Dalis Entusiaster - Side 737

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 737 av 743 FørsteFørste ... 237 597 607 617 627 637 647 657 667 677 687 697 707 717 727 733 734 735 736 737 738 739 740 741 ... SisteSiste
Viser resultater 14,721 til 14,740 av 14850
    Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roddis Vis post
    Ganske like Suite i utseendet ja, men lyden, ikke helt

Brukt Xpa 5 til 10k? Voldsom pris. Du må nok importere selv hvis du skal ha en ny en.

Ja, stusset litt på prisen.... Får se hva jeg finner på. Sikler litt på M27, eller Cambridge 851, selv om de koster en del mer
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Sitter og vurderer en Xpa3 eller 5 til mentor rekka mi. Så det lå en på Finn til 10k. Hvem er importører i Norge for disse?
    Det var mildt sagt en voldsom pris, jeg kjøpte min xpa 5 ny fra statene med 5 kabler til såvidt over 8000kr med frakt og moms, da hadde de forsåvidt et høst tilbud, tror nok noe over 6-7k er optimistiskt sånn sett. Og det er en av grunnene til at det er lite sannsynlig at jeg selger min, den er jo tung som rakkern og 5x200 watt er alltids "Kjekt og ha"

Men som nevnt, handlet jeg på tilbud og med dagens valuta kurser har vel ting gått litt opp sånn sett, men selv om jeg regner med 25% moms, og 250$ i frakt koster det mindre enn 12000 og importere ny.
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kaster meg inn i klubben med mine concept 6 og concept center

Fant litt interessante tråder som er relevant for ymse dali eiere:
    En interessant tråd med målinger av Concept 6 med tanke på dens rapportert skarpe diskant, og hvorfor dali høytalere ikke skal vinkles inn mot lytteren:
    DALI Concept 6 - SpeakerBuilder Forum

Hifiklubben danmark sin katalog fra 2007, med priser og beskrivelser av eldre modeller som suite, concept, ikon mk1, evidence, blandt annet
    Hi-Fi Klubben Hovedkatalog 2007 - Side 68

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Det var mildt sagt en voldsom pris, jeg kjøpte min xpa 5 ny fra statene med 5 kabler til såvidt over 8000kr med frakt og moms, da hadde de forsåvidt et høst tilbud, tror nok noe over 6-7k er optimistiskt sånn sett. Og det er en av grunnene til at det er lite sannsynlig at jeg selger min, den er jo tung som rakkern og 5x200 watt er alltids "Kjekt og ha"

Men som nevnt, handlet jeg på tilbud og med dagens valuta kurser har vel ting gått litt opp sånn sett, men selv om jeg regner med 25% moms, og 250$ i frakt koster det mindre enn 12000 og importere ny.
    Ja, så det lå nye til $999 eller noe slikt. Det blir vel med valuttakalkis rundt 7800 pluss moms og frakt. Men skal avente litt. Har forelsket meg i lyden på Cambridge 851-dog kun 2 kanals, men den låter bra, så får se
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Petecomplete Vis post
    kaster meg inn i klubben med mine concept 6 og concept center

Fant litt interessante tråder som er relevant for ymse dali eiere:
    En interessant tråd med målinger av Concept 6 med tanke på dens rapportert skarpe diskant, og hvorfor dali høytalere ikke skal vinkles inn mot lytteren:
    DALI Concept 6 - SpeakerBuilder Forum

Hifiklubben danmark sin katalog fra 2007, med priser og beskrivelser av eldre modeller som suite, concept, ikon mk1, evidence, blandt annet
    Hi-Fi Klubben Hovedkatalog 2007 - Side 68
    Velkommen skal du være Hadde selv Concept i mange år. Hadde det ufattelig morsomt med mine Concept 10 og senter

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også tidligere concept 6 eier helt opp til et par år siden, før jeg oppgraderte til mentor.
    @Zleepyme , kunne alltids hørt med emotiva om frakten, men mener jeg måtte ut med en 300$ i frakt for min.
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DALI Zensor 1 loudspeaker Measurements | Stereophile.com

Mer spennende lesning om Dali Zensor denne gangen. Tenker folk syntes det er spennende å sitte å lese litt sånt og? :P Ingen tvil om at dali kan sakene sine når man ser på det her (men det visste vi jo fra før)
    Dali Concept 6, Dali Concept CT, concept 1, Onkyo TX-NR626, 32" panasonix sjit-tv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Jeg sitter her med en følelse av at jeg gjorde et enormt bomkjøp for 1 1/2 år siden. Kjøpte et par Dali Mentor 6 høyttalere og en yamaha rx-a3010. Prøver virkelig å nyte musikken, men diskanten blir alt for skarp. (Uutholdelig rett og slett). Funker ok til rolig musikk, men så fort jeg spiller litt rap, elektronisk musikk eller setter på en film med litt trykk i, så får nesten lyst til å skjære av meg ørene. Vil et effekttrinn dempe den ekstreme diskanten eller er dette rett og slett ikke en høyttaler for meg. Den står nå hos min mor, pga at jeg bor på hybel. Har ikke engang interesse av å bruke anlegget de få gangene jeg er hjemme pga dette. Og det kommer fra en person som har musikk på øret hele dagen og er lidenskapelig glad i å se film.

Bør jeg selge og gå til innkjøp av en varmere høyttaler. Egner ikke disse høyttalerne seg til å spille rap og elektronisk musikk?
    Kan tilføye at det er en del nakne vegger hjemme hos min mor og at de er av solid tre, men så hadde jeg akkurat samme problem der jeg bodde før.

Får jo ikke solgt de heller, da folk knapt byr mer enn 10000 for en høyttaler som knapt er innspilt. Av prinsipp så har jeg heller sendt de på gjenbruken fremfor å selge de for halv pris av ny pris. (Satt på spissen).
    Sist endret av Vigi; 02-11-2015 kl 13:03

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akustiskt behandling og EQ kan hjelpe (hovedsaklig i 3khz-6khz området som blir skarpt)
    Innspilling kan også roe ned litt, effekt trinn kanskje, men 3010 er ikke en svak reciever og M6 er ikke tyngste høyttaleren og drive mao vil nok forskjellen med dedikert effekt eller ikke være minimal på det beste.

Realiteten er du nok inne på, feil høyttaler er feil høyttaler, og siden m6 er på vei ut av sortimentet til Dali har naturligvis brukt prisen tatt seg en knekk, den kommer nok aldri til og stige igjen heller slik er det bare.

Nesten så jeg har lyst til og kjøpe et par til og bruke som side\bak høyttalere :P
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2015
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden Vis post
    Akustiskt behandling og EQ kan hjelpe (hovedsaklig i 3khz-6khz området som blir skarpt)
    Innspilling kan også roe ned litt, effekt trinn kanskje, men 3010 er ikke en svak reciever og M6 er ikke tyngste høyttaleren og drive mao vil nok forskjellen med dedikert effekt eller ikke være minimal på det beste.

Realiteten er du nok inne på, feil høyttaler er feil høyttaler, og siden m6 er på vei ut av sortimentet til Dali har naturligvis brukt prisen tatt seg en knekk, den kommer nok aldri til og stige igjen heller slik er det bare.

Nesten så jeg har lyst til og kjøpe et par til og bruke som side\bak høyttalere :P
    12000 + frakt så er de dine. Spilt rundt 100 på moderate lydnivå.
    Fjerner kommentaren hvis det ikke er tillatt å komme med "salgstilbud" her inn.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Realiteten er nok at jeg har ikke plass til de, ikke uten og slå ned en par vegger etc :-P
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vigi Vis post
    Hei. Jeg sitter her med en følelse av at jeg gjorde et enormt bomkjøp for 1 1/2 år siden. Kjøpte et par Dali Mentor 6 høyttalere og en yamaha rx-a3010. Prøver virkelig å nyte musikken, men diskanten blir alt for skarp. (Uutholdelig rett og slett). Funker ok til rolig musikk, men så fort jeg spiller litt rap, elektronisk musikk eller setter på en film med litt trykk i, så får nesten lyst til å skjære av meg ørene. Vil et effekttrinn dempe den ekstreme diskanten eller er dette rett og slett ikke en høyttaler for meg. Den står nå hos min mor, pga at jeg bor på hybel. Har ikke engang interesse av å bruke anlegget de få gangene jeg er hjemme pga dette. Og det kommer fra en person som har musikk på øret hele dagen og er lidenskapelig glad i å se film.

Bør jeg selge og gå til innkjøp av en varmere høyttaler. Egner ikke disse høyttalerne seg til å spille rap og elektronisk musikk?
    Kan tilføye at det er en del nakne vegger hjemme hos min mor og at de er av solid tre, men så hadde jeg akkurat samme problem der jeg bodde før.

Får jo ikke solgt de heller, da folk knapt byr mer enn 10000 for en høyttaler som knapt er innspilt. Av prinsipp så har jeg heller sendt de på gjenbruken fremfor å selge de for halv pris av ny pris. (Satt på spissen).
    Du må ha et veldig vanskelig rom, eller så har du veldig dårlig kvalitet på musikk kilden. Yamaha og Dali er normalt en god match, men kan være den sliter med å levere nok effekt på høyt volum og at det er derfor at det blir lyst og skrikete. Rap og electronica skal funke bra på M6 det.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Synes også du kanskje forventer deg litt mye for de på brukten og.
    Jeg kjøpte mine nye på tilbud for en par år siden med 5000kr avslag på normal pris og de var utsolgt i flere måneder etter tilbudet så tror mange gjorde det samme i tillegg nå etter lansering av rubicon er mentor utgående modell, da justeres verdien på bruktmarkedet ned merkbart også.

Kort sagt om du har bud på 10 hadde jeg tatt det om jeg var deg, venter du lenger vil prisen bare gå lenger ned.
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2014
    Poster
    56
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at mentor nå er flytta over på "discontinued series" på dali sin hjemmeside...
    Dali Concept 6, Dali Concept CT, concept 1, Onkyo TX-NR626, 32" panasonix sjit-tv

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Vigi Vis post

Personlig, så syntes jeg at Yamaha ble for "kald" i lyden, og klarte heller ikke få fram dypbassen skikkelig. Hadde en RXV3800 noen år tilbake, og selv om jeg kjørte effektforsterker sammen med Concept 10, så manglet det rett og slett noe...

Hvis Mentor6 blir for kvass og lys i lyden så er det nok rommet som fjerner dypbassen, pluss at reciveren kanskje ikke leverer. Husk også at M6 er insteget mot high end, og er mindre tilgivende for dårlige opptak, samt svake ledd i musikkformidlingen(Spotify etc) En god del Elektronisk musikk, pop og rock som er spilt inne de siste årene er også mixet alt for høyt i volum(loudness war) slik at lyden blir flat og lite dynamisk. Dette kommer særs fram på gode høyttalere. Hvis du gir M6ene et skikkelig lydopptak, så vil de gi deg hakeslepp

Mentorene er på full fart ut, og det skulle ikke overaske meg om Hifiklubben blir å kjøre kampanjer på modellene som fortsatt er å få tak i.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det kampanje på alt av mentor! Mentor 6 til feks 15k og mentor 8 til 30k!
    senter høytalleren går til 3999kr!! Tilbud på hele serien!!
    synd de kun ikke har igjen svarte! Fruen syns ikke de i kirsebær er noe fine..
    Sist endret av vIc2r; 03-25-2015 kl 03:05

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er synd for fruen (og deg) eneste finish jeg hadde foretrukket for kirsebær hadde verdt rosentre :P

Veldig ellers fornøyd med mine mentorer, og finish kan man alltids få justert på hører f.eks mange trekker de med vinyl som på biler.
    Tror man kan kontakte samme verksteder som gjør dette på biler og om man vil bytte er det bare og trekke av.
    Fikk selv voldsomt oppgraderings kløe på side høyttalerne mine...

Prøver meg på en bestilling på et par Mentor LCR, bør bli litt bedre enn Concept :P
    Sist endret av TorTorden; 03-25-2015 kl 10:05
    Denon AVR-4520 CI

Intermediate Gratulerer sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3 999 kroner er helt bananas billig! Med tanke på hvor bra og stor senter den er, burde den være superaktuell for veldig mange nå.

Intermediate sirant sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    2,732
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er meget fristende ja, skulle egentlig ha helicon som matcher frontene bedre, men er jo mer enn 3X så dyrt plutselig...

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt, 4000 lapper for mentor vokal er løp og kjøp pris, synd jeg allerede har en

Synes og det er merkelig de kun har LCR høyttalere i rubicon serien, hadde jo f.eks blitt veldig vanskelig med flat, veggmontert senter med motorisert lerret. det betyr jo da enten og bruke en rubicon 1 eller 2 som senter, eller gå for helicon sin om mentor vokal forsvinner helt.

Anyhoo, bare litt teologisk synsing fra min side jeg planlegger ikke bytte høyttalere med det første og om jeg så skulle så er det mye annet enn Dali og vurdere også.
    Denon AVR-4520 CI

Side 737 av 743 FørsteFørste ... 237 597 607 617 627 637 647 657 667 677 687 697 707 717 727 733 734 735 736 737 738 739 740 741 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •