Dalis Entusiaster - Side 726

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 726 av 743 FørsteFørste ... 226 586 596 606 616 626 636 646 656 666 676 686 696 706 716 722 723 724 725 726 727 728 729 730 736 ... SisteSiste
Viser resultater 14,501 til 14,520 av 14850
    Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Alt Anna enn denon, de har ikke den attaken i lyden som andre.. Men yamaha er vel det de fleste anbefaler. Jeg selv kjører onkyo, og syns det passer perfekt til mitt bruk, det er ikke lyst og skarpt som mange mener at den blir. Så skulle selv likt å få prøvd yamaha mot min onkyo å hørt forskjellen. Men det er mange er mange recivere å velge i, men jeg hadde nok godt for en av de to sist nevnte uten tvil. Har selv hatt 3 forskjellige denon recivere, ganske store av de og, så onkyonen kom i hus så var det som enn ny verden kom inn i hus da ble det noe helt annet. Pangstart med enn gang. Men finn enn med bra strøm i lykke til..

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pøbb Vis post
    Alt Anna enn denon, de har ikke den attaken i lyden som andre.. Men yamaha er vel det de fleste anbefaler. Jeg selv kjører onkyo, og syns det passer perfekt til mitt bruk, det er ikke lyst og skarpt som mange mener at den blir. Så skulle selv likt å få prøvd yamaha mot min onkyo å hørt forskjellen. Men det er mange er mange recivere å velge i, men jeg hadde nok godt for en av de to sist nevnte uten tvil. Har selv hatt 3 forskjellige denon recivere, ganske store av de og, så onkyonen kom i hus så var det som enn ny verden kom inn i hus da ble det noe helt annet. Pangstart med enn gang. Men finn enn med bra strøm i lykke til..
    Ikke enig der med at Denon mangler attack. Men det kommer selvfølgelig nok an på smak og behag. Jeg ble som nevnt tidligere aldri venn med min Yamaha reciver(rxv3800) Tam, kjørlig og det manglet noe snerr i de laveste frekvensområdene. Merket det spesielt på film. Uansett hvor mye jeg justerte og stilte var den ikke i nærheten av den gamle Denon reciveren jeg hadde. Nå har jeg kjøpt Denon igjen, og lowpass snerren er tilbake Merk at dette var tilogmed med samme effektforsterker...
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel
    Link: http://avforum.no/myhometheater/Zleepyme

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, smak og behag. Var bare mine erfaringer som ble delt.
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ConCon Vis post
    Som konklusjon ville jeg valgt Yamaha sin Aventage serie på receiverfronten om høyttalervalget faller på Dali. Om du ikke har planer om effektforsterker i tillegg, ville jeg gått for RX-A2030, eller aller helst RX-A3030, for å få tilstrekkelig med effekt, og helst koblet opp sammen med en aktiv sub for å avlaste noe på bånn. Dessuten vil en receiver av høyere modell også gjerne by på generelt bedre lydkvalitet, noe Mentor serien fortjener
    Har lest ein del om Aventage-serien no, og det ser jo riktig bra ut! Stemmer det at forskjellen mellom RX A-1030, RX A-2030 og RX A-3030 stort sett går på antall kanalar, sone 2 osv, og ikkje så stor forskjell i lyd ellers? Når det er sagt så skiller det jo berre ein tusing mellom RX A-1030 og RX A-2030, medan RX A-3030 kostar 7000,- meir enn RX A-1030 på Lefdal..

Vurderer nokså sterkt RX A-1030 i første omgang, håpar det ikkje gjer skam på Mentorane..(?)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for raske svar forresten! Går litt treigare her, med ein 2-åring og ein nyfødt.. Blir seint på kveld før eg kan drøyme meg bort i HiFi-verden!

Er spent på resultatet, hadde jo i utgangspunktet tenkt et budsjett på 15-20 000, men det har jo plutselig blitt til 50 000, så må nok kjøpast inn i fleire omgangar.. Tenker nok å følge med på bruktmarkedet framover, virkar som det er mange pengar å spare på det hvis ein veit kva ein er ute etter!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av oloh Vis post
    Har lest ein del om Aventage-serien no, og det ser jo riktig bra ut! Stemmer det at forskjellen mellom RX A-1030, RX A-2030 og RX A-3030 stort sett går på antall kanalar, sone 2 osv, og ikkje så stor forskjell i lyd ellers? Når det er sagt så skiller det jo berre ein tusing mellom RX A-1030 og RX A-2030, medan RX A-3030 kostar 7000,- meir enn RX A-1030 på Lefdal..

Vurderer nokså sterkt RX A-1030 i første omgang, håpar det ikkje gjer skam på Mentorane..(?)
    Ville ikke ha avskrevet Denon reciveren http://www.hifiklubben.no/Products/d...eceiver-60064/ før du har hørt den, men Yamaha eller Onkyo i denne prisklassen er ingen dårlige valg uansett Eventuelt et effektrinn til Mentorene som dette http://www.hifiklubben.no/Products/n...sterker-27694/ Eller den Parasounden som ble nevnt tidligere Uansett så ville jeg valgt en reciver mellom 5-7000 + effektforsterker istedetfor en surroundreciver til 14-15000. Denon x4000 og nad c275 blir 14000 tilsammen, og da får du utnyttet potensialet i mentorene fra dag 1
    Dali Mentor 8, Dali Mentor Vocal, Energy Exls12, Dali Fazon Mikro, Dali Ikon5Mk2, Denon AVR-3313, 2XNadC275, Denon DBT-1713UD, X-Box360, Sonos Connect, Samsung UE55F8005, UNNU tv møbel

Newcomer ConCon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    109
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lister opp noen av de viktigste forskjellene under her, og som du sier går det en del på antall kanaler iallfall.

- RX-A1030 er 7.2 kanals, 2030 er 9.2 kanals, og 3030 er også 9.2, men har mulighet for å utvide til 11.2.
    - Effekt målt med to kanaler i drift (8 ohm og fra 20hz til 20khz) yter minstemann 110 watt, den mellomste 140, og storebror 150 watt RMS.
    - RX-A3030 har også noe lavere forvrengning, kun 0,06% THD, mot 0,09% på de to billigere modellene.
    - Ser også ut til at 3030 har vinkelinnstilling av høyttalere i sin YPAO rom korreksjon.
    - De to største modellene har mulighet for innstilling av høyoppløselig "music enhancer", samt 23 DSP programmer mot 17 på RX-A1030.
    - 2030 og 3030 har flere muligheter på videodelen enn 1030.
    - RX-A3030 har 11.2 preout mulighet, mens de to andre har 7.2 preout.
    - 2030 og 3030 har større og bedre fjernkontroll, og toppmodellen har i tillegg en knapp på siden som gir belyste knapper om behovet skulle dukke opp.
    - I fysisk størrelse er 3030 og 2030 nøyaktig like store, mens 1030 er noe lavere og grunnere. Vekten er dog 19,9 kg på storebror, 17,1 kg på RX-A2030, og 15,1 kg på lillebror.

Selv ville jeg gått for toppmodellen bare for å være sikker på at jeg ikke går glipp av noe, men vil også påstå at det er større forskjell mellom RX-A1030 og RX-A2030 enn det er mellom 2030 og 3030, så dette blir jo en vurderingssak.
    Hvis det kun er tusen kroner forskjell mellom 1030 og 2030 ville jeg uten tvil tatt steget opp til RX-A2030, er helt klart verdt den ene ekstra tusenlappen
    Dali - Yamaha - Van den Hul - Marantz - Ken Kreisel - Auralex

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,140
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gratulerer med familie forøkelsen :-)

Tenkte omtrent det samme om budsjett selv, altså ca 15-20k men ned kanin hullet forsvant jeg og det samme gjør penga...
    Så hadde først et concept annlegg som nå over 2-3 siste åra blitt sakte byttet ut med mentor serien i front.

Om jeg var deg hadde jeg tatt en skikkelig lytt på lektor serien, mye billigere enn Mentor serien, selvsagt ikke helt uten grunn men de gangene jeg har hørt de har jeg blitt meget positivt overrasket av de og spiller nok litt lettere med "kun" receiver.

Da kan du fint komme unna med en 20-25k og du kan utvide over tid med effekt trinn (kan få veldig mye bra på brukten om man kan være tålmodig)
    Er jo også mange andre merker ute som forjener en lytt, er selv litt nysgjerrig på både system audio, monitor audio, JBL etc etc.

Dali er flotte høyttalere og er selv en fan, men det blir fort snakk om mye penger i denne hobbyen og det er ikke mangel på andre produsenter med like gode produkter så bare ta seg god tid og stille spørsmål på slike nettfora som dette :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyter varmen fra disse i uværet i sør

Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2013
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg vil personlig anbefale Yamaha reciever til Dali. Har erfaring med ikon mk2 (serien under Mentor) og yamaha rx-a1020. Veldig fin kombinasjon i mine ører. Det gjør absolutt ingenting at Dali HT får litt varm yamaha-klang. Har forsåvidt også hørt Onkyo på Dali.

Yamaha RX-A1030 er arvtageren av 1020. Hvilken modell man skal velge spørs jo hvilket budsjett man har og bruksområder. Du kan starte med reciver, for så å bygge ut senere med effekt og forforsterker. Vil uansett anbefale en effektforsterker til frontene, i tillegg til reciever. Det kommer godt med både til film og musikk. Hører du mye musikk og stereo er viktig, ville jeg også på sikt fått inn en forforsterker med prosessorinngang, sånn du har mulighet til rent stereooppsett med forforsterker/effekt, så bruker du reciever til film.

Personlige anbefalinger til effekt (i kombinasjon med dali): Parasound, Electrocompaniet.

I mitt hode er det også bedre med reciever + effekt til 20k, enn kun en reciever til 20k. Jeg vil tro RX A-1030 er en god start, med en effektforsterker i tillegg. Dette vil absolutt ikke gi skam på mentorene. Eventuelt kan du følge med på bruktmarkedet og se etter eldre modeller, som rx-a1020 foreksempel. Det er ikke veldig mye som skiller de litt eldre og de nyeste recieverene. Du må nesten finne ut hvilke funksjoner og finesser du ønsker med din reciever.

Alt. #1: Yamaha RX-A1030 + Parasound A21 + Parasound P5 = Ca. 45k VEIL

Alt. #2: Yamaha rx-a1030 + A21 = Ca. 35k VEIL

Alt blir selfølgelig billigere om du prøver ut bruktbørsen. Gå for fjorårets reciver (1020) og A21, så er ikke 15k-18k en urealistisk sum.

mvh, karpe

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis Vis post
    Nyter varmen fra disse i uværet i sør

Det holder e jaggu med deg i, har kommet nok her nede nå. Bra bilde
    Dali ikon 7 mk2- ikon vokal mk2- ikon on wall mk2- 2 stk Sony subb- Onkyo txnr 3009- panasonic dmp 500- Apple tv- get hd pvr- panasonic plasma50.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av karpeoie Vis post
    Jeg vil personlig anbefale Yamaha reciever til Dali. Har erfaring med ikon mk2 (serien under Mentor) og yamaha rx-a1020. Veldig fin kombinasjon i mine ører. Det gjør absolutt ingenting at Dali HT får litt varm yamaha-klang. Har forsåvidt også hørt Onkyo på Dali.

Yamaha RX-A1030 er arvtageren av 1020. Hvilken modell man skal velge spørs jo hvilket budsjett man har og bruksområder. Du kan starte med reciver, for så å bygge ut senere med effekt og forforsterker. Vil uansett anbefale en effektforsterker til frontene, i tillegg til reciever. Det kommer godt med både til film og musikk. Hører du mye musikk og stereo er viktig, ville jeg også på sikt fått inn en forforsterker med prosessorinngang, sånn du har mulighet til rent stereooppsett med forforsterker/effekt, så bruker du reciever til film.

Personlige anbefalinger til effekt (i kombinasjon med dali): Parasound, Electrocompaniet.

I mitt hode er det også bedre med reciever + effekt til 20k, enn kun en reciever til 20k. Jeg vil tro RX A-1030 er en god start, med en effektforsterker i tillegg. Dette vil absolutt ikke gi skam på mentorene. Eventuelt kan du følge med på bruktmarkedet og se etter eldre modeller, som rx-a1020 foreksempel. Det er ikke veldig mye som skiller de litt eldre og de nyeste recieverene. Du må nesten finne ut hvilke funksjoner og finesser du ønsker med din reciever.

Alt. #1: Yamaha RX-A1030 + Parasound A21 + Parasound P5 = Ca. 45k VEIL

Alt. #2: Yamaha rx-a1030 + A21 = Ca. 35k VEIL

Alt blir selfølgelig billigere om du prøver ut bruktbørsen. Gå for fjorårets reciver (1020) og A21, så er ikke 15k-18k en urealistisk sum.

mvh, karpe
    Ja, må vel kjøre receiver og effektforsterkar etterkvart. Men trur økonomien kun tåler å starte med ein receiver i første omgang.
    Dersom eg skulle gå for ein 7.1-receiver som RX-A2030, er det då mulig å bruke to kanalar pr fronthøgtalar i eit 5.1-oppsett? Og vil dette fungere litt på samme måte som ein effektforsterkar? Og er dette ein form for bi-amping? (Er ny i gamet her, hehe..)

Og er det nokon som veit kva som egentlig er forskjellen mellom RX-A2020 og 2030?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan biampe alle(kan jeg vel trygt si) 7 kanals recivere, men det blir på langt nær det samme som å kjøre separat effektforsterker.

Hvis budsjettet ditt på surroundreciver er på 10-12000, hvorfor ikke gå litt ned på surroundreciver (5-7000) Forskjellen er ikke større an at utbytte med egen effektforsterker til front oppveier de små forskjellene som er mellom de prisklassene reciver... Istedet for å kjøre på med en dyr surroundreciver, som likevell ikke kan utnytte potensialet i høyttalerne uansett prisklasse...
    Har fortsatt 24bit dac, 3D, 4K passthrougt og kvalitetskomponenter i den prisklassen. Har man effektforsterker på plass, så kan man jo uansett investere i ny reciver om behovet skulle være det om noen år...

Bare et råd fra en som har fulgt den vanlige oppgraderingskurven med dyr surroundreciver, så subwoofer, av mangel på trøkk i høyttalerne... Høyttalerne ble aldri egentlig åpenbart før effektforsterker kom på banen...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +1
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2014
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zleepyme Vis post
    Du kan biampe alle(kan jeg vel trygt si) 7 kanals recivere, men det blir på langt nær det samme som å kjøre separat effektforsterker.

Hvis budsjettet ditt på surroundreciver er på 10-12000, hvorfor ikke gå litt ned på surroundreciver (5-7000) Forskjellen er ikke større an at utbytte med egen effektforsterker til front oppveier de små forskjellene som er mellom de prisklassene reciver... Istedet for å kjøre på med en dyr surroundreciver, som likevell ikke kan utnytte potensialet i høyttalerne uansett prisklasse...
    Har fortsatt 24bit dac, 3D, 4K passthrougt og kvalitetskomponenter i den prisklassen. Har man effektforsterker på plass, så kan man jo uansett investere i ny reciver om behovet skulle være det om noen år...

Bare et råd fra en som har fulgt den vanlige oppgraderingskurven med dyr surroundreciver, så subwoofer, av mangel på trøkk i høyttalerne... Høyttalerne ble aldri egentlig åpenbart før effektforsterker kom på banen...
    Ok, takk for tipset! Vil effektforsterkaren ha samme innvirkning på lydbildet som receiveren har? Mtp å kjøpe "rett merke" som blir god match med høgtalarane? Og kva vil isåfall ha mest å sei for lydbildet; receiveren eller effektforsterkaren? Sikkert umulig å svare sikkert på..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Effekten er siste ledd før HT, så den har mye den skulle ha sagt. Men forforsterker er og med å bestemme. Emotiva passer flott til Dali.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Yamaha dsp-9? 9.5k på finn.no

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    1,245
    Takk & like
    Blogginnlegg
    2
    Nevnt
    5 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis Vis post
    Effekten er siste ledd før HT, så den har mye den skulle ha sagt. Men forforsterker er og med å bestemme. Emotiva passer flott til Dali.
    Enig Kan også teste Nad sin c275 effektforsterker. Kjører to slike selv som effekt på Dali Men på effektsiden finnes det mye bra Som f.eks Emotiva. Det bunner vel ut i hvor mye man ønsker å investere i på en gang. En god effektforsterker i budsjettklassen trenger ikke koste mer en 7-10000. Der finner man mye som passer bra til Dali. Rør/Transistorhybriden til Vincent(SP331MK2) for eksempel er også en bra forsterker til rundt 8000.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bare legger dette her jeg Kjøpt E-600 standene til Dali. Egentlig beregnet til Zensor, men funker fedt på Mentor Vokal også

Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2013
    Poster
    90
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bør jeg gå for en brukt Yamaha rx-a3010 til 7000kr eller gå for yamaha rx-a1030 til 7990 (ny)?
    Skal matches med Mentor 6 og en svs pc12 nsd.

Side 726 av 743 FørsteFørste ... 226 586 596 606 616 626 636 646 656 666 676 686 696 706 716 722 723 724 725 726 727 728 729 730 736 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •