Dalis Entusiaster - Side 651

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 651 av 742 FørsteFørste ... 151 511 521 531 541 551 561 571 581 591 601 611 621 631 641 647 648 649 650 651 652 653 654 655 661 671 681 691 701 711 721 731 741 ... SisteSiste
Viser resultater 13,001 til 13,020 av 14836
    Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Tackli
    Heisann.

Har planer om å gå til innkjøp av nye høyttalere. I utgangspunktet hadde jeg B&W i tankene og har sett spesielt mye på CM serien. Så har jeg vel etterhvert innsett at receiveren min muligens er en begrensende faktor og at jeg heller bør gå ned til noe rimeligere høyttalere. Vil helst unngå å måtte kjøpe ny elektronikk. Da ser straks Dali høyttalere ut til å være beste alternativet mtp. både det estetiske og lydmessige (lyden må naturligvis oppleves før et evt. kjøp). Receiveren jeg har pr. i dag er en Harman/Kardon AVR 255, og etter hva jeg får høre stadig vekk skal H/K være veldig strømsterke og operere med "ærlige" effektopplysninger. Zensor 7 er kanskje den mest aktuelle høyttaleren jeg har sett på foreløpig og spørsmålet blir jo da om receiveren takler disse på en tilfredsstillende måte? I dag har jeg kun et "simpelt" surround oppsett med H/K høyttalere (HKTS11). Ser uansett for meg at det vil være en real oppgradering for stereoopplevelsen å gå til innkjøp av gulvstående høyttalere.

Anders
    Zensor serien til Dali er morsomme og bass kåte høyttalere etter min mening. H/K skal være en type receiver med amerikanske muskler og mye bass fokus som bare er mojo i hjemmekinoen. Kan være det blir i overkant mye bass. Men det må du nesten bare sjekke ut selv. H/K på Dali tror jeg forøvrig neppe blir feil. Sjekk i den anledning også ut deres Lektor serie.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elusive
    De receiverene jeg har plukket ut og som jeg skal teste anlegget med er:
    Denon AVR-4311
    Pioneer SC-LX-85
    Onkyo TX-NR 3009
    Yamaha RX-A3010

Så får vi se hva det blir til. Noen som har erfaringer med disse ift. Dali?

Sub blir vanskelig (kanskje). Må vel bare stålsette meg på noen timer med litt forskjellig. Blir enten en større type eller 2 mindre. Noen erfaringer?

Ha en fin påske!!

Konge valg av høyttaler, trodde ikke så "mange" hadde F5 i sitt oppsett enda, men enig med du: DEILIG HØYTTALER! .

Jeg anbefaler det sterkeste du har råd til av en reciver, har selv Pioneer, men ville nok gått for Onkyo eller Yamaha om jeg sku valgt igjen. 3067 til 10000kr hos surround.no er et kupp.

Gratulerer med kanskje det "feteste" oppsettet .

Newcomer Tackli sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Zensor serien til Dali er morsomme og bass kåte høyttalere etter min mening. H/K skal være en type receiver med amerikanske muskler og mye bass fokus som bare er mojo i hjemmekinoen. Kan være det blir i overkant mye bass. Men det må du nesten bare sjekke ut selv. H/K på Dali tror jeg forøvrig neppe blir feil. Sjekk i den anledning også ut deres Lektor serie.
    Takk for svar. Kan jo høres ut som Dali kan være høyaktuelt for meg, ettersom jeg hører en del på musikk med "morsom" bass Det er allikevel viktig med kontrollert bass, slik at det ikke blir for buldrete. Fant ut at receiveren min er blandt de siste hvor H/K fortsatt opererte med "ærlige" watt, de har visst gitt etter for watt-maset de også pga. markedsføringsproblemer. Litt synd at ikke Hi-fi klubben fører H/K, men er kanskje mulig å ta med receiver eller evt. låne med høyttalere for å prøvelytte. Har en del andre alternativer som også skal prøvelyttes, men Dali er uten tvil en interessant kandidat. Er også viktig at de er plasseringsvennlige, noe zensor serien ser ut til å være. Kanskje enkelt med lektor serien også?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tackli
    Takk for svar. Kan jo høres ut som Dali kan være høyaktuelt for meg, ettersom jeg hører en del på musikk med "morsom" bass Det er allikevel viktig med kontrollert bass, slik at det ikke blir for buldrete. Fant ut at receiveren min er blandt de siste hvor H/K fortsatt opererte med "ærlige" watt, de har visst gitt etter for watt-maset de også pga. markedsføringsproblemer. Litt synd at ikke Hi-fi klubben fører H/K, men er kanskje mulig å ta med receiver eller evt. låne med høyttalere for å prøvelytte. Har en del andre alternativer som også skal prøvelyttes, men Dali er uten tvil en interessant kandidat. Er også viktig at de er plasseringsvennlige, noe zensor serien ser ut til å være. Kanskje enkelt med lektor serien også?
    Med bass porten i front så skulle man jo tro det, men igjen det må man nesten teste ut i eget rom. Tror det er muligheter for hjemmelåne hos klubben.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

God dag.

Jeg lurer på om det er noen her som har Dal cd vol.1 de har lyst til å selge meg?

Jeg har vol. 2 og er veldig fornøyd med den, og vil derfor ha vol. 1 også.
    Send meg en pm om noen har den, eller vet om noen som skal selge den.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og vell overstått påske.

Jeg fikk faktisk brukt endel tid på anlegget mitt i påsken, og jeg fikk satt opp Mentor 8 skikkelig med mine "nye" SVS PC13-Ultra. Etter en runde med roomperfect målinger var ting på stell. RP viste en korreksjon på 33%, samt en roomknowlege på 96% på 5 målinger. Lyden? Tja, enormlt oppløst dog kanskje litt pågående mellomtone, mer enn før iallefall (uansett voicing), men det dette gir meg er et langt bedre seperasjon på instrumenter og artistene.

Måtte jo da også sette opp igjen hjemmekinoen også, og det ble bare heildundranes rått. Så på Mission Impossible 4 igår, og jeg må si settet jeg har nå er jeg veldig fornøyd med . Helicon 800 som jeg hadde før passa ikke helt meg, men Helicon centeren, den er uber fet! Faktisk så fet at jeg vurderer Helicon 400mk2 i mitt stue oppsett (hvor Klipsch brillierer nå, med tanke på den latterlige prisen!!).

Føler at jeg har fått presset enda mer go'lyd ut av anlegget etter denne runden med kallibrering, selv om mange kanskje vil "klage" på en litt pågående mellomtone, men siden den er så krystallklar som den er nå, så ser jeg ikke på det som noe problem . Det som kunne vært moro å testa, var en enda bedre amp en Parasound A21, men jeg har seriøst problemer med å finne en amp som slår allround egenskapene til denne kjempen av en forsterker!

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Hei og vell overstått påske.

Jeg fikk faktisk brukt endel tid på anlegget mitt i påsken, og jeg fikk satt opp Mentor 8 skikkelig med mine "nye" SVS PC13-Ultra. Etter en runde med roomperfect målinger var ting på stell. RP viste en korreksjon på 33%, samt en roomknowlege på 96% på 5 målinger. Lyden? Tja, enormlt oppløst dog kanskje litt pågående mellomtone, mer enn før iallefall (uansett voicing), men det dette gir meg er et langt bedre seperasjon på instrumenter og artistene.

Måtte jo da også sette opp igjen hjemmekinoen også, og det ble bare heildundranes rått. Så på Mission Impossible 4 igår, og jeg må si settet jeg har nå er jeg veldig fornøyd med . Helicon 800 som jeg hadde før passa ikke helt meg, men Helicon centeren, den er uber fet! Faktisk så fet at jeg vurderer Helicon 400mk2 i mitt stue oppsett (hvor Klipsch brillierer nå, med tanke på den latterlige prisen!!).

Føler at jeg har fått presset enda mer go'lyd ut av anlegget etter denne runden med kallibrering, selv om mange kanskje vil "klage" på en litt pågående mellomtone, men siden den er så krystallklar som den er nå, så ser jeg ikke på det som noe problem . Det som kunne vært moro å testa, var en enda bedre amp en Parasound A21, men jeg har seriøst problemer med å finne en amp som slår allround egenskapene til denne kjempen av en forsterker!
    Vel overstått påske, ja
    Artig når ting fungerer skikkelig på anlegg fronten. Tenker du skal få betale mye for en bedre Amp enn A21:wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et spm ang Dalihøytalere.
    Pr i dag har jeg et sett Dali concept 6 med ct center og concept1 bak,og en Dali suite 1.2 sub.
    Da jeg har fått et tilbud om å kjøpe meg Dali suite 2.8 med tilhørende senter og bakht,så lurer jeg på om det blir en "oppgradering" i lyden i forhold til concept settet...?
    Takker for all hjelp da jeg ikke er sikker på "lydsignaturen" til Suite i forhold til Concept..

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Lien
    Jeg har et spm ang Dalihøytalere.
    Pr i dag har jeg et sett Dali concept 6 med ct center og concept1 bak,og en Dali suite 1.2 sub.
    Da jeg har fått et tilbud om å kjøpe meg Dali suite 2.8 med tilhørende senter og bakht,så lurer jeg på om det blir en "oppgradering" i lyden i forhold til concept settet...?
    Takker for all hjelp da jeg ikke er sikker på "lydsignaturen" til Suite i forhold til Concept..
    Vanskelig å si da dette også avhenger av dine egne ører men Dali suite er en oppgradering i forhold til Consept serien. Dog avhenger dette av pris da det nå har kommet nyere Dali høytaler serier som Zensor og Lektor.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Vanskelig å si da dette også avhenger av dine egne ører men Dali suite er en oppgradering i forhold til Consept serien. Dog avhenger dette av pris da det nå har kommet nyere Dali høytaler serier som Zensor og Lektor.
    Har små barn,så noe nytt blir det ikke nå.
    Har hørt Zensor 5 og ble imponert over de små høytalerne..
    Vet du om Suite settet har litt mørkere klang enn concept?
    Jeg synes samtidig at Suitene er et penere møbel også.
    Centeren vil jeg tro er mye bedre på suiten....?
    Prisen...? Den er god :-)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rune Lien
    Har små barn,så noe nytt blir det ikke nå.
    Har hørt Zensor 5 og ble imponert over de små høytalerne..
    Vet du om Suite settet har litt mørkere klang enn concept?
    Jeg synes samtidig at Suitene er et penere møbel også.
    Centeren vil jeg tro er mye bedre på suiten....?
    Prisen...? Den er god :-)
    Jeg har personlig ikke hørt suite, men regner med dette er bedre enn Consept ut i fra historie og gammel pris på disse tingene. I gjen, du må nesten lytte selv, da det er du selv som er referansen...:roll:

Newcomer
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Noen som vet om høye høyttalerstativer (130-150 cm)? Skal bruke disse til surroundhøyytalere, da jeg ikke kan plassere dem korrekt på vegg, og vil da ha dem på stativ. Prøvd å lete, men finner ikke noen som er så høye..

Newcomer s-wiuls sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vinkle mot sweetspot eller ikke...?

Jeg har Dali Fazon vegghengt som surround høytalere i min stue (vist på bilde) Hva mener dere er rett i henhold til vinkling av disse høytalerene? De er montert ca. 130cm opp på vegg i front og bak...
    Blir det best lydbilde med og ha de rett frem, eller bør jeg vinkle de inn og ned mot sweetspot?

Håper på hjelp

Vedlegg 90543

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Med yamaha rx-v3067

Sitat Opprinnelig postet av Elusive
    Fazon F5 : Denne lille "lekre" gulvhøyttaleren åpnet showet. Og jeg ble ganske så målløs når de første strofene traff meg. (...) Nesten uansett hvor jeg plasserte de, så var lydbildet stort og meget oppløst.

Ut i fra disse lyttevurderingene falt valget på Fazon F5. Så da tok jeg en liten filmrunde og valgte ut Fazon LCR som bakhøyttalere og Ikon Vokal 2 MkII til senter. Var usikker på om jeg skulle gå for Ikon som senter, men etter iherdig testing synes jeg faktisk dette var en helt kurrant kombinasjon.
    Morsomt, jeg har landet på akkurat samme kombo av fronter og senter. Hørte de på hifiklubben Marcus Thranes gt, og ble solgt akkurat som du. Enorm forskjell på ikon og mindre sentere synes jeg. F5 er ikke i hus enda, men sparegrisen fetes opp

Jeg valgte faktisk Cambridge WS30 som bakhøyttaler i stedet for LCR'ene, mulig det er meg men jeg syns de låt veldig skarpt.

Selv har jeg tenkt å kjøre dette på min yamaha rx-v3067, og tror det blir en knall-match! Hadde en Denon 3312 på hjemlån, men det ble for nøytralt for meg. Vokal 2'en matcher i hvert fall veldig bra med yamaha- synd man ikke får testet kombinasjonen på klubben.

Interessant å høre hva du lander på av sub.

Newcomer Elusive sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av snaits
    Morsomt, jeg har landet på akkurat samme kombo av fronter og senter. Hørte de på hifiklubben Marcus Thranes gt, og ble solgt akkurat som du. Enorm forskjell på ikon og mindre sentere synes jeg. F5 er ikke i hus enda, men sparegrisen fetes opp

Jeg valgte faktisk Cambridge WS30 som bakhøyttaler i stedet for LCR'ene, mulig det er meg men jeg syns de låt veldig skarpt.

Selv har jeg tenkt å kjøre dette på min yamaha rx-v3067, og tror det blir en knall-match! Hadde en Denon 3312 på hjemlån, men det ble for nøytralt for meg. Vokal 2'en matcher i hvert fall veldig bra med yamaha- synd man ikke får testet kombinasjonen på klubben.

Interessant å høre hva du lander på av sub.
    Da er jeg i full sving med testing av 3 ulike receivere. Denon 4311 fikk jeg desverre ikke med hjem, men har en eldre Denon som får kjørt seg nå. Ellers skal Yamaha A-3010 og Onkyo 3009 få kjørt seg utover uka. Denon har jeg hatt før i inventaret, så er litt gira på å prøve noe nytt. Er derfor urettferdig for en evt 4311, men tror nok jeg havner på Yamaha eller Onkyo.
    Opplever ikke LCR som skarp, men som jeg har sagt tidligere blir jo dette individuelle preferanser og hvordan vi selv blir tilfreds med det vi opplever som god lyd.

I musikk sammenheng er Fazon F5 etter min menig mer enn god nok i de lavere frekvensene til ikke å ha noen sub. Til filmtitting ble dem dog noe tynne til de de mest heftige delene, men duverden for et detaljert lydbildet

Kan godt poste hvilken receiver valget faller på og hvilke forskjeller jeg synes det er. Skal nok skaffe en sub etterhvert, men det blir etter at receiver er valgt.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av s-wiuls
    Jeg har Dali Fazon vegghengt som surround høytalere i min stue (vist på bilde) Hva mener dere er rett i henhold til vinkling av disse høytalerene? De er montert ca. 130cm opp på vegg i front og bak...
    Blir det best lydbilde med og ha de rett frem, eller bør jeg vinkle de inn og ned mot sweetspot?

Håper på hjelp

Vedlegg 90543
    Hvis du selv syns lydbildet ble best rett fram er det vel ikke stort å tenke på. Egne ører er jo stort sett referansen. (Ikke andres ører )
    Dali sier jo også selv at deres høyttalere skal peke rett framover.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trenger noen tips ang dempeføtter. Oppgradert fra Mentor 6 til Ms4, å vil gjerne skaffe meg noen fine store dempeføtter som de kan stå på.

Bendik's HiFi-cimg1791-jpg
    Min tråd

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Trenger noen tips ang dempeføtter. Oppgradert fra Mentor 6 til Ms4, å vil gjerne skaffe meg noen fine store dempeføtter som de kan stå på.

Bendik's HiFi-cimg1791-jpg
    Dæven så leie høytalere du har fått deg, virkelig noen skikkelig herligheter dette her. Går du lei Parasound på dem så prøv gjerne Ayon på dem, disse kommer til å blomstre sykt.

Tips: Soundcare spikes og gjengeoverganger så er du i mål.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, takk for tipset Raymond. Blir nok noen soundcare spikes isteden
    Har luftet ideen med Ayon mange ganger, virker som flesteparten anbefaler rør på dali, og da ayon
    Min tråd

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Trenger jeg mer effekt ?

Da har jeg omsider fått i hus en Ikon vokal 2 mkII og lurer på om det holder med min lille Yamaha RX-V 767 til å drive denne og 2 små bakhøytalere.
    Har Ikon 8 på en H/K Signature 1,5 som fronter så der er det kraft nok men lurer som sagt på om det kan bli litt smått med pulver til denne centeren.

Side 651 av 742 FørsteFørste ... 151 511 521 531 541 551 561 571 581 591 601 611 621 631 641 647 648 649 650 651 652 653 654 655 661 671 681 691 701 711 721 731 741 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •