Dalis Entusiaster - Side 678

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 678 av 742 FørsteFørste ... 178 538 548 558 568 578 588 598 608 618 628 638 648 658 668 674 675 676 677 678 679 680 681 682 688 698 708 718 728 738 ... SisteSiste
Viser resultater 13,541 til 13,560 av 14836
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Ser denne blir anbefalt lenger opp til mentor 6: NAD C275BEE
    Ligger i en overkommelig prisklasse synes jeg, er redd det blir for mye for Yamaha RX-A2010 å drive frontene alene. Prioriterer stereo slik jeg bor nå, og liker best musikk uten sub og la høytalerne ta seg av bassen.

Er dette ett trygt valg? og jeg lurer på om hifi klubben tar imot brukt, hvis man handler nytt hos dem? Har lite erfaring innen hifi, og kan man blande komponenter ifra forskjellige merker, som i dette tilfelle blir Yamaha og NAD? Sikkert dumt spørsmål, men er litt uerfaren på dette, men er glad i god lyd og prøver å lære 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Veldig engasjerende og interessant tråd og har skumlest så si hele tråden, imponerende kunnskapsnivå og erfaringer blant medlemmene her inne :wink:

Er blitt Dali tilhenger selv og Ikon 6mk2 ga mersmak slik at jeg valgte å oppgradere til Mentor 6 sånn i første omgang, slik at jeg ikke trenger å bytte ut alle komponenter sånn over natten.. Må jo begynne ett sted og håper og tror Mentor 6 vil være med en stund med riktig matching

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,428
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører Yamaha RX-V3900 med NAD 275BEE på Mentor 6-ene mine.
    Uten NAD-en manglet jeg tørr stram bass. Den kom virkelig på plass med NAD-en.
    Tidligere kjørte jeg Ikon 7 mk1 på min Yamaha. Men det ble alt for lys og spiss diskant.

Intet i veien for å blande komponenter. Men ren Yamaha mot Ikon og Mentor ble jeg ikke fornøyd med.
    (Fikk aldri prøvd Ikon 7 med NAD, da kjøpsrekkefølgen var Ikon 7, Yamaha, Mentor 6, NAD275BEE)

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tronder
    Veldig engasjerende og interessant tråd og har skumlest så si hele tråden, imponerende kunnskapsnivå og erfaringer blant medlemmene her inne :wink:

Er blitt Dali tilhenger selv og Ikon 6mk2 ga mersmak slik at jeg valgte å oppgradere til Mentor 6 sånn i første omgang, slik at jeg ikke trenger å bytte ut alle komponenter sånn over natten.. Må jo begynne ett sted og håper og tror Mentor 6 vil være med en stund med riktig matching
    Riktig å gå litt over hva man har tenkt så slipper man å måtte opptaere igjen..

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Jeg kjører Yamaha RX-V3900 med NAD 275BEE på Mentor 6-ene mine.
    Uten NAD-en manglet jeg tørr stram bass. Den kom virkelig på plass med NAD-en.
    Tidligere kjørte jeg Ikon 7 mk1 på min Yamaha. Men det ble alt for lys og spiss diskant.

Intet i veien for å blande komponenter. Men ren Yamaha mot Ikon og Mentor ble jeg ikke fornøyd med.
    (Fikk aldri prøvd Ikon 7 med NAD, da kjøpsrekkefølgen var Ikon 7, Yamaha, Mentor 6, NAD275BEE)
    Tusen takk for ett godt svar og god hjelp, skal høre med hifi klubben om jeg for låne med effekt forsterkeren hjem og koble den opp med mentorene når de er i hus Har vært litt usikker i forhold til å blande komponenter i forhold til gitt resultat, ønsker å få det beste utav høytalerne og er spesielt opptatt av god lyd til musikk

Hvordan skal dette da eventuelt kobles, kommer til å kjøre bi-amp eller er det kanskje ikke nødvendig med effektforsterker? Bruker du pure direct eller straight når du spiller musikk?

Takk for svar

mvh

Ketil

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Riktig å gå litt over hva man har tenkt så slipper man å måtte opptaere igjen..
    Blir veldig mye å forholde seg til som nybegynner, så siden dette forumet er dedikert Dali forum så stoler jeg på deres kunnskap og erfaringer i forhold til min spede kunnskap.. Vi har alle ett budsjett å forholde oss til uavhengig av god økonomi eller prioriteringer i forhold til valg av komponenter og hvordan vi som Dali entusiaster kan få mest utav de valgene vi har tatt underveis..

En del av deres kunnskaper går over hodet på oss som stiller i startgropen, og trenger å få det inn med teskje :wink: Men jeg ønsker å lære for synes dette er spennende og uansett kunnskaps nivå, så har vi alle det samme til felles, vi er glad i god lyd og signaturen til Dali

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk skal du ha

Kjøpte de som var linket til ja, kunne ikke la den muligheten gå ifra meg, selv om ikon 6mk2 er bra høytalere. Så har jeg hørt Mentor 6 på hifi klubben noen ganger, og de gir det lille ekstra og var egentlig med i vurderingen når jeg kjøpte ikon 6...
    Du kjøpte virkelig de jeg linket ut her altså, dette var skikkelig moro og selv har jeg Mentor 6 og synes de spiller knallbra. Håper du blir fornøyd med dette kjøpet og det blir moro å se hva som skjer videre, du har i hvertfall fått et megatilbud som jeg ikke har sett maken til før. Gleden er på vår side og gratulerer så mye som Mentor eier. Velkommen skal du være.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ble i hvertfall aldri imponert over Ikon sin center.
    Fra dali har jeg hatt 2 stk center som skulle matche oppsettet.
    Første var en Suite C0.8 til mine Suite 2.8.
    Andre var en Vokal 2 til mine Ikon 7.
    Og Dali har det med å underdimensjonere center-høyttaleren i forhold til serien den er med i.
    Så satse heller på noe mere power i senter.
    Selv kjører jeg en Swans F2.2C i senter, nå sammen med mine Mentor 6.
    Synes det fungerer bra jeg.
    Så gå ikke i den "fella" at en skal absolutt ha en center som "tilhører" serien til frontene. Da blir det lett underdimensjonert.

Og hvis man bygger egen kino, er det jo intet i veien for å kjøre phantom center mens en sparer opp til dedikert centerhøyttaler.

Selv oppgraderte jeg fra Ikon7 mk1 til Mentor 6. Skulle egentlig oppgradere fra Ikon 7 mk1 til Ikon 7 mk2. Men da jeg spilte Ikon 7 mk2 ved siden av Mentor 6, merket jeg at det var en del mer kjøtt på beinet i Mentor 6.
    Fikk så en god pris på demo-utstilte Mentor 6, og slo til.
    Kjører de på en Yamaha 3900 forsterker. Men først da jeg kjøpte et NAD C275BEE effekttrinn til frontene var det bassen ble strammet skikkelig opp og smilet falt på plass.

Jeg anbefaler rett og slett å ta med egen forsterker til HiFi-klubben, og se hvordan Ikon 6, 7 og Mentor 6 klarer seg på det utstyret en bruker hjemme.
    Min erfaring var i hvertfall at min Yamaha RX-V3900 ikke klarte Mentor 6 særlig topp, alene.
    Hei,
    jeg er meget interessert i å høre dine erfaringer ved å gå over fra Dali Suite 2.8 inkl. C0.8 til Mentor 6.
    Jeg har disse i dag og vurderer en oppgradering til f.ex Mentor .
    Jeg har en NAD T785 inkl. AM200 og VM150/VM150x. Suite 2.8 er biampet.
    AVR'en er kjernen i anlegget mitt. Har en Oppo BDP83SE som jeg har koblet med HDMI for BluRay, SACD og DVD-A. I tillegg med analoge kabler til T785 (Bypass mode). Har en PC med alle min musikk i FLAC format. Dette er koblet USB til en Wyred4Sound DAC-2 som er koblet analogt til NAD'en (Bypass mode). I tillegg en Denon 3930 (HDMI til T785) som jeg bruker som DVD spiller. TV dekoder er koblet HDMI for bilde og bruker Optisk kabel for lyd (har hatt problemer med audio drop-out med lyd via HDMI). AVR'en er koblet med HDMI til en 42" Loewe TV.

Tenkte jeg skulle få lånt noen Mentor 6 eller 8 fra HiFiKlubben og testet, men har ikke tatt meg tiden enda.
    Hvilke erfaringer gjorde du deg da du oppgraderte til Mentor 6?
    I tillegg er jo et spørsmål om Centeren , C0.8, også burde oppgraderes.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,428
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skrittet fra Suite 2.8 til Mentor 6 blir jo ganske "langt".
    Jeg gikk fra Suite 2.8, til Ikon 7 mk1 til Mentor 6. Og merket jo en del forbedringer for hver gang.

C0.8 er nok rimelig moden for utbytting hvis du går til Mentor 6.

Også smart å hoppe over Ikon utseendemessig.
    Den største skuffelsen med Ikon-serien for meg, var utseende.
    Suite er en flott høyttaler, pen å se på, buet, og som et møbel.
    Da jeg fikk Ikon i hus ble jeg veldig skuffet over utseende. Fullstendig firkantet med pyntevinyl utenpå noen plater.
    Da jeg fikk Mentor i hus, var følelsen av en pen høyttaler å se på, tilbake igjen.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,428
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan skal dette da eventuelt kobles, kommer til å kjøre bi-amp eller er det kanskje ikke nødvendig med effektforsterker? Bruker du pure direct eller straight når du spiller musikk?

Takk for svar

mvh

Ketil
    Jeg bi-ampet jo Mentor 6 fra min Yamaha RX-V3900.
    Den er jo oppgitt til 7x140Watt 8 ohm.
    Altså, skulle teorien tilsi at hver høyttaler ble drevet av 280 Watt.
    (Regner med det er dynamisk watt)

NAD 275BEE er oppgitt til 2x150 Watt, kontinuerlig. Og 2x250 Watt dynamisk.

Har ikke bi-ampet med NAD, men det lar seg fint gjøre. (. Da kjører én NAD-enhet ene høyttaleren, og en enhet til, andre høyttaleren.
    (Som sagt, det har jeg aldri prøvd).
    Jeg ble uansett veldig fornøyd med å la NAD-en overta driften av frontene.

Måten jeg koblet dette på er:
    RCA kabel fra Yamaha sine pre-out, til NAD sine RCA-innganger.
    Så er høyttalerne koblet til NAD-en.

Via en enkel jack-jack-kabel, så skru NAD seg av og på sammen med receiver.
    Receiver sender et signal i den kabelen, "Nå er jeg på", så startet NAD opp.
    Når en slukker receiver, så slukker også NAD.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bi-ampet jo Mentor 6 fra min Yamaha RX-V3900.
    Den er jo oppgitt til 7x140Watt 8 ohm.
    Altså, skulle teorien tilsi at hver høyttaler ble drevet av 280 Watt.
    (Regner med det er dynamisk watt)

NAD 275BEE er oppgitt til 2x150 Watt, kontinuerlig. Og 2x250 Watt dynamisk.

Har ikke bi-ampet med NAD, men det lar seg fint gjøre. (. Da kjører én NAD-enhet ene høyttaleren, og en enhet til, andre høyttaleren.
    (Som sagt, det har jeg aldri prøvd).
    Jeg ble uansett veldig fornøyd med å la NAD-en overta driften av frontene.

Måten jeg koblet dette på er:
    RCA kabel fra Yamaha sine pre-out, til NAD sine RCA-innganger.
    Så er høyttalerne koblet til NAD-en.

Via en enkel jack-jack-kabel, så skru NAD seg av og på sammen med receiver.
    Receiver sender et signal i den kabelen, "Nå er jeg på", så startet NAD opp.
    Når en slukker receiver, så slukker også NAD.

Det kalles vel bi-wiring det jeg har gjort, bruker to separate kabelstrekk til to høyttalerterminaler som ikke er i kontakt med hverandre, og fjernet selvfølgelig skinnene som forbinder høyttalerterminalene. Synes faktisk dette hadde noe for seg

Men har lyst til å prøve med effektforsterker til frontene, men prøver som tidligere skrevet, å få lånt med 1 av hifi klubben, har tross alt lagt igjen noen kr der og de bruker å være ganske grei sånn :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk fra Suite 2.8, til Ikon 7 mk1 til Mentor 6. Og merket jo en del forbedringer for hver gang.

Da jeg fikk Ikon i hus ble jeg veldig skuffet over utseende. Fullstendig firkantet med pyntevinyl utenpå noen plater.
    Da jeg fikk Mentor i hus, var følelsen av en pen høyttaler å se på, tilbake igjen.
    Er ikke enig at Ikon er stygge høytalere da, synes faktisk de er ganske pene og tar ikke så stor plass i stua, så litt lettere at en bedre halvdel godtar de som stue høytalere. :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Du kjøpte virkelig de jeg linket ut her altså, dette var skikkelig moro og selv har jeg Mentor 6 og synes de spiller knallbra. Håper du blir fornøyd med dette kjøpet og det blir moro å se hva som skjer videre, du har i hvertfall fått et megatilbud som jeg ikke har sett maken til før. Gleden er på vår side og gratulerer så mye som Mentor eier. Velkommen skal du være.
    Tusen hjertelig takk :wink:

Kom frakt på nesten 900,- i tilegg, men hvis høytalerne er i bra stand og ikke for noen overraskelser der, så er det ett godt kjøp ja.. Var veldig i tvil, for synes Ikon 6mk2 har levert veldig bra i forhold til pris, men Mentor 6 er jo selvfølgelig en klasse opp og blir artig å få de i hus og tror nok jeg kommer til å beholde de en god stund ihvertfall..

Bruker du noe effektforsterkeri på dine Mentor?

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg brukte Emotiva XPA-3 på Mentorrekka jeg hadde tidligere, funket bra og ga et ekstra løft i lyden i forhold til hva recieveren klarte. XPA-2 tror jeg vil fungere topp til ditt bruk og selges ofte brukt for rundt 5k
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen hjertelig takk :wink:

Kom frakt på nesten 900,- i tilegg, men hvis høytalerne er i bra stand og ikke for noen overraskelser der, så er det ett godt kjøp ja.. Var veldig i tvil, for synes Ikon 6mk2 har levert veldig bra i forhold til pris, men Mentor 6 er jo selvfølgelig en klasse opp og blir artig å få de i hus og tror nok jeg kommer til å beholde de en god stund ihvertfall..

Bruker du noe effektforsterkeri på dine Mentor?
    Jeg har bare enn 100watters Vincent Integrert på mine høytalere faktisk, de kunne sikkert hatt godt av mer men uansett så spiller det høyt nok for min del.

Det blir ofte litt ekstra for frakt når det er så store ting som skal sendes, men du får heller glede deg på den store dagen. Vil tro du vil få deg en hyggelig overraskelse når du kobler opp, siden du er vant til Ikon så er som du sier et hakk oppover i riktig retning. Du må ikke være sjenert når dem kommer på plass, et bilde eller to setter vi gamle entusiaster pris på vettu.

Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,428
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kalles vel bi-wiring det jeg har gjort, bruker to separate kabelstrekk til to høyttalerterminaler som ikke er i kontakt med hverandre, og fjernet selvfølgelig skinnene som forbinder høyttalerterminalene. Synes faktisk dette hadde noe for seg

Men har lyst til å prøve med effektforsterker til frontene, men prøver som tidligere skrevet, å få lånt med 1 av hifi klubben, har tross alt lagt igjen noen kr der og de bruker å være ganske grei sånn :wink:
    Jeg vet ikke om slik bi-wiring du beskriver har så mye for seg.
    Selv om du fjernet skinnen, så er jo ledningene i kontakt med hverandre i forsterkerenden.
    Det du oppnår med et dobbelt sett kabel til 1 høyttaler, er vel bare at du har dobbel så tykk kabel, som om du kjørte én kabel alene til høyttaler.

HiFi-klubben har alltid vært grei med hensyn til å få teste utstyr.
    Kan godt være du må deponere beløpet. Men en får som regel alltid testet ting før det skal trekkes penger fra konto.

Er ikke enig at Ikon er stygge høytalere da, synes faktisk de er ganske pene og tar ikke så stor plass i stua, så litt lettere at en bedre halvdel godtar de som stue høytalere. :wink:
    Eneste Ikon-høyttaleren jeg synes har vært noe lunde pen, må være den lille Ikon 5 i hvit. Den var pen å se på.
    Mens jeg har hatt Ikon 7, som er rimelig ruvende. Når den i tillegg ser ut som en stor ruvende høyblokk fra russland, men imitert tre-vinyl på siden. Så ble det tommelen ned for min smak.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar.
    Blir jo veldig nysgjerrig på å prøve Mentor serien.
    Ville du også testet Mentor 8 hvis du var meg?

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fiske
    Takk for svar.
    Blir jo veldig nysgjerrig på å prøve Mentor serien.
    Ville du også testet Mentor 8 hvis du var meg?
    Test heller helicon 400 da

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Jeg har bare enn 100watters Vincent Integrert på mine høytalere faktisk, de kunne sikkert hatt godt av mer men uansett så spiller det høyt nok for min del.

Det blir ofte litt ekstra for frakt når det er så store ting som skal sendes, men du får heller glede deg på den store dagen. Vil tro du vil få deg en hyggelig overraskelse når du kobler opp, siden du er vant til Ikon så er som du sier et hakk oppover i riktig retning. Du må ikke være sjenert når dem kommer på plass, et bilde eller to setter vi gamle entusiaster pris på vettu.
    Bilder kommer når de er satt opp og generalprøven er bestått. Har allerede fått solgt Ikonene, så de skal straks sendes til ny eier :wink:

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Test heller helicon 400 da
    +1

Dukker og opp innimellom på brukten. 15-25 tusen avhengig av alder og om det er mk1 eller2.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Side 678 av 742 FørsteFørste ... 178 538 548 558 568 578 588 598 608 618 628 638 648 658 668 674 675 676 677 678 679 680 681 682 688 698 708 718 728 738 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •