Dalis Entusiaster - Side 650

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 650 av 743 FørsteFørste ... 150 510 520 530 540 550 560 570 580 590 600 610 620 630 640 646 647 648 649 650 651 652 653 654 660 670 680 690 700 710 720 730 740 ... SisteSiste
Viser resultater 12,981 til 13,000 av 14842
    Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    'har en kamerat som hadde nad c372 og nad c272 på mine ikon 7 trøkka noe voldsomt men følte at godlyden mangla, nad 275 er jo bedre. kansje fått hørt på det før du bestemmer deg
    Jeg ville heller bi-ampet enn brokoblet. Brokobling gir deg ofte mer lyd - ikke bedre lyd. Bi-amping fungerer i mange tilfeller mye bedre.

Kjør én amp til topp og én amp til bass. Det vil gjøre at diskant/mellomtonegjengivelsen blir mer avslappet og luftig fordi forsterkeren får et vesentlig lettere arbeidsområdet. Null klipping.

I bassen vil forsterkeren jobbe hardere, men om den skulle få økt forvrengning på grunn av lydtrykk/volum så er ikke det så lett å høre som forvrenging i toppen.

Derfor - kjøp dobbelt sett med ht-kabler og prøv bi-amping.

(Balansert brokobling blir noe annet, men det synes ikke relevant her. Classé CAM 600 og Nemo-blokkene til EC gjør det.)

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor sitere du meg tore?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Jeg ville heller bi-ampet enn brokoblet. Brokobling gir deg ofte mer lyd - ikke bedre lyd. Bi-amping fungerer i mange tilfeller mye bedre.

Kjør én amp til topp og én amp til bass. Det vil gjøre at diskant/mellomtonegjengivelsen blir mer avslappet og luftig fordi forsterkeren får et vesentlig lettere arbeidsområdet. Null klipping.

I bassen vil forsterkeren jobbe hardere, men om den skulle få økt forvrengning på grunn av lydtrykk/volum så er ikke det så lett å høre som forvrenging i toppen.

Derfor - kjøp dobbelt sett med ht-kabler og prøv bi-amping.

(Balansert brokobling blir noe annet, men det synes ikke relevant her. Classé CAM 600 og Nemo-blokkene til EC gjør det.)
    Takk for innspill ja kansje det er tingen.. For se om det blir noe nytt anlegg på meg med tiden

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvorfor sitere du meg tore?
    Primært fordi det er gøy å sitere, men kanskje mest fordi jeg trodde jeg fikk med sitatet du siterte.

Jeg hadde tenkt at det skulle se omtrent sånn ut:

Sitat Opprinnelig postet av vIc2r
    Dali ikon 7mk2 på 2xNad 275bee:
    Hei

Har per i dag Dali Zensor7 og Zensor Vokal som kjører på en Nad t754, meget fornøyd med lyden i disse høytalerene

Men lurer på hva dere tror om å kjøre Dali ikon 7mk2 på vær sin Nad 275bee, brokoblet...? Er dette en god Match?
    Heller er det noen andre effekt forsterkere i prisklassen av to Nad 275 som gjør seg bedre sammen med Dali7?

Blitt sugen på mer godlyd fra Dali

Kikket endel på dali mentor8 og, men disse er litt i det dyreste laget, per i dag isåfall..
    'har en kamerat som hadde nad c372 og nad c272 på mine ikon 7 trøkka noe voldsomt men følte at godlyden mangla, nad 275 er jo bedre. kansje fått hørt på det før du bestemmer deg

Poenget er uansett at jeg er delvis enig med deg. 275 er merkbart bedre enn 272. Men - godlyden som mangler kommer av brokoblingen. Bi-amp er bedre så lenge lydtrykk ikke det er det viktigste, og det er det vel ikke i denne tråden?

Videre trakk jeg frem at det finnes brokoblede konstruksjoner som fungerer meget bra, men de er laget for brokobling, og da balansert brokobling.

På generell basis sier jeg nei til brokobling.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pen test av kanskje en av de beste virkelig små gulv høyttalerene der ute .

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halla folkens,

Jeg tenkte å kjøpe meg noen nye bakhøyttalere, først et par også utvide til 7.1 når jeg får litt mer spenn.

Jeg tenkte på Jamo d500 sur, er det noen som har vært borti de? Synes de virker lovende, og ser bra ut til å henge på veggen. Er fint at de er ganske flate, siden rad to er nærme bakvegg.
    Kino: DI(by BEF) SEAS LRO4Y 10" *4 + SEAS 6,5" Koax | Hypex PSC2.700D - DSP *2 | Krell Resolution C | DefTech Supercube Reference *2 | SVS sss-01 *4 | Yamaha 1030 | Vincent S3 | 106" rammelerret | Sony vpl-vw95 | PS4 | Stue: DefTech DI 6,5LR | Denon AVR-X1200W | Squeezebox |

Min hjemmekino

Newcomer
    Medlem siden
    May 2011
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali Ikon5 mk2

Hei.
    Har nå fundert litt ei stund på å kjøpe nye fronthøyttalere til mitt anlegg.
    Og har nå en liten tvkrok med 6.1 surround.
    Har i dag Dali 104 mk2 som jeg vil bytte ut i første omgang.
    Har Yamaha reciever og Vincent sp331b effektforsterker.
    Det jeg lurer på er om Ikon 5mk2 er en høyttaler som vil bli oppgradering hos meg lydmessig? Har sub i dag, men den skal og byttes ut med noe vassere.
    Har Lektor lcr som senter, og skal ha nye bakhøyttalere og så snart jeg flytter på meg.
    Regner med at min Vincent vil sparke liv i Ikon5 mk2? Like litt mørkt lydbilde, men allikevel oppløst. Bokhylle høyttalere er ikke alternativ, da jeg vil ha høyttalere som jeg kan ha ei lita stund framover som kan brukes i litt større stuer uten masse sub`er ståendes rundt om.
    Noen synspunkter?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Primært fordi det er gøy å sitere, men kanskje mest fordi jeg trodde jeg fikk med sitatet du siterte.

Jeg hadde tenkt at det skulle se omtrent sånn ut:

Poenget er uansett at jeg er delvis enig med deg. 275 er merkbart bedre enn 272. Men - godlyden som mangler kommer av brokoblingen. Bi-amp er bedre så lenge lydtrykk ikke det er det viktigste, og det er det vel ikke i denne tråden?

Videre trakk jeg frem at det finnes brokoblede konstruksjoner som fungerer meget bra, men de er laget for brokobling, og da balansert brokobling. Meningen med tråden er å dele erfaringer hva som er godlyd er opptil enhver å bedømme selv

På generell basis sier jeg nei til brokobling.

var kamerat som av meg som brokobla. han syns det låt best. e har ikke nad utstyr engang og det kommer ikke inn i min stue igjen tror e

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer concept 1 som høydekanaler med ikon opsett? vil vel ikke merke mye forskjell på lydsignaturen?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer concept 1 som høydekanaler med ikon opsett? vil vel ikke merke mye forskjell på lydsignaturen?
    Ikke noe nevneverdig.

Geir Arne

Newcomer Elusive sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Demo hos Hi-Fi Klubben

Satte av noen timer i en ellers hektisk hverdag til å lytte på noen høyttalere. Har lenge tenkt på å oppgradere mitt Hi-Fi system, og ville derfor bruke litt tid før valget ble tatt.

Startet med å lese/google en del om forskjellige høyttalere, bl.a inne på AVforum i Norge og det store utland. Ettersom jeg også fikk noen føringer fra fruen (helst hvite og ikke ta alt for stor plass), så ble det noen naturlige begrensninger. Plasseringen blir i en "ordinær" loftsstue på ca 30m2, og oppsettet blir 5.1.

Så etter noen uker med leting valgte jeg ut 3 kandidater til fronthøyttalere:

Dali Fazon F5
    B&W CM8
    B&W CM9

Dro til klubben og brukte noen timer på lytting av disse, primært i stereo.
    De ble koplet til en Denon PMA-1510AE og jeg spilte alt fra Bruce Springsteen til Metallica, men vekslet mellom høyttalerene til hver kategori musikk.

Fazon F5 : Denne lille "lekre" gulvhøyttaleren åpnet showet. Og jeg ble ganske så målløs når de første strofene traff meg. Jeg har tidligere bare hatt høyttalere i klassen 3-7000,- paret, så de jeg fikk testet denne dagen var i en helt annen divisjon. F5 var utrolig på veldig mange punkter. Hadde jo en del forventninger til denne, men de ble overgått noe så vanvittig! Spesielt fra mellomtone og helt opp til de lyseste tonene leverte denne over forventning. Bassen var virkelig god den og, men har selvfølgelig sine begrensninger grunnet fysisk størrelse. Synes de spilte virkelig bra på veldig mye forskjellig musikk og det som virkelig slo meg var hvor presise de var i hele lydbildet. Nesten uansett hvor jeg plasserte de, så var lydbildet stort og meget oppløst.

B&W CM8 : Dette var også en morsom høyttaler å bli kjent med. Lydbildet var noe annerledes (men ikke negativt) enn Fazon F5. Det som umiddelbart slo meg er mellomtone og presentasjonen av vokal. Bruce Springsteen sin stemme virket mere frempå i lydbildet enn hos Dali`n og jeg falt virkelig for disse prestasjonene. JEG synes dog ikke den hadde samme kvalitetene oppover i registeret og bassen hadde jeg faktisk forventet mer hardtslående og dypere en F5`en. Det hadde den ikke i mine ører i dette Demo rommet med den forsterkeren.

B&W CM9 : 10 sekund i første sang satt jeg som ett stort spørsmålstegn!! Lyden fra disse var meget detaljert og også her opplevde jeg en vanvittig bra mellomtone og spesielt fremhevelse av vokal. Men bassen var totalt i usynk med musikken. det hørtes helt forferdelig ut og konstaterte at her må det være noe feil. Jeg dro de lenger fra bakveggen (de hadde samme plassering som CM8 og F5), og startet på nytt. Det var som en ny høyttaler! De imponerte meg veldig, men jeg fikk en dårlig følelse å gå for disse grunnet plasseringsvansker i loftstua hjemme.

Ut i fra disse lyttevurderingene falt valget på Fazon F5.
    Så da tok jeg en liten filmrunde og valgte ut Fazon LCR som bakhøyttalere og Ikon Vokal 2 MkII til senter. Var usikker på om jeg skulle gå for Ikon som senter, men etter iherdig testing synes jeg faktisk dette var en helt kurrant kombinasjon.

Så da er høyttalere valgt og det gjenstår valg av SUB og Receiver, tips mottas med en stor takk!! Kabler er valgt, det ble Chord Odyssey 2 i front og senter og Chord Rumour 2 til bakhøyttalerene.

Håper jeg med dette kan inngå i det ekslusive Dali entusiast miljøet:-D

Vil bare påpeke at dette er MINE erfaringer i gitt demorom og mine egne preferanser for lyd som avgjorde valget!

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2012
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker Denon Avr-3312 på mine fazon F5, har Fazon LCR som sener og Sat bak.. Har bare en liten Ef-12 sub, men synes den guffer bra på i forhold til prisen..Blir vel å oppgradere den når jeg flytter og har mulighet å guffe mere på uten åskremme så mye naboer.... Nå er jeg ikke så vel bevandret i slike anlegg så har lite sammenligningsgrunnlag..

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av PG*
    Jeg bruker Denon Avr-3312 på mine fazon F5, har Fazon LCR som sener og Sat bak.. Har bare en liten Ef-12 sub, men synes den guffer bra på i forhold til prisen..Blir vel å oppgradere den når jeg flytter og har mulighet å guffe mere på uten åskremme så mye naboer.... Nå er jeg ikke så vel bevandret i slike anlegg så har lite sammenligningsgrunnlag..

De receiverene jeg har plukket ut og som jeg skal teste anlegget med er:
    Denon AVR-4311
    Pioneer SC-LX-85
    Onkyo TX-NR 3009
    Yamaha RX-A3010

Så får vi se hva det blir til. Noen som har erfaringer med disse ift. Dali?

Sub blir vanskelig (kanskje). Må vel bare stålsette meg på noen timer med litt forskjellig. Blir enten en større type eller 2 mindre. Noen erfaringer?

Ha en fin påske!!

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elusive
    Satte av noen timer i en ellers hektisk hverdag til å lytte på noen høyttalere. Har lenge tenkt på å oppgradere mitt Hi-Fi system, og ville derfor bruke litt tid før valget ble tatt.

Startet med å lese/google en del om forskjellige høyttalere, bl.a inne på AVforum i Norge og det store utland. Ettersom jeg også fikk noen føringer fra fruen (helst hvite og ikke ta alt for stor plass), så ble det noen naturlige begrensninger. Plasseringen blir i en "ordinær" loftsstue på ca 30m2, og oppsettet blir 5.1.

Dali Fazon F5
    B&W CM8
    B&W CM9

De ble koplet til en Denon PMA-1510AE og jeg spilte alt fra Bruce Springsteen til Metallica, men vekslet mellom høyttalerene til hver kategori musikk.

Fazon F5 : Denne lille "lekre" gulvhøyttaleren åpnet showet. Og jeg ble ganske så målløs når de første strofene traff meg. Jeg har tidligere bare hatt høyttalere i klassen 3-7000,- paret, så de jeg fikk testet denne dagen var i en helt annen divisjon. F5 var utrolig på veldig mange punkter. Hadde jo en del forventninger til denne, men de ble overgått noe så vanvittig! Spesielt fra mellomtone og helt opp til de lyseste tonene leverte denne over forventning. Bassen var virkelig god den og, men har selvfølgelig sine begrensninger grunnet fysisk størrelse. Synes de spilte virkelig bra på veldig mye forskjellig musikk og det som virkelig slo meg var hvor presise de var i hele lydbildet. Nesten uansett hvor jeg plasserte de, så var lydbildet stort og meget oppløst.

B&W CM8 : Dette var også en morsom høyttaler å bli kjent med. Lydbildet var noe annerledes (men ikke negativt) enn Fazon F5. Det som umiddelbart slo meg er mellomtone og presentasjonen av vokal. Bruce Springsteen sin stemme virket mere frempå i lydbildet enn hos Dali`n og jeg falt virkelig for disse prestasjonene. JEG synes dog ikke den hadde samme kvalitetene oppover i registeret og bassen hadde jeg faktisk forventet mer hardtslående og dypere en F5`en. Det hadde den ikke i mine ører i dette Demo rommet med den forsterkeren.

B&W CM9 : 10 sekund i første sang satt jeg som ett stort spørsmålstegn!! Lyden fra disse var meget detaljert og også her opplevde jeg en vanvittig bra mellomtone og spesielt fremhevelse av vokal. Men bassen var totalt i usynk med musikken. det hørtes helt forferdelig ut og konstaterte at her må det være noe feil. Jeg dro de lenger fra bakveggen (de hadde samme plassering som CM8 og F5), og startet på nytt. Det var som en ny høyttaler! De imponerte meg veldig, men jeg fikk en dårlig følelse å gå for disse grunnet plasseringsvansker i loftstua hjemme.

Så da tok jeg en liten filmrunde og valgte ut Fazon LCR som bakhøyttalere og Ikon Vokal 2 MkII til senter. Var usikker på om jeg skulle gå for Ikon som senter, men etter iherdig testing synes jeg faktisk dette var en helt kurrant kombinasjon.

Så da er høyttalere valgt og det gjenstår valg av SUB og Receiver, tips mottas med en stor takk!! Kabler er valgt, det ble Chord Odyssey 2 i front og senter og Chord Rumour 2 til bakhøyttalerene.

Vil bare påpeke at dette er MINE erfaringer i gitt demorom og mine egne preferanser for lyd som avgjorde valget!

Altså, selvom jeg har B&W CM7 selv i mitt anlegg, så kjenner jeg meg veldig igjen i det du forteller. Har selv fått regelrett bakoversveis av hva Dali Fazon F5 presterer. Det er rett og slett en imponerende god høyttaler!

Jeg hørte den dog med NAD elektronikk, og skulle mer enn gjerne hørt den med Denon forsterkeren som du spilte med. Har utrolig sansen for Denon (og Marantz).

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Elusive

Dali Fazon F5
    B&W CM8
    B&W CM9

Gratulerer med nytt anlegg! Alltid like morro uansett hva man ender med
    Men du har fått deg noen spreke høytalere nå da!
    Min tråd

Newcomer Tackli sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann.

Har planer om å gå til innkjøp av nye høyttalere. I utgangspunktet hadde jeg B&W i tankene og har sett spesielt mye på CM serien. Så har jeg vel etterhvert innsett at receiveren min muligens er en begrensende faktor og at jeg heller bør gå ned til noe rimeligere høyttalere. Vil helst unngå å måtte kjøpe ny elektronikk. Da ser straks Dali høyttalere ut til å være beste alternativet mtp. både det estetiske og lydmessige (lyden må naturligvis oppleves før et evt. kjøp). Receiveren jeg har pr. i dag er en Harman/Kardon AVR 255, og etter hva jeg får høre stadig vekk skal H/K være veldig strømsterke og operere med "ærlige" effektopplysninger. Zensor 7 er kanskje den mest aktuelle høyttaleren jeg har sett på foreløpig og spørsmålet blir jo da om receiveren takler disse på en tilfredsstillende måte? I dag har jeg kun et "simpelt" surround oppsett med H/K høyttalere (HKTS11). Ser uansett for meg at det vil være en real oppgradering for stereoopplevelsen å gå til innkjøp av gulvstående høyttalere.

Anders

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Ikke noe nevneverdig.

Geir Arne

takker for svar. kamert om skal slege et pr som neste ikke er brukt.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Elusive:

Når det kommer til receivere så er det mye å velge i der også, men ville kanskje tittet på en større NAD om du skal handle fra Klubben. Hva med Yamaha til denne flotte høytaleren, dette er receivere som gjør en god jobb på Dali. Når det gjelder bakhøytalere kan du bruke hva du vil, om du ønsker Dali der så kan du titte litt på Ikon OnWall eller Lektor 1?

Du har gjort et klokt valg med høytalere, disse koster dog litt men ser ut som råskinn deretter også. Jeg synes disse spiller veldig morsomt til størrelsen å være, ser frem til noen bilder i nær fremtid og håper du får mange år med go'lyden. Har du kjøpt dem alt eller?

Velkommen til Dali land i hvertfall.

Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Elusive:

Når det kommer til receivere så er det mye å velge i der også, men ville kanskje tittet på en større NAD om du skal handle fra Klubben. Hva med Yamaha til denne flotte høytaleren, dette er receivere som gjør en god jobb på Dali. Når det gjelder bakhøytalere kan du bruke hva du vil, om du ønsker Dali der så kan du titte litt på Ikon OnWall eller Lektor 1?

Du har gjort et klokt valg med høytalere, disse koster dog litt men ser ut som råskinn deretter også. Jeg synes disse spiller veldig morsomt til størrelsen å være, ser frem til noen bilder i nær fremtid og håper du får mange år med go'lyden. Har du kjøpt dem alt eller?

Velkommen til Dali land i hvertfall.
    Likte også lyden disse presterte, så de er allerede bestilt sammen med Fazon LCR til bakhøyttalere og Ikon Vokal 2 MKII senter. Før lytteseansen på F5`ene trodde jeg aldri disse skulle forsvare 22 lapper. Det er nok bedre alternativ der ute (Mentor 6/ CM9 o.l) men synes disse traff meg veldig. Virket også som en lett høyttaler å plassere, ikke en ulempe siden jeg pr idag kun har en noe uegnet loftstue til lytterom. Forhåpentligvis vil dette bli bedre når jeg er i nytt hus en vakker dag

Så får vel høyttalerene i morgen eller onsdag8) Alt jeg hadde fra før er solgt, så starter litt på scratch. Får en Yamaha A 3010 til uka som jeg skal teste. Kanskje det blir en slik, har jo også hørt fra flere at Dali og Yamaha er en god kombinasjon.

Side 650 av 743 FørsteFørste ... 150 510 520 530 540 550 560 570 580 590 600 610 620 630 640 646 647 648 649 650 651 652 653 654 660 670 680 690 700 710 720 730 740 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •