Dalis Entusiaster - Side 740

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 740 av 743 FørsteFørste ... 240 600 610 620 630 640 650 660 670 680 690 700 710 720 730 736 737 738 739 740 741 742 743 SisteSiste
Viser resultater 14,781 til 14,800 av 14850
    Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av joneinar Vis post
    Da har det skjedd,,, det som bare måtte skje. Ja, jeg var egentlig veldig fornøyd med impulskjøpet mitt av et par Zensor 7. Men de fikk meg også til å sikle på flere av de andre modellene fra Dali.

Så, for litt over to uker siden ble det handlet et par Rubicon 6. Og har hatt masse søvnproblemer siden. Problemer med å stoppe musikken og gå å legge meg da. Veldig fornøyd med disse, så disse blir stående lenge. Eneste er at de skal få hjelp av en power amp når økonomien igjen tillater det. Funker veldig bra nå å synes jeg ( Bruker en Denon avr-x5200w ) men litt mer power skal de få etterhvert.

Vedlegg 117685

Et "skrytebilde" (fra Ipad) må til..
    NAIS!
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

2. Liker joneinar har likt denne posten
    Newcomer joneinar sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker. Har ryddet bort/solgt unna litt nå, skal komme med nytt bilde om litt. Har solgt alt Cerwin, utenom subbene, og projektor m/lerret er historie. Går mest i musikk her nå, så ville ha det litt "cleanere" der nede. Kjøpt en billig 47" tv for de få gangene jeg ser film.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er det kommet bilder og info om nye opticon! Flott serie! Bilder på facebook
    Vedlagte miniatyrbilder Vedlagte miniatyrbilder Dalis Entusiaster-image-jpg  

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Står litt om dem her også, nå.. Ny h
    Mer grundig teknisk forklaring her.. https://presentations.yesware.com/f8...32e54756ff2dd0
    Sist endret av Rotja; 08-07-2015 kl 13:53 Begrunnelse: La til lenke

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er opticon ute på hifiklubben med priser
    feks opticon 5 til 9996kr og opticon 8 til 19996kr!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,143
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt, synd at også denne serien ser ut til og mangle en sole klar senter høyttaler.
    Dog opticon vokal sikkert kan fungere bedre enn Rubicon LCR (rent plasserings og form messig)
    Men synes det blir litt stusselig med kun et enkelt 6.5" element.

Men nå er vel jeg litt på bærtur allerede med at jeg synes Mentor vokal er i minste laget og skulle gjerne hatt 2 8" i tillegg...
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate Vincent_vega sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Iom at jeg har kjøpt hus, og flyttet i 2 etg med leieboer under så har det beryktede "oppgraderingspøkelset" meldt seg

Per dags dato har jeg Klipsch RF-63 og en svs PB13 ultra sub i en stue på ca 4,5 x 6,5 meter, og anlegget står plassert i den ene enden av stua på langveggen. Jeg har i mange år vært svært fornøyd med dette anlegget men føler nå at Klipschene kan litt slitsomme og høre på i lengden. Dessuten er det ikke mye jeg kan bruke subben heller siden beste posisjon for den er rett over kjøkkenskapene til leieboeren under, og det er hun særdeles misfornøyd med!

For å gjøre en lang historie kort så var jeg innom hifiklubben en liten tur idag, og der sto jammen noen meget flotte Dali Rubicon 8 i utstilling.. Jeg fikk lyttet litt kjapt på de og Opticon 6, og likte soleklart lyden i rubicon 8 best! Disse høyttalerne tror jeg jammen både jeg, og fruen (pga WAF) kunne levd med! Jeg ble også meget overrasket over hvor bra de spilte på lavt til middels volum pga smc teknologien , noe som er greit når man har barn som sover i rommet ved siden av

De hadde ikke inne Rubicon 6 eller Opticon 8 som ligger mer i prisleiet jeg kunne tenkt meg, så det jeg lurer på er hvor stor forskjell er det på disse to vs Rubicon 8? Og hva bør man ha av forsterkeri for å drive de enkelte modellene?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Rubicon 6 spiller like bra som 8eren, men med bittelitt mindre bass. Rubicon 8 trenger også en good del større rom for å spille bra. Var på Rubicon event på klubben her jeg bor for en stund tilbake, og i lytterommet(som var ganske stort) så ble 8erne for "store" De som spilte best der var Rubicon6. Men har du plass, så er det nok mer av alt i R8.
    Opticon8 er HUUGE! Har selv Mentor8 og trodde ikke disse skulle være større, men både høyere og dypere faktisk. De var ganske pene å se på, men ikke innspilt enda da jeg hørte de. Ikke helt Rubicon i toppen(skulle vel bare mangle) men avgrunnsdyp bass, og langt bedre en sin pris på 20k
    Hadde vært morsomt å sammenlignet Mentorene(som er forgjengeren til Rubicon) mot Opticon8 med smc og langt nyere teknologi...

Jo bedre elektronikk jo bedre vil disse spille. Har selv litt for billig elektronikk på mine, men 2stk C275 funker meget bra på store høyttalere. vet at Cambridge spiller meget bra på Dali, og hørte Rubiconeventen på Cambridges 851 effekttrinn. og Cambridge forforsterker. Spilte meget bra
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min stue er vel ca 30kvm, og jeg har en likesidet trekant mellom meg og mine Klipsch høyttalere på akkurat 4m per idag... Mine Klipsch RF-63 spiller like mye og faktisk bedre (mer kjappere/nøyaktig) bass som min svs sub slik anlegget står idag. Jeg har hatt folk innom som nesten ikke har hørt forskjell på trykket ved høyttalerne fullrange vs delt ved 80hz (og bass til subben). Men jeg som hører anlegget daglig hører selvsagt forskjellen. Så dvs at bassen er ikke noe jeg sliter med i min stue, det er dessverre noe i øvre mellomtone og diskant som blir for slitsomt på mine Klipsch høyttalere i dette rommet. Jeg er i vurderingen av korkgulv og andre takplater som kanskje hjelper litt på, men per dags dato er Klipsch ikke optimalt i dette rommet...

Jeg heller litt mot rubicon 6 prismessig, men siden jeg har kun hørt rubicon 8 så jeg vet ikke hvilken av de som blir best i min stue. Et av de store målene mine er jo og ikke ha subwoofer (pga plass) så det er meget viktig at den høyttaleren jeg eventuelt ville kjøpt har såpass god bass at jeg ikke blir og savne sub

Det lille jeg hørte på av opticon 6 var ikke imponerende i hele tatt! Mulig at det er pga at jeg hørte rubicon 8 først som gjorde det unfair, men jeg synes opticon hørtes ut som ikon serien - som jeg aldri har blitt fortrolig med. Det var nemlig varmen og luftigheten i rubicon som jeg forelsket meg i, de minnes litt om lyden av min fars gamle Dali 450 (som han enda har!)

Kanskje opticon 8 har mere "kjøtt på beinet"? Ikke vet jeg, men det kan se ut som jeg bør bestille en sammenligning i lytterommet på HFK neste gang jeg drar til tromsø. Jeg har uansett god tid iom at jeg må prøve og få solgt det anlegget jeg har før jeg kan kjøpe noe nytt...

Jeg hørte btw rubicon 8 på en integrert cambridge forsterker og det hørtes ut som de spillte bra ilag ja! Jeg likte den enkelheten med å ha alt integrert i en box, men jeg er også ute etter og snurre vinyl så jeg må forske litt mer på forsterker hvis jeg ender opp med Dali... Hva slags forsterkere bruker dere som eier Dali?
    Sist endret av Vincent_vega; 10-16-2015 kl 08:29

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,143
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har mentor 6 og kjører de full range, selv om jeg har xtz 12.16 og setter jeg reciever og pure direct, er det absolutt ikke mangel på trykk, det er egentlig så heftig med bass fra m6 i mitt lille rom at uten audyssey til og roe de inn får jeg hue pine etter 15 minutter som varer dagen ut :P
    En annen grunn til at jeg velger og kjøre full range er at plate forsterkerne på subbene summer litt så greit og ikke ha det momentet når man har stereo kilde på.

Mener jeg målte engang at det var 5db forskjell ved 25hz på subbene og høyttalerene og dyp bassen i m6 var betraktelig mer nyansert så foretrekker de alene til musikk.

Jeg aner ikke hvor.mye "kjøtt" du ønsker men i alle bauer og kanter som jeg ser på det så er nok rubicon 6 absolutt en full range høyttaler, men dyp bass responsen vil variere veldig etter rommet som vanlig så man bør vel helst få deponert på et par og teste hjemme.

Men kjenner ikke til 8 serien personlig så skal ikke uttale meg så veldig.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjører to Nad effekter til mine Mentor Brokoblet. Nok power, og fin varme i lyden. Men har litt lyst å oppgradere effekten til Cambridge 851. Og prøve med 1 stk først

Cambridges integrert forsterkere ser litt puslete ut for å få ut potensialet i en såpass stor høyttaler som Rubicon8... Til og med 851A virker litt liten. Så en forforsterker og en 851W er mitt råd til disse. Evt Nad M22. På R6, så kan det hende integrertalternativene er store nok

Opticon8 er absolutt spennede, og anbefaler at du hører de
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Driver å selger hjemmekinoen.
    Så skal sitte igjen med Ikon 2 mk2 i et stereo oppsett.
    Men greia er da at lx 78 er på vei ut av huset, så må ha en ny forsterker.
    Så har sett meg ut en slik stereo forsterker med litt digital snacks i.
    Det er en sådan forsterker: HK 3770
    Men er hk og dali en ok kombinasjon?
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    2,338
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar TorTorden og Zleepyme!

Jeg var en tur innom farsan idag å hørte gamle vinylplater på Dali 450 med denon forsterker. De er likt bestykket som rubicon 6 og spilte fantastisk bra i en stue på 3,5 x 6 meter. Da er det kanskje håp for at rubicon 6 vil funke hos meg å... For meg er det ihvertfall et stort sprang på 10 tusen kroner for en marginal forskjell i bass med rubicon 8

Dali 450 vil jeg tro er slutten av 90 tallets mentor/rubicon utgave. Farsan har ihvertfall hatt de ca 17-18 år nå, og jeg skjønner at han fortsatt er fornøyd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det tilbud på opticon serien! 2000kr redusert på opticon 8. 1500kr red på opticon 6 pg 1000kr redusert på opticon 5.
    glad jeg slo til på tilbud på mentor 6 til 13k fra hifiklubben etter å ha hørt opticon
    opticon er bra høytalere det, men er nok litt ikon preg.. Ikke det at det er negativt da men

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    82
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av joneinar Vis post
    Takker. Har ryddet bort/solgt unna litt nå, skal komme med nytt bilde om litt. Har solgt alt Cerwin, utenom subbene, og projektor m/lerret er historie. Går mest i musikk her nå, så ville ha det litt "cleanere" der nede. Kjøpt en billig 47" tv for de få gangene jeg ser film.
    Neimen hallo i stuen - er du her også !
    Nå er jo dette fra i sommer, men gikk du for ekstra power ?
    Regner med du prøvde og bi-ampe 5200w - det utgjorde hvertfall litt forskjell på mine ikon 7.

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har Rubicon 6. Ble totalt hodestups forelsket i de på demokvelden hos HiFiKlubben. Selv i det forholdsvis store lokalet til Klubben, syntes jeg da R8 ble litt for voldsom.
    Sist endret av joneinar; 11-05-2015 kl 22:26

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vincent_vega Vis post
    Min stue er vel ca 30kvm, og jeg har en likesidet trekant mellom meg og mine Klipsch høyttalere på akkurat 4m per idag... Mine Klipsch RF-63 spiller like mye og faktisk bedre (mer kjappere/nøyaktig) bass som min svs sub slik anlegget står idag. Jeg har hatt folk innom som nesten ikke har hørt forskjell på trykket ved høyttalerne fullrange vs delt ved 80hz (og bass til subben). Men jeg som hører anlegget daglig hører selvsagt forskjellen. Så dvs at bassen er ikke noe jeg sliter med i min stue, det er dessverre noe i øvre mellomtone og diskant som blir for slitsomt på mine Klipsch høyttalere i dette rommet. Jeg er i vurderingen av korkgulv og andre takplater som kanskje hjelper litt på, men per dags dato er Klipsch ikke optimalt i dette rommet...

Jeg heller litt mot rubicon 6 prismessig, men siden jeg har kun hørt rubicon 8 så jeg vet ikke hvilken av de som blir best i min stue. Et av de store målene mine er jo og ikke ha subwoofer (pga plass) så det er meget viktig at den høyttaleren jeg eventuelt ville kjøpt har såpass god bass at jeg ikke blir og savne sub

Det lille jeg hørte på av opticon 6 var ikke imponerende i hele tatt! Mulig at det er pga at jeg hørte rubicon 8 først som gjorde det unfair, men jeg synes opticon hørtes ut som ikon serien - som jeg aldri har blitt fortrolig med. Det var nemlig varmen og luftigheten i rubicon som jeg forelsket meg i, de minnes litt om lyden av min fars gamle Dali 450 (som han enda har!)

Kanskje opticon 8 har mere "kjøtt på beinet"? Ikke vet jeg, men det kan se ut som jeg bør bestille en sammenligning i lytterommet på HFK neste gang jeg drar til tromsø. Jeg har uansett god tid iom at jeg må prøve og få solgt det anlegget jeg har før jeg kan kjøpe noe nytt...

Jeg hørte btw rubicon 8 på en integrert cambridge forsterker og det hørtes ut som de spillte bra ilag ja! Jeg likte den enkelheten med å ha alt integrert i en box, men jeg er også ute etter og snurre vinyl så jeg må forske litt mer på forsterker hvis jeg ender opp med Dali... Hva slags forsterkere bruker dere som eier Dali?

Rommet mitt er på ca 4m X 6m. Anlegget står ved den ene kortveggen, høytalerne ca 1m fra bakvegg og ca 70 cm fra sidevegg. Og jeg sitter med sweetspot i en likesidet trekant. Rommet er en kjellerstue med parkett og lite teppe foran/mellom høytalerene. Forsterkeren jeg bruker er Denon avr-x5200w. Grunnen til dette er at før var det kino som var første prioritet i mitt rom. Kinoen er "borte" og nå er det musikk som er første pri. Jeg synes høytalerene fungerer bra med denne receiveren, men skal oppgradere med en Nad M22 når "midlene er på plass" Det var denne effektforsterkeren de brukte på demoen og det var helt rått.

i mitt oppsett synes jeg de spiller greit med bass. Får jo mer bass ved å skyve de nærmere bakvegg, men jeg verdsetter mer åpenheten og luftigheten de får ved å stå såpass langt fra vegger. Jeg digger disse høytalerene og har brukt utrolig mye tid foran de med masse musikk lyttning det halve året jeg nå har hatt de.

Dette er mine personlige tanker og følelse av Rubicon 6. Har ikke angret et eneste sekund på at jeg kjøpte de og gleder meg til jeg får muligheten til å skaffe meg Nad M22. Da går jeg i hi der nede.
    Sist endret av joneinar; 11-05-2015 kl 22:27

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Oekern Vis post
    Neimen hallo i stuen - er du her også !
    Nå er jo dette fra i sommer, men gikk du for ekstra power ?
    Regner med du prøvde og bi-ampe 5200w - det utgjorde hvertfall litt forskjell på mine ikon 7.
    Hei på deg du! Ja jeg er overalt, hehe..
    Jeg har ikke fått skaffet meg mer power enda nei. Bruker fortsatt bare 5200en. Men skal komme en Nad M22 etterhvert (tar bare litt tid, med småbarn og litt hus oppussing og greier)
    Sist endret av joneinar; 11-05-2015 kl 22:23

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får forsterker nummer to (Nad C275) i posten imorgen, og lurer da hvordan jeg skal koble det opp. Har lest litt angående å bruke dem i mono i forhold til stereo, der lydkvaliteten blir dårligere i mono, men har da mer krefter. Er det best å koble begge opp i stereo og la dem drive hver sin del av høyttalerne?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen gamle Dali Venner

Det er leeenge siden jeg har vært her og deltatt på noe som helst, hva skjer i deres verden ang oppdateringer på Dali fronten? Tenkte å se om vi kan få litt liv i denne tråden igjen så da må jeg ha et lite comeback for driften av tråden. Hvilken Dali har dere på nåværende tidspunkt?

Mvh

Roger Waters

22. Liker TorTorden har likt denne posten
Side 740 av 743 FørsteFørste ... 240 600 610 620 630 640 650 660 670 680 690 700 710 720 730 736 737 738 739 740 741 742 743 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •