Swans - Offisiell Tråd - Side 47

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 47 av 53 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... SisteSiste
Viser resultater 921 til 940 av 1051
    Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Det var vel en av dem som lanserte idéen om at Doxa og spesielt Doxa73 og Swans (F2.2F) var den ultimate match. Grunnen til at jeg muligens fremstår som litt avvisende i så måte er at på samme måte som jeg ikke tror det finnes den ultimate komponent (for alle ører), finnes det heller ikke den ultimate kombinasjon av komponenter (for alle ører). Derfor mener jeg også at hver enkelt må gjøre seg opp en mening, og ikke høre på (sic!) hvordan andres lydopplevelse beskrives.
    At Doxa er trukket fram skyldes vel kanskje bekjentskap med konstruktøren, og til dels vært med på utviklingen av forsterken. Og det er vel ingen hemmelighet at både Roko og Flageborg har vært involvert i dette samarbeidet. Med andre ord kan man si at markedsføringen har fungert ikke så aller værst, noe Soundwave sikkert ikke lei seg for heller. Jeg tror ikke lengre på at Swans/Doxa er den ultimate kombo, og vil gjerne utvide horisonten litt. Men bevares, det låter ikke dårlig heller...men stusset litt da min Vincent SP-331 leverte litt dypere toner enn hva Doxa gjør, oppover i registret er det utklassing.

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebby
    men stusset litt da min Vincent SP-331 leverte litt dypere toner enn hva Doxa gjør, oppover i registret er det utklassing.
    Hvilken forsterker opplevde du ble utklasset oppover i registeret?

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken forsterker opplevde du ble utklasset oppover i registeret?
    Vincenten, kanskje litt dårlig formulert...men på dypbass var den faktisk bedre.

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva DOXA gjør med basstonene er for meg (nesten) knekkende likegyldig. Jeg benytter suber til de aller nederste tonene.

Det som fenget meg fra aller første stund var DOXAens fabelaktige evne til transparenthet, detaljering og dens holografiske egenskaper i alle retninger.

Det helt spesielle med DOXA73 (i fht. eksempelvis Signature-serien) er at den enda bedre pinpointer (skiller) detaljer fra hverandre også i lydbildets sidegjengivelse. Altså at man klart og tydelig fornemmer nøyaktige plasseringer av detaljer "langs veggene", for å bruke et uttrykk som forhåpentligvis forklarer...
    Vel og merke for musikkstykker der dette finnes... ;-)

Når det er sagt; Signature 70/140 og DOXA72 er også fremragende forsterkere.

I og med at Swans F2.2 er en høyttaler med svært høy grad av "dynamiske" egenskaper, fant vi at DOXA73 hadde full kontroll på denne høyttaleren. Vi har selvsagt forsøkt å matche den mot en rekke andre forsterkere, men ingen andre har gitt like godt og åpent/detaljert/separert lydbilde.

Bekjentskapet med konstruktøren var noe som ble til underveis i vår søken etter gode komponenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bra Roko at du kommer med info for oss som ikke kjenner hele historien, så slipper man så mye spekulasjoner.

Jeg har også sub, men jeg foretrekker å spille med kun frontene. Noe går jeg glipp av, men som oftest, den musikken jeg hører på så greier frontene fint å levere varene alene. Jeg har kanskje ikke kommet opp på dette nivået enda? Er også fullstendig klar over at dette temaet er diskutert uttallige ganger før.

Men er det ikke riktig at Doxa 73 er kilen på hva du bruker som pre, og uten en skikkelig pre kan du se langt etter det storslåtte lydbildet? Jeg vil gjerne bli overbevist, jeg har hatt disse produktene nå siden mai, og fremdeles så sitter jeg med tja...jo...kanskje på tunga. Jeg hadde forventet mere for å si det sånn, ut ifra det man har lest. Jeg velger å tro at det er en kombinasjon av dårlige akustiske forhold og kanskje ikke helt "state of the art" i resten av kjeden som er årsaken.

Newcomer Hansen7.1 sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det ikke riktig at Doxa 73 er kilen på hva du bruker som pre, og uten en skikkelig pre kan du se langt etter det storslåtte lydbildet? Jeg vil gjerne bli overbevist, jeg har hatt disse produktene nå siden mai, og fremdeles så sitter jeg med tja...jo...kanskje på tunga. Jeg hadde forventet mere for å si det sånn, ut ifra det man har lest. Jeg velger å tro at det er en kombinasjon av dårlige akustiske forhold og kanskje ikke helt "state of the art" i resten av kjeden som er årsaken.
    Jeg har ikke hørt kombinasjonen Doxa Modell 73 og Swans F2.2F på andre pre løsninger enn Yamaha RX-V1800 receiver og Doxa Modell 012 passiv. Mellom disse vil jeg påstå det er stor forskjell, men nå er jo ikke receivere kjent for å være noen perfekt pre...

Det er umulig å få et storslått lydbilde uten å plassere høyttalerene og lytteposisjonen skikkelig i rommet. I tillegg bør demping av førsterefleksjonene være på plass for å unngå at disse refleksjonene roter til lydbildet. Er ikke disse tre punktene på plass vil du ALDRI få et skikkelig tredimensjonalt lydbilde uansett høyttalere og elektronikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er helt enig Ivaols, du bare fullførte jeg det manglet i innlegget mitt.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørsmål til F2.2 eiere, F1 kan sikkert også svare...

Må høytalerne ha mye luft rundt seg? Tenker da på bakvegg og sidevegger. Klar over at dette er romavhengig men hva slags plassering synes du har gitt det beste resultatet?

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Må høytalerne ha mye luft rundt seg? Tenker da på bakvegg og sidevegger. Klar over at dette er romavhengig men hva slags plassering synes du har gitt det beste resultatet?

Ja de trenger og fortjener noe luft rundt seg.
    Jeg vil tippe at fra ca 20 kvadrat så skal en få utnyttet de
    Ca 1 meter til 2 meter fra bakvegg er det jeg har sett fra bilder av de som har slike høytalere

Har F... så lyst på f2.2f selv :-D og håper da en vinner i lotto eller noe sånt så en får Doxa til og drive de :-D

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,861
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har klint F2.2 helt i sideveggen og det låter knall. Dette er en veldig lett høyttaler å få til.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Sliter med lyttetrøtthet og skjærende diskant på M3. Denne skal vel ha en avrundet diskant, samt jeg bruker en primo settanta som skal ha en varm signatur. Bruker spotify og Dac Magic og det er bedre på noen sanger, mens andre må jeg bare gi opp for det blir ubehagelig å høre på, da særlig hvis jeg øker volumet litt. Tenker derfor at det må være rommet som er syndebukken (lite møbler og ingen akkustiske tiltak) eventuellt at det vil bedre seg over tid (spilt på dem i ca 50-60 timer). Er ikke så klar for å bruke mye penger på akkustiske tiltak hvis problemet ligger ett annet sted.. Forslag til løsning?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har M6F (og M6C) og opplever også diskanten som oppløst/detaljert (hvilket jeg liker). Jeg har ikke mulighet til akustiske tiltak i stuen, men MultEQ XT på Denon AVR-4308 gjorde at skarpheten (som primært skyldes refleksjoner hos meg, nakne vegger, gulv og svære vinduer) ble dempet tilfredsstillende. Så EQ er en nok en løsning for deg også. Hovedproblemet ditt er nok rommet, og jeg tror ikke bytte av komponenter til noe med "varmere" signatur hjelper deg så mye som EQ vil gjøre.

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar! Så du tror ikke videre innspilling vil forandre diskanten? Er det muligheter for å koble noen form for romkorreksjon/equalizer til en vanlig stereoforsterker eller er absorbsjonsplater veien å gå? Hva vil gi best utbytte og til lavest kostnad. Det estetiske er ikke noe issue da det er ett dedikert rom.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    1,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av dag johnsen
    Jeg har klint F2.2 helt i sideveggen og det låter knall. Dette er en veldig lett høyttaler å få til.
    Jeg ser det på bildene dine, jeg har mere enn deg og sliter med å få lokalisere den berømte bikkja. Samme med dama i Three wishes... avstanden mellom høytalerne er 2.50, avstand til bakvegg er 67 cm til fronten. Vegg på ene siden og ikke noe vegg på andre...

http://avforum.no/forum/hvilket-utst...-ankommet.html

Post nr 2 så ser du dagens plassering.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Takk for svar! Så du tror ikke videre innspilling vil forandre diskanten? Er det muligheter for å koble noen form for romkorreksjon/equalizer til en vanlig stereoforsterker eller er absorbsjonsplater veien å gå? Hva vil gi best utbytte og til lavest kostnad. Det estetiske er ikke noe issue da det er ett dedikert rom.
    Tja, jeg personlig tror innspilling og komponentbytter betyr lite sammenlignet med effekten av rom(refleksjoner), akustikktiltak og EQ.

Det finnes stand-alone EQ (type Behringer etc.), men jeg har ingen erfaring med slike.

Hvis jeg kunne velge, ville jeg satset på løsning av problemet romrefleksjon gjennom akustikktiltak, i stedet for å fikle med selve lydsignalet gjennom EQ. Jeg har gjort det første i kjellerkinoen, og det andre i stuen. Kinoen er der jeg har best lyd, uten sammenligning forøvrig.

Titt litt på Tigers tråd om temaet akustikk, han har mer erfaring med forskjellige ting enn meg (jeg bare klistret opp noen akustikkmatter i kinoen og var storfornøyd :-D).

Active Hektor sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    446
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja, jeg personlig tror innspilling og komponentbytter betyr lite sammenlignet med effekten av rom(refleksjoner), akustikktiltak og EQ.

Det finnes stand-alone EQ (type Behringer etc.), men jeg har ingen erfaring med slike.

Hvis jeg kunne velge, ville jeg satset på løsning av problemet romrefleksjon gjennom akustikktiltak, i stedet for å fikle med selve lydsignalet gjennom EQ. Jeg har gjort det første i kjellerkinoen, og det andre i stuen. Kinoen er der jeg har best lyd, uten sammenligning forøvrig.

Titt litt på Tigers tråd om temaet akustikk, han har mer erfaring med forskjellige ting enn meg (jeg bare klistret opp noen akustikkmatter i kinoen og var storfornøyd :-D).
    Leste akkurat en anmeldelse av Lyngdorf RP-1 og den virka veldig spennende (men dyr). Skal lese meg opp på Tiger sin tråd og gjøre noen forsøk på akustikkmatter. Bra at enkle tiltak kan gjøre store forskjeller. Mange takk for hjelpen!!

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tidlig julegave

Nå er endelig julegaven til meg selv kommet fram =)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hektor
    Min erfaring er at akustikkmatter kledd i stoff etter own liking gir signifikant bedre lyd enn samme rom uten og med kun romkorreksjon (i.e. Lyngdorfs RoomPerfect). Lyngdorfs RP regnet som god, og den justerer lyden merkbart bedre. Det er bare det at skulle man velge mellom tiltak og romkorreksjon her så ville jeg gått for akustikkplater. Nå har jeg ikke erfaring med andre avanserte EQ-produkter enn RoomPerfect (og receivere selvsagt, men de er jo heller tamme greier).

Og en ting til: Plasser høyttalerne pinlig nøyaktig (målt fra elementene 1/n av rommets lengde og bredde). Allerede der får du en pen gevinst heeeelt gratis.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som vet om soundwave selger Swans høyttalere for bilen? er sykt fornøyd med mitt Swans M10

Side 47 av 53 FørsteFørste ... 7 17 27 37 43 44 45 46 47 48 49 50 51 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •