikke vil ha, heller spare pengene. Ser at IQ90 er oppgitt til å gå dypere enn Kube2. det må da være feil....

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er Iq90 til rock, metal? Vurderes kjøpt sammen med abrahamsen...

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter selv med IQ9 (som ifølge akustikk er veldig lik IQ90) med abrahamsen V.4 effekt. Abrahamsen er veldig "varm" i lyden, selv syntes jeg dette fungerer til rock da musikken ikke blir like slitsom i lengden. Men kommer ann på hva du selv liker. KEF er generelt veldig nøytralt og fungerer fint til alt egentlig.. Kommer mer ann på hvordan du kombinerer det med forsterkere.

Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,763
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er faktisk ikke så stor forskjell på dypbassen mellom IQ70 og IQ90 som man skulle tro.
    De er tunet litt annerledes, sånn at 70 har en "kul" litt høyere i frekvens enn 90 som har en noe flatere kurve.
    Dette gjør at det meste av musikk virker nesten enda "friskere" på 70 enn 90 da musikken ofte er mikset på samme måte.

Jeg synes IQ70 er en undervurdert høyttaler i den forstand ar svært mange velger enten 50 eller 90, selv om mange nok hadde hatt vel så stor glede av 70.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, høyttalerne skal hovedsaklig brukes til musikk, så trenger ikke nødvendigvis noe brumlebass/sub med mindre jeg får noen positiv effekt ut av det. Men kan det virkelig være mulig at iQ90 og nesten iQ70 går like dypt som Kube2 suben som de tross alt tar 6000 for? den er oppgitt til 35hz og oppover, mener iQ90 var oppgitt til 33hz og iQ70 36hz? Men dette er jo bare tall, vi vet jo alle hvor fint det er å lese spesifikasjoner og ta det for god fisk :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter mye om og men og vurderinger opp og ned og frem og tilbake er nå iQ70 og Kube 2 bestillt. Så får vi håpe det lever opp til forventningene! Er det noen som har noe pekepinn på hvor lang innspillingstid det er på iQ70? Hørt det skal være en del lengre enn normalt før den spiller optimalt.

Side 11 av 29 FørsteFørste ... 7 8 9 10 11 12 13 14 15 21 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •