Dalis Entusiaster - Side 647

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 647 av 742 FørsteFørste ... 147 507 517 527 537 547 557 567 577 587 597 607 617 627 637 643 644 645 646 647 648 649 650 651 657 667 677 687 697 707 717 727 737 ... SisteSiste
Viser resultater 12,921 til 12,940 av 14836
    Intermediate Gilmour sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det er kjempeknall at dere liker musikken min, bare glad at flere og flere liker dette bandet. Synes de gjør en stor jobb og er sterkt undervurdert, musikken deres er en drøm og jeg vil gjerne at dere sjekker ut dette bandet også.

Her snakker vi om herlig prog rock som fenger meg, dette er et band fra Polen og ukjent for veldig mange. Etter jeg oppdaget disse på tuben så har jeg blitt frelst. Sender over en smakebit og håper dere deler samme inntrykk som meg.

Moonrise - The Island - YouTube

MOONRISE - Empty Lines.wmv - YouTube

MOONRISE 08 The Greatest Miracle - YouTube

Enjoy mine Dali venner.

Wow, ikke dårlig! Takk for tips, helt suverent med mer Marillion/PF aktig musikk. Beste som er!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg tror også vi ser en litt annen klang fra Dali fremover. Lyden i de nyeste modellene Zensor F5 og Epicon6 og tildels Zensor gir meg en misstanke om at Dali er på vei mot en litt "roligere" topp. Dette har de fått til ved å hindre bl.a. diffraksjon(Epicon) og en noe kontrollert spredning(Epicon/Zensor). Har ikke studert Fazon nok til å si om dette er noe de har gjort på denne modellen.
    Jeg antar at du i det uthevete ovenstående sikter til Fazon. Zensor er en helt annen modell. Hvis det mot formodning likevel er Zensor du sikter til, så heter ikke den Zensor F5, men Zensor 5.

Jeg syns slike forvekslinger illustrerer at Dali med budsjettmodellene sine nå virker uklare på hva de vil. Det er ikke rart at du er uklar, når Dali er uklare. Dali har altfor mange modeller. I klassen under 25K finner vi nå Concept, Zensor, Fazon, Lektor og Ikon, alle med flere typer innenfor samme modell. Mentor Menuet har ikke engang den karakteristiske bånddiskanten, og er kanskje mer i familie lydmessig med Fazon, enn den er med sin øvrige mentorfamilie.

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    765
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal ha meg sub til uka, og det står mellom E12-F og Ikon Sub mk2.. Er Ikonen verdt de 2,5k ekstra? Blir hovedsaklig brukt til film og gaming sammen mine I5mk2 .

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Fazon imponerte noe vanvittig i mine ører, spesielt sammenlignet med Mentor6 i samme prisklasse, jeg syns faktisk Fazon låter bedre på området som luft og oppløsning og mer rund/ikke så pågående topp. Fazon har ikke den skrikende domediskanten som Mentor6 har, noe den proffiterer på i mine ører.

Denne høyttaleren har mye mer å by enn enn et lekkert design, så dette er en ren innertier fra Dali i min bok. Imponerende som sagt.
    Mentor 6 er nok i en klasse over Fazon F 5, som er en gulvstående lettvekter på linje med B&W CM 9. Det er mer nærliggende å sammenligne F 5 og CM 9 med Mentor 5, dvs. med høyttalere med grunnere/veikere bassfundament enn hva Mentor 6 har. Dali selv bekrefter at Mentor 5 var grunnlaget/utgangspunktet for Fazon F5:

"In the case of FAZON F5 one of our highly acclaimed in-house favourites was the starting point: Taking the MENTOR 5, if we started over again, and our hands were free in choosing cabinet material and shape, how far would we be able to take it?"

Se:
    URL: http://www.dali-speakers.com/Files/F...epaper_2A2.pdf

Om Fazon F 5 lydmessig er verdt de kronene ekstra i forhold til Mentor 5, tør jeg ikke si, men jeg vil tro det, siden Mentor 5 var ganske skuffende i forhold til Mentor 6, den lille prisforskjellen tatt i betraktning. Hvis jeg skal gjette, så vil det komme en Fazon F 6, til en pris av 28-30 000 kroner. Vi får bare håpe at merprisen i forhold til Mentor 6 ikke bare vil skyldes pris for design, men at også lydkvaliteten får et realt løft. En ny høyttalermodell til under 20 000 kroner, som er bedre allround enn Mentor 6, kan det vise seg svært vanskelig å lage, for både Dali og konkurrentene.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,191
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gesel
    Skal ha meg sub til uka, og det står mellom E12-F og Ikon Sub mk2.. Er Ikonen verdt de 2,5k ekstra? Blir hovedsaklig brukt til film og gaming sammen mine I5mk2 .
    Og de to er de eneste alternativene du har? Jeg syns ikke Dali subene er veldig bra til film.... hadde vurdert XTZ eller SVS, får en rå SVS til prisen av Ikon spesielt hvis du kikker på bruktmarkedet..
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Og de to er de eneste alternativene du har? Jeg syns ikke Dali subene er veldig bra til film.... hadde vurdert XTZ eller SVS, får en rå SVS til prisen av Ikon spesielt hvis du kikker på bruktmarkedet..

Enig. SVS PC12-NSD er et "monster" av en sub!!! anbefales virkelig, fikk vannvittige målinger i mitt rom med 2 slike :P. 1 stk gjorde også en overbevisende jobb.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gilmour
    Her er vi uenige på flere punkter. Jeg er for det første ikke enig i ditt utsagn om at en diskant og mellomtonegjengivelse ala B&W (ta CM serien for ordens skyld da den er i et prisleie de fleste har råd til) gjør dette til en kjedelig og gjennomsnittlig type høyttaler.

Jeg syns disse høyttalerne låter alldeles nydelig i hele registeret, og opplever de ikke som kjedelig eller anonyme pga den mer runde gjengivelsen av toppregisteret slik du skisserer. Tvert imot, oppløsning, luftighet og spennvidde mellom instrumentene kommer så godt frem på CM serien.

Slik jeg opplever situasjonen med Dali, så taper de mer på sitt nå etablerte rykte om skrikete diskantgjengivelse enn de vinner på dette. Ett slikt rykte tror jeg skremmer bort _utrolig_ mange potensielle kunder, inkludert meg selv.

Etter mitt som nevnt meget imponerende bra bekjentskap med Fazon F5 igår kveld, kan jeg heller ikke her kjenne meg igjen i din påstand om at de risikerer å falle inn i den kjedelige grå massen grunnet en mer avrundet og behagelig topp. Tvert imot for min del: merkets svakeste punkt( i mine øyne) er nå iferd med å bli eliminert, noe som også får frem Dalis sterke sider på en tydeligere måte.

Mentor6 er en høyttaler jeg ble sliten av bare etter noen få demolåter hos klubben, og lyttetretthet er jo et drawback, hos en høyttaler, og noe som har forsvunnet helt for min del etter jeg fikk CM7 i hus. Dalis rimelige modeller (Ikon6 eksempelvis)er enda verre enn Mentor6 på dette med spiss og skarp gjengivelse i toppen. Spisse Sssser er et helt konkret eksempel noe Mentor6 og Dali sliter med, hvilket jeg har vanskelig for å forstå at folk kan leve med.Når man spiller høyt skjærer det faktisk i ørene på partier hvor dette blir fremtredende og ødelegger da lytteopplevelsen fullstendig. Denne effekten blir nok noe dempet alt ettersom hvilken elektronikk de blir parret med, men med NAD på Mentor6 var dette påtrengende for min del de gangene jeg har hørt Mentor6.
    Jeg tror ikke vi er så uenige som du later til å ville skape inntrykk av.

Jeg er enig i at det ikke er diskantegenskapene alene som gjør CM-serien kjedelig. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så er det heller ikke Mentor 6 sin diskant og øvre mellomtone alene, som i mine ører gjør denne til en særlig vellykket høyttaler i sin prisklasse. Du rettet imidlertid oppmerksomheten mot diskantgjengivelsen som en svakhet ved Dalis eldre modeller (til forskjell fra ny trend, representert ved Fazon), mens jeg forsøkte å vise at det du oppfatter som en svakhet kan oppfattes (av meg og av pressen) som en styrke. Du bekrefter også et stykke på vei at det er forskjell på f.eks. CM 9 og Mentor 6, og at Dali derfor står overfor det problemet, at de som syns f.eks. CM 9 er en ganske kjedelig og veik høyttaler, mens de finner Mentor 6 som en sprek og frisk en, vil kunne komme til å vende seg vekk fra dalimodeller som ligner mer på B&W og andre kjedelige høyttalermerker. At du snur problemstillingen på hodet, fordi du foretrekker CM framfor Mentor gjør ikke at problemstillingen forsvinner. Blir det regelen at Dali lager kjedelige høyttalere, slik B&W gjør med sine budsjettmodeller, så må vi som gjerne ser Dali fortsette og utvikle filosofien bak Mentor (opprinnelig bak Euphonia) se annetsteds etter gode høyttalere, eventuelt kjøpe brukt, dersom de gode høyttalerne fases ut av produksjon. Dere som tvert om liker B&W vil jo være den delen av markedet som Dali vil kunne blidgjøre og kapre med et skifte av filosofi, og vil i så fall ikke representere noe problem for Dali.

Det kan meget godt hende Dali vil profitere pengemessig på å bli kvitt ryktet om skrikete diskant. Mottagelsene av de nye modellene virker i så måte lovende, men altså med enkelte betenkelige unntak, som What Hi-Fi sin mottakelse av revidert Ikon 6. Vi er enige om dette, og trolig mener også Dali at ryktet bør bort. Ting tyder i hvert fall på at Dali med nye modeller vil bevege seg i den retningen Geir Arne tegner, men enn så lenge produserer og selger Dali de gode og gamle mentormodellene, samtidig som de har noen nye modeller å tilby kunder som vil ha noe annet. Klarer Dali i framtiden å ri to hester uten å forskreve seg, så er jo dette fint, men det er likevel, som jeg antydet i mitt forrige innlegg, litt kinkig for Dali å operere med to ganske ulike konsepter om hva som er god lyd, og om hva som gjør en høyttaler god. Skal man ri to hester, må man i større grad knytte merkebygging (rykte) til enkeltmodeller enn til fabrikat. Nå er både Ikon og Mentor relativt godt innarbeidede navn, men skulle det komme nye modeller, som stadig og utelukkende er kjedeligere og mer ordinære, evt. med fokus på design i stedet for på lydkvalitet, så vil Dali i mine øyne og ører bli stadig mindre interessant. Men, det er nå meg, og jeg er kanskje mindre representativ enn jeg skulle ønske jeg var.

Jeg har noen skiver med spisse s'er på innspillingene, men ingen som blir noe mer slitsomme på Mentor 6 enn på andre høyttalere i prisklassen. Gruppen Walkabouts har noen utgivelser med stedvis overtydelige og framtredende sibilanter. Jeg har brukt deres Nighttown en del som testskive, da denne utgivelsen stedvis også har en dypbass du bare kan drømme om å få hørt skikkelig på veike høyttalere som CM 7. Sibilantene er overtydelige også på CM 7. Jeg tror at grunnen til at jeg foretrekker Mentor 6 på slike utgivelser er at diskanten/øvre mellomtone på Mentor 6 er så oppløst og luftig, at den tross alt nyanserer mer og gir riktigere volum/utstrekning til s'er som ellers låter hardt, innelukket og spisst på andre høyttalere. På enkelte andre modeller jeg har testet har høyttalerne slitt med dypbassen, og i ett tilfelle til og med knelt (Dynaudio Focus 220), selv om disse høyttalerne for så vidt gikk dypt nok. (CM 7 gikk rett og slett ikke dypt nok, og var slik sett skånet for dette problemet.) Selv den billigere Ikon 6 var vesentlig bedre enn både CM 7 og Focus 220 på Nighttown, selv om Ikon 6 har andre svakheter, som en mer utpreget kasselyd enn Mentor 6, og en slankere mellomtone enn både Mentor 6, Focus 220 og ikke minst CM 7. Dette med at bass- og mellomtonetrøkket følger diskanttrøkket med hensyn til både hurtighet, dybde og styrke (pondus) er etter mitt skjønn særdeles prisverdig, og her har Mentor 6 så langt vist seg som vesentlig bedre enn konkurrenter i prisklassen. Rockefot og tyngde er like viktig som innsikt i klanglige nyanser og overtoner i et akustisk og vart kammerspill. At bass- og mellomtonetrykket følger diskanttrøkket er dessuten, etter mitt skjønn, det viktigste du får av kvalitetsheving ved å ta spranget fra Ikon 6 og 7 til Mentor 6. Ellers er både Ikon 6 (som jeg også har, men som nå er på utlån) og 7 nesten på høyde med Mentor 6, og kan gi veldig mye spilleglede for pengene.

Stereophile om Ikon 6:

"With all of the recordings I played, the Ikon 6's unusual tweeter array reproduced detailed and extended high frequencies with no touch of bite or harshness. Transients were fast and articulate without seeming unnaturally sharp."

Ingen rapport om skarp og spiss diskant her, som du ser.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Her vil jeg heller si det er høyttalerens dynamiske egenskaper - eller mangel på sådanne som gjør den kjedelig , mer enn mangel på diskant.

For meg blir overstående feil. Jeg blir fort lyttetrett dersom mellomtone/diskant er litt påtrengende. For meg er musikken viktigere enn teknikken, så jeg ofrer heller litt på topp for å få noe som er mer tolerant for innspillinger osv.
    Jeg ser ingen motsetning her. Diskanten bidrar til opplevelse av dynamikk, evt. manglende sådan. Helt åpenbart blir dette om diskanten kobles fra, eller den ødelegges og blir tyst.

Jeg forstår ikke hva som er feil. Jeg er helt enig i at musikken er viktigere enn teknikken. Teknikken skal tjene musikken - teknikken er et aspekt ved og en betingelse for musikken. Du mener kanskje at jeg hører på feil musikk? Mener du at jeg hører for mye på gode og middels gode innspillinger?

Jeg kan bli lyttetrett av slitsomme innspillinger, akkurat som jeg kan bli trett av andre ting. Det å bli trett, dersom mellomtone/diskant er for påtrengende, er helt naturlig. Jeg blir trøttere av de gamle B&W-høyttalerene mine, enn jeg blir av Dali-høyttalerne mine. Jeg finner dette helt selvfølgelig, siden Dali-høyttalerne mine er mye bedre enn B&W-høyttalerne. Jeg blir dog ikke så ofte lyttetrett. Det aller, aller meste av musikk jeg har er ikke trettende. Jeg syns forresten sutringen over The Loudness War er overdrevet, og jeg spiller gjerne hardt komprimerte skiver. Jeg er så heldig at jeg i perioder kan høre musikk nesten så ofte og lenge jeg vil, og flere dager løpet av en uke hører jeg på musikk over anlegget i timesvis, ofte fra morgen til kveld, og gjerne videre utover natten. (Jeg jobber turnus.) En liten pause og pust i bakken etter en slitsom innspilling, og så er det på'n igjen. No problem. Genremessig er jeg knapt låst til noe, og det er nettopp som allroundhøyttaler jeg har så stor glede av Mentor 6.

Det er lettere å temme en energisk og oppløst diskant, enn det er å sprite opp en daff, rund og lukket en. Den lyttetrettheten du opplever av en påtrengende mellomtone/diskant kan reduseres ved å gjøre mellomtone/diskant mindre påtrengende. Selv har jeg relativt god avstand til sidevegger, ganske store gulvtepper, gardiner, mjuke møbler, duker m.m., dvs. få store og harde flater. Jeg har dessuten frontstoffet på. Trolig gjør dette til sammen en del for at Mentor 6 oppleves som behagelige nok. Jeg hadde litt tammere diskant/øvre mellomtone med Van Den Hul høyttalerkabler, men med disse ble det en tanke for tamt og lite krisp i mine ører, så tre leders solid core (TARA Labs) ble den endelige løsningen. Halvmjuk avkobling mot gulv ga et strammere og mer presist lydbilde, enn mjuk kobling. Den lille antydning til klirr i diskanten/øvre mellomtone jeg hadde ved bruk av medfølgende spikes forvant da jeg satte høyttalerne rett på hard gummi. Jeg spiller med Marantz forsterker, som har en vidunderlig god oppløsning av og kontroll på øvre mellomtone og diskant. Basshåndteringen til forsterkeren er helt ordinær, men der er heldigvis Mentor 6 ikke særlig komplisert å kontrollere, og marantzen min har tilstrekkelig med strømreserver.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Jeg må støtte Alef her. Mentor har få problemer i diskanten så lenge innspillingen er god. At den regelrett kler av en dårlig og ihjelkomprimert låt er da ikke høyttalerens skyld? Men jeg skjønner deg i at du setter resultatet fremfor teknikken og dermed favoriserer prioriteringen B&W gjør. Men faktum er likefullt at Dali er (i allefall frekvensmessig) en mer ærlig høyttaler.
    Jeg vet ikke om jeg har gjort meg fortjent til støtte her, for jeg forstår ikke dette særlig godt.
    Jeg har forstått at ihjelkomprimering blant annet dreier seg om tap av dynamikk, ja, kanskje først og fremst om tap av dynamikk, i tillegg til forvrengning grunnet klipping/limiting. Hvordan kan det da være en fordel med mindre dynamiske høyttalere? La gå at klipping kan høres vondt ut, og at ærlige/transparente høyttalere er tydeligere på at klipping høres vondt ut, men det må jo bare være en fordel med høyttalere som tar vare på den lille smule dynamikk og nyanser som tross alt er igjen på slike ihjelkomprimerte og skamferte skiver? Mye er ofret i topp på ihjelkomprimerte skiver, og så skal det liksom være en fordel med høyttalere som ofrer ytterligere, og dette gjort på en måte som også går ut over innspillinger som er førsteklasses og middels? Nei, den beste måten å behandle innspilt/produsert klipping på er å bruke en forsterker med en god tonekontroll/EQ, som evt. kan aktiveres om det føles nødvendig. Selv føler jeg at det så godt som aldri er nødvendig, selv om jeg har en forsterker med en svært god tonekontroll, men jeg kan forstå at man i dårlig dempede lytterom kan finne det tjenlig å benytte en slik. Jeg har en Rega DAC med filter 5 som avrunder topp, men jeg bruker filter 1 som er det filteret som avrunder minst, og som låter friskest. Jeg foretrekker alltid frisk lyd, framfor falsk lyd, eller rettere sagt; jeg blir fortere trett av falsk og hemmet lyd enn jeg blir av skarp og frisk lyd. I stedet for med tonekontrollen å dempe toppen en db eller tre, så skrur jeg heller ned totalvolumet en db eller tre. Den eneste som kan ha rimelig gode grunner til å kjøpe høyttalere som ofrer toppene er den som overveiende spiller ihjelkomprimerte skiver, som av plasshensyn må ha en liten høyttaler med for veik bass, og som uansett foretrekker svært høy og falsk lyd.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gikk ifra BW703 til Dali Helicon pga.:

Dali kunne spille langt høyere, diskanten var silkemyk og energisk. Men syns det ble for mye fokus i toppen, dog ikke skarpt. Gikk da over til Dali Mentor, som jeg syns er en fantastisk rock'n'roll høyttaler.

HAr god erfaring med Mentor på følgende elektronikk:
    NAD M3.
    Lyngdorf DPA1-Parasound A21. (mitt)
    Yamaha 3037 (surround reciver)

Etter endel prøving og feiling er jeg ikke i tvil om at mitt eget oppsett er det "bedre" jeg har hørt på Mentor serien, men så har jeg prøvd og feilet en masse frem til de produktene også..

Yamaha reciveren er helt genial på Mentor 6!

Min dårlige erfaring med 703 kan være pga dårlig match med elektronikk.. Men det gjelder nok andres "dårlige" erfaring med Dali også. Greia er å ha en forsterker som kan holde trøkket nedover i bånd når man drar på, ellers kan diskanten stikke litt av, men dette gjelder også CM serien til BW, som også er veldig sær på elektronikk.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    765
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis

Xtz er uaktuelt, hadde 10.16 og solgte pga blåse/pustelyder ved litt volum. Har hatt to stykk og samme problemet med begge. Ser at mange andre er fornøyde med de, så jeg konkluderte med at rommet er problemet.

SVs er et alternativ, men de er gedigne i forhold. Og har delvis begrensa med plass. Ikon subben er på grensa. Sb12nsd er en Sub jeg har kikka på, men finner ikke like mye skrevet om denne som andre SVS.

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    765
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke låst til dali, men det er de jeg har likt best utseendemessig

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke låst til dali, men det er de jeg har likt best utseendemessig
    Dali lager ikke direkte dårlgie woofers .

Energy V-SW10 Subwoofer - 300W og 10" basselement - L-Sound AS

dette er jo et kupp nå da .

Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    765
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Dali lager ikke direkte dårlgie woofers .

Energy V-SW10 Subwoofer - 300W og 10" basselement - L-Sound AS

dette er jo et kupp nå da .
    Ooh, brukbart avslag har du hørt den?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    så dere snakka litt om rør på dali. har en cayin 788 jeg prøvde på mine ikon 7. diskant og mellomtone var fantastisk men den kom til kort når det gjald bass. hadde nok funka kanonbra på stativ ht vil jeg tro. vurderes solgt btw

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooh, brukbart avslag har du hørt den?

Nope, men energy burde levere

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg vet ikke om jeg har gjort meg fortjent til støtte her, for jeg forstår ikke dette særlig godt.
    Jeg har forstått at ihjelkomprimering blant annet dreier seg om tap av dynamikk, ja, kanskje først og fremst om tap av dynamikk, i tillegg til forvrengning grunnet klipping/limiting. Hvordan kan det da være en fordel med mindre dynamiske høyttalere? La gå at klipping kan høres vondt ut, og at ærlige/transparente høyttalere er tydeligere på at klipping høres vondt ut, men det må jo bare være en fordel med høyttalere som tar vare på den lille smule dynamikk og nyanser som tross alt er igjen på slike ihjelkomprimerte og skamferte skiver? Mye er ofret i topp på ihjelkomprimerte skiver, og så skal det liksom være en fordel med høyttalere som ofrer ytterligere, og dette gjort på en måte som også går ut over innspillinger som er førsteklasses og middels? Nei, den beste måten å behandle innspilt/produsert klipping på er å bruke en forsterker med en god tonekontroll/EQ, som evt. kan aktiveres om det føles nødvendig. Selv føler jeg at det så godt som aldri er nødvendig, selv om jeg har en forsterker med en svært god tonekontroll, men jeg kan forstå at man i dårlig dempede lytterom kan finne det tjenlig å benytte en slik. Jeg har en Rega DAC med filter 5 som avrunder topp, men jeg bruker filter 1 som er det filteret som avrunder minst, og som låter friskest. Jeg foretrekker alltid frisk lyd, framfor falsk lyd, eller rettere sagt; jeg blir fortere trett av falsk og hemmet lyd enn jeg blir av skarp og frisk lyd. I stedet for med tonekontrollen å dempe toppen en db eller tre, så skrur jeg heller ned totalvolumet en db eller tre. Den eneste som kan ha rimelig gode grunner til å kjøpe høyttalere som ofrer toppene er den som overveiende spiller ihjelkomprimerte skiver, som av plasshensyn må ha en liten høyttaler med for veik bass, og som uansett foretrekker svært høy og falsk lyd.
    En høyttaler kan ikke gjøre annet enn den blir bedt om i forhold til hvordan den er kontruert. Jeg vil anbefale å sette deg litt inn i frekvensgang vs dynamikk og hvordan de forskjellige tingene påvirker lytteopplevelsen. Dette er to helt forskjellige ting, som det virker som om du blander. Når det i tillegg er digital klipping(fra kilde) vi snakker om stiller saken seg ganske annerledes.

Geir Arne

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spiller Katie Melua sin CD "the house" på mine Mentor 6 høyttalere. Herlig trøkk i bassen, nydelig stemme midt mellom høyttalerne, vanvittig oppløsning oppover i frekvensen. Lydene beveger seg nesten 180 grader foran meg og ut på siden. Herlig raspet i gitarene og stemmen til Katie får små frysninger fram på ryggen min8)

Lytte trett het??!

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Spiller Katie Melua sin CD "the house" på mine Mentor 6 høyttalere. Herlig trøkk i bassen, nydelig stemme midt mellom høyttalerne, vanvittig oppløsning oppover i frekvensen. Lydene beveger seg nesten 180 grader foran meg og ut på siden. Herlig raspet i gitarene og stemmen til Katie får små frysninger fram på ryggen min8)

Lytte trett het??!

Jeg har ikke hørt akkuratt denne Melua utgivelsen på Mentor6, så det kan jeg ikke uttale meg om. Dog har jeg opplevd Mentor6 som for spiss hver gang jeg har hørt den i ulike sammenhenger hos HFK, det være seg en 3-4 ganger. Stort sett med rimelig Nad elektronikk, så for all del, det kan være at denne komboen ikke er heldig for Mentor6. Personlig opplevde jeg de spisse partiene som altfor pågående, og på høyt volum skjærer det nesten i ørene. (for eks på de berømte S`ene).

Lyttetretthet blir jo en definisjonsspørsmål hos de enkelte. For meg utgjør lyttetretthet den funksjonen høyttaleren/anlegget eventuelt fremkaller hos deg, grunnet sounden den har. Spiss/skrikete topp er den faktoren som lettest får frem dette hos meg. Spiller anlegget behagelig, så kan jeg høre på musikk i timesvis, gjerne i ett strekk i 5-6 timer hvis jeg er i siget. Med de opplevelsene jeg har med Mentor6 hittils, så ville jeg aldri orket slike mengder lytting på høyere volum.

Medlem siden
    Mar 2011
    Poster
    2,322
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg tror ikke vi er så uenige som du later til å ville skape inntrykk av.

Jeg er enig i at det ikke er diskantegenskapene alene som gjør CM-serien kjedelig. Som jeg skrev i mitt forrige innlegg, så er det heller ikke Mentor 6 sin diskant og øvre mellomtone alene, som i mine ører gjør denne til en særlig vellykket høyttaler i sin prisklasse. Du rettet imidlertid oppmerksomheten mot diskantgjengivelsen som en svakhet ved Dalis eldre modeller (til forskjell fra ny trend, representert ved Fazon), mens jeg forsøkte å vise at det du oppfatter som en svakhet kan oppfattes (av meg og av pressen) som en styrke. Du bekrefter også et stykke på vei at det er forskjell på f.eks. CM 9 og Mentor 6, og at Dali derfor står overfor det problemet, at de som syns f.eks. CM 9 er en ganske kjedelig og veik høyttaler, mens de finner Mentor 6 som en sprek og frisk en, vil kunne komme til å vende seg vekk fra dalimodeller som ligner mer på B&W og andre kjedelige høyttalermerker. At du snur problemstillingen på hodet, fordi du foretrekker CM framfor Mentor gjør ikke at problemstillingen forsvinner. Blir det regelen at Dali lager kjedelige høyttalere, slik B&W gjør med sine budsjettmodeller, så må vi som gjerne ser Dali fortsette og utvikle filosofien bak Mentor (opprinnelig bak Euphonia) se annetsteds etter gode høyttalere, eventuelt kjøpe brukt, dersom de gode høyttalerne fases ut av produksjon. Dere som tvert om liker B&W vil jo være den delen av markedet som Dali vil kunne blidgjøre og kapre med et skifte av filosofi, og vil i så fall ikke representere noe problem for Dali.

Det kan meget godt hende Dali vil profitere pengemessig på å bli kvitt ryktet om skrikete diskant. Mottagelsene av de nye modellene virker i så måte lovende, men altså med enkelte betenkelige unntak, som What Hi-Fi sin mottakelse av revidert Ikon 6. Vi er enige om dette, og trolig mener også Dali at ryktet bør bort. Ting tyder i hvert fall på at Dali med nye modeller vil bevege seg i den retningen Geir Arne tegner, men enn så lenge produserer og selger Dali de gode og gamle mentormodellene, samtidig som de har noen nye modeller å tilby kunder som vil ha noe annet. Klarer Dali i framtiden å ri to hester uten å forskreve seg, så er jo dette fint, men det er likevel, som jeg antydet i mitt forrige innlegg, litt kinkig for Dali å operere med to ganske ulike konsepter om hva som er god lyd, og om hva som gjør en høyttaler god. Skal man ri to hester, må man i større grad knytte merkebygging (rykte) til enkeltmodeller enn til fabrikat. Nå er både Ikon og Mentor relativt godt innarbeidede navn, men skulle det komme nye modeller, som stadig og utelukkende er kjedeligere og mer ordinære, evt. med fokus på design i stedet for på lydkvalitet, så vil Dali i mine øyne og ører bli stadig mindre interessant. Men, det er nå meg, og jeg er kanskje mindre representativ enn jeg skulle ønske jeg var.

Jeg har noen skiver med spisse s'er på innspillingene, men ingen som blir noe mer slitsomme på Mentor 6 enn på andre høyttalere i prisklassen. Gruppen Walkabouts har noen utgivelser med stedvis overtydelige og framtredende sibilanter. Jeg har brukt deres Nighttown en del som testskive, da denne utgivelsen stedvis også har en dypbass du bare kan drømme om å få hørt skikkelig på veike høyttalere som CM 7. Sibilantene er overtydelige også på CM 7. Jeg tror at grunnen til at jeg foretrekker Mentor 6 på slike utgivelser er at diskanten/øvre mellomtone på Mentor 6 er så oppløst og luftig, at den tross alt nyanserer mer og gir riktigere volum/utstrekning til s'er som ellers låter hardt, innelukket og spisst på andre høyttalere. På enkelte andre modeller jeg har testet har høyttalerne slitt med dypbassen, og i ett tilfelle til og med knelt (Dynaudio Focus 220), selv om disse høyttalerne for så vidt gikk dypt nok. (CM 7 gikk rett og slett ikke dypt nok, og var slik sett skånet for dette problemet.) Selv den billigere Ikon 6 var vesentlig bedre enn både CM 7 og Focus 220 på Nighttown, selv om Ikon 6 har andre svakheter, som en mer utpreget kasselyd enn Mentor 6, og en slankere mellomtone enn både Mentor 6, Focus 220 og ikke minst CM 7. Dette med at bass- og mellomtonetrøkket følger diskanttrøkket med hensyn til både hurtighet, dybde og styrke (pondus) er etter mitt skjønn særdeles prisverdig, og her har Mentor 6 så langt vist seg som vesentlig bedre enn konkurrenter i prisklassen. Rockefot og tyngde er like viktig som innsikt i klanglige nyanser og overtoner i et akustisk og vart kammerspill. At bass- og mellomtonetrykket følger diskanttrøkket er dessuten, etter mitt skjønn, det viktigste du får av kvalitetsheving ved å ta spranget fra Ikon 6 og 7 til Mentor 6. Ellers er både Ikon 6 (som jeg også har, men som nå er på utlån) og 7 nesten på høyde med Mentor 6, og kan gi veldig mye spilleglede for pengene.

Stereophile om Ikon 6:

"With all of the recordings I played, the Ikon 6's unusual tweeter array reproduced detailed and extended high frequencies with no touch of bite or harshness. Transients were fast and articulate without seeming unnaturally sharp."

Ingen rapport om skarp og spiss diskant her, som du ser.
    Nei, kanskje er det jeg som polariserer oss unødig?8) Hehe.

Har bare et par ting jeg vil kommentere, og det er angående dette med spiss og hard diskant/øvre mellomtone, og din oppfatning på CM7 på dette punktet. Jeg opplever at CM7 (og forsåvidt de andre CM høyttalerne også) "runder" av disse spisseste og hardeste områdene som kan skjære i ørene på andre typer høyttalere, som Dali og Klipsch for min del. Har et par kompiser med Dali høyttalere, og denne forskjellen slår meg hver gang. Spes på enkelte typer kvinnevokal, innspillinger som sliter med spisse S`er er dette noe som kommer tilsyne.

Med min kombo Marantz/Cambridge elektronikk på CM7, så eksisterer det rett og slitt ikke spisse partier som blir ubehagelig, iallfall ikke på alle de utgivelsene jeg har hørt.Mentor6 og de andre rimelige Dali modellene påstår jeg _er_ skarpere og hardere i gjengivelsen sin i toppen. Så blir det jo da en smaksak hva man foretrekker når alt kommer til alt.

Når det gjelder bass, både dypbass og presisjon er dette CM7 sine svakeste sider, så her er vi helt på linje. Til å greie de dypeste partiene på en god måte er den rett og slett ikke stor nok til av fysisk størrelse, og har for få elementer til å være istand til en slik gjengivelse. I tillegg kan bassen oppleves som noe "boomy" og pløsete. Dette er dog svakheter som jeg har kalkulert med når jeg kjøpte dem.

Se forøvrig min opplevelse av lyttetretthet i svaret mitt til debattanten Rotja.

Side 647 av 742 FørsteFørste ... 147 507 517 527 537 547 557 567 577 587 597 607 617 627 637 643 644 645 646 647 648 649 650 651 657 667 677 687 697 707 717 727 737 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •