Swans - Offisiell Tråd - Side 25

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 25 av 53 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 ... SisteSiste
Viser resultater 481 til 500 av 1051
    Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av freddie
    Det er bikkje i flere låter...
    I starten på "The Ballad of Bill Hubbard" skal bikkja ligge langt ute til høyre, mens "radiosamtalen" ligger til venstre.
    Dama som snakker i "Three Wishes" skal ligge langt ute til venstre.
    spot on

Men du verden - ca 1:40 ut i "Hubbard" låta er bikkja bak meg - i 2.1 oppsett - det var intreressant.

Intermediate vetting sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har hørt både F2.2F og F1.1F og kan si noe om forskjellene? Er tenkt som fronter i en hjemmekino med Swans F5R+ bakhøytalere, Swans 2.3C+ center, Swans sub 60 (2 stk), Rotel 1092 til front, Rotel 1091 til center.

Reciver/processor og eventuelt effekt til bak og sidekanalene er ikke avklart enda.

Men spørsmålet mitt er hva forskjellen mellom F2.2F og F1.1F er. Om det er verdt prisforskjellen...
    Øystein

Intermediate Skrotnisse sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,320
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vetting
    Noen som har hørt både F2.2F og F1.1F og kan si noe om forskjellene? Er tenkt som fronter i en hjemmekino med Swans F5R+ bakhøytalere, Swans 2.3C+ center, Swans sub 60 (2 stk), Rotel 1092 til front, Rotel 1091 til center.

Reciver/processor og eventuelt effekt til bak og sidekanalene er ikke avklart enda.

Men spørsmålet mitt er hva forskjellen mellom F2.2F og F1.1F er. Om det er verdt prisforskjellen...
    Jeg har desverre ikke fått testet disse to opp mot hverandre, ei heller har jeg fått hørt nok på begge til gi en korrekt avhandlig på alt av forskjeller.

Men jeg har ett par f1.1f i bestilling og jeg har tilbragt en aften med f1.1f på mc1.2kw. Siden mine f1.1f blir litt forsinket inn til landet fikk jeg låne ett par f2.2f som har stått og spilt konstant siden fredag forrige uke.

Jeg skal ærlig innrømme at med tanke på størrelsen på stua mi har jeg spørt meg selv flere ganger det samme spørsmålet som deg. F2.2F er kanskje den største overraskelsen jeg har hørt så langt hva høytalere angår. Når jeg koblet de opp var jeg litt forhåndsdømmende. For det første hadde de bare 2x8t basselementer i motsetning til mine array1400 som har 1x14t. For det andre så var det ikke horn som jeg elsker. Det tok sånn omtrent en sang før mine vrangforestillinger føyk ut av vinduet. F2.2F kan ikke matche hverken array1400 eller f1.1f når det kommer til trykk i bassområdet. Membranareal har mye å si åkke som hvordan man ser på det. Men hvor planen var å la f2.2f stå å spilles inn på et annet rom frem til arrayene fyker ut av døra så har arrayene blitt satt til side til fordel for f2.2f. Det trykket disse har i bassen, og ikke minst den frodige mellomtonen og luftige diskanten serverer en totalopplevelse som gjør det rett og slet dritartig å høre på musikk. Men samtidig også forbasket behagelig. Og ikke for å glemme så er de langt lettere å hanskes med enn F1.1F. Sistnevnte er med alle sine elementer en relativt tung last for forsterkeren og den foretrekker bedre plass rundt seg enn f2.2f.

Selv kjører meg mcintosh mc501 og jeg kunne ærlig talt ha tenkt meg enda mer krefter på f2.2f! Rotel rb92 har jeg hatt hjemme til test på array1400 og selv om dette er en kraftig og meget god forsterker så fremsto den som klart svakere enn mc501 på arrayene. Den vil nok klare å drifte f1.1f hos deg uten nevneverdige problemer, men jeg er også redd du veldig fort vil få et ønske om mer og dyrere krefter.

Hvis du ikke bor altfor langt unna østfold, og ikke har altfor mye hastverk er du selvfølgelig hjertelig velkommen til meg med effekttrinnet ditt både nå som f2.2f står her, og når f1.1f kommer i hus (mest trolig iløpet av sept).
    -------
    Mvh
    Rune
    Fotograf og AV-skalle av natur
    : web| facebook| <--- Følg meg på fb og støtt meg i kampen for fototilgang på de store konsertene.
    Oppsett: Samsung UE78JS9505XXE | Xbox One S | Marantz AV7710 | Arendal Sound Tower | Klipsch RP-250S |

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte selv f2.2f etter at Dag Johnsen var så hyggelig å invitere meg på en lytteprøve. Dette er høyttalere som jeg er meget godt fornøyd med. Et sett med kabler til er på vei slik at jeg får bi-ampet de. Dag har f2.2'ene i hjemmekinoen. I stuen har han f1.1. Dette er 2 helt forskjellige høyttalere.
    f2.2'ene er relativt siviliserte. med f1.1'ene snakker vi vegg av lyd. Jeg ser du har fått en invitasjon til lytting, er det bråttom, kan du alltids høre med Dag her på forumet om det er mulig med en liten test. Men da ender du opp med SVS-suber :-)

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Trondheim, samt at effektforsterkerene mine er hjemme hos mine foreldre i Nordland. (Bor i en 60kvm leilighet, så blir ikke hjemmekino før jeg skal bygge meg hus.)

Blir nok litt mye strev med å komme på demo i østfold desverre

Rommet hjemmekinoen blir i er 6*3,5m, altså 21 kvm. Tenker dermed at f1.1f blir litt overkill i et så lite rom...

Skrotniss: Var det rotel rb 1092 du hadde hatt hjemme?
    Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rommet hjemmekinoen blir i er 6*3,5m, altså 21 kvm. Tenker dermed at f1.1f blir litt overkill i et så lite rom...
    Dette høres ut som et rom for F2.2F. Jeg tror det rett og slett blir for smalt for F1.1F.

Jeg har flere F2.2F kunder med tilsvarende størrelse på rommet. Min egen kino hjemme er på ca 22 kvm og F2.2F fungerer veldig bra der.

Roger
    Soundwave

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fikk Swans F5R fra Soundwave i går, og legger like gjerne ut noen sammenligningsbilder av disse mot Swans F2.2R i denne tråden også, ettersom slike ikke finnes på nettet:

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    706
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    Jeg fikk Swans F5R fra Soundwave i går, og legger like gjerne ut noen sammenligningsbilder av disse mot Swans F2.2R i denne tråden også, ettersom slike ikke finnes på nettet:
    Flotte bakhøytalere dette Når de er ferdige innspilt, si gjerne noen ord om hvordan disse er iforhold til F2.2R.

Sitat Opprinnelig postet av engel
    Dette høres ut som et rom for F2.2F. Jeg tror det rett og slett blir for smalt for F1.1F.

Jeg har flere F2.2F kunder med tilsvarende størrelse på rommet. Min egen kino hjemme er på ca 22 kvm og F2.2F fungerer veldig bra der.

Roger
    Soundwave
    Tenkte samme tanken, at F1.1F vil bli litt for store.

Har aldri prøvd bi-amping før, men hvordan blir det på disse høytalerne?
    Øystein

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har aldri prøvd bi-amping før, men hvordan blir det på disse høytalerne?
    Ikke noe problem å bi-ampe F2.2F. En amp driver da Bassene og en amp driver mellomtone/diskant.

Roger
    Soundwave

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bi-amping, eller også kanskje tri-amping - det er tingen! :-D

Swans F2.2F har separate koplinger for oppdeling!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det virkelig tingen - uten aktivt eller passivt eksternt delefilter?

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, på akkurat den modellen er det bi-amping som er det maksimale.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, men der smøg du deg unna mitt egentlige spørsmål :-)

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Delefilter sitter i høyttalerne. DET bør/må man ha, uansett valg av forsterker-krefter.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, trodde man bypasset det om man bi-ampet. Må visst lese mer...

""Do I need to disconnect the passive crossover in my speakers?"
    The answer is ... Yes, otherwise you are not really biamping at all."

:arrow: BiAmp (Bi-Amplification - Not Quite Magic, But Close) - Part 1

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Interessant artikkel du hadde funnet frem der, takk for at du la denne ut.

Mottok nettopp et sett med kabler fra Soundwave til f2.2ene slik at jeg får satt opp bi-amping. Jeg grunnet litt på hvordan dette var med f2.2ene inntil en sjel her på forumet forklarte at delefilteret til mellomtone og diskant er plassert i B-elementet, mens delefilteret for bass er plassert i C-elementet. Vanligvis er det jo 2 sett med terminaler med broer som skal fjernes ved bi-amping. Dette prosjektet blir litt bi-amping light ved at jeg bruker en og samme receiver (RX-V3900) i biamp-mode. Jeg har tidligere i sommer bi-ampet et sett med PSB Imagine T. Fordi jeg var litt lat og trekking av kabler var litt arbeidskrevende, gikk jeg rett på bi-amping. Sammenlikningsgrunnlaget er derfor fraværende for de høyttalerne.

Intermediate Truls sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,838
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med bi-amping er intresangt. Å hær kommer mine meniger og teorier ang temaet.

Å bi-ampe uten aktivt delefilter er egentlig nesten bortkastet, du gir ikke forsterkerene mer headroom siden de produserer akurat samme signalet begge to.

Men siden de passive lav og høypassfiltrene i høytaleren er laget med en viss demping per oktav så vil et aktivt delefilter med synkron deling potensielt skade lydkvaliteten. Hvis basshøytaler, lavpassfilter og kassse er laget for at den skal gjengi lyd på best mulig måte med en rolloff på kun 6db per oktav så vil et synkront delefilter på signalsiden rasere kvaliteten på lyden rundt delefrekvensen mellom bass og mellomtone.

Da må man vurdere å bruke et aktivt delefilter med asynkron deling, og helst mulighet for å stille in hvor drastisk det skal rulle av. Så hvis delefrekvensen mellom bass og ellomtone er på 400hz, så la det aktive delefiltret gi bassen alt fra 800hz og ned og gi mellomtone/diskant alt over 200hz. har man da en roll of på 20db+ per oktav så vil det ikke skade lydkvaliteten pga "buffer" sonen man fikk pga asynkron deling=)

På den måten vil man eleminere opp til 40% av lasten på hvær forsterker/kanal uten at man ødelegger gjengivningen rundt delefrekvens.

Dette igjen åpner muligheten for å bruke flere mindre forsterkere i oppsettet, som i flere tilfeller vil gi både mer effekt og lydkvalitet for pengene.

Men ta alt jeg sier med en stor spade salt, dett er kun mine ideer og meninger.=)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du i det hele tatt "vurdert" å redusere bildestørrelsen "litt"...? ;-)

Expert Flageborg sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    5,594
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Har du i det hele tatt "vurdert" å redusere bildestørrelsen "litt"...? ;-)
    Ting tar litt tid - eller noen er UTROLIG kjappe

Side 25 av 53 FørsteFørste ... 5 15 21 22 23 24 25 26 27 28 29 35 45 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •