Dalis Entusiaster - Side 707

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 707 av 743 FørsteFørste ... 207 567 577 587 597 607 617 627 637 647 657 667 677 687 697 703 704 705 706 707 708 709 710 711 717 727 737 ... SisteSiste
Viser resultater 14,121 til 14,140 av 14842
    Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Johnnygrandis
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger ! Slik ser det ut fra en annen vinkel. Strømuttaket dere ser er til subwoofer og det er også tatt uttak i vegg for signal inn til den. Det er lagt opp til 2 subbere på frontvegg og senter selvfølgelig

Ha en god feiring idag gutter !
    Virkelig flott altså!
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TorTorden
    God 17man :P

Vel, jeg begynner og bli mer og mer sikker på at det faktiskt er noe galt med bånd diskantene mine, har nå f,eks lagt øret klin intill høytalerne og det er kun lyd fra domen, når jeg gjør det samme på senter høytalern så er det masse klar lyd fra den.

Litt merkelig dog at det er så tyst i begge høytalerne, helt uniformt noe som får meg ikke helt til og utelukke receivern.

Tenker jeg får prøve meg med og ikke bi-ampe frontene fra receiver, men om dette ikke funka så hadde det vel ikke verdt lyd i diskanten uansett ?
    Det er neppe noe i veien med bånddiskantene. Disse gir uansett ikke mye lyd ifra seg, og de tar over fra 12 kHz. Det betyr at de gir "luft" og "høyde" til lydbildet, men disse diskantene ligger så høyt i frekvens at de mer anes enn høres. Bånddiskanten sprer svært lite vertikalt. Du kan få en liten peiling på hva de bidrar med ved å sammenligne lyden mens du sitter med lyden når du står oppreist. (Pass bare på at hodet er like langt fra vegg bak lytteposisjon i de to lytteposisjonene. Avstand fra vegg bak lytteposisjon kan ha stor innvirkning på opplevelsen.)

Fallende frekvensrespons er for øvrig helt normalt. Mange liker det slik. Hvis du savner mer energi i diskantgjengivelsen, så se heller på bassresponsen. Det er mulig du har for dominerende bass - en bass som drukner diskanten.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Veien videre for Mentor 6?

Både Ikon og Helicon har for lengst fått sine mk2, mens Euphonia er erstattet av Epicon. I tillegg har Dali presentert nye modeller, som f.eks. Fazon F5, som på sett og vis kan være en erstatning for Mentor 5. Mentor 6 er som den har vært i mange år nå. Det kan virke som om Dali har store problemer med å forbedre Mentor-serien - at denne allerede er så god som det går an til prisen. Never change a winning team, sa Sir Alf Ramsey. Mentor er stadig populær, men tør vi gjette på at det snart kommer en gulvstående Epicon Light til ca. 20 000 kroner?

Hva kan forbedres ved Mentor 6? Sannelig om jeg veit. Jeg tenker ikke på kosmetiske grep. Utseende kan selvsagt gjøres annerledes, men lydmessig, uten at kostnadene går opp? Kanskje en noe mer oppløst nedre mellomtone? Kanskje en diskant med snevrere spredningsmønster, som gjør den enklere for Hvermansen å plassere riktig i rommet?

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,124
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja gode poeng Alef, og egentlig ikke noe jeg begynte og stusse på før jeg så disse forbanna REW grafene, (Skulle kanskje aldri kjøpt den målemikken :-D )

Nei jeg kan jo ikke si for sikkert at jeg mangler noe som helst og ja om noe skulle være galt i lydbildet mitt så er det nok overskudd av bass som man først bør se på.

Har nå satt på broene igjen og kjører uten Bi-amp fra receiver (ingen forandring i det hele tatt, som forventa).

Så begynner vel bare egentlig og tro dette sitter mellom øra (det er jo ikke noe døler at jeg mangler i sweetspot egentlig).

Og som du sier angående bass så har jeg nylig flytta subbene opp i front og opplevde et umiddelbart løft i surround opplevelsen.

Men kort sagt det er vel ikke sannsynlig at noe er galt når det ellers høres så bra ut :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte en brukt Denon AVR-3808 som skal brukes på mine Dali Blue 5005.
    Dalis Entusiaster-avr3808sideedited-jpg
    Ikke fått koblet opp enda, så gleder meg

Noen som har erfaring med Denon på Dali - matcher sånn noenlunde bra?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordeler og ulemper med å biampe?
    Vil man oppnå noe som helst?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lagredetsomadsl
    Fordeler og ulemper med å biampe?
    Vil man oppnå noe som helst?
    Spørsmålet er jo da hva du skal biampe med?

Snakker vi om å bruke en receiver også bruke 4 kanaler til fronter?
    Snakker vi om en 5 kanals effektforsterker og å bruke 4 kanaler til fronter?
    Snakker vi om to separate 2 kanals effektforsterkere?

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Electrocompaniet aw250 og dali helicon 800.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lagredetsomadsl
    Electrocompaniet aw250 og dali helicon 800.
    aw250 er en 2 kanals effektforsterker, så for å biampe må du ha 2 stk av disse - men denne er jo såpass kraftig at jeg tror du bør klare deg med 1 stk

Newcomer
    Medlem siden
    May 2013
    Poster
    44
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe!
    Det ante meg ser du!
    Selv om 2 er dobbelt så mye som 1!

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,124
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *vill teori, håndter som merket*

Tror kanskje ikke bi-amp er så nødvendig for Dali høytalere generelt sett, og uttrykket har vel blitt litt 'in' siden både receiver har en innstillings mulighet for det og rimelige bi-amp høytalere har hatt litt mangelfulle broer (klipsch f.eks) så de som da har bi-ampet disse har fått merkbart bedre lyd, men kunne ha oppnådd samme effekten ved og bytte broen med en kabel stump.

Der jeg tror f.eks bi-amp skulle hatt mest for seg er med i tungt drevne høytalere med meget store bass elementer f.eks de med kant monterte 12" elementer, der skulle jeg tippe at man kan oppnå litt med et dedikert effekt trinn.

Receiver kraft messig blir litt mer som en gammal dags nettverks 100mbit hub (enormt forenkla), med 4 porter i bruk på denne kan bare hver enkelt port oppnå 25mbit, og bi ampe blitt litt som og splitte to av disse portene en gang til, man merker som regel ikke noe negativt siden drbgår samme veien som før men har ikke så veldig mye for seg heller.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Kjøpte en brukt Denon AVR-3808 som skal brukes på mine Dali Blue 5005.
    Dalis Entusiaster-avr3808sideedited-jpg
    Ikke fått koblet opp enda, så gleder meg

Noen som har erfaring med Denon på Dali - matcher sånn noenlunde bra?
    Noen erfaringer?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Både Ikon og Helicon har for lengst fått sine mk2, mens Euphonia er erstattet av Epicon. I tillegg har Dali presentert nye modeller, som f.eks. Fazon F5, som på sett og vis kan være en erstatning for Mentor 5. Mentor 6 er som den har vært i mange år nå. Det kan virke som om Dali har store problemer med å forbedre Mentor-serien - at denne allerede er så god som det går an til prisen. Never change a winning team, sa Sir Alf Ramsey. Mentor er stadig populær, men tør vi gjette på at det snart kommer en gulvstående Epicon Light til ca. 20 000 kroner?

Hva kan forbedres ved Mentor 6? Sannelig om jeg veit. Jeg tenker ikke på kosmetiske grep. Utseende kan selvsagt gjøres annerledes, men lydmessig, uten at kostnadene går opp? Kanskje en noe mer oppløst nedre mellomtone? Kanskje en diskant med snevrere spredningsmønster, som gjør den enklere for Hvermansen å plassere riktig i rommet?
    Kunne ønske meg F6 versjon av Fazon.... eller F7. Fint design, men litt små med 5"
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / MDAC / Mac Mini / Samsung UE65HU7505

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen erfaringer?
    Funker fint det
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Funker fint det
    Ja det gjør det - fikk satt opp i går kveld

Overraskende bra trykk fra 5005 sine 6,5 tommere!

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja det gjør det - fikk satt opp i går kveld

Overraskende bra trykk fra 5005 sine 6,5 tommere!
    Dali sin blå serie syns jeg passer veldig bra til Denon. har hørt 6006 med denon forsterker
    Ble selv overrasket over 6.5 tommere når e prøvde denon pma 2000r på et par paradigm monitor 7 og fikk en aha opplevelse. dette var grunnen til at jeg valgte ikon 7 faktisk. kommer nok ikke til å velge høyttalere med større element i fremtiden

Newcomer Ruben96 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    261
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

dali

hvilke dali front høyttalere til 10k eller under er best? kan kjøpe brukt også. vil gjerne ha noen sterke kandidater!

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må det jo bli, Ikon 6mk2 da. Koster 10 nye, enentuelt Ikon 7mk2 brukte.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dali ikon 6 mk1 ser jeg ligger rundt 5000 på brukten og mk2 brukt ligger rundt 7500, ikon 8 ligger rundt 10-12000 brukt for de jeg har sett

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    Dali sin blå serie syns jeg passer veldig bra til Denon. har hørt 6006 med denon forsterker
    Ble selv overrasket over 6.5 tommere når e prøvde denon pma 2000r på et par paradigm monitor 7 og fikk en aha opplevelse. dette var grunnen til at jeg valgte ikon 7 faktisk. kommer nok ikke til å velge høyttalere med større element i fremtiden
    Trenger ikke mer bass egentlig! Om man vil ha mer bass kjøper man seg en sub

Side 707 av 743 FørsteFørste ... 207 567 577 587 597 607 617 627 637 647 657 667 677 687 697 703 704 705 706 707 708 709 710 711 717 727 737 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •