Dalis Entusiaster - Side 637

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 637 av 743 FørsteFørste ... 137 497 507 517 527 537 547 557 567 577 587 597 607 617 627 633 634 635 636 637 638 639 640 641 647 657 667 677 687 697 707 717 727 737 ... SisteSiste
Viser resultater 12,721 til 12,740 av 14851
    Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det er nok de som skal erstatte Euphonia. Tipper også det kommer en modell over Epicon 6 også
    Hehe, nesten det jeg regnet med og da kan man kanskje vente en Megaline 2 eller den ME9 som ble vist på forrige Munchen messe. Det skjer litt rundt nå altså, er vel ikke lenge til du sitter med Dali igjen tenker jeg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kellex
    @blikkboks; De står på 80Hz nå. Har tidligere stått på 90/100 ved kalibrering.
    noen spesifikk grunn til at du valgte akkurat 80? tenker på det faktum at de er oppgitt til å ha en frekvensgang fra 40hz og oppover, har selv satt den på 60 nå. Var på leting etter noen anbefalinger fra dali, men kom ikke over noen. Ville bare høre begrunnelsen din for akkurat 80

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tenkte å melde meg inn i klubben med mine Mentor 6 LE.

Jeg har brukt dem en stund i et rent stereo oppsett med forsterkere fra NAD: C165 og C275. Jeg har, som mange andre her inne, funnet ut at lyden er ganske flat, dvs. jeg savner trykk og bass. Derfor har jeg vurdert sub evt. mer forsterker effekt. Jeg har lest meg gul og blå på alle innleggene her, men finner ikke svaret for mitt tilfelle.

Jeg hører på rock, pop, ja gjerne all slags musikk. Men favoritten er rock/metal/pop.
    Jeg vet ikke hva som vil hjelpe, sub eller effekt. Kankje begge deler. Men hva er det best å begynne med?
    Har hørt på Dali Ikon sub, synes den er for anonym, man hører liksom ikke at den er der. Dali Mentor sub høres veldig godt i forhold til Ikon sub. Har fått anbefalt Velodyne SPL-1000 Ultra, men har ikke prøvd den. Noen som kan anbefale???

Så til effekt, Ja, har fått med meg Parasound, men bor for langt unna for å prøve hjemme. Har ofte lurt på om Parasound 2100 og NC2250 ville bli bedre enn det jeg har, evt. også bedre enn om jeg øker med en effekt-C275 til.....?
    Har tenkt å prøve NADC375 (integrert forsterker) istedet for den NAD165C (forforsterker) som står i anlegget (pga plassbesparelse). Da vil det bli NADC375 + NADC275. Vil det bli like bra som 1 stk NAD165C+2 stkNADC275?

Er det noen som har erfaring med Mentor6 og NAD?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Hehe, nesten det jeg regnet med og da kan man kanskje vente en Megaline 2 eller den ME9 som ble vist på forrige Munchen messe. Det skjer litt rundt nå altså, er vel ikke lenge til du sitter med Dali igjen tenker jeg.
    Hehe, blir nok ikke Dali med det første hos meg. Megaline 2 tviler jeg på at kommer, men får satse på at ME9 kommer for salg snart

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ville forresten dele litt av mine erfaringer så langt med anlegget, dette er forøvrig mitt første innkjøp på hifi-fronten eneste erfaring jeg har fra tidligere er no crappy kompaktanlegg fra pioneer

Så langt så har det største problemet mitt vært å fått sub lyden i lytteposisjon(langt ifra fornøyd enda her, blir muligens så jeg bare skifter rom)
    driver fortsatt å spiller inn zensor 7, men så langt så må jeg si jeg er veldig fornøyd med lyden(bruker de på en emotiva xpa-5 med yamaha rx-v765)
    på grunn av min begrensede erfaring er jeg usikker på hva jeg kan forvente, iallefall så høres ting bare bedre og bedre ut for hver time som går her.

til dere som sliter med "tam" lyd fra zensor 7, har dere testa med mer effekt?

Skal ikke se bortifra at det blir mer dali i framtiden(begynte allerede å se på nye ting før jeg hadde alt i hus)

ps: surround erfaringer og spørsmål dukker nok opp så fort jeg får tid til å sette opp alt sånn som jeg vil ha det(og har tid til å faktisk se litt film)

takker for all hjelp så langt:-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av blikkboks
    noen spesifikk grunn til at du valgte akkurat 80? tenker på det faktum at de er oppgitt til å ha en frekvensgang fra 40hz og oppover, har selv satt den på 60 nå. Var på leting etter noen anbefalinger fra dali, men kom ikke over noen. Ville bare høre begrunnelsen din for akkurat 80
    Er det snakk om delefrekvens for sub? Eller deling av frekvens på frontene?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, blir nok ikke Dali med det første hos meg. Megaline 2 tviler jeg på at kommer, men får satse på at ME9 kommer for salg snart
    ME9 må nesten være en erstatter spør du meg, de viser vel ikke slike prototyper uten å mene noe med det vel? I det jeg så virket dette veldig lovende så ingen skal ta Dali på at dem ikke prøver på noe nytt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kaya
    Jeg hører på rock, pop, ja gjerne all slags musikk. Men favoritten er rock/metal/pop.
    Jeg vet ikke hva som vil hjelpe, sub eller effekt. Kankje begge deler. Men hva er det best å begynne med?
    Er vel å banne i kjerka å skrive dette i selveste Dali tråden
    men for meg høres det ut som at kanskje ikke Mentor 6 er rette høyttaleren til ditt bruk...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det snakk om delefrekvens for sub? Eller deling av frekvens på frontene?
    sub

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, tenkte å melde meg inn i klubben med mine Mentor 6 LE.

Jeg har brukt dem en stund i et rent stereo oppsett med forsterkere fra NAD: C165 og C275. Jeg har, som mange andre her inne, funnet ut at lyden er ganske flat, dvs. jeg savner trykk og bass. Derfor har jeg vurdert sub evt. mer forsterker effekt. Jeg har lest meg gul og blå på alle innleggene her, men finner ikke svaret for mitt tilfelle.

Har hørt på Dali Ikon sub, synes den er for anonym, man hører liksom ikke at den er der. Dali Mentor sub høres veldig godt i forhold til Ikon sub. Har fått anbefalt Velodyne SPL-1000 Ultra, men har ikke prøvd den. Noen som kan anbefale???

Så til effekt, Ja, har fått med meg Parasound, men bor for langt unna for å prøve hjemme. Har ofte lurt på om Parasound 2100 og NC2250 ville bli bedre enn det jeg har, evt. også bedre enn om jeg øker med en effekt-C275 til.....?
    Har tenkt å prøve NADC375 (integrert forsterker) istedet for den NAD165C (forforsterker) som står i anlegget (pga plassbesparelse). Da vil det bli NADC375 + NADC275. Vil det bli like bra som 1 stk NAD165C+2 stkNADC275?

Er det noen som har erfaring med Mentor6 og NAD?
    Det kan være elektronikken din eller kanskje rommet som gjør lyden flat hos deg, selv har jeg også Mentor 6 og synes de spiller ganske bra på de nedre frekvenser altså. De gir nok bass til det meste, heavy metal er litt tynt om du tenker på gamle Judas Priest innspillinger og slik. Prøv gjerne Dire Straits med Heavy fuel, det er en låt med masse dynamikk og slag. Den gjør seg veldig godt hos meg i hvertfall, du som sitter med et par LE modeller burde være stolt. Disse ble jeg skikkelig in love med på første sikt, håper du får fiksa opp lydbildet hjemme hos deg med tiden. Prøv gjerne andre plasseringer også.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Er vel å banne i kjerka å skrive dette i selveste Dali tråden
    men for meg høres det ut som at kanskje ikke Mentor 6 er rette høyttaleren til ditt bruk...
    Det er så vidt jeg vet ingen her inne som tror at Dalis høyttalere passer for alle og enhver.

Det er godt mulig at andre høyttalere vil passe Kaya bedre. Mentor 6 er først og fremst en strålende allround-høyttaler. Den er et glimrende redskap til å utforske også klassisk musikk og akustisk jazz med, i tillegg til å kunne formidle svært mye rock og pop mer enn godt. Metall er vel den genren de er relativt svakest på, siden de er så transparente at overstyring og komprimering formidles relativt utilslørt og uten forskjønnende avrunding. Til rock, pop og metall har jeg imidlertid gode erfaringer med JBL. Selv kjenner jeg ikke Klipsch særlig godt, men når det gjelder trøkk, så får de mye skryt.

Siden Kaya har lest tråden nøye, så vet han at Mentor 6 måler flatt i frekvensområdet for bass. LE-utgaven er nok litt ulik standardutgaven, men neppe slankere og veikere mht. bass og trøkk.

Mangelen på festkul hos mellombassen til Mentor 6 vil helt sikkert hos en del lyttere kunne føles som en mangel ved lydbildet. Bassen til Mentor 6 er imidlertid kjapp, kontant og relativt dyptpløyende for en høyttaler av denne størrelsen og til denne prisen. Dette betyr at du til en viss grad kan benytte sidevegger og veggen bak høyttaler til forsterkning, uten at bassen går i oppløsning og blir svulmende og upresis. Du vil tape noe i dimensjon på lydbildet ved å flytte høyttaler nærmere vegg, men her har Mentor usedvanlig mye å gå på, i hvert fall om du demper førsterefleksjoner på sidevegger. Hos meg er det også en grense rundt 30 cm til vegg bak høyttaler hvor lydbildet klapper sammen.

Mye vil altså avhenge av rom, innredning og plassering. Hos meg har problemstillingen snarere vært omvendt av Kayas, siden bassen her i begynnelsen hadde en tendens til å være for framtredende/dominerende. Jeg har nå derfor relativt god avstand til vegger og en viss demping av førsterefleksjoner (tunge gardiner, møbler og tepper). Jeg skulle gjerne hatt enda større avstander, men må leve lykkelig med et svært godt kompomiss, siden stua og husmor ikke tillater en perfekt plassering. Jeg har dessuten byttet kilder, både platespiller og DAC, samt endret avkobling mellom høyttaler og gulv (hard gummimatte i stedet for spikes på tablets.)

Kaya er litt vag i beskrivelsen sin med hensyn til hva han mener med at han savner trykk og bass. Mentor 6 er kjent for å ha mye trykk i øvre mellomtone og diskant, en del vil mene at Mentor 6 gir for mye her, særlig i rom med harde flater, lite møbler og inventar som demper. Dette samsvarer også med målinger. Kaya har nok enten en særegen preferanse mht. trykk i dette frekvensområdet, eller så sikter han til mangel på trykk i bass og nedre mellomtone. Jeg vil gjette på det siste, og jeg tror derfor han vil ha større utbytte av å prøve sub framfor ny forsterker. Mentor 6 er riktignok transparente nok til at han vil merke forskjell også ved bytte til elektronikk som har mer kraft og kontroll i de nedre frekvensområder, men Mentor 6 er ingen spesielt tungdreven høyttaler som trenger mye pepper for å la seg kontrollere. Vi bør heller ikke glemme kildens betydning. Det kan være at kilden gir et for stort bidrag til den spinkle og flate lyden som plager Kaya.

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Det er så vidt jeg vet ingen her inne som tror at Dalis høyttalere passer for alle og enhver.

Det er godt mulig at andre høyttalere vil passe Kaya bedre. Mentor 6 er først og fremst en strålende allround-høyttaler. Den er et glimrende redskap til å utforske også klassisk musikk og akustisk jazz med, i tillegg til å kunne formidle svært mye rock og pop mer enn godt. Metall er vel den genren de er relativt svakest på, siden de er så transparente at overstyring og komprimering formidles relativt utilslørt og uten forskjønnende avrunding. Til rock, pop og metall har jeg imidlertid gode erfaringer med JBL. Selv kjenner jeg ikke Klipsch særlig godt, men når det gjelder trøkk, så får de mye skryt.

Siden Kaya har lest tråden nøye, så vet han at Mentor 6 måler flatt i frekvensområdet for bass. LE-utgaven er nok litt ulik standardutgaven, men neppe slankere og veikere mht. bass og trøkk.

Mangelen på festkul hos mellombassen til Mentor 6 vil helt sikkert hos en del lyttere kunne føles som en mangel ved lydbildet. Bassen til Mentor 6 er imidlertid kjapp, kontant og relativt dyptpløyende for en høyttaler av denne størrelsen og til denne prisen. Dette betyr at du til en viss grad kan benytte sidevegger og veggen bak høyttaler til forsterkning, uten at bassen går i oppløsning og blir svulmende og upresis. Du vil tape noe i dimensjon på lydbildet ved å flytte høyttaler nærmere vegg, men her har Mentor usedvanlig mye å gå på, i hvert fall om du demper førsterefleksjoner på sidevegger. Hos meg er det også en grense rundt 30 cm til vegg bak høyttaler hvor lydbildet klapper sammen.

Mye vil altså avhenge av rom, innredning og plassering. Hos meg har problemstillingen snarere vært omvendt av Kayas, siden bassen her i begynnelsen hadde en tendens til å være for framtredende/dominerende. Jeg har nå derfor relativt god avstand til vegger og en viss demping av førsterefleksjoner (tunge gardiner, møbler og tepper). Jeg skulle gjerne hatt enda større avstander, men må leve lykkelig med et svært godt kompomiss, siden stua og husmor ikke tillater en perfekt plassering. Jeg har dessuten byttet kilder, både platespiller og DAC, samt endret avkobling mellom høyttaler og gulv (hard gummimatte i stedet for spikes på tablets.)

Kaya er litt vag i beskrivelsen sin med hensyn til hva han mener med at han savner trykk og bass. Mentor 6 er kjent for å ha mye trykk i øvre mellomtone og diskant, en del vil mene at Mentor 6 gir for mye her, særlig i rom med harde flater, lite møbler og inventar som demper. Dette samsvarer også med målinger. Kaya har nok enten en særegen preferanse mht. trykk i dette frekvensområdet, eller så sikter han til mangel på trykk i bass og nedre mellomtone. Jeg vil gjette på det siste, og jeg tror derfor han vil ha større utbytte av å prøve sub framfor ny forsterker. Mentor 6 er riktignok transparente nok til at han vil merke forskjell også ved bytte til elektronikk som har mer kraft og kontroll i de nedre frekvensområder, men Mentor 6 er ingen spesielt tungdreven høyttaler som trenger mye pepper for å la seg kontrollere. Vi bør heller ikke glemme kildens betydning. Det kan være at kilden gir et for stort bidrag til den spinkle og flate lyden som plager Kaya.

Mentor 6 LE er tunet strammere og mer nøytral enn Mentor 6 "vanlig edition". Det var målet med LE. Mentor 8 høres mer riktig ut for Kaya.

Men - for å bli litt mer seriøs her. Hva slags kilde bruker du? Jeg tror ikke en 375 vil løse dine problemer i så måte. Mener å huske at en av HFK sine butikker skal selge ut en NAD M5 cd-spiller. Dette er en spiller med mye futt og fart. Kan være løsningen. Om kilden din er dvask i bassen hjelper det ikke med fart i forsterkeriet.

Du kan også prøve å plassere de litt nærmere veggen - men pass på at lydbildet ikke kollapser helt.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Prøv gjerne andre plasseringer også.
    Det er vel kanskje det første man bør prøve - det er gratis og alltid verdt et forsøk.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ivara
    Det er vel kanskje det første man bør prøve - det er gratis og alltid verdt et forsøk.
    Det er helt klart verdt forsøket og selv har jeg ikke så mye å gå på her hjemme, hadde vært godt med et egnet rom for denne godlyden egentlig. Får tweake og tune så kan man spare mye penger på det au, lese litt om plassering og akustikktiltak kan være lønnsomt når du skal inrede lyden etter rommet. Er ikke noen god fasit siden alle rom spiller forskjellig, har jo Mentor 6 jeg også men merker ikke den er tam på den riktige musikken.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk til alle som har svart/kommentert.

Jeg har en Cambridge C740 CD-spiller. Er den for svak for resten? (Fikk den anbefalt av HI-Fi klubben da jeg kjøpte alt dette.)

Jeg er jo veldig stolt over mine Mentor 6 LE, og synes for øvrig at det trøkker godt når man ser/hører på film. Da er bassen brummende kjempegod, men til musikk blir det spinklere. (Kan det være at min Blu-Ray Philips BDP9500 er bedre enn CD spillern? Har ikke prøvd å spille CD i Blu-Ray.)

Bassen trøkker/høres godt på enkelte rock/heavy plater (Tools/Nightwish osv), og på noe annen musikk f.eks. synth, men jevnt over på de fleste gamle pop/rock platene jeg har, blir jeg så skuffet. Er jo etterhvert blitt klar over at anlegget avslører dårlige innspillinger.... Det virker som at anlegget (jeg sier anlegget for jeg vet ennå ikke hvor det svake punktet ligger) bare spiller godt på den riktige musikken.

LE står ca 20 cm fra vegg, d ble best for meg, har prøvd ulike plasseringer. Bass knappen på forsterkeren står på Max.
    Og Alef, takk for kjempegodt utfyllende svar, sitat: "eller så sikter han til mangel på trykk i bass og nedre mellomtone." Ikke han, men hun, og den antagelsen din var riktig.
    Og Tore v1 (og alle som kan svare): Vil NAD M5 være myyyye bedre enn Cambridge C740? Du mener jeg vil høre tydelig forskjell?

Jeg er bare interessert i å gjøre et godt anlegg et stort hakk bedre, men trenger hjelp til hvor man skal begynne. Siden dere mener at forsterkerne er mer enn god nok til LE, høres det ut som at jeg må prøve å finne meg en sub som passer, evt. ny kilde.

Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt merkelig at film og noen musikktyper/plater oppleves å trykke på bra mens andre faller helt gjennom...

Du får prøve å spille CD via BD spilleren, for å se om det da oppleves på samme måte

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikon 8 + klasse D = ???

Heisan, jeg sitter med et par Ikon 8 som jeg ikke helt har funnet rett forsterker til ennå.
    Det jeg lurer på er om f eks Oberon 6.1 eller annen klasse D forsterker kan være et alternativ, noen som har meninger eller helst erfaringer

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg har en Cambridge C740 CD-spiller. Er den for svak for resten? (Fikk den anbefalt av HI-Fi klubben da jeg kjøpte alt dette.)

Jeg er jo veldig stolt over mine Mentor 6 LE, og synes for øvrig at det trøkker godt når man ser/hører på film. Da er bassen brummende kjempegod, men til musikk blir det spinklere. (Kan det være at min Blu-Ray Philips BDP9500 er bedre enn CD spillern? Har ikke prøvd å spille CD i Blu-Ray.)

Bassen trøkker/høres godt på enkelte rock/heavy plater (Tools/Nightwish osv), og på noe annen musikk f.eks. synth, men jevnt over på de fleste gamle pop/rock platene jeg har, blir jeg så skuffet. Er jo etterhvert blitt klar over at anlegget avslører dårlige innspillinger.... Det virker som at anlegget (jeg sier anlegget for jeg vet ennå ikke hvor det svake punktet ligger) bare spiller godt på den riktige musikken.

LE står ca 20 cm fra vegg, d ble best for meg, har prøvd ulike plasseringer. Bass knappen på forsterkeren står på Max.
    Og Alef, takk for kjempegodt utfyllende svar, sitat: "eller så sikter han til mangel på trykk i bass og nedre mellomtone." Ikke han, men hun, og den antagelsen din var riktig.
    Og Tore v1 (og alle som kan svare): Vil NAD M5 være myyyye bedre enn Cambridge C740? Du mener jeg vil høre tydelig forskjell?

Jeg er bare interessert i å gjøre et godt anlegg et stort hakk bedre, men trenger hjelp til hvor man skal begynne. Siden dere mener at forsterkerne er mer enn god nok til LE, høres det ut som at jeg må prøve å finne meg en sub som passer, evt. ny kilde.
    Cambridge har en ganske stram klang, så det kan hende en kilde som er mer sjenerøs i de nedre register vil være bedre. NAD M5 er en slik spiller i mine ører. Jeg ville nok ha testet denne i alle fall. Om M5 ikke gjør noe som helst i anlegget ditt ville jeg - som flere stemmer i - sett på en subwoofer i første omgang. Siden du har Mentor 6 LE ville jeg vurdert Mentor-subwooferen i satin white som matcher perfekt.

(Det ideelle kan fort være begge deler, men da snakker vi også litt investeringer.)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Mentor 6 LE er tunet strammere og mer nøytral enn Mentor 6 "vanlig edition". Det var målet med LE. Mentor 8 høres mer riktig ut for Kaya.

Men - for å bli litt mer seriøs her. Hva slags kilde bruker du? Jeg tror ikke en 375 vil løse dine problemer i så måte. Mener å huske at en av HFK sine butikker skal selge ut en NAD M5 cd-spiller. Dette er en spiller med mye futt og fart. Kan være løsningen. Om kilden din er dvask i bassen hjelper det ikke med fart i forsterkeriet.

Du kan også prøve å plassere de litt nærmere veggen - men pass på at lydbildet ikke kollapser helt.
    Jeg har hverken hørt eller sett målinger av LE, så det kan godt være du har rett. Jeg er enig i at Mentor 8 er et godt forslag. I stedet for ny sub kan hun forsøke å få tak i brukte Mentor 8 og selge de LE hun har. I så fall kan hun komme økonomisk godt fra det, men nye Mentor 8 vil betinge et betydelig utlegg i forhold til en ny sub, selv om hun skulle få en god pris for sine gamle LE.

Jeg heller tror ikke at en 375 vil løse hennes problemer, noe jeg antydet i mitt forrige innlegg. Når det gjelder kilde, så har jeg en god kompis som har hatt en NAD M5-spiller. Denne var det så mye trøbbel med at klubben til slutt ga ham en Denon 2010 AE som kostnadsfri erstatning. Gemt gjort av klubben, eller kanskje de ikke hadde noe valg, siden NAD-spilleren så vanskelig lot seg reparere? Kompisen er meget fornøyd med Denon-spilleren, som han forteller at han uansett foretrekker, også om det kun skulle stå om lydkvalitet. Om mulig enda mer homogen, frisk og uanstrengt enn NAD-spilleren. Byggekvaliteten virker dessuten mye mer tillitvekkende enn NAD-spillerens. Jeg har ennå ikke hørt den nye spilleren hans, så ta denne annenhånds vurderingen for hva den er.

Selv har jeg gått fra Marantz SA 7001 til Rega Dac, dvs. jeg bruker fremdeles SA 7001 som drivverk og SACD-spiller. Forskjellene er ikke himmelropende store, men Marantz gir bla. en tanke større og mer pågående bass. Rega Dac virker mer reservert, og anbefales derfor i første omgang ikke til Kaya, men Rega har bedre sammenheng og oppløsning, og passer derfor meg utmerket, fet nok bass som jeg har. Rega er også mer lettflytende og - tilgi meg dette nesten intetsigende ordet - musikalsk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

KLIPP

Jeg har hørt Cambridge C740 et par ganger hos Hifiklubben. En god spiller, men kanskje ikke den aller beste matchen til Mentor. Jeg er enig med tore v1 i at denne Cambridge-spilleren har en ganske stram klang. Det er imidlertid mye annet jeg ville ha gjort før jeg byttet ut denne fine spilleren. Jeg tror ikke at et kildebytte til M5 vil gjøre særlig stor forskjell. Se for øvrig mitt svar til tore v1 der jeg forteller om min kompis sine erfaringer med M5 som et rukleverk. Ikke moro å stadig måtte sende til rep., og ikke moro med en spiller som er altfor kresen mht. hvilke CDer den finner det for godt å ville spille. Min kompis har sikkert vært utsatt for et mandagseksemplar, men uansett er byggekvaliteten til M5 ikke overbevisende.

Jeg slutter meg til ivara sitt forslag om å prøve BD-spilleren som avspiller, særlig med de CDene som du er skuffa over. Jeg tviler på om det gjør så stor forskjell, men det er verdt et forsøk. Selv små forskjeller er det noe å lære av.

Du skriver at du har LE 20 cm fra vegg, og at du har funnet ut at dette er beste plassering etter å ha prøvd ulike. Jeg vil på det instendigste anbefale deg å revurdere denne plasseringen. 20 cm fra vegg er etter mitt skjønn altfor, altfor kort avstand. For moro skyld prøvde jeg nettopp å plassere mine egne Mentor 6 nøyaktig 20 cm fra vegg. Det skjedde med lydbildet akkurat som du beskriver. Bass og nedre mellomtone mistet både trøkk og fylde. Bassen forsvant nesten helt. Grusomt flat og vond lyd. Verre enn å stappe sokker i begge portene bak. Jeg vil våge den påstand at Mentor 6 må ha plass nok bak slik at portene bak på høyttaler får puste skikkelig ut. Den er rett og slett konstruert slik.

Tool, Nightwish (bra musikk, forresten) har mye å gå på når det gjelder trøkk og bass. Ikke så rart at du opplever disse som mye fyldigere og med bedre trøkk enn mye annet. Nå er det imidlertid ikke sikkert at de platene du blir skuffa over er så dårlige, bare annerledes, slik at du må lære deg å sette pris på andre ting hos disse enn basstrøkk. Mye pop og rock finnes som spinkle produksjoner, særlig eldre produksjoner kan være slik. Til gjengjeld har mange av disse mye bedre dynamikk enn en del moderne produksjoner har, moderne produksjoner hvor det er benyttet - ofte ødeleggende mye - kompresjon som virkemiddel for å hevde seg i loudness-krigen (The Loudness War).

Mine råd blir følgende: Først og fremst, ha is i magen og vent med nye investeringer. En sub vil hjelpe, men dette vil trolig langt på vei skyldes at du med den plasseringen du har nå, har drept det som bor i høyttalerne dine. Forsøk derfor større avstand mellom høyttalere og vegg. Bruk god tid, slik at du venner deg til lyden. Skulle dette ikke forbedre lyden tilstrekkelig, eller om du av uforklarte grunner skulle insistere på å ha de skarve 20 cm fra vegg, så ta noen av de platene du er skuffa over med til andre anlegg (hos venner, eller i butikk) og hør om de låter så mye bedre der. Skuffelse er alltid relativt til forventning. Er du skuffa fordi de låter spinklere enn f.eks. Tool, så er dette både helt forklarlig og som forventet. Du har blitt vant til mye kompresjon og basstunge produksjoner - du har lært deg å sette pris på dette. Er du skuffa fordi de låter mye dårligere enn på utstyret du hadde før, eller mye dårligere enn hos venner og i butikk, så forsøk å finne ut hva de andre anleggene har, som ditt eget ikke har. Kanskje du også har blitt vant til avspillingsutstyr som komprimerer mye? Kanskje du er vant til radio? I så fall har du vaner som må vendes, ellers er godt hi-fi-utstyr neppe noe du kan forvente å sette særlig stor pris på, uansett.

PS Jeg beklager fordommen. Et kjønnsskifte er nå utført.

Side 637 av 743 FørsteFørste ... 137 497 507 517 527 537 547 557 567 577 587 597 607 617 627 633 634 635 636 637 638 639 640 641 647 657 667 677 687 697 707 717 727 737 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •