Dalis Entusiaster - Side 715

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 715 av 743 FørsteFørste ... 215 575 585 595 605 615 625 635 645 655 665 675 685 695 705 711 712 713 714 715 716 717 718 719 725 735 ... SisteSiste
Viser resultater 14,281 til 14,300 av 14850
    Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Stemmer. Har hatt bikkja langt ut til høyre tidligere, pluss mye andre gøye lyder rundtom. Nå er det ikke noe sånt.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, fikk en tanke vekker her nå.

Hatt en således sløv sommer morgen tilbrakt i stua, med litt film, i dag satte jeg på Judge Dredd (ikke sett før) og syntes jo dette hadde meget godt med driv og liv i bassen.

Men nå som jeg blei ferdig og skulle stenge (for det har jo blitt meget pent vær ute nå) så kom jeg på at jeg slo av subwoofer innstillingene i går kveld (har ikke noe for seg når man ser på netflix f.eks hvor subbene går inn og ut av standby hele tiden)

Kom rett og slett ikke på at de ikke var av før jeg var ferdig og så dem ikke lyste

Tanken jeg forsåvidt sitter med nå da, er så enkelt som "trenger jeg sub?"...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å få med bassen under 30hz gjør du jo det, ligger mye gøy i dette området. Ofte oppleves det som positivt å slå av sub i ett anlegg som ikke er kalibrert ordentlig fordi det som oftest er sånn at fronter og sub kansellerer hverandre ut.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    For å få med bassen under 30hz gjør du jo det, ligger mye gøy i dette området. Ofte oppleves det som positivt å slå av sub i ett anlegg som ikke er kalibrert ordentlig fordi det som oftest er sånn at fronter og sub kansellerer hverandre ut.
    Ok bare for deg har jeg nå a/b testa litt med frontene som store og fronter + sub på en sang med litt greit med trøkk i (jeg er for lat til og dra fram sinusbølgene akkurat nå)

Sangen jeg har benytta er Lada Gaga - Paper Gangsta, fra flac kilde avspilt fra media galleriet i receivern.

Modusene jeg har brukt til og teste er receiverns pure direct og stereo.
    Stereo modus har deaktivert S-wave kontrol og EQ og vil da ha frontene som store og sub i plus modus med cross over på 100hz.
    Bruker c-filteret på db metere, og låst på max verdi.
    Master volum stod på -22.

I pure direct kommer 'klubb-dunkene' inn på ca 85 db
    Stopper og starter sangen på ny mellom modus skifte.

I stereo med subbene, måles stort sett 95 DB i samme partiet, har jo løftet sub kanalen med ca 3 db.

Så det jeg kanskje prøvde og si var ikke at jeg fikk mindre bass med subber, men mere er ikke det samme som bedre, frontene er jo raskere og mer kontante enn subbene.
    Men for og riste stolene og masere føttene så har jo selvsagt subbene et kraftig overtak.

Kommer jo ikke til og kaste de ut, men det jeg tenker er at det er mye fyldig og stram bass i mentorene og med den nye senteren er det ikke noe 'hull' i midten heller 8)

De to xtz 12.16 jeg har er jo ikke helt rafinerte av seg, samtidig som de ikke går så veldig mye lavere i frekvens enn frontene gjør heller, de er kanskje ikke helt på streken men jeg har målt de til og være fint hørbare til omtrent 27hz, etter her faller de brått men at de er med tviler jeg ikke på.

Så da begynner jeg jo sånn sett og kanskje heller myse på neste sub oppgradering, realistiskt sett så kommer nok ikke dette til og være mulig før denne tida på neste år :? men for all del jeg lider ikke noen nød til da.
    Tenker kanskje da og teste noe lukka, muligens en SVS sb13., kunne passa kurant inn....

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ok bare for deg har jeg nå a/b testa litt med frontene som store og fronter + sub på en sang med litt greit med trøkk i (jeg er for lat til og dra fram sinusbølgene akkurat nå)

Sangen jeg har benytta er Lada Gaga - Paper Gangsta, fra flac kilde avspilt fra media galleriet i receivern.

Modusene jeg har brukt til og teste er receiverns pure direct og stereo.
    Stereo modus har deaktivert S-wave kontrol og EQ og vil da ha frontene som store og sub i plus modus med cross over på 100hz.
    Bruker c-filteret på db metere, og låst på max verdi.
    Master volum stod på -22.

I pure direct kommer 'klubb-dunkene' inn på ca 85 db
    Stopper og starter sangen på ny mellom modus skifte.

I stereo med subbene, måles stort sett 95 DB i samme partiet, har jo løftet sub kanalen med ca 3 db.

Så det jeg kanskje prøvde og si var ikke at jeg fikk mindre bass med subber, men mere er ikke det samme som bedre, frontene er jo raskere og mer kontante enn subbene.
    Men for og riste stolene og masere føttene så har jo selvsagt subbene et kraftig overtak.

Kommer jo ikke til og kaste de ut, men det jeg tenker er at det er mye fyldig og stram bass i mentorene og med den nye senteren er det ikke noe 'hull' i midten heller 8)

De to xtz 12.16 jeg har er jo ikke helt rafinerte av seg, samtidig som de ikke går så veldig mye lavere i frekvens enn frontene gjør heller, de er kanskje ikke helt på streken men jeg har målt de til og være fint hørbare til omtrent 27hz, etter her faller de brått men at de er med tviler jeg ikke på.

Så da begynner jeg jo sånn sett og kanskje heller myse på neste sub oppgradering, realistiskt sett så kommer nok ikke dette til og være mulig før denne tida på neste år :? men for all del jeg lider ikke noen nød til da.
    Tenker kanskje da og teste noe lukka, muligens en SVS sb13., kunne passa kurant inn....
    Mentor 6 spiller fantastisk alene ja . vanvittig med bassresurers i de "små" høyttalerene. En klar favoritt høyttaler som allrounder for min del.

SVS SB13-Ultra har jeg selv. Et ord: ANBEFALES!!!! Men, sjekk ut Lsound sitt tilbud på Definetec SubReference til 9000kr, den er helt vanvittig!!!! Kino opplevelsen den gir er bedre enn Sb13, men en "dur" i standby gjorde at den ble solgt for min del. Men til 9000kr er den helt hinsides!! Musikkmessig kan det kanskje være at SB13-ultra er bedre pga mer stramhet, men den mangler bad attitude slaget til Sub reference.

Har hatt BW DB1 for en tid tilbake, og Definetec og SVS eier den TOTALT (overlegent mye bedre!!!).

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Mentor 6 spiller fantastisk alene ja . vanvittig med bassresurers i de "små" høyttalerene. En klar favoritt høyttaler som allrounder for min del.

SVS SB13-Ultra har jeg selv. Et ord: ANBEFALES!!!! Men, sjekk ut Lsound sitt tilbud på Definetec SubReference til 9000kr, den er helt vanvittig!!!! Kino opplevelsen den gir er bedre enn Sb13, men en "dur" i standby gjorde at den ble solgt for min del. Men til 9000kr er den helt hinsides!! Musikkmessig kan det kanskje være at SB13-ultra er bedre pga mer stramhet, men den mangler bad attitude slaget til Sub reference.

Har hatt BW DB1 for en tid tilbake, og Definetec og SVS eier den TOTALT (overlegent mye bedre!!!).
    Ja jeg så veldig hardt på den forrige uke, Da ville mest sannsynlig subben havne under center igjen som knapt er 1.7m fra sweetspot så summing og forsterker støy er dealbreaker for meg og.
    Så gikk i stedet for Mentor Vokal, nå er kontoen praktiskt talt raka, men front rekka er tilgjengeld 'ferdig', også syns jeg jo Mentor vokal ser like flott ut som den spiller

Nei kan smøre meg med tålmodighet, må nok skaffe litt hvitevarer før potensielt sub bytte, og disse xtz'ene er knapt 6 måneder gamle og aldeles verdt penga (2 stk for 6500 eller no).

En tanke er jo også og eventuelt bygge meg en passiv sub som kan slå litt hardt og dypt, også hatt forsterkern her ute på kontoret sammen med den andre elektronikken.
    Pcen som allerede står her nå kunne nesten bråka om kapp med noen Crown's

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer litt ann på hvor du legger "delinga". Men syns Mentor 6 klarer seg utmerket ned til 50hz selv, så da kan du vel kanskje putte delinga på subben rundt der? . Jo høyere jo mer "boomete" som oftest (gjelder rimelige subbere, som kan briliere, bare dem ikke får for mye å jobbe med!!).

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en AntiMode DSP 8033 cinema på de også som får xtz subbene til og spiller ganske mye dyrere enn de ellers hadde klart.

Den tar f.eks vekk en fjelltop rundt 60hz så har ikke noe særlig romling i sweetspot.

Nå som jeg har fått inn en Emotiva (xpa5) til og stå for driften av frontene er jeg ikke bekymra for og spare på krafta heller så M6 og vokalen står som full range i receiver, litt også siden pioneer er litt av seg med og bare ha ett eneste crossover punkt, hadde jeg hatt muligheten til og stille dette pr kanal hadde jeg nok satt det litt annerledes.

Men alt dette ser jeg på som flise spikk, etter og ha verdt på demo hos BEF og Andreas21 med sitt Swans oppsett så vil jeg si det absolutt høres mer enn bra nok ut tatt i betraktning

Nei får nok dra hodet ut av lyd nirvana og skue en tanke i retning kjøleskap. Det gamle jeg har her nå står på kjøkkenet og lager nesten lyder som en gammal volvo...

Newcomer tOOmyH sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg bruker anlegget i huset til 50/50 film/musikk så sikler jeg på en slik: Definitive Technology Supercube
    Subben er på tilbud nå. Er det noen som har erfaring med en slik sak, verdt prisen?
    Ikon 7ene mangler litt i bånn ved film og de xtzene føler jeg ikke passer med daliene lengre.
    Føler at det blir mye brumling for å få en god ristefølelse.

Ser å litt på emotiva xps-2 som ligger på finn i skrivende stund.
    Er det en overkill til ikon7? (Tenker kjekt med overkill istedet for lite effekt og slappe basser)
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager dobbelposten, men fuck it. Kjøpte den subben. Selger så mine 3 xtz subber.

Emo xps-2 som står på hmm listen nuh...
    Pioneer SC-LX 78 - Nad C275BEE - Dali Ikon 7 mkII - Dali Ikon 2 mkII - Dali Vokal mkII - 2xDT SuperCube Reference - S-ue65uh7505

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tOOmyH
    Siden jeg bruker anlegget i huset til 50/50 film/musikk så sikler jeg på en slik: Definitive Technology Supercube
    Subben er på tilbud nå. Er det noen som har erfaring med en slik sak, verdt prisen?
    Ikon 7ene mangler litt i bånn ved film og de xtzene føler jeg ikke passer med daliene lengre.
    Føler at det blir mye brumling for å få en god ristefølelse.

Ser å litt på emotiva xps-2 som ligger på finn i skrivende stund.
    Er det en overkill til ikon7? (Tenker kjekt med overkill istedet for lite effekt og slappe basser)
    Nøyaktig den subben skorob snakka om så dette blir nok livlige saker :-)

Xpa 2 du tenker på ?

Har xpa 5 selv som fikk overaskende mye ut av mentorene mine, og det finnes ikke 'overkill' du vil bare kunne spille veldig høyt :-)
    Xpa 2 er jo 'litt' kraftigere enn xpa 5 men hvor my kraft du bruker går proporsjonalt med hvor høyt du spiller, så med mindre du bånner volum knappen over lang tid, altså spille i 110+ DB omtrent så er ikke det noe og bekymre seg for

Ps: varig hørselskade kan inntreffe så lavt som 85-90 db gjennom snittlig volum, så de fleste pleier og mene dette er 'høyt-nok', disse volumene er omtrent første gir for høytalere og forsterkern :-)
    Sony vpl hw-50 - 92" Dreamscreen v3 tab | Samsung 51 6505 plasma tv
    Denon AVR-4520 CI
    Oppo 103D | PC i5-GeForce 960 |
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16
    Sonos, ps3, pc, harmony ultimate etc.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Beklager dobbelposten, men fuck it. Kjøpte den subben. Selger så mine 3 xtz subber.

Emo xps-2 som står på hmm listen nuh...

Den subben tror jeg er rå til allround bruk

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så det sto noe om den subben her inne, spora den opp på nett og fant den på lsound.
    Må jo smygse litt i blandt. :-P
    Håper den fungerer utmerket som allrounder :-)

Emotiva xpa-2 selges på finn for 5laken er det en dårlig eller fin pris?
    Samme selger har de ute på avtorget..

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Så det sto noe om den subben her inne, spora den opp på nett og fant den på lsound.
    Må jo smygse litt i blandt. :-P
    Håper den fungerer utmerket som allrounder :-)

Emotiva xpa-2 selges på finn for 5laken er det en dårlig eller fin pris?
    Samme selger har de ute på avtorget..

Høres helt normalt ut, nå har emotiva et litt over normalt høyt ettermarkeds verdi siden det må importeres fra produsent direkte. Nærmeste reele konkurent er f.eks parasound new classic 2250 til en nypris av 14k.

Jeg er selv meget fornøyd med min xpa 5 som forutenom litt egen støy fra selve forsterkern (nå står effekt i eget rom så i kinoen er det helt tyst i høytalerne)

Jeg har ikke hatt annen effekt forsterker så bør kanskje ikke uttale meg for mye :-P
    Jeg er i alle fall fornøyd med min, og kommer kanskje en xpa 2 inn her og om jeg går for flere høytalere :-)
    Denon AVR-4520 CI
    Dali Mentor 6 | Dali Mentor Vokal | Dali mentor LCR | Dali Concept 1 || 2x Xtz 99 w12.16

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farsken å ja, den saken ble solgt forrige uke.
    Og på emotiva sine sider er xpa-2 utilgjengelig i disse tider pga salg.

Får hold meg i skinnet og leit vidre til det kommer noe på brukten igjenn.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,125
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer alltids et nytt salg til høsten tipper jeg, verste fall til jul (som hadde ifjor nesten 200$ avslag xpa 2 om jeg husker rett)

De har og tømt lagerne denne gangen og fordi de skal oppdatere xpa modellene med ny finish og oppdatert elektronikk :-)
    Denon AVR-4520 CI

Newcomer Wilford sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Sted
    Porsgrunn - Telemark - Norge
    Poster
    227
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurderer Dali Mentor 6, fronter, center og SUB. Noen med erfaringer om dette. Skal mate de fra Denon AVR-4520 og Bi-Ampe frontene.
    Samsung UE70KU6075 - Denon AVR-4520 - OPPO UDP-203
    Patos Lyric 502 - Cerwin Vega E76C - Patos Lyric SUB 10 - Dali R1000
    Mer info på wilford.no

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Farsken å ja, den saken ble solgt forrige uke.
    Og på emotiva sine sider er xpa-2 utilgjengelig i disse tider pga salg.

Får hold meg i skinnet og leit vidre til det kommer noe på brukten igjenn.
    De der dukker opp støtt og stadig så er bare å følge med

Sitat Opprinnelig postet av Wilford
    Vurderer Dali Mentor 6, fronter, center og SUB. Noen med erfaringer om dette. Skal mate de fra Denon AVR-4520 og Bi-Ampe frontene.
    Fin frontrekke det, flott lyd i Mentor. Passer ok med Denon men ville hatt effekforsterker til alle tre for å få ut potensiale. Mentor sub er fin til musikk.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wilford
    dropp subben da den er laget for de mindre modellene.. Ikon subben er mer kanon.

Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    81
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TorTorden , har du skiftet senter høytaler?
    Lyst på en dali senter sju, tror du har en dali ikon vokal mkII til overs.

Side 715 av 743 FørsteFørste ... 215 575 585 595 605 615 625 635 645 655 665 675 685 695 705 711 712 713 714 715 716 717 718 719 725 735 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •