Dalis Entusiaster - Side 669

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 669 av 743 FørsteFørste ... 169 529 539 549 559 569 579 589 599 609 619 629 639 649 659 665 666 667 668 669 670 671 672 673 679 689 699 709 719 729 739 ... SisteSiste
Viser resultater 13,361 til 13,380 av 14842
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Da er Midgard Oberon 6.1 på vei, blir spennende å teste på Helicon...

Spennende! Er dette monoblokker? Kjøpte du de brukt og kan jeg spørre hvor mye du måtte gi?

Tygger på å anskaffe oppgradering på forsterkersiden etterhvert, så derfor jeg er int, følger med på markedet

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er monoblokker ja.... har lest en del rundt og kom fram til at jeg ville prøve disse sammen med min Cambridge 840E forforsterker. Jeg har nå Emotiva XPA-3 som er en bra match lydmessig sammen med resten av anlegge men den blir for svak. Det har tidligere dukket opp 2-3 av disse på brukten som har gått fra meg men endelig ordnet det seg. Jeg ga 9000,- Gikk ett sett tidligere for 13000,- Nypris var 18k.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Er monoblokker ja.... har lest en del rundt og kom fram til at jeg ville prøve disse sammen med min Cambridge 840E forforsterker. Jeg har nå Emotiva XPA-3 som er en bra match lydmessig sammen med resten av anlegge men den blir for svak. Det har tidligere dukket opp 2-3 av disse på brukten som har gått fra meg men endelig ordnet det seg. Jeg ga 9000,- Gikk ett sett tidligere for 13000,- Nypris var 18k.

Nice, høres veldig bra ut med 9000 kr, halv pris er absolutt habilt på disse blokkene, som vel er ganske så ettertraktet får jeg inntrykk av. Er monoblokker egentlig å foretrekke fremfor et stereoeffekttrinn? Hva er fordelene liksom?

Cambridge forforsterkeren din er forresten noe jeg har tenkt på ift oppgradering hos meg selv, men er kanskje enda mer keen på effekttrinnet fra samme produsent. Synd det er så få på brukten av disse, har nok oppstått et trangt marked grunnet svært gode tilbakemeldinger, og at Cambridge av uforståelige grunner har tatt ut dette effekttrinnet av markedet.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det som blir spennende her er om matchen blir bra mellom forforsterker og effekt så kan fort bli at en må på leit etter noe nytt hvis en ikke blir fornøyd. Cary rørpre skal visst være bra match med Oberon men dog en del dyrere enn Cambridgen. Er sikkert andre her som har mer peil på fordeler og ulemper med monoeffekt kontra stereo for jeg vet ikke
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det stemmer at det finnes flere par, men dog ikke for salg. Så vi får nøye oss med alt annet av forsterkeri
    De var i salg hos Hi-Fi Klubben, men det ble solgt svært få par av de. De kostet rundt 80.000 kroner. Det var mye penger på 80-tallet. (Det er mye penger i dag også, for den del)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Adcom til Dali Suite 2.8 c0.8 og r0.8

Jeg lurer på om jeg vil få et betydelig lydmessig løft ved å kjøpe meg en adcom 7605 (5*175 watt 4 ohm) for å drive mitt Suite sett?
    Har pr i dag en eldre HK 330....
    Vurderer å bytte til en ny rimelig Receiver med preout (Yamaha...?) etterhvert..
    Noen som vet om det er "varm" lyd i Adcom?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par Dali Blue 5005 høyttalere.

Disse besitter 2 stk 6,5" elementer og er oppgitt til følgende:
    Følsomhet: 91,5 db
    Impedanse: 4 ohm

Er dette en høyttaler som er lett last for forsterkeren?

Vil impedansen på alle høyttalere falle ved høyere volum?
    Tenker feks på B&W 683 og CM9 som er oppgitt til 8 ohm, men faller ned mot 2 ohm ved litt pådrag.
    Skjer det samme med mine høyttalere?

Hadde satt umåtelig pris på om noen tok seg tid til å svare

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Tenker feks på B&W 683 og CM9 som er oppgitt til 8 ohm, men faller ned mot 2 ohm ved litt pådrag.
    Impedansen avhenger ikke av effekt, men av frekvens. Og den varierer over hele frekvensspekteret. Dette som kalles impedanskurve.

dvs , at når man drar på litt så vil de kunne trekke mye strøm fra forsterkeren, og klarer den da ikke å levere nok så blir lyden forvrengt

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Impedansen avhenger ikke av effekt, men av frekvens. Og den varierer over hele frekvensspekteret. Dette som kalles impedanskurve.

dvs , at når man drar på litt så vil de kunne trekke mye strøm fra forsterkeren, og klarer den da ikke å levere nok så blir lyden forvrengt
    Takk for svar

Betyr det i praksis at det kreves mer strøm i sanger med mye bass?
    Antar det er de dype frekvensene som suger mest strøm?

Nå er det sjelden lyttenivået mitt er over 80 db (målt med iPhone) og da ca 2,5 meter avstand fra sitteposisjon til fronten på høyttalerne. Regner med at dette har noe å si også

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har et par Dali Blue 5005 høyttalere.

Disse besitter 2 stk 6,5" elementer og er oppgitt til følgende:
    Følsomhet: 91,5 db
    Impedanse: 4 ohm

Er dette en høyttaler som er lett last for forsterkeren?

Skjer det samme med mine høyttalere?

Hadde satt umåtelig pris på om noen tok seg tid til å svare
    Den største forkjellen på Dali kontra B&W er at B&W ofte har en veldig variabel impedansekurve. Det vil si at den vandrer ganske mye. Det krever ofte en strømsterk forsterker. Dali sin impedansekurve er som regel gjevnere. Selv om den nominelle impedansen er lav, altså 4 ohm så bør du ha en god forterker for å få det beste ut av alle høyttalere. Så etter min erfaring er som regel Dali lettere å drive kontra B&W.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Betyr det i praksis at det kreves mer strøm i sanger med mye bass?
    Antar det er de dype frekvensene som suger mest strøm?
    Nei. Ta foreksempel en elektrostat høyttaler. Der vil det være motsatt.
    De faller ofte i impedanse jo høyere de går i frekvens. Noen går helt ned i 1ohm ved 20khz.
    Det kommer helt på hvordan elementene er og hvorden delefilteret er bygd.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for informative svar da-ty@online.no

Vuderer frem og tilbake, men per dags dato har jeg sett på disse to effektforsterkerne:
    XPA-2 | 300W x 2 | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifier
    XPA-200 Stereo Power Amplifier | Emotiva Audio | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo ampli

I utgangspunktet har jeg mest lyst til å kline til med en XPA-2, men hvis jeg bare kjører den på "tomgang" er det kanskje litt bortkastet..

XPA-200 yter 2 x 200 i 4 ohm, men aner ikke hvordan den oppfører seg dersom høyttalerne skulle "dippe" under 4 ohm..
    XPA-2 yter 2 x 500 i 4 ohm, og med nesten 4 ganger så stor trafo så er jo den bygget for å tåle de fleste utfordringer fra høyttalerne

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vuderer frem og tilbake, men per dags dato har jeg sett på disse to effektforsterkerne:
    XPA-2 | 300W x 2 | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo amplifiers, and monoblock amplifier
    XPA-200 Stereo Power Amplifier | Emotiva Audio | Emotiva Audio | High-end audio components for audiophiles and videophiles, spanning 2-channel music systems, as well as 5.1 and 7.1 home theaters. Products include multichannel amplifiers, stereo ampli

I utgangspunktet har jeg mest lyst til å kline til med en XPA-2, men hvis jeg bare kjører den på "tomgang" er det kanskje litt bortkastet..

XPA-200 yter 2 x 200 i 4 ohm, men aner ikke hvordan den oppfører seg dersom høyttalerne skulle "dippe" under 4 ohm..
    XPA-2 yter 2 x 500 i 4 ohm, og med nesten 4 ganger så stor trafo så er jo den bygget for å tåle de fleste utfordringer fra høyttalerne
    Større trafo vil være en fordel uavhengig av lyttevolum etter min erfaring. Det gjør ofte at forsterkeren oppfører seg noenlunde likt uavhengig av lyttevolum.

Jeg har lite vitenskapelig hold for dette, men det lar seg sikkert gjøre å grave frem en relevant artikkel.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hvis en forsterker er oppgitt til å levere 2X200W i 8ohm og dobler effekten til 400W pr kanal når impedansen halveres, så er et godt tegn på at den er strømsterk.
    Du kan lese av hva den trekker fra strømnettet.
    Her er et enkelt regnestykket. Hvis en forsterker er oppgitt til 2X200W i 8ohm og den kan trekke 800 watt fra nettet er den som regel strømsterk. Hvis man tar 800Watt og fjerner 60% virkningsgraden (Varmetap) på en transistor forsterker, så sitter man igjen med 480watt. Deler vi disse 480wattene på 2 kanaler, så leverer den faktisk 2X240 i 8 ohm. Hadde denne forsterkeren vært oppgitt til 2x200watt i 8 ohm og kun trekt 400W fra nettet, så hadde den vel kolapset når impedansen hadde blitt halvert. Er vel den enkleste måten for en mann i gata å sjekke ut slikt uten om å bruke Google
    Håper dette var nogenlunde forståelig.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Hvis en forsterker er oppgitt til å levere 2X200W i 8ohm og dobler effekten til 400W pr kanal når impedansen halveres, så er et godt tegn på at den er strømsterk.
    Du kan lese av hva den trekker fra strømnettet.
    Her er et enkelt regnestykket. Hvis en forsterker er oppgitt til 2X200W i 8ohm og den kan trekke 800 watt fra nettet er den som regel strømsterk. Hvis man tar 800Watt og fjerner 60% virkningsgraden (Varmetap) på en transistor forsterker, så sitter man igjen med 480watt. Deler vi disse 480wattene på 2 kanaler, så leverer den faktisk 2X240 i 8 ohm. Hadde denne forsterkeren vært oppgitt til 2x200watt i 8 ohm og kun trekt 400W fra nettet, så hadde den vel kolapset når impedansen hadde blitt halvert. Er vel den enkleste måten for en mann i gata å sjekke ut slikt uten om å bruke Google
    Håper dette var nogenlunde forståelig.
    Takk igjen for svar

XPA-200 er oppgitt til 2 x 120 i 8 ohm
    Maks strømtrekk er 450 watt x 0,6 = 270 watt = 135 watt per kanal

XPA-2 er oppgitt til 2 x 300 i 8 ohm
    Maks strømtrekk er 1 500 watt x 0,6 = 900 watt = 450 watt per kanal

Er jo selvfølgelig ingen tvil om hvem som er sterkest

Men har skjønt at man ikke kan regne seg frem til hvor stor forsterker man egentlig trenger utifra følsomhet, impedans, avstand til høyttalerne og fortrukket lydnivå i desibel?
    (Siden musikk er dynamisk og i korte perioder vil kunne "trenge" mer enn gjennomsnittlig for ikke å forvrenge lyden)

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sub hjelp!

Hei!

Etter innkjøp av Fazon F5 har mine 2 xtz 10 subwoofere blitt plassert bak i tårn grunnet plassmangel foran.
    Jeg vurderer nå og erstatte disse med en mindre kompakt sub i front (er vel det mest riktige og ha sub foran med front høytalere føler jeg)
    Sub skal for det meste brukes til film...
    Noen som har noen tips???
    Budsjett rundt ca. 5-7000,-
    Stuen er på ca 25 kvm.
    Sub må riste og lage litt liv i filmen slik mine to xtz gjør idag

Takker for all hjelp

(Se gjerne bilder på min hjemmekino)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva vil dere si er ok pris for et par 505 blå serie i kirsebær er verdt?? ser strøkne ut

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    hva vil dere si er ok pris for et par 505 blå serie i kirsebær er verdt?? ser strøkne ut
    I sommer kjøpte jeg et par brukte sorte 5005 som var helt strøkne for kr 500..

Men føler at jeg gjorde en god handel, så mulig du kan håpe på litt mer

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I sommer kjøpte jeg et par brukte sorte 5005 som var helt strøkne for kr 500..

Men føler at jeg gjorde en god handel, så mulig du kan håpe på litt mer
    hadde ikke gitt så mye mer enn 500 faktisk. tenkte på å kjøpe til anlegg nr 2

Newcomer JarlDR sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror ikke jeg har postet tidligere i denne tråden selv om jeg har vært Dali eier i godt over 10år nå. Mine første Dali var et par med 909, disse hadde jeg mye gled av i mange år. Det var disse som gjorde at Dali interessen begynte å vokse hos meg. Pr dags dato er jeg en heldig eier av Helicon 800 og Helicon C200. Har fått disse omlakkert til blank sort.
    Kosebilder under for den som er interessert i en titt.

Side 669 av 743 FørsteFørste ... 169 529 539 549 559 569 579 589 599 609 619 629 639 649 659 665 666 667 668 669 670 671 672 673 679 689 699 709 719 729 739 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •