Dalis Entusiaster - Side 663

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 663 av 742 FørsteFørste ... 163 523 533 543 553 563 573 583 593 603 613 623 633 643 653 659 660 661 662 663 664 665 666 667 673 683 693 703 713 723 733 ... SisteSiste
Viser resultater 13,241 til 13,260 av 14836
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    TorTorden:

Har hatt Ikon 7 noen uker nå og er ingen ekspert, men kan nok skjønne hva de mener, ikke lett å plassere de uten at det blir "romlete" som roddis beskriver det over eller "boomy" bass.

Mitt rom er vel ca 18m2 og måtte jobbe litt med å få presis bass. Om du skal stille Ikon 7 i hjørnene i et så lite rom så kan jeg se for meg at det kan bli i overkant, men noen liker jo det også Veldig artige høytalere, angrer ikke på at jeg gikk for de kontra Ikon 6.

Intermediate TorTorden sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    4,110
    Takk & like
    Blogginnlegg
    3
    Nevnt
    9 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel når jeg sier 10m2 så er det forsåvidt det mest rektangulære delen av en skjev T formet stue så 'bak veggen' er helt åpen til resten av leigliheten så får jo selvsavgt ikke mye refleksjoner fra den, akustiskt sett et vanskelig leiglighet men sånn jeg haddde det før så hadde jeg omtrent bass på toalettet og ikke i sofan :-)

Jeg har sånn sett nå subben i plus modus (som er med da på 80hz og ned) ellers så syns jeg conceptene mine kan bli en smule tynne,spessielt til musikk.

men syns bassen i subben ikke er helt 'riktig' til meste av musikk foruten typiskt nattklubb dunkedunk .

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, Dali-Lovers 8)

Jeg trenger noen tips til noe som kan bli en utfordring, kanskje ikke :-?

Dali Euphonia Ms4 er det jeg har, og lurer litt på å "nedgradere" anlegget fra EC4.7/250R combo til integrert, et aldri så lite "motorbytte"

Trenger tips på integrert, jeg har sett/tenkt "litt" på følgende:
    Hegel H300
    Chapter Precis
    McIntosh MA63/66/6900
    Ai500
    Krell
    ECI5mkII

Alle bortsett fra H300 må jeg evt prøve å skaffe brukt. Er forsåvidt fornøyd og vel så det med dagens lydsignatur, så jeg MÅ ikke bytte, men de fleste kjenner seg vel igjen i byttesyken.
    Ønsker ingen forslag på pre/eff da jeg presiserer overgang til int.

Har hatt Parasound Halo serie tidligere og også Bladelius Thor int. over litt tid før jeg fikk tak i EC komponentene, og synes selv jeg fikk en litt varmere lyd en før. Jeg vil ha mer dynamikk, mer trøkk/snert/kontroll i bass, til og med kanskje enda mer varme. Varmen kan ofres for ekstrem dynamikk.

Etter hva jeg kan skjønne forløpig burde H300 være en klar vinner på både strøm og andre "u"nyttige data. Det at den i tillegg ser ut som en pensla Lada med usynlig V8 under panseret gjør også at jeg blir veldig nysgjerrig på den.

Jeg mottar alle fornuftige tips med takk, budsjett blir da ny/brukt i 20-30000,- sjiktet.

Newcomer Geir Kristiansen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av carlsson
    Heisann, Dali-Lovers 8)

Jeg trenger noen tips til noe som kan bli en utfordring, kanskje ikke :-?

Dali Euphonia Ms4 er det jeg har, og lurer litt på å "nedgradere" anlegget fra EC4.7/250R combo til integrert, et aldri så lite "motorbytte"

Jeg mottar alle fornuftige tips med takk, budsjett blir da ny/brukt i 20-30000,- sjiktet.
    Vet ikke helt hvordan du skal hente ut mere trykk bassen med å bytte ut AW250 med for eksempel Hegel H300. Begge er oppgitt til 2x250W og jeg tror nok at du ikke får det du ønsker. Jeg tror heller at det er litt mere membranareal som vil gi deg det du ønsker. På mine ms5 og tidligere Ikon 8 er det to 8" basser som gir et utrolig trykk i bass og mellomtone.

Mulig det er en skikkelig aktiv sub som er det du leter etter?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Geir Kristiansen
    Vet ikke helt hvordan du skal hente ut mere trykk bassen med å bytte ut AW250 med for eksempel Hegel H300. Begge er oppgitt til 2x250W og jeg tror nok at du ikke får det du ønsker. Jeg tror heller at det er litt mere membranareal som vil gi deg det du ønsker. På mine ms5 og tidligere Ikon 8 er det to 8" basser som gir et utrolig trykk i bass og mellomtone.

Mulig det er en skikkelig aktiv sub som er det du leter etter?
    Skal ikke se bort fra dette med sub, hele opplegget må ha en viss WAF da det er bare jeg som syns det er noe gøy.

Men for å stille spørsmålet litt annerledes, kan man få den samme lydsignaturen ved å gå over til en litt mer påkostet integrert eller integrert med samme specs, som f.eks H300?
    Det er jo i grunn drøss av bass i Ms4, bare man gasser litt på volumet, jeg undrer om man kan oppnå litt "mer" i bass også ved vanlig volum? om du/dere skjønner...

Jeg hadde Patos L502 og Nemoblokker en gang i tiden, det var litt værst, men har ikke mulighet til det lenger, samt plass til en evt sub må krangles til... så da er'n like langt

Newcomer Geir Kristiansen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tviler på at du kommer i mål med en integrert forsterker. Du skal tross alt bytte ut en effektforsterker som koster bortimot 15000 mere enn det du må ut med for H300.

I starten kjørte jeg Ikon 8 på NAD T785 HD med bi-amping og savnet det helt store trykket i bassområdet. Løsningen var å kalibrere og deretter justere sub slik at trykket kom på normalt lydnivå.

Etter jeg satte inn AW250 så trudde jeg at dette ikke skulle være noe behov for, men der tok jeg feil. På lavt volum er man nødt til å kompensere bass på yttersiden av volumkontrollen. I mitt oppsett blir dette litt spesielt da jeg kjører stereo og surround i kombinasjon. Stereooppsettet medfører for mye bass i surround og motsatt.

Jeg tror nok at jeg ville ha forsøkt et suboppsett. Det er bare om å gjøre å finne en WAF-vennlig sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Testet Ikon 1 mk2 som fronter i dag (vanligvis surround back), lettere satt ut av hvor sinna de små tassene var i stereo faktisk.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Små høyttalere og store forsterket er "alltid" suksess. Bi-ampet du også?

Har testet mange Dali-høyttalere på mye elektronikk. En av mine virkelige store a-ha-opplevelser kom fra NAD C375 koblet til Lektor 3. En mellombass som var helt sinnsyk. Rett og slett vanvittig!

Med det sagt så er store høyttalere og store amper minst like morsomt..

Newcomer Pagan sin avatar
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    67
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Diskantmoduler!

Har kjøpt meg to nye diskantmoduler til Dali Ikon 6 mk1.
    Disse viser seg å være tonet litt ned i forhod til de gamle.
    Er ikke så kvass og frampå oghar ikke den metalliske lyden på enkelte instumenter som feks. trompeter.
    De har samme produksjonnr. som de gamle og det eneste jeg kan se som er forandret utseendemessig er at de har en blank metallplate pakpå magneten
    der de gamle hadde sort.
    En oppgradering for meg iallefal.
    Så viss noen synes de har for kvass lyd på Dali Ikon mk1 gå til innkjøp av nye diskantmoduler.
    Pris for et par 2330kr. med frakt!
    Dette sånn bare til opplysning!!!

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

hjelp...tips.. ikon 7 mk2

Hei har dere noen plaserings tip for ikon 7mk2?? spiller helt ræva på onkyo tx nr 3009 i pure audio og direct. det skulle jo ha kvittrert som bare det, men det er bare tamt og flatt ikke noe fylde. ikke det at jeg skal ha bass. men fylde og dybde. virker som lyden sitter langt inne i høytaleren trang lyd. ble henvist her for tips..

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pøbb
    Hei har dere noen plaserings tip for ikon 7mk2?? spiller helt ræva på onkyo tx nr 3009 i pure audio og direct. det skulle jo ha kvittrert som bare det, men det er bare tamt og flatt ikke noe fylde. ikke det at jeg skal ha bass. men fylde og dybde. virker som lyden sitter langt inne i høytaleren trang lyd. ble henvist her for tips..
    Det jeg har erfart med receivere alene dem har nubbesjans til å få store høytalere til å blomstre, skal du ha glede av dine høytalere i stereomodus burde du se etter en effektforsterker du kan drive frontene dine med. Dette gjør slik at du at du kobler de direkte på den og lar receiver ta resten, her vil du merke mer fylde i bunn og mer morofaktor. Jeg hadde en gang en receiver på Ikon 7mk1 i gamle dager og det funka ikke, endte opp med å koble effekt ellers ble hele lyttegleden borte. Sjekk med en kompis, lån fra en butikk så merker du forskjellen.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det jeg har erfart med receivere alene dem har nubbesjans til å få store høytalere til å blomstre, skal du ha glede av dine høytalere i stereomodus burde du se etter en effektforsterker du kan drive frontene dine med. Dette gjør slik at du at du kobler de direkte på den og lar receiver ta resten, her vil du merke mer fylde i bunn og mer morofaktor. Jeg hadde en gang en receiver på Ikon 7mk1 i gamle dager og det funka ikke, endte opp med å koble effekt ellers ble hele lyttegleden borte. Sjekk med en kompis, lån fra en butikk så merker du forskjellen.
    spiller som bare det i sterio modus da, men ikke i pure audio.. hva skal jeg med så stor reciver da? var liksom derfor jeg kjøpte den, for å ha nok futt. vis det er tilfelle, så blir e skuffa...

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Små høyttalere og store forsterket er "alltid" suksess. Bi-ampet du også?

Har testet mange Dali-høyttalere på mye elektronikk. En av mine virkelige store a-ha-opplevelser kom fra NAD C375 koblet til Lektor 3. En mellombass som var helt sinnsyk. Rett og slett vanvittig!

Med det sagt så er store høyttalere og store amper minst like morsomt..
    Bi-ampet ikke, tenkte det ville være for overkill å regne på de små høyttalerne.
    Men moro var det Leker litt med tanken på Ikon 2 mk2 til soverommet, med litt hissig effekt.

Pøbb:
    Jeg kjører Ikon 7 mk2 i stereo på hjemmekinoreceiver, og veldig overrasket over bra de låter når jeg hører musikk, spiser de fleste sjangre og har fin dynamikk med hissig og stramt nedre register. Den har riktignok dedikert trafo til front L/R.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fobster
    Bi-ampet ikke, tenkte det ville være for overkill å regne på de små høyttalerne.
    Men moro var det Leker litt med tanken på Ikon 2 mk2 til soverommet, med litt hissig effekt.

Pøbb:
    Jeg kjører Ikon 7 mk2 i stereo på hjemmekinoreceiver, og veldig overrasket over bra de låter når jeg hører musikk, spiser de fleste sjangre og har fin dynamikk med hissig og stramt nedre register. Den har riktignok dedikert trafo til front L/R.
    Ja, og vi har omtrent samme kapasitet på recivern også. så tror ikke det er der det ligger. hva er otimal plasering av disse. de ca 25 cm fra bakvegg og 30 cm fra sidevegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pøbb
    Ja, og vi har omtrent samme kapasitet på recivern også. så tror ikke det er der det ligger. hva er otimal plasering av disse. de ca 25 cm fra bakvegg og 30 cm fra sidevegg.
    Mine står 40 cm fra bakvegg og 2m bort til sideveggene på begge sider. Rommet er ca 25m2. Audyssey romkorreksjon.

Newcomer pøbb sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2012
    Poster
    253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fobster
    Mine står 40 cm fra bakvegg og 2m bort til sideveggene på begge sider. Rommet er ca 25m2. Audyssey romkorreksjon.
    ok. det har ikke jeg muligheter til, har ca 30m2.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Bytte/oppgradere fra Mentor 6 til 8

Lurer på... skal jeg oppgradere fra Mentor 6 til 8?

Har et ganske stort rom hvor jeg spiller, og synes jeg må spille ganske så høyt for å få ønsket "trøkk". Rommet er 7x10m (åpen løsning med kjøkken), det er en leilighet, nabo over og under...
    Elektronikk - se signaturen.

- er dette en oppgradering som er verdt det?
    - er det store forskjeller mellom den orignale versjonen og MKII?
    - noen som har 8 som kunne tenke seg å bytte med 6.....
    ...
    Parasound A21 / Dali Helikon 400mk1 / MDAC / Mac Mini / Samsung UE65HU7505

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2012
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

nytt medlem

Hei, måtte nesten melde meg inn etter å ha skaffet meg noen dali høyttalere er kjempefornøyd

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eekeroth
    Lurer på... skal jeg oppgradere fra Mentor 6 til 8?

Har et ganske stort rom hvor jeg spiller, og synes jeg må spille ganske så høyt for å få ønsket "trøkk". Rommet er 7x10m (åpen løsning med kjøkken), det er en leilighet, nabo over og under...
    Elektronikk - se signaturen.

- er dette en oppgradering som er verdt det?
    - er det store forskjeller mellom den orignale versjonen og MKII?
    - noen som har 8 som kunne tenke seg å bytte med 6.....
    Kan være verdt det i et så stort rom ja men hadde først prøvd andre plasseringer hvis det er mulig. Hadde nok i tilfelle kjøpt brukte Mentor 8 eller rett og slett Helicon 800 eller Euphonia MS5(sjekk Finn). Disse smykkene kan ofte fåes for rundt halve prisen av nypris.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rikardv
    Hei, måtte nesten melde meg inn etter å ha skaffet meg noen dali høyttalere er kjempefornøyd
    Du må jo nesten si litt om hvilke Dali du har skaffet deg...
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Side 663 av 742 FørsteFørste ... 163 523 533 543 553 563 573 583 593 603 613 623 633 643 653 659 660 661 662 663 664 665 666 667 673 683 693 703 713 723 733 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •