Dalis Entusiaster - Side 710

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 710 av 743 FørsteFørste ... 210 570 580 590 600 610 620 630 640 650 660 670 680 690 700 706 707 708 709 710 711 712 713 714 720 730 740 ... SisteSiste
Viser resultater 14,181 til 14,200 av 14851
    Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,171
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Tror ec-5 skulle være passende forsterker til mentor 6 eller 8,
    Disse Daliene like tungdrevne som bowers & Wilkins feks.

Men bør som vanlig ikke si så mye sjøl har jeg enda kun hatt min receiver på mine m6.
    Og det er strengt tatt ikke nødvendig med subber til musikk, men er gøy og ha subwoofere og lell :-)
    Jeg har nemlig en antimode DSP som gjør mye for og fjerne den romle bassen enn receivern klarer.

Pure direct kan nesten bli for mye bass iforhold til stereo med sub ^_^
    Men her kommer rom akustikken inn og.

Men om du kan så ville jeg hørt på ikon 6, ikon 7.
    Er kanskje og banne i kjerka her men om du ikke er hundre prosent sikkert på dali hadde jeg og vurdert monitor audio som Velkommen til Hi Fi Huset! - Hi-Fi Huset AS fører, der har de og mye brukt og myse på :wink:

Vurderte selv ikon 6 og 7 men hk kom med tilbudet på nyåret med mentor 6 til 15000 så da ble det et lett valg jeg absolutt ikke angrer på :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holder til i Trondheim, så har bare Hifiklubben og Soundgarden i nærheten.

Har hørt både Ikon 6 og 7, og likte de svært godt. Spesielt Ikon 6 synes jeg var fantastisk, og er sannsynligvis den jeg kommer til å gå for om jeg skal kjøpe nytt. Ikon 7 var kanskje enda litt morsommere da den hadde mer bass, men jeg tror ikke det er verdt de 4k ekstra. Da kjøper jeg heller en sub senere.

Vil nødig bruke mer enn 10k, så drømmen hadde jo vært en pent brukt Mentor 6 i kirsebær til rundt den prisen da. Eller fleske til med Mentor 8 til 15k, men jeg tror det er overkill for meg slik bosituasjonen er nå, hehe.

Misunner deg Mentorene da. Hadde jeg hatt råd i januar hadde jeg nok gjort det samme.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,171
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er nok HiFi huset og ganske langt unna ja.

Om brukt er et alternativ så pleier vel ikon 6 (ikon 7 er sjeldnere på brukten men får enda mer for pengene om du finner) i alle fall og ligge ute til til en fem seks tusen og det blir jo mye for pengene.
    Da kan du f. Eks legge mer i forsterker (som vil bare få mer god lyd ut av ikonene)

Så kan du hoppe på et bra tilbud når det kommer.

Sjøl gikk jeg rett fra concept 6 til mentor 6 og det ble mildt sagt en oppgradering :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bånd diskant... noen som kan fortelle meg litt mer om ka de e??? Aldri hatt noe tru på den, men kansje pga jeg aldri har hørt? :s Hvorfor kjøpe høytaller med og ikke uten???

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,171
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackDragon98
    Bånd diskant... noen som kan fortelle meg litt mer om ka de e??? Aldri hatt noe tru på den, men kansje pga jeg aldri har hørt? :s Hvorfor kjøpe høytaller med og ikke uten???
    Teknikken kan jeg ikke si noe om, men som det meste med denne hobbyen så kommer det hele ned til hva du liker.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bånddiskant tar seg av de lyseste overtonene. Dette sørger for en videre diskantgjengivelse med lite forvrengning. Dvs. man får bedre oppløst lydbilde, mer seperasjon mellom instrumenter. Alt blir mer luftig på godt Norsk.

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,171
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm etter mye hale jaging angående hva jeg eventuelt skal kaste bort skatte penga på har jeg muligens landa ned på effekt forsterker (igjen).

Om det er en eller annen som ikke vet, har jeg Mentor 6, og ubestemte planer om innskaffelse av mentor vokal intill videre duger ikon vokal mk2.

Så etter og googla vilt rundt om siden søndags kvelden, hvor jeg (etter demo hos Andreas21) syntes jeg måtte da ha mer i subbene og høytalere generelt så faller lydbildet sammen og det hele (særdeles tale i senter kanalen) høres komprimert ut, nesten sprakene om jeg bikker hjulet opp mot mv -15/-14, setter jeg ned volum igjen til nærmere mv -20 så høres det så pent ut som jeg mener det skal, men det får jo ikke rommet til og svinge like grundig som mv-15 (er jo selvsagt langt unna demoen jeg var på nylig (sjukt bra bilde dynamikk, men jeg er kanskje lydgal mer enn bilde gal ?)

Nuff said, har da tatt ny runde med og google etter potensielle effekt trinn, og siden fokus er på surround og den fysiske plassen er omtrent like skranten som budsjettet så et tre kanals trinn ser ganske logiskt ut (hadde jeg verdt logisk hadde jeg vel aldri starta med denne hobbyen men det er en annen side av saken)

Har så kikka på div nettbutikker, og alle Parasound trinnene jeg har lyst på om det så er 'bare' 2 kanals har jeg ikke råd til (potensiale for oppgradering?)

Mysa litt på Rotel, men ikke helt overbevist om mer klasse D er det jeg er ute etter, og her finner jeg bare 2 kanals, eller 5x100 forsterker.

Emotiva har jo sommer tilbud og disse er jo selvsagt de billigste, men det og ha all support på andre siden av dammen og man sier jo så mye rart om Emotiva, angående særhet på kabler og egen støy, støy i diskanter etc.
    Emotiva mest aktuelle er da XPA-3 med sin beskjedne pris å ca 6500 ferdig importert.

Mest interesante på lista mi er da de relativt ukjente (på denne knausen av et land) ATI som Lsound virker som Lsound har erstattet Sherbourn med, etter en del googling så har de vel solgt disse forsterker linjene Lsound tilbyr siden tidlig 2000 i statene, og hva jeg klarer og saumfare på fra avsforum angående disse var en som på står de er dønn stille angående diskant støy, og at de er bygd som en 1980 talls volvo.

Kan jo da også ikke helt utelukke en Hifiklubben traver som Nad c275bee, som har en meget pen pris og sånn kunne jeg sikkert rota meg innom Drammen i morra og spørt om en demo.

Kommentarer ?
    forslag?
    Formeninger ?

De trenger absolutt ikke være i samme tenke boksen jeg ser i nå, men ønsker da hovedsaklig dynamikk og kraftig lyd, noe mentorene absolutt leverer, men ikke når volum knappen nærmer seg invasjons nivåer.

Brukt markedet er litt vanskelig, siden jeg egentlig ikke har bil som jeg kan okkupere over lenger tid.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det dukker rett som det er Xpa 3 opp på brukten, er bare noen uker siden jeg så en. Kjøpte og solgte min for 5 lapps. Jeg brukte den på Mentor frontrekke uten antydning til problemene du nevner her. Og lyden var helt knall med nok effekt. Brukte den og en stund på H800, flott lyd men noe lite effekt til de.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,171
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Det dukker rett som det er Xpa 3 opp på brukten, er bare noen uker siden jeg så en. Kjøpte og solgte min for 5 lapps. Jeg brukte den på Mentor frontrekke uten antydning til problemene du nevner her. Og lyden var helt knall med nok effekt. Brukte den og en stund på H800, flott lyd men noe lite effekt til de.
    Ja har jo sett det, virker som de fleste har verdt i bergens\stavanger området, det er litt langt unna når man ikke har egen bil :P

Ny eller brukt så har de jo veldig passende pris, brukt prisen i forhold til ny er jo absolutt ikke avskrekkende.

Kunne jo etterverdt sett for meg en effekt\av pre løsning og, finnes jo aldeles ikke for dyre av pre'r, hovedsaklig da emotiva sine :P
    Men det kan fint ta noen år på og komme dit, men tror effekt kan være løsninga på og sleppe løs trøkket på de villeste sakene.

husker jo jeg kalibrerte concept 6 jeg hadde foran før til samme nivå og kjørte høyere trøkk generelt, og nå deler jeg jo av frontene på 100hz, conceptene hadde jeg i full range og pga av den lille subben kjørte i plus modus :P

Tror det hadde blitt morro og kjøre m6 som store, selv på film. jeg er og av de som mener 'small' det er for de som ikke har utstyret i stell hehe

Sendte forespørsel om frakt pris til emotiva i går, men ser ikke noe svar enda, vi får se i morra.

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neuro
    Jeg vingler for tiden mellom Ikon 6 mk2 og Mentor 6. Heller igrunn mest mot Ikon da de gir kjempelyd til en forholdsvis billig penge. Spranget opp til Mentor 6 er jo betydelig, men det er jo også prisen. Men så dukker disse Mentor 8 opp da, hehe.

Jeg bor i en sokkelleilighet, og derfor kan jeg ikke spille så veldig høyt av hensyn til andre. Vil det da være noe vits å gå for en større høytaler som f.eks Mentor 8 kontra Mentor 6, eller vil det ekstra trykket fra Mentor 8 bare gjøre seg gjeldende ved høye volum?
    Med ett høytalerbudsjett til 15000, har jeg ett par Helico 400 jubileumsutgave til salgs...

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    Ja har jo sett det, virker som de fleste har verdt i bergens\stavanger området, det er litt langt unna når man ikke har egen bil :P

Ny eller brukt så har de jo veldig passende pris, brukt prisen i forhold til ny er jo absolutt ikke avskrekkende.

Kunne jo etterverdt sett for meg en effekt\av pre løsning og, finnes jo aldeles ikke for dyre av pre'r, hovedsaklig da emotiva sine :P
    Men det kan fint ta noen år på og komme dit, men tror effekt kan være løsninga på og sleppe løs trøkket på de villeste sakene.

husker jo jeg kalibrerte concept 6 jeg hadde foran før til samme nivå og kjørte høyere trøkk generelt, og nå deler jeg jo av frontene på 100hz, conceptene hadde jeg i full range og pga av den lille subben kjørte i plus modus :P

Tror det hadde blitt morro og kjøre m6 som store, selv på film. jeg er og av de som mener 'small' det er for de som ikke har utstyret i stell hehe

Sendte forespørsel om frakt pris til emotiva i går, men ser ikke noe svar enda, vi får se i morra.
    Trenger ikke bil når posten eller transportselskap tar seg av det, har sendt mye rart

Har ikke noe med å ha utstyret på stell å gjøre, er mange med anlegg til mange hundre tusen som deler på 80hz og small.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,171
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger ikke bil når posten eller transportselskap tar seg av det, har sendt mye rart

Har ikke noe med å ha utstyret på stell å gjøre, er mange med anlegg til mange hundre tusen som deler på 80hz og small.
    Selvsagt, men etter hva jeg har sett så sier posten stopp når vekta passer 35kg, og er vel ikke mye fra Emotive under 36kg :wink: xpa3 er vel en av de.

Angående bruk av crossover så er det jo selvsagt opp til hver enkelte's preferanse og kanskje et symptom på hvor kjeikete pioneer har gjort det og forandre på nettop slike innstilinger. Det er jo også masse god bass i mentorene så litt små synd og ikke la de spille

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg både fikk min med posten og sendte med posten når jeg solgte den, transportselskap tar det meste hvis ikke. Det som jo kan være utfordring med full range er å få det til å spille i fase i hele registeret.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nesten helt sikkert bestemt meg for ikon 6 nå, da jeg kan få tak i disse til rundt 6000. I utgangspunktet har jeg lyst å kjøre det sammen med en EC eci-5 (mk1) og Abrahamsen v6.0 dac. Mest fordi EC har fått så god omtale i denne tråden sammen med Dali, og dacen skal også passe bra i dette oppsettet. Jeg har ikke hørt dette selv, så det er jo en sjans å ta. Jeg likte forøvrig godt ikonene på en Denon 1510, så jeg håper at sammenligningen er relevant. Forsterker og dac burde havne på rundt 11k. Men til den prisen så finner jeg jo også Primare i22 med integrert dac til 10k på soundgarden. Er kanskje dette et bedre kjøp?

Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,171
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg både fikk min med posten og sendte med posten når jeg solgte den, transportselskap tar det meste hvis ikke. Det som jo kan være utfordring med full range er å få det til å spille i fase i hele registeret.
    Joda helt enig, men er litt skuddredd for brukten er fersk i gamet enda hehe, også fant jeg ut at det var en xpa-5 jeg 'trengte' pga av planer om pro\amp oppsett nedover veien, bedre og kjøpe en 5 kanals nå, enn en 3 kanals som ville blitt solgt igjen for og kjøpe 5 kanaler :P.

Denne veier jo en 6-7 kg mer enn xpa 3 og kommer så over 35kg grensa til posten, fins vel selvsagt alternativer, men kan sette meg inn i det når jeg oppgraderer den

Ja absolutt klar over potensielle fase oppsett, nå står begge subbene oppe ved front rekka mi igjen på innsiden av hver mentor, så det bør jo gå ann og få de til og spille i fase uten de aller verste problemene.

Har jo og en mic stående til disposisjon for REW analyser, og litt mer tid enn jeg har råd til og kjøpe filmer og fylle den med, for ikke og snakke om dere her som kan svare på dumme spørsmål hehe.

Har forsåvidt klinka til og bestilt en xpa-5 i dag tidlig, så håper vi det går greit så neste spørsmål blir da bi-amp, eller sette to kanaler på bakhøytalerne.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Neuro
    Har nesten helt sikkert bestemt meg for ikon 6 nå, da jeg kan få tak i disse til rundt 6000. I utgangspunktet har jeg lyst å kjøre det sammen med en EC eci-5 (mk1) og Abrahamsen v6.0 dac. Mest fordi EC har fått så god omtale i denne tråden sammen med Dali, og dacen skal også passe bra i dette oppsettet. Jeg har ikke hørt dette selv, så det er jo en sjans å ta. Jeg likte forøvrig godt ikonene på en Denon 1510, så jeg håper at sammenligningen er relevant. Forsterker og dac burde havne på rundt 11k. Men til den prisen så finner jeg jo også Primare i22 med integrert dac til 10k på soundgarden. Er kanskje dette et bedre kjøp?
    Hvis du ikke trenger 1510 sin videoprosessering så vil jeg si Primare i22 er mange hakk bedre. Jeg sitter med en Denon 2310 som pre med Primare A33.2 som effekt og venter bare på rom i budsjettet til å bytte ut denon med en primare pre32.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2013
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var kanskje litt uklar. Jeg mente altså Denon PMA-1510AE, det er en intergrert forsterker uten noen form for videoprosessering. Dette er i og for seg en fin forsterker synes jeg, jeg likte jo veldig godt Daliene sammen med denne. Men jeg føler at jeg kan få mer for pengene om jeg går for EC, da denne har mye mer kraft, samt XLR-innganger som er et pluss når jeg må ha ekstern dac til denne. Primare er også et alternativ. Denne har jo intergrert dac, noe som er et kjempepluss i min bok.

Det er ikke lett dette her, så om noen har noen synspunkter hadde det blitt satt stor pris på.

Intermediate Johnnygrandis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i startgropen på å gjennomføre ett surround oppsett og i den forbindelse har jeg noen spørsmål dere kanskje kan hjelpe meg å svare på.
    Jeg har ett dedikert kinorom på 20m2 der jeg vil basere meg på og bruke mine Dali Helicon 400mk2 som fronthøytalere,(foreløpig) jeg ser på subbere (2stk) og lurer på om noen har hørt eller har noen formening om Dali sine P-10 vil gi meg finessene til musikk og som trykker skikkelig til på film ? Jeg har også sett på JLAudio sine men syntes Daliene har det fortrinnet at de er små (ikke dominerende i 20m2) og ser veldig bra ut. Tar også imot tips om bakhøytalere (4stk) som kan passe med Helicon/Epicon (Epicon som senter) sin klangbalanse, her tenkte jeg på en pris opp mot 15k tilsammen (bakhøytalere)
    Amp vil mest sannsynlig være NAD M25 og M15.

Minuset slik jeg ser det med Dali subbene at de ikke har romkorreksjon men det tar jeg vel i Receiveren ?

Jeg er ganske dreven innen 2-kanalslyd men surround er jeg på blanke ark så håper på noen input

Har jo lovt noen fler bilder av rommet så her er det noen ....

Dalis Entusiaster-kino-spider-jpg

Dalis Entusiaster-bakht-jpg

Dalis Entusiaster-mot-leieboer-jpg

Bak frontbordet ligger server og patche panel, 16TB totalt.

Dalis Entusiaster-server-jpg

Dalis Entusiaster-sofa-trapp-jpg

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fy flate så fett.

Helicon er jo så nydelig, og gled deg til Centern, den er helt genial lydmessig!! Husk å bestille med "stand" til den, om du velger å gå for en så heftig center .

Anbefaler Yamaha som reciver, og det fine med Dali generelt er at de er relativt lettdrevene. Sub, der anbefaler jeg helt klart SVS, og SVS SB13-ultra tror jeg hadde passa deg perfekt! .

Bakhøyttalere, der syns jeg Dali Ikon Onwall er utrolig gode! (husk å dele dem på 80hz.

Det er mine tips og erfaringer med Dali. .

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg sier det samme som Skorob, helt sinnsykt oppsett og ikke snakke om superflott rom. Dette er noe vi setter pris på her inne, regner med at lyden sitter godt og det er fint du har tatt tid til akustisk demping også.

Side 710 av 743 FørsteFørste ... 210 570 580 590 600 610 620 630 640 650 660 670 680 690 700 706 707 708 709 710 711 712 713 714 720 730 740 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •