Dalis Entusiaster - Side 648

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 648 av 743 FørsteFørste ... 148 508 518 528 538 548 558 568 578 588 598 608 618 628 638 644 645 646 647 648 649 650 651 652 658 668 678 688 698 708 718 728 738 ... SisteSiste
Viser resultater 12,941 til 12,960 av 14851
    Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Jeg har ikke hørt akkuratt denne Melua utgivelsen på Mentor6, så det kan jeg ikke uttale meg om. Dog har jeg opplevd Mentor6 som for spiss hver gang jeg har hørt den i ulike sammenhenger hos HFK, det være seg en 3-4 ganger. Stort sett med rimelig Nad elektronikk, så for all del, det kan være at denne komboen ikke er heldig for Mentor6.
    Hva du har hørt har du hørt, la oss bare slå fast dette med en gang, og du har med stor sansynlighet neppe hørt "feil".8)

Jeg legger dog merke til at du har hørt dette via "rimelig" NAD elektronikk? Jeg har brukt Denon og Yamaha som receiver(ikke de rimeligste, nei) med Thule som effekt forsterker. Dette høres ikke slitsom ut i det hele tatt, bare oppløst og fint. Men dette gjelder altså "MINE" ører. :-D

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Hva du har hørt har du hørt, la oss bare slå fast dette med en gang, og du har med stor sansynlighet neppe hørt "feil".8)

Jeg legger dog merke til at du har hørt dette via "rimelig" NAD elektronikk? Jeg har brukt Denon og Yamaha som receiver(ikke de rimeligste, nei) med Thule som effekt forsterker. Dette høres ikke slitsom ut i det hele tatt, bare oppløst og fint. Men dette gjelder altså "MINE" ører. :-D

Ja, og jeg tror nok noe av min misnøye kan tilskrives matchingen med rimelig Nad elektronikk, som jeg sjelden syns er noen heldig greie. Men ikke alt riktignok. Vil tro ditt oppsett med Denon/Yamaha pluss Thule effekt er en langt mer gunstig kombo.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og jeg tror nok noe av min misnøye kan tilskrives matchingen med rimelig Nad elektronikk, som jeg sjelden syns er noen heldig greie. Men ikke alt riktignok. Vil tro ditt oppsett med Denon/Yamaha pluss Thule effekt er en langt mer gunstig kombo.
    For ikke å glemme at jeg har en del dempning i sidevegg og tak
    Min KINO:http://avforum.no/minhjemmekino/show.php/Rotja
    MIN Tråd:
    http://avforum.no/forum/hvilket-utst...tydning-2.html

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om denne er vist før, men her er den.. Dali Zensor 7..
    [YOUTUBE]00tw1aRL11E&feature=related[/YOUTUBE]

eller denne..
    [YOUTUBE]fqlej5R1Gsk&feature=related[/YOUTUBE]

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Spiller Katie Melua sin CD "the house" på mine Mentor 6 høyttalere. Herlig trøkk i bassen, nydelig stemme midt mellom høyttalerne, vanvittig oppløsning oppover i frekvensen. Lydene beveger seg nesten 180 grader foran meg og ut på siden. Herlig raspet i gitarene og stemmen til Katie får små frysninger fram på ryggen min8)

Lytte trett het??!
    Enig, her får virkelig Mentorene vist seg fram...
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen her som bruker høydekanaler, i så tilfelle hvordan oppleves det og hvor tar høydekanalene lyden fra? Eventuelt anbefaling av høyttaler til dette sammen med Mentor i front.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ser ut til at HFK i Kongsberg skal kjøre samme stunt som Porsgrunn med -25% på alle høyttalere førstkommende torsdag og fredag.

Hi-Fi Klubben Kongsberg fyller 5 år! | Hi-Fi Klubben

En gyllen anledning til å få et brukbart prisavslag på Epicon 6 for de som har lyst og råd.. håper å se noen stolte eiere dukke opp etter dette 8-)

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Overasket meg selv, og fruen ble glad. Etter å ha lest endel tester og har tidligere hatt modellen under, så gikk jeg for Dali Fazon Sub2.

Liten rakker, men spiller sømløst med mine Ikon5. Har ikke testa på film enda, men spilte MW3 tidligere og den slår bra fra seg, dog har jeg ikke testa kjempehøyt enda :P På musikk er den rett og slett bare pervers i stua her..

Går ikke kjempedypt, men den klarer jobben bra i stua her så langt. Men så har ikke jeg de høyeste voluma på anlegget heller mtp unger og naboer ^^

Alt i alt meget fornøyd med valget, er glad det ikke ble de jeg først vurderte, for jeg ser selv at de hadde blitt for store fysisk. Så ble et meget godt kompromiss

Newcomer Elusive sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2012
    Poster
    83
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Overasket meg selv, og fruen ble glad. Etter å ha lest endel tester og har tidligere hatt modellen under, så gikk jeg for Dali Fazon Sub2.

Liten rakker, men spiller sømløst med mine Ikon5. Har ikke testa på film enda, men spilte MW3 tidligere og den slår bra fra seg, dog har jeg ikke testa kjempehøyt enda :P På musikk er den rett og slett bare pervers i stua her..

Går ikke kjempedypt, men den klarer jobben bra i stua her så langt. Men så har ikke jeg de høyeste voluma på anlegget heller mtp unger og naboer ^^

Alt i alt meget fornøyd med valget, er glad det ikke ble de jeg først vurderte, for jeg ser selv at de hadde blitt for store fysisk. Så ble et meget godt kompromiss
    Nice! Sammenliknet du med noen andre sub`er under demo (bortsett fra den du hadde før)?

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte en Velodyne Compact Mini, samt at jeg har hatt et par andre mini-subber tidligere. Sunfire HRS-10 og HRS-8 og jeg hørte en Jamo på Elkjøp med en aktiv 6,5" samt to passive. Hørte også endel større subber, XTZ (10,16), Dali (E12-F og Lektor), B&W (610) og en Velodyne 10"

Av disse må jeg si at Dalien nok er den mest musikalske, men også den klart mest kompakte. Mangler nok det massive trykket til de store subbene, men den overasket meg virkelig. Den fyller lett stua (ca. 20kvadrat) med halveis åpen løsning til kjøkken og gang.. Så rommet er nok endel større, men den fyller rommet med godlyd.

Har ikke testet med høyt volum enda ettersom unga er hjemme, men jeg spiller uansett aldri spesielt høyt Angrer ikke et sekund på at jeg gikk for en micro-sub kontra noe større.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt informasjon av Lars Worre angående den nye Epicon 6..
    [YOUTUBE]FOWwVPP6JBU&feature=related[/YOUTUBE]

Mye av den nye teknologien han snakker om er planlagt å komme i andre Dali serier etter vært.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da er Rega Dac i hus, puster virkelig nytt liv i Mentorene denne saken.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Min dårlige erfaring med 703 kan være pga dårlig match med elektronikk.. Men det gjelder nok andres "dårlige" erfaring med Dali også. Greia er å ha en forsterker som kan holde trøkket nedover i bånd når man drar på, ellers kan diskanten stikke litt av, men dette gjelder også CM serien til BW, som også er veldig sær på elektronikk.
    Ja, match er ikke uviktig, men jeg har inntrykk av at dette er noe overdrevet. Det er forskjeller på forsterkere, men når folk slakter en høyttaler med én type kurant elektronikk, for så å snakke om en match made in heaven med en annen type kurant elektronikk, så blir jeg skeptisk. Jeg har hørt flere av Dalis budsjettmodeller spille bra med ulike forsterkere, det være seg mine egne NAD og Marantz, eller andres Densen, Cambridge, Thule og Lyngdorf. Hovedinntrykket er at Dalis høyttalere ikke er spesielt kresne og krevende, men at i det minste Ikon og Mentor er så pass transparente at de lar forsterkerienes ulike kvaliteter bli tydelige. Dette gir rom for smak og behag når det gjelder forsterkervalg, men dette er etter mitt skjønn altså ikke kritisk viktig, gitt nok effekt og strøm. Det samme gjelder i enda mindre grad kabler. Bittesmå forskjeller, men ingen dramatiske. Her skiller faktisk mine erfaringer med Dali seg fra mine erfaringer med B&W, som jeg oppfatter som et fabrikat med klarere egensignatur, altså som en del mer lukkede og upåvirkelige i forhold til hva du forer dem med. (CM-serien skiller seg i så måte litt ut i B&W sitt sortiment, siden jeg opplever CM som mindre lukkede enn hva jeg ellers har hørt av B&W sine budsjettmodeller. Et skritt i riktig retning, altså, etter min mening.)

Jeg er for øvrig helt enig med det du sier om at diskanten kan stikke av om den ikke følges av trøkk i bunnen når du drar på. Jeg forsøkte med Mentor 6 plassert uten tilstrekkelig støtte fra vegg bak den ene høyttaleren (som sto i nærheten av en åpning inn til en fløy av stua). Dette fungerte brukbart kun på middels til lavt volum. Bassbølgene fra høyttaleren uten nok støtte kom forsinket tilbake fra fløyen slik at de kom i motfase med bølgene fra den andre - det ble verre og verre skriking etter som volumet ble økt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    En høyttaler kan ikke gjøre annet enn den blir bedt om i forhold til hvordan den er kontruert. Jeg vil anbefale å sette deg litt inn i frekvensgang vs dynamikk og hvordan de forskjellige tingene påvirker lytteopplevelsen. Dette er to helt forskjellige ting, som det virker som om du blander. Når det i tillegg er digital klipping(fra kilde) vi snakker om stiller saken seg ganske annerledes.
    Det skulle ikke forundre meg om jeg blander, men jeg ble ikke noe særlig klokere av denne kommentaren din. Har du noen linker til lesestoff som forklarer at frekvensgang og dynamikk er så helt forskjellige ting, at det kaster lys over hvorfor det ikke er særlig smart å ha transparente høyttalere? I så fall skal du ha takk for det.

Slik jeg altså ser det, så handler dynamikk om forholdet mellom svak og sterk, og frekvensgangen er et bilde/mål på styrkeforholdet mellom gjengivelsen av ulike frekvenser (frekvensspekteret). Da forstår jeg ikke at disse to tingene ikke skulle kunne ha noe med hverandre å gjøre. Du kan av en frekvensgang f.eks. lese at den målte høyttaleren ikke er i stand til å gjengi basstoner med styrke. Det betyr at for et musikkstykke, hvor sterke basstoner spiller en rolle for stykkets dynamikk, vil en slik høyttaler ikke klare å formidle denne dynamikken.

Opplevelsen av dynamikk er også betinget av hvordan forholdet mellom sterk og svak utspiller seg i tidsdimensjonen (time/rise). Vi sier gjerne at hurtige kast (overganger) og transienter oppleves som mer dynamiske enn langsom oppbygging (mot crescendo) og langsom uttoning/etterklang mot stillhet, men siden opplevelsen av dynamikk handler om kontraster, så forutsetter det hurtige det langsomme, det sterke forutsetter (står i relasjon til) det svake, og er altså to sider av samme sak.

Kan du utdype litt hvorfor klipping og limiting absolutt ikke har noe med ihjelkomprimerte innspillinger å gjøre, så lar jeg meg gjerne belære. Komprimering betyr ikke klipping, men på en god del ræva innspillinger følges de faktisk ad. Både klipping og komprimering har konsekvenser for dynamikken. Derfor tok jeg det med i betraktningen.

Jeg forstår ikke hva du mener med at en høyttaler ikke kan gjøre annet enn den blir bedt om i forhold til hvordan den er konstruert, så dette må du også gjerne utdype. Ellers må denne påstanden din bli stående som ganske intetsigende.

Det er dynamikk selv på ihjelkomprimerte skiver, og det bør være en høyttalers oppgave å formidle denne dynamikken så godt som mulig. En høyttaler bør med andre ord konstrueres slik at den utfører det den blir bedt om, selv om det den får beskjed om allerede er komprimert fra musikkutgiverens side.

Digital klipping og en høyttaler som avrunder er to ulike måter å fjerne/manipulere musikalsk informasjon på, men handler i prinsipp om det samme, nemlig beskjæring/tilpasning av en innspilt musikalsk hendelse. Ulike digitale filtre/programmer for klipping kan gjøre klippet mer eller mindre avrundet, alt etter artistens (og medarbeidernes) ferdigheter, midler og intensjoner, men en høyttaler som uansett avrunder (på grunn av sin konstruksjon), gjør noe som ligger langt utenfor artistisk kontroll. Det er jo ikke bra, dersom en høyttalers avrunding ødelegger for det musikalske. Spørsmålet mitt, som jeg reiste, men som jeg altså ikke fikk svar på, kan omformuleres: Hvorfor er det til ihjelkomprimerte produksjoner tenkelig at mindre transparente høyttalere er å foretrekke framfor mer transparente høyttalere? Bør dette kun være et spørsmål om smak og behag, eller har det også noe med å være tro mot det musikalske innholdet å gjøre? For å ta en analogi: Enkelte vil kanskje mene at Gunnar S. Gundersens grafiske arbeider er for harde, skarpe og kjølige i uttrykket. Bør en så dempe/nedtone uttrykket ved å ramme disse inn med tonet glass? Og, verre enda, bør man bruke tonet glass til alle bildene en har, også bilder som ikke er harde, kjølige og skarpe? For i praksis er dette å sammenligne med det som skjer, når du har en høyttaler som er konstruert slik at den uansett avrunder.

God oppløsning bidrar til opplevelse av transparens, og transparens bidrar til opplevelse av nærhet til og innsikt i platene. Jeg har hørt høyttalere som jeg syns låt relativt hardt og spisst i toppen, som f.eks. Gallo ref. 3.1. Ihjelkomprimerte skiver låt verre på disse enn på Mentor 6, selv om begge modellene kan sies å være frampå og luftige i toppen. Det er mulig Gallo er mer tro mot kilden enn mine Mentor er, men jeg opplevde Gallo som mindre oppløst. Så når jeg hører en silkemjuk og nyanserende diskant hos Mentor 6, der andre, som f.eks. Gilmour her i tråden, hører en hard og skarp en, så skyldes dette kanskje like mye min oppmerksomhet på og anerkjennelse av Mentor 6 sin oppløsning, som det skyldes min troskap (fidelity) overfor kilde. Og, når jeg hører en reutgivelse med Iron Maiden, som får enkelte til å fortvile, så hører jeg ikke kun den harde komprimeringen, men også hvor dynamiske og nyanserte disse makkverkene av noen reutgivelser tross alt låter med Mentor 6. Muligens bidrar også bånddiskanten til opplevelsen av litt luft og høyde på lydbildet, slik at de i utgangspunktet komprimerte utgivelsene ikke oppleves fullt så harde og kompakte (sammenklemte) som de kan gjøre på andre høyttalere.

I bunn og grunn driter jeg i om det er korrekt, bare musikken svinger. Og, som jeg allerede har sagt, så er jeg ikke helt avvisende til det å dempe (ofre noe i) toppen på enkelte utgivelser, men jeg mener altså at dette eventuelt gjøres best med en god tonekontroll.

Jeg forstår altså, som du ser, dette ikke særlig godt. Det er mulig en teknisk forklaring på frekvensgang og dynamikk vil kaste noe lys over dette, slik du antyder, men det kan også være at hva vi hører i så stor grad avhenger av hva vi tenker, at en slik forklaring vil være til liten hjelp. Jeg har søkt litt rundt på nettet, men jeg har ikke funnet noe som tyder på at jeg tar feil og blander begrepene, men det er mulig jeg misforstår det upresise uttrykket "ofre noe i toppen". Jeg tror derfor det uansett vil være til større hjelp om du med egne ord forklarer hvorfor du har forståelse for ivaras synspunkt på det å ofre noe i toppen. Ivara selv må også gjerne utdype og begrunne hva han mener, om han gidder. Andre som har synspunkter på dette ønskes også velkomne med innspill.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bare et par ting jeg vil kommentere, og det er angående dette med spiss og hard diskant/øvre mellomtone, og din oppfatning på CM7 på dette punktet. Jeg opplever at CM7 (og forsåvidt de andre CM høyttalerne også) "runder" av disse spisseste og hardeste områdene som kan skjære i ørene på andre typer høyttalere, som Dali og Klipsch for min del. Har et par kompiser med Dali høyttalere, og denne forskjellen slår meg hver gang. Spes på enkelte typer kvinnevokal, innspillinger som sliter med spisse S`er er dette noe som kommer tilsyne.
    Har du noen eksempler på kvinnevokalskiver du opplever som slitsomme på Dali, men ikke på CM 7? Nå har jeg saumfart min egen samling, men jeg har ikke funnet noen åpenbare jeg kan mistenke at du kan ha hatt dårlige erfaringer med, det være seg med Kate Bush, Joni Mitchell, Pattie Smith, Urszula Dudziak, Christa Ludwig, Radka Toneff, P.J. Harvey, Maggie Bell, eller andre.

Jeg er enig med skorob i at bassgjengivelsen har stor betydning for opplevelsen av diskanten. Se min kommentar til ham. Har du en veik bass, så vil dette gå ut over opplevelsen av diskanten, siden diskanten/øvre mellomtone vil "stikke av" når du skrur opp volumet, med andre ord; dominere i lydbildet når du drar på med lydstyrke for å få nok lydstyrke og tyngde til bassen. Dette er en av grunnene til at jeg opplever CM 7 som alt i alt en god del lysere og lettere enn Ikon 6 og Mentor 6, og bidrar til at jeg opplever CMs diskant/øvre mellomtone som hardere og mer pågående/utstikkende enn Ikons og Mentors. CM 7 fungerer vel egentlig bare tålelig på middels volum, for på lavt volum har de for dårlige loudnessegenskaper. Dette er kritisk for musikk med stort dynamisk spenn, som f.eks. Stravinskys "Vårofferet" og "Ildfuglen". Stiller du volumet inn slik at de stilleste partiene får et brukbart nivå, så kan det fort bli svært så ubehagelig. Med en høyttaler som har en avrundet og kraftløs topp, så vil de svært lavmælte partiene rett og slett ikke høres krispe og tydelige (artikulerte) nok på lavt volum. Så må du skru opp volumet for å kompensere, men da får du problemer når de fulle utblåsningene kommer. (Jeg ser du diskuterer Airbag og Marillion i en annen tråd. En grunn til at du opplever eldre Marillion som tynn, er trolig at du må skru opp volumet noe så innmari, for å få bassen og mellomtonen på nivå med Airbags, og så låter det hele anstrengt med CM 7. Spiller du Marillion og Airbag på samme nivå på voluminnstillingen, så vil Marillion høres tynn og spak ut i forhold til Airbags oppblåste fylde. Dynamikken på eldre Marillion-utgivelser gruser Airbags moderne utgivelse.)

Det er bare moro og interessant at vi kan oppfatte og vurdere ting forskjellig. Det finnes ingen fasit, og smak og behag kan bare diskuteres, ikke avgjøres. Så du skal ha mange takk for engasjementet og innspillene i denne tråden. Fortsett gjerne med dette. Enkelte av oss som digger Dali liker å tro og mene at vi har funnet fram til verdens beste høyttalere til prisen, men dette er det jo ikke sikkert vi har, når vi blir bedt om å tenke oss om. :-)

Se ellers mine kommentarer til Geir Arne.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Da er Rega Dac i hus, puster virkelig nytt liv i Mentorene denne saken.
    Gratulerer med ny Rega DAC! Denne er mye for pengene. Jeg kjøpte min for litt over et år siden, siden vinylriggen min spilte så mye bedre enn CD med Marantz SA 7001. Jeg ønsket å få CD-sounden mer i tråd med vinyl-sounden. Med den rimelige Rega DAC kom jeg et stykke på vei, med bedre oppløsning og bedre sammenheng mellom bass, mellomtone og diskant enn hos Marantz. I tillegg fikk jeg et noe mer rolig og avdempet lydbilde. Karakteristikken musikalitet når det gjelder utstyr er tilnærmet intetsigende, men jeg opplever Rega DAC som mer musikalsk, og slik sett altså mer på linje med vinylriggen, ikke minst mht. til klang og rytme. Det digitale kan i det store og hele fremdeles ikke måle seg med vinylen, til det var forbedringene fra Marantz SA 7001 altfor beskjedne, så jeg funderer stadig på ytterligere oppgradering. Jeg er redd det kan bli dyrt, men muligens vil en rør-DAC - frittstående eller i en CD-spiller - være en bedre løsning.

Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Har du noen eksempler på kvinnevokalskiver du opplever som slitsomme på Dali, men ikke på CM 7? Nå har jeg saumfart min egen samling, men jeg har ikke funnet noen åpenbare jeg kan mistenke at du kan ha hatt dårlige erfaringer med, det være seg med Kate Bush, Joni Mitchell, Pattie Smith, Urszula Dudziak, Christa Ludwig, Radka Toneff, P.J. Harvey, Maggie Bell, eller andre.

Jeg er enig med skorob i at bassgjengivelsen har stor betydning for opplevelsen av diskanten. Se min kommentar til ham. Har du en veik bass, så vil dette gå ut over opplevelsen av diskanten, siden diskanten/øvre mellomtone vil "stikke av" når du skrur opp volumet, med andre ord; dominere i lydbildet når du drar på med lydstyrke for å få nok lydstyrke og tyngde til bassen. Dette er en av grunnene til at jeg opplever CM 7 som alt i alt en god del lysere og lettere enn Ikon 6 og Mentor 6, og bidrar til at jeg opplever CMs diskant/øvre mellomtone som hardere og mer pågående/utstikkende enn Ikons og Mentors. CM 7 fungerer vel egentlig bare tålelig på middels volum, for på lavt volum har de for dårlige loudnessegenskaper. Dette er kritisk for musikk med stort dynamisk spenn, som f.eks. Stravinskys "Vårofferet" og "Ildfuglen". Stiller du volumet inn slik at de stilleste partiene får et brukbart nivå, så kan det fort bli svært så ubehagelig. Med en høyttaler som har en avrundet og kraftløs topp, så vil de svært lavmælte partiene rett og slett ikke høres krispe og tydelige (artikulerte) nok på lavt volum. Så må du skru opp volumet for å kompensere, men da får du problemer når de fulle utblåsningene kommer. (Jeg ser du diskuterer Airbag og Marillion i en annen tråd. En grunn til at du opplever eldre Marillion som tynn, er trolig at du må skru opp volumet noe så innmari, for å få bassen og mellomtonen på nivå med Airbags, og så låter det hele anstrengt med CM 7. Spiller du Marillion og Airbag på samme nivå på voluminnstillingen, så vil Marillion høres tynn og spak ut i forhold til Airbags oppblåste fylde. Dynamikken på eldre Marillion-utgivelser gruser Airbags moderne utgivelse.)

Det er bare moro og interessant at vi kan oppfatte og vurdere ting forskjellig. Det finnes ingen fasit, og smak og behag kan bare diskuteres, ikke avgjøres. Så du skal ha mange takk for engasjementet og innspillene i denne tråden. Fortsett gjerne med dette. Enkelte av oss som digger Dali liker å tro og mene at vi har funnet fram til verdens beste høyttalere til prisen, men dette er det jo ikke sikkert vi har, når vi blir bedt om å tenke oss om. :-)

Se ellers mine kommentarer til Geir Arne.

Du skal ha takk for hva du selv gir til forumet Alef, jeg leser dine (ofte) velformulerte og velskrevne innlegg med stor interesse. Det er slikt som etter min mening gir et godt forum. Folk som gir av seg selv og sin refleksjon, og som tar seg tid til å formulere mer enn en linje eller to. Kudos!

Når jeg tenker meg om så er for eks Sara Mchlaclan eller Helene Bøksle to kvinnevokalister som jeg kan synes låter for spisst på Dali (Mentor), sammenlignet med for eks mitt oppsett med CM7 og Marantz forsterker. Disse to er blant mine absolutte favoritter når det gjelder kvinnelige vokalister, så kjenner disse ganske godt.

Når jeg tenker meg om så er det dog en utgivelse som det jeg snakker om virkelig blir illustrert bra på, og det er Madrugadas gjennombruddsskive "Industrial silence". Produkskjonen på denne plata gjør at de spisse Sène jeg snakker om, er særs plagsomme. Når jeg hadde Dali høyttalere for endel år siden, var dette problemet så pågående at jeg ikke orket høre denne Madrugadaskiva på spesielt høyt volum,fordi det skjærte i ørene. Sjekk spesielt ut låten "This old house".

Pr idag, er dette problemet mye mindre på mitt nåværende oppsett, noe jeg personlig tror er fordi CM7 runder av de spisse toppene i diskant/øvre mellomtone. Mulig komboen med fyldig Marantz sounden også hjelper til her, det er jeg usikker på. Jeg hører fortsatt at denne Madrugadautgivelsen er særdeles spiss/hard på flere partier, men det er sterkt forbedret på mitt oppsett sammenlignet med flere Dali oppsett jeg har hørt denne plata på.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skulle ikke forundre meg om jeg blander, men jeg ble ikke noe særlig klokere av denne kommentaren din. Har du noen linker til lesestoff som forklarer at frekvensgang og dynamikk er så helt forskjellige ting, at det kaster lys over hvorfor det ikke er særlig smart å ha transparente høyttalere? I så fall skal du ha takk for det.
    Jeg har ikke noen direkte linker til dette, dessverre. Men det er viktig å prøve å forstå hva jeg mener istedenfor å prøve å indikere at jeg tar feil. Siden du etterspør artikkler som tar for seg hvordan frekvensgang oppleves kontra dynamikk må jeg bare ta utgangspunkt i at du er uenig. Personlig ser jeg ikke helt sammenhengen mellom dynamikk og frekvensgang.

Hvis man tar for seg "teknikken" ofte kalt for "BBC dip" er dette forskning(fra 70-80-tallet mener jeg) som har påvist at et musikkstykke som er litt dempet i regionen 3-5khz er mer behagleilg å lytte til. Dette er antagelig fordi øret er mest følsom rundt dette området.

Om man tar en høyttaler, gjerne Dali Mentor 6(siden denne kommer opp i diskusjonen), kan man gjerne dempe denne i dette området elektronisk om elektronikk tillater dette. Audyssey Pro har bl.a. en funksjon som tar i bruk dette. Uansett er poenget mitt at ved å dempe dette området har man farget høyttalere, men man har ikke redusert dynamikken. De vil likevel av de fleste oppleves som mer behagelig å høre på.

Dermed vil jeg si at M6 subjektivt oppleves som en mer korrekt høyttaler enn CM9, men ikke nødvendigvis mer behagelig(behagelig betyr absolutt ikke bedre) å lytte til. Spesielt på dårlige innspillinger.

Slik jeg altså ser det, så handler dynamikk om forholdet mellom svak og sterk, og frekvensgangen er et bilde/mål på styrkeforholdet mellom gjengivelsen av ulike frekvenser (frekvensspekteret). Da forstår jeg ikke at disse to tingene ikke skulle kunne ha noe med hverandre å gjøre. Du kan av en frekvensgang f.eks. lese at den målte høyttaleren ikke er i stand til å gjengi basstoner med styrke. Det betyr at for et musikkstykke, hvor sterke basstoner spiller en rolle for stykkets dynamikk, vil en slik høyttaler ikke klare å formidle denne dynamikken.
    Her føler jeg du blander eller missforstår litt. Selv om en høyttaler har et område i frekvensgangen som er undertrykket ifht resten betyr ikke det at dynamikken er dårligere i dette området. Det er det(enkelt forklart) tilgjenglig areal og effekt som bestemmer.

Opplevelsen av dynamikk er også betinget av hvordan forholdet mellom sterk og svak utspiller seg i tidsdimensjonen (time/rise). Vi sier gjerne at hurtige kast (overganger) og transienter oppleves som mer dynamiske enn langsom oppbygging (mot crescendo) og langsom uttoning/etterklang mot stillhet, men siden opplevelsen av dynamikk handler om kontraster, så forutsetter det hurtige det langsomme, det sterke forutsetter (står i relasjon til) det svake, og er altså to sider av samme sak.
    Her er du inne på noe interessant. Og om vi skal være ærlige tror jeg verken du eller jeg kan forklare dette på en fornuftig måte. Men det ligger en meget fin artikkel på HFS ang temaet. Jeg vil bare påpeke at det du her refererer til er det man kaller micro- og macrodynamikk(om jeg ikke husker feil).

Kan du utdype litt hvorfor klipping og limiting absolutt ikke har noe med ihjelkomprimerte innspillinger å gjøre, så lar jeg meg gjerne belære. Komprimering betyr ikke klipping, men på en god del ræva innspillinger følges de faktisk ad. Både klipping og komprimering har konsekvenser for dynamikken. Derfor tok jeg det med i betraktningen.
    Jeg tror aldri jeg har sagt noe slikt. Og mener det er en sammenheng. At klipping og komprimering påvirker dynamikken er hevet over enhver tvil. Men det har ikke nødvendigvis noe med frekvensgangen å gjøre.

Jeg forstår ikke hva du mener med at en høyttaler ikke kan gjøre annet enn den blir bedt om i forhold til hvordan den er konstruert, så dette må du også gjerne utdype. Ellers må denne påstanden din bli stående som ganske intetsigende.
    Hvis en høyttaler er konstruert til å spille flatt kan den vel ikke legge til f.eks. en "BBC-dip" der den finner det fornuftig? En høyttaler som er laget for å spille ned til 20hz kan ikke plutselig bestemme seg for å la være å spille alt fra 60hz og nedover? Men vi kan gjøre dette i elektronikken(forsterker, avspiller, o.l.) eller signalkilde(cd, vinyl, o.l.). Er denne fremdeles intetsigende?

Det er dynamikk selv på ihjelkomprimerte skiver, og det bør være en høyttalers oppgave å formidle denne dynamikken så godt som mulig. En høyttaler bør med andre ord konstrueres slik at den utfører det den blir bedt om, selv om det den får beskjed om allerede er komprimert fra musikkutgiverens side.
    Helt enig. Tror heller ikke jeg har sagt noe som motsier dette. De fleste høyttalere klarer dog å gjengi dynamikken på selv en god innspilling.

Digital klipping og en høyttaler som avrunder er to ulike måter å fjerne/manipulere musikalsk informasjon på, men handler i prinsipp om det samme, nemlig beskjæring/tilpasning av en innspilt musikalsk hendelse. Ulike digitale filtre/programmer for klipping kan gjøre klippet mer eller mindre avrundet, alt etter artistens (og medarbeidernes) ferdigheter, midler og intensjoner, men en høyttaler som uansett avrunder (på grunn av sin konstruksjon), gjør noe som ligger langt utenfor artistisk kontroll. Det er jo ikke bra, dersom en høyttalers avrunding ødelegger for det musikalske. Spørsmålet mitt, som jeg reiste, men som jeg altså ikke fikk svar på, kan omformuleres: Hvorfor er det til ihjelkomprimerte produksjoner tenkelig at mindre transparente høyttalere er å foretrekke framfor mer transparente høyttalere? Bør dette kun være et spørsmål om smak og behag, eller har det også noe med å være tro mot det musikalske innholdet å gjøre? For å ta en analogi: Enkelte vil kanskje mene at Gunnar S. Gundersens grafiske arbeider er for harde, skarpe og kjølige i uttrykket. Bør en så dempe/nedtone uttrykket ved å ramme disse inn med tonet glass? Og, verre enda, bør man bruke tonet glass til alle bildene en har, også bilder som ikke er harde, kjølige og skarpe? For i praksis er dette å sammenligne med det som skjer, når du har en høyttaler som er konstruert slik at den uansett avrunder.
    Er generelt enig her, men kan utdype det som er uthevet. Ref svar til første avsnitt henviste jeg til at øret er på sitt mest følsomme mellom 3 og 5khz(det er litt uenighet hvor øret er mest følsomt, men mellom 1 og 6khz er en grei pekepinn). Det blir da naturlig at man hører klipping best i dette området(hvis vi tar utgangspunkt i at klippingen er frekvenslinjær). Hvis man da undertrykker dette området mener jeg at man ikke vil oppleve klippingen som like fremtredende. Men jeg er likefullt enig i at man da har en farget gjengivelse.

God oppløsning bidrar til opplevelse av transparens, og transparens bidrar til opplevelse av nærhet til og innsikt i platene. Jeg har hørt høyttalere som jeg syns låt relativt hardt og spisst i toppen, som f.eks. Gallo ref. 3.1. Ihjelkomprimerte skiver låt verre på disse enn på Mentor 6, selv om begge modellene kan sies å være frampå og luftige i toppen. Det er mulig Gallo er mer tro mot kilden enn mine Mentor er, men jeg opplevde Gallo som mindre oppløst. Så når jeg hører en silkemjuk og nyanserende diskant hos Mentor 6, der andre, som f.eks. Gilmour her i tråden, hører en hard og skarp en, så skyldes dette kanskje like mye min oppmerksomhet på og anerkjennelse av Mentor 6 sin oppløsning, som det skyldes min troskap (fidelity) overfor kilde. Og, når jeg hører en reutgivelse med Iron Maiden, som får enkelte til å fortvile, så hører jeg ikke kun den harde komprimeringen, men også hvor dynamiske og nyanserte disse makkverkene av noen reutgivelser tross alt låter med Mentor 6. Muligens bidrar også bånddiskanten til opplevelsen av litt luft og høyde på lydbildet, slik at de i utgangspunktet komprimerte utgivelsene ikke oppleves fullt så harde og kompakte (sammenklemte) som de kan gjøre på andre høyttalere.
    Dette blir synsing ang en høyttaler jeg ikke har hørt, så jeg velger å ikke uttale meg. Men en teori kan likevel være dårligere integrasjon mellom elementene på Gallo som gjør dette. Såvidt meg bekjent har Gallo fulltoner på hver side av diskanten(disse bruker ikke delefilter i tradisjonell forstand) og da er det naturlig at man kan oppleve noen topper(og dipper) som stikker seg litt ut p.g.a. kamfiltereffekt.(?) Ellers tyder det jeg leser om Gallo Ref 3.1 at dette er en meget transperent høyttaler.

I bunn og grunn driter jeg i om det er korrekt, bare musikken svinger. Og, som jeg allerede har sagt, så er jeg ikke helt avvisende til det å dempe (ofre noe i) toppen på enkelte utgivelser, men jeg mener altså at dette eventuelt gjøres best med en god tonekontroll.
    Her er vi helt enige. Og dette har vært mitt poeng hele tiden.

Jeg forstår altså, som du ser, dette ikke særlig godt. Det er mulig en teknisk forklaring på frekvensgang og dynamikk vil kaste noe lys over dette, slik du antyder, men det kan også være at hva vi hører i så stor grad avhenger av hva vi tenker, at en slik forklaring vil være til liten hjelp. Jeg har søkt litt rundt på nettet, men jeg har ikke funnet noe som tyder på at jeg tar feil og blander begrepene, men det er mulig jeg misforstår det upresise uttrykket "ofre noe i toppen". Jeg tror derfor det uansett vil være til større hjelp om du med egne ord forklarer hvorfor du har forståelse for ivaras synspunkt på det å ofre noe i toppen. Ivara selv må også gjerne utdype og begrunne hva han mener, om han gidder. Andre som har synspunkter på dette ønskes også velkomne med innspill.
    Vi er nok mer enig enn du tror. Men vi blir litt "lost in translation" når vi bruker litt forskjellige uttrykk.

Håper derimot jeg nå har forklart meg på en måte som er tydelig. Det at vi kan være uenig er ikke noe jeg har et problem med. Men jeg føler jeg i dette tilfellet bare er blitt missforstått.

Geir Arne

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ...Jeg har søkt litt rundt på nettet, men jeg har ikke funnet noe som tyder på at jeg tar feil og blander begrepene, men det er mulig jeg misforstår det upresise uttrykket "ofre noe i toppen". Jeg tror derfor det uansett vil være til større hjelp om du med egne ord forklarer hvorfor du har forståelse for ivaras synspunkt på det å ofre noe i toppen. Ivara selv må også gjerne utdype og begrunne hva han mener, om han gidder. Andre som har synspunkter på dette ønskes også velkomne med innspill.
    her var det kommet mange nye innlegg som jeg ikke har fått med meg...

Må vel først si at jeg desverre ikke har fått hørt noe særlig på de nevnte Dali seriene - mine uttalelser har derfor vært temmelig generelle hva gjelder B&W kontra mer avslørende høyttalere. Beklager dersom dette ikke har kommet godt nok fram.

Ser ikke helt hvorfor jeg må begrunne så mye hvorfor jeg foretrekker det slik og sånn, annet enn at det kommer ned til preferanser.

Har tidligere hatt høyttalere med litt kvass diskant , med disse så var det innspillinger jeg ikke klarte å høre på i hele tatt. Og diskantkontrollen sto stort
    sett til -1.

Ang preferanser; hørte engang noen tyske høyttalere som het noe på 3 bokstaver. Der var diskanten tuna opp så den skar gjennom marg og bein!
    Jeg sa "huff, de var da litt kvass i låten" , hvorpå butikkinnehaveren av sjappa sa at "de er tyske , det er slik de vil ha det!"

(Og så måtte jeg finne fram "Nighttown" - alt for lenge siden jeg har hørt den. Merker sibliansene her ja - men det er på ingen måte plagsomt)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg tenker meg om så er for eks Sara Mchlaclan eller Helene Bøksle to kvinnevokalister som jeg kan synes låter for spisst på Dali (Mentor), sammenlignet med for eks mitt oppsett med CM7 og Marantz forsterker. Disse to er blant mine absolutte favoritter når det gjelder kvinnelige vokalister, så kjenner disse ganske godt.

Når jeg tenker meg om så er det dog en utgivelse som det jeg snakker om virkelig blir illustrert bra på, og det er Madrugadas gjennombruddsskive "Industrial silence". Produkskjonen på denne plata gjør at de spisse Sène jeg snakker om, er særs plagsomme. Når jeg hadde Dali høyttalere for endel år siden, var dette problemet så pågående at jeg ikke orket høre denne Madrugadaskiva på spesielt høyt volum,fordi det skjærte i ørene. Sjekk spesielt ut låten "This old house".
    Synd vi ikke fant noen felles referanse her, for jeg har ingen utgivelser med Sara Mchlaclan, Helene Bøksle, eller Madrugada. Det er ikke helt klart hvilken versjon av Industrial Science du sikter til, eller om det spiller noen rolle hvilken, dvs. om reutgivelsene skiller seg mye fra førsteutgaven. Guttungen har en skive med Sivert Høyem stående, Moon Landing, som aspirerer til prisen for heimens dårligste utgivelse mht. lydkvalitet, men jeg vet ikke om Moon Landing produksjonsmessig er helt å sammenligne med Madrugada-utgivelsen. Jeg håper ikke det, for Moon Landing er altså elendig. Musikken etterlater meg kald, eller sur, og heller ikke guttungen syns noe om denne, så den spilles så og si aldri.

Den var gått i glemmeboken, men jeg tok den nå fram igjen, og spilte deler av den i går kveld. Jeg må innrømme at denne låter ubehagelig på høyt volum og uten bruk av tonekontroll på Mentor 6. Ikke så rart, siden dette er noe av det mest snauklipte og komprimerte en kan tenke seg. Et produksjonsmessig makkverk i mine ører, og trolig aldri ment å spilles over et hi-fi-anlegg. Jeg tror jeg likevel begynner å ane hva du og ivara setter pris på ved B&W, for hvis denne skiva og lignende makkverk er representative for musikksmaken, så kan jeg faktisk forstå at en vil se seg om etter andre høyttalere enn Mentor 6. Du vil kanskje klare å få skiver som Moon Landing til å spille litt bedre på B&W CM uten bruk av tonekontroll, enn hva jeg klarer på Mentor 6 med bruk av tonekontroll, men du vil likevel aldri klare å få slike skiver til å låte bra, i beste fall bare litt mindre dårlig. Bruk av tonekontroll er hos meg et farvel til hi-fi, men her er utgangspunktet så jævlig, at hi-fi uansett er langt utenfor horisonten - både min og utgiverens egen horisont. Selv ville jeg - dersom jeg på tross av den elendige produksjonen hadde funnet noe bra ved plata - ha henvist denne til avspilling i bilen, eller over en iPod, slik jeg har gjort med et par andre tvilsomme utgivelser jeg har, eller gitt avkall på høyt volum, eller som nevnt benyttet tonekontrollen. Jeg er ikke spesielt kresen, og audiofilien min er ikke veldig utviklet og forfinet, men jeg kjøper ikke høyttalere for å tilpasse meg utgivelser som til de grader signaliserer at de ikke er tilpasset hi-fi.

Side 648 av 743 FørsteFørste ... 148 508 518 528 538 548 558 568 578 588 598 608 618 628 638 644 645 646 647 648 649 650 651 652 658 668 678 688 698 708 718 728 738 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •