Dalis Entusiaster - Side 649

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 649 av 743 FørsteFørste ... 149 509 519 529 539 549 559 569 579 589 599 609 619 629 639 645 646 647 648 649 650 651 652 653 659 669 679 689 699 709 719 729 739 ... SisteSiste
Viser resultater 12,961 til 12,980 av 14851
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg har ikke noen direkte linker til dette, dessverre. Men det er viktig å prøve å forstå hva jeg mener istedenfor å prøve å indikere at jeg tar feil. Siden du etterspør artikkler som tar for seg hvordan frekvensgang oppleves kontra dynamikk må jeg bare ta utgangspunkt i at du er uenig. Personlig ser jeg ikke helt sammenhengen mellom dynamikk og frekvensgang.
    Jeg fant ikke den første kommentaren din som at du tok feil, eller at jeg hadde god grunn til å være uenig, men som at jeg ikke forstod særlig mye av den, selv om jeg gjorde så godt jeg maktet. Den var rett og slett altfor knapp. Du utdyper og presiserer her hva du mente, og det var nettopp dette som jeg etterspurte. Du har nå svart mer utfyllende, så du skal ha mange takk for at du fulgte oppfordringen. Innspill av den typen du her kom med, som er til å få forstand av, settes det i hvert fall stor pris på her i gården.

Jeg er helt enig i grunnantagelsen din om hvor øret er mest følsomt, men sibilanter, som Gilmour trakk fram som et problem hos Mentor 6, ligger i området 4-10 khz, med rundt 7-8 khz som en normal for s'er. En kvinnevokal kan ha overtoner som når opp til 7-8 khz, en kvinne som skriker kan nå over 10 khz, ja, nesten opp mot 16 khz. Dessuten snakket ivara om å ofre noe i toppen, og hele diskusjonen startet med en diskusjon om skrikende diskanter. Jeg tok derfor for gitt at vi snakket om høyere frekvensområder enn der hvor øret er mest følsomt. Du kan trygt si jeg misforsto deg, ja.

Hvis man tar for seg "teknikken" ofte kalt for "BBC dip" er dette forskning(fra 70-80-tallet mener jeg) som har påvist at et musikkstykke som er litt dempet i regionen 3-5khz er mer behagleilg å lytte til. Dette er antagelig fordi øret er mest følsom rundt dette området.

Om man tar en høyttaler, gjerne Dali Mentor 6(siden denne kommer opp i diskusjonen), kan man gjerne dempe denne i dette området elektronisk om elektronikk tillater dette. Audyssey Pro har bl.a. en funksjon som tar i bruk dette. Uansett er poenget mitt at ved å dempe dette området har man farget høyttalere, men man har ikke redusert dynamikken. De vil likevel av de fleste oppleves som mer behagelig å høre på.
    Når det gjelder dette du nå bringer på bane om ørets følsomhet, så har Mentor 6 en liten dip mellom 2 khz og 5 khz, altså en dip nettopp i det området hvor du finner den såkalte "BBC-dip". Så kan det likevel være at denne dipen hos Mentor er for grunn i forhold til hos høyttalere du oppfatter som behagelige. Vienna Acoustics er jo kjent for å lage behagelige høyttalere, og både Mozart og Beethoven Concert Grand har dype diper i det angjeldende området, hvilket kanskje betyr at Vienna er mer i overensstemmelse med behagelig BBC-dip enn hva Mentor er med sin grunnere dip, men på den annen side får jeg ikke dette til å rime med påstanden om at en slik dyp dip ikke har følger for opplevelsen av dynamikk, for jeg oppfatter Vienna Mozart (jeg har ikke hørt Concert Grand) som daue/tilbakelente, som nærmest i rak motsetning til hva jeg oppfatter som dynamiske høyttalere. Jeg mistenker derfor, til forskjell fra deg, at opplevelsen av manglende dynamikk kan ha noe med denne dipen, dvs. frekvensresponsen å gjøre. Merk at jeg ikke sier at frekvensresponsen er det eneste som har betydning for opplevelse av dynamikk. Hurtighet og sammenheng (timing og koherens) spiller også inn, slik jeg antydet i min forrige kommentar til deg.

Kan du si litt om hva du forstår med en farget høyttaler, eller en farging av lyden? For meg har farging først og fremst noe med klang å gjøre, og det har det trolig for deg også. Musikkteoretisk bruker man begreper som timbre (klangfarge, attakk/anslag) og tekstur. Psykoakustisk og ikke minst innenfor hi-fi bruker man i tillegg en rekke mer eller mindre presise begreper for å beskrive klang. Man opererer gjerne med akser som kjølig/varm, hard/mjuk, spiss (skarp)/avrundet, tørr/saftig, tynn/fyldig, m.fl., alle med nøytral (ufarget) som midtpunkter, og med kilde som referansepunkter. Transienter (tonens anslag, inngang) og tonens etterklang (utklinging, demping) bestemmer klangfargen til en tone. Endringer av pitch og loudness hos transienter, som følge av en dip i frekvensresponsen gir en annen timbre, enn den du ville ha fått med en flat respons - kanskje opplevd som en tanke mattere, gråere. Dessuten vil en tone hvor grunntonen er udempet, men overtonene dempet, ha en annen farge enn den samme udempede grunntonen med udempede overtoner - kanskje opplevd som en tanke hardere og klangfattigere.

(Selv der hvor transientene er identiske vil en oppfatte forskjeller i pitch, dersom loudness endres. For eksempel vil dype basstoner kunne oppfattes som dypere, dersom lydstyrken (loudness) øker, selv om de altså er helt like mht. frekvens og amplitude. Dette har en psykologisk/fysiologisk forklaring hvor mye forskning gjenstår før man kan si at dette er godt forstått. Dette har ikke særlig stor betydning for opplevelse av dynamikk, om noen i det hele tatt, men det sier noe om at frekvensresponsen har betydning for også andre aspekter (som tonalitet), enn dynamikk og farge.)

Her føler jeg du blander eller missforstår litt. Selv om en høyttaler har et område i frekvensgangen som er undertrykket ifht resten betyr ikke det at dynamikken er dårligere i dette området. Det er det(enkelt forklart) tilgjenglig areal og effekt som bestemmer.
    Her føler jeg at vi misforstår hverandre, ikke at det er kun jeg som misforstår. Jeg sier ikke, og mener ikke, at en hengekøye/dip betyr at dynamikken er redusert i dette området. Det jeg påstår er at et undertrykt område har betydning for (konsekvenser for) presentasjonen av et verks dynamikk, og dermed for opplevelsen av dynamikk. Når en tone, eller en del av en tone (overtoner), er i et dip-område, og den fra musikerens side var udempet, men fra høyttaleren kom ut som dempet, så vil høyttaleren forringe/forvrenge tonens og dermed verkets dynamikk. Tenk deg et stykke for piano, hvor notasjonen angir et sterkt løp over flere oktaver, men hvor hele eller deler av en oktav befinner seg i et av høyttaleren frekvensmessig undertrykte områder. Det som i notasjonen ble angitt, og derfor av pianisten ble spilt, som sterkt over hele registeret, kommer ut av høyttaleren som sterkt, svakere, sterkt. Høyttaleren skaper en dynamikk som ikke var intendert musikalsk, den gjør ting som pianisten eventuelt - dersom notasjonen hadde angitt sterkt, svakere, sterkt, eller gitt rom for pianistens tolkning - ville ha gjort med lettere anslag, eller bruk av pedal.

Ja, areal og effekt har betydning for dynamikken, men jeg vil tilføye at også oppdeling av areal (i elementer), delefilter, byggemateriale, motorens (magnetens) oppbygning og egenskaper, m.m., har en betydning som har følger for frekvensresponsen. To høyttalere kan ha samme areal (til og med identiske elementer) og utsettes for samme effekt, men likevel ha ulike frekvensresponser og oppleves som temmelig ulike mht. presentasjonen av dynamikk. Det er ofte problemer/utfordringer rundt delefrekvensene, og det kan være en fordel å dele utenfor det området hvor øret er mest følsomt. Tror ikke vi er uenige om dette.

Hvis en høyttaler er konstruert til å spille flatt kan den vel ikke legge til f.eks. en "BBC-dip" der den finner det fornuftig? En høyttaler som er laget for å spille ned til 20hz kan ikke plutselig bestemme seg for å la være å spille alt fra 60hz og nedover? Men vi kan gjøre dette i elektronikken(forsterker, avspiller, o.l.) eller signalkilde(cd, vinyl, o.l.). Er denne fremdeles intetsigende?
    En høyttaler har selvsagt ingen fri vilje eller intensjoner - dette er det eventuelt mennesker som har. Det er i så måte ingen prinsipiell forskjell på høyttalere og andre deler (komponenter) av avspillingsutstyret. En forsterker kan heller ikke med egen fornufts hjelp legge til eller trekke fra noe som helst, men en forsterker kan konstrueres slik at den som vil kan tune den fornuftig i tråd med preferanser. Det samme gjelder for høyttalere, enten du nå gjør dette med brytere til delefiltre, propper til porter, høyttalerunderlag, frontstoff, eller ganske enkelt ved dens plassering. I forhold til tuning av forsterkere kan presisjonen være dårlig, resultatet ofte uforutsigbart, og virkemidlene mer begrenset, men prinsipielt er der altså ingen forskjell.

Er generelt enig her, men kan utdype det som er uthevet. Ref svar til første avsnitt henviste jeg til at øret er på sitt mest følsomme mellom 3 og 5khz(det er litt uenighet hvor øret er mest følsomt, men mellom 1 og 6khz er en grei pekepinn). Det blir da naturlig at man hører klipping best i dette området(hvis vi tar utgangspunkt i at klippingen er frekvenslinjær). Hvis man da undertrykker dette området mener jeg at man ikke vil oppleve klippingen som like fremtredende. Men jeg er likefullt enig i at man da har en farget gjengivelse.
    Ja, vi er langt på vei enige, men jeg mener det går på bekostning av både dynamikk og farge. Hvis klipping og kompresjon er gjort med avrunding (soft knee, soft clipping), så vil denne ikke oppleves som så skrikende og kvass. Musikken vil i så fall høres sammentrengt, klangfattig og grøtet ut, men ikke skjærende. Så vi står igjen med en del utgivelser hvor klippingen har etterlatt skarpe kanter, og hvor en snillere høyttaler med en dypere dip enn hva Mentor 6 har, kan dempe på noe av denne elendigheten, men, altså etter min mening, ikke uten at det går på bekostning av opplevelsen av dynamikk. I tillegg vil det ha følger for opplevelse av transparens, men det er en annen skål.

Vi er nok mer enig enn du tror. Men vi blir litt "lost in translation" når vi bruker litt forskjellige uttrykk.

Håper derimot jeg nå har forklart meg på en måte som er tydelig. Det at vi kan være uenig er ikke noe jeg har et problem med. Men jeg føler jeg i dette tilfellet bare er blitt missforstått.
    Vi er enige om det meste, men står vel ganske langt fra hverandre på ett viktig punkt, nemlig når det gjelder synspunkter på opplevelse av dynamikk. Jeg mener at demping undertrykking) av frekvensområder har følger for opplevelse av både dynamikk og farge, mens du mener at slik demping utelukkende bør forbindes med farging.

Det er mange begreper i omløp som kan være relevante for en forståelse av teknikkens betydning for musikken. Det er vanskelig å få en god oversikt over alle. Det kan derfor godt være at jeg her blander begrepene, men så langt har jeg ikke fått særlig god peiling på hvor og hva jeg eventuelt blander. Jeg syns for så vidt du nå fikk synspunktene dine klart fram, så vi får vel kanskje bare la saken stå der den står, og si oss enige om at vi er uenige. :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Ser ikke helt hvorfor jeg må begrunne så mye hvorfor jeg foretrekker det slik og sånn, annet enn at det kommer ned til preferanser.

Har tidligere hatt høyttalere med litt kvass diskant , med disse så var det innspillinger jeg ikke klarte å høre på i hele tatt. Og diskantkontrollen sto stort
    sett til -1.

Ang preferanser; hørte engang noen tyske høyttalere som het noe på 3 bokstaver. Der var diskanten tuna opp så den skar gjennom marg og bein!
    Jeg sa "huff, de var da litt kvass i låten" , hvorpå butikkinnehaveren av sjappa sa at "de er tyske , det er slik de vil ha det!"

(Og så måtte jeg finne fram "Nighttown" - alt for lenge siden jeg har hørt den. Merker sibliansene her ja - men det er på ingen måte plagsomt)
    Du misforstår. Dette er et diskusjonsforum, og jeg syns det er fint at folk, av og til, sier noe mer og annet enn at de liker og foretrekker dette og hint, selv om det også er helt greitt, av og til, at folk slår fast at sånn er det bare. Jeg ber deg imidlertid i denne tråden ikke om å begrunne dine preferanser. Jeg spør om hva du mener med å ofre noe i toppen, og om hvorfor det å ofre noe i toppen kan tenkes henge sammen med mindre lyttetretthet, mens du på din side insinuerer at den som ikke ønsker å ofre for mye i toppen er mer opptatt av teknikken enn av musikken.

Du står selvsagt fritt til å gjøre som det passer deg, men gjennom diskusjoner går det an å rydde misforståelser av veien, som da det viste seg at Geir Arne hadde ofring i midten (frekvensområdet 2 khz til 5 k hz) som forutsetning for sin kommentar til deg, mens jeg på min side tok for gitt at det med uttrykket "ofre noe toppen" ble siktet til et høyere frekvensområde. Du, Gilmour og jeg virket å snakke om noenlunde det samme, mens Geir Arne altså hadde noe annet i tankene.

Jeg er helt enig med deg i at når alt kommer til alt, så er det egne preferanser som bør være avgjørende. I siste instans er det du selv som bestemmer, hverken tyskere eller fordomsfulle butikkinnehavere bør gjøre det. Men preferanser er ikke faste og upåvirkelige størrelser. Jeg liker ikke akkurat det samme som jeg gjorde for ti år siden. Gjennom samtaler og diskusjoner med venner og bekjente, samt noe innhenting av en smule eksakt kunnskap her og der, så endres syn på dette og hint. Enkelte fordommer kan forsvinne, og nyanser kan erstatte kategoriske holdninger, som f.eks. den at tyskere foretrekker kvasse diskanter, eller at kvasse diskanter er ensbetydende med lyttetretthet.

Selv kjenner jeg ikke til noen høyttalere som har så kvass diskant at en del utgivelser ikke lar seg spille. Jeg er kanskje ikke følsom nok, eller jeg har for dårlig oversikt, eller jeg foretrekker for lavt volum på elendige produksjoner, eller jeg er for ivrig og villig til å bruke diskantkontrollen på slike produksjoner, eller jeg er for opptatt av teknikken, eller omvendt; jeg er for opptatt av musikken, eller du har vært usedvanlig uheldig med dine tidligere høyttalere. Jeg vet ikke, men uansett så er det godt å høre at du nå er fornøyd.

Moro at du også kjenner til Nighttown. Jeg tviler ikke på at du kan høre sibilantene på denne uten å finne disse plagsomme, for disse er ikke plagsomme her heller, med mine Mentor 6. Nighttown var en av testplatene mine da jeg skulle kjøpe nye høyttalere - ei skive som medvirket til at valget i første omgang falt på Dali Ikon, og i neste på Dali Mentor. :-)

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Synes du fortjener å høre Mentor 6 med bra matchet elektronikk i et rom for seg selv! Da tror jeg du vil få et annet syn^^ Kan fortsatt være en høytaler som ikke passer seg for din smak, men du vil nok få et helt annet syn på dem
    Ser du skal selge dine nå, forlater du oss?
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Ser du skal selge dine nå, forlater du oss?
    Hehe, nei. Forlater nok ikke Dali verden med det første
    Min tråd

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er hyggelig at du gikk for Dali igjen Bendik, kan ikke miste våre troverdige medlemmer vettu. 8)

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei det skulle tatt seg ut Satser på jeg blir fornøyd med valget
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hvordan synes du forresten mentorene spiller med ny effekt da?
    Min tråd

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det meg du spør? Vi sier det... spiller definitivt med mer punch og de åpnet seg mer opp, detaljene bare oser på, på film Blir spennende å se hva du går for nå, tipper MS4...
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott å høre du er fornøyd roddis Ellers var kommentaren egentlig til Roger da han også har fått ny forsterker Hehe.

Tja, vi får se
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali ikon 7mk2 på 2xNad 275bee:
    Hei

Har per i dag Dali Zensor7 og Zensor Vokal som kjører på en Nad t754, meget fornøyd med lyden i disse høytalerene

Men lurer på hva dere tror om å kjøre Dali ikon 7mk2 på vær sin Nad 275bee, brokoblet...? Er dette en god Match?
    Heller er det noen andre effekt forsterkere i prisklassen av to Nad 275 som gjør seg bedre sammen med Dali7?

Blitt sugen på mer godlyd fra Dali

Kikket endel på dali mentor8 og, men disse er litt i det dyreste laget, per i dag isåfall..

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Vi er enige om det meste, men står vel ganske langt fra hverandre på ett viktig punkt, nemlig når det gjelder synspunkter på opplevelse av dynamikk. Jeg mener at demping undertrykking) av frekvensområder har følger for opplevelse av både dynamikk og farge, mens du mener at slik demping utelukkende bør forbindes med farging.

Det er mange begreper i omløp som kan være relevante for en forståelse av teknikkens betydning for musikken. Det er vanskelig å få en god oversikt over alle. Det kan derfor godt være at jeg her blander begrepene, men så langt har jeg ikke fått særlig god peiling på hvor og hva jeg eventuelt blander. Jeg syns for så vidt du nå fikk synspunktene dine klart fram, så vi får vel kanskje bare la saken stå der den står, og si oss enige om at vi er uenige. :-)
    Beklager at jeg ikke har svart, men har ikke lagt merke til denne posten.

Vi kan nok bare konstantere at vi har forskjellig syn på ting. Slik det mange ganger er i denne hobbyen.

Ellers takk for en flott diskusjon.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som har prøvd primare eller vincent til dali ikon serien. yamaha rxv 3067 blir pre

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitter med en følelse at både Primare og Vincent kanskje blir litt lyst til ikon? Noen som kan bekrefte det?
    Min tråd

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for å gå til innkjøp av Mentor 5/6. Vil min Denon 3808A klare de om jeg kjører på med 4 kanaler fra forsterkeren på de? (bi-amping eller hva det heter :P ) Eller bør jeg på med effektforsterker?

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Har bestemt meg for å gå til innkjøp av Mentor 5/6. Vil min Denon 3808A klare de om jeg kjører på med 4 kanaler fra forsterkeren på de? (bi-amping eller hva det heter :P ) Eller bør jeg på med effektforsterker?

Hvor mye power har Denon receiveren i oppgitt effekt?

Mentor serien og Dali generelt er jo lettdrevne saker i utgangspunktet, så man må ikke så veldig mye opp i kraft før det låter bra

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Sitter med en følelse at både Primare og Vincent kanskje blir litt lyst til ikon? Noen som kan bekrefte det?

spørs hvilken vincent. var sp331 jeg tenkte på. rør på utgangstrinnet på denne men føler at den kansje er litt liten for mine ikon 7.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vIc2r
    Dali ikon 7mk2 på 2xNad 275bee:
    Hei

Har per i dag Dali Zensor7 og Zensor Vokal som kjører på en Nad t754, meget fornøyd med lyden i disse høytalerene

Men lurer på hva dere tror om å kjøre Dali ikon 7mk2 på vær sin Nad 275bee, brokoblet...? Er dette en god Match?
    Heller er det noen andre effekt forsterkere i prisklassen av to Nad 275 som gjør seg bedre sammen med Dali7?

Blitt sugen på mer godlyd fra Dali

Kikket endel på dali mentor8 og, men disse er litt i det dyreste laget, per i dag isåfall..

'har en kamerat som hadde nad c372 og nad c272 på mine ikon 7 trøkka noe voldsomt men følte at godlyden mangla, nad 275 er jo bedre. kansje fått hørt på det før du bestemmer deg

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Hvor mye power har Denon receiveren i oppgitt effekt?

Mentor serien og Dali generelt er jo lettdrevne saker i utgangspunktet, så man må ikke så veldig mye opp i kraft før det låter bra

Utgangseffekt 8 ohm : 7 x 130 watt kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000 Hz, 0,05 forvrengning)

Kjører I5mk2 på 2 kanaler nå, og det funker fjell. Men regner med at Ikon er litt lettere å dra?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det funker sikkert fint på film men til musikklytting ønsker du kanskje litt mer krefter til feks Mentor 6, dette er noe som må testes ut hjemme før man bestemmer seg for en ny kandidat til lydformidling. Jeg synes at høytalerne trives best når dem får tilstrekkelig med strøm, ikke noe power er for lite og greit å spe på med det du har for en skikkelig morsom opplevelse.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Utgangseffekt 8 ohm : 7 x 130 watt kont. effekt, to kanaler i drift, 20-20.000 Hz, 0,05 forvrengning)

Kjører I5mk2 på 2 kanaler nå, og det funker fjell. Men regner med at Ikon er litt lettere å dra?

Hvis den yter såpass bra ville jeg ikke hatt noen betenkligheter med å kjøre den på Mentor6. Når du runder 100 watt såpass solid så skal dette holde i massevis.

Selvom som Waters sier, det blir aldri for mye krefter, men her mener jeg du ikke trenger bruke penger på mer effekt. Hadde recieveren gitt for eks 90 watt pr kanal, ville det stilt seg annerledes. 130 watt er såpass solid i seg selv, spes når Dali er lette å dra.

Side 649 av 743 FørsteFørste ... 149 509 519 529 539 549 559 569 579 589 599 609 619 629 639 645 646 647 648 649 650 651 652 653 659 669 679 689 699 709 719 729 739 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •