Dalis Entusiaster - Side 634

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 634 av 742 FørsteFørste ... 134 494 504 514 524 534 544 554 564 574 584 594 604 614 624 630 631 632 633 634 635 636 637 638 644 654 664 674 684 694 704 714 724 734 ... SisteSiste
Viser resultater 12,661 til 12,680 av 14836
    Active
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    394
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Jatorp
    Et spørsmål jeg ikke har lagt inn i tråden over er;
    Trives disse høytalerne best intill en vegg eller litt ifra?
    her vil jeg anbefale å prøve litt forskjellige plasseringer for å se hva _du trives best med, optimal avstand vil jo avhenge av hvordan høyttalerne samspiller med rommet

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    wooop wooop.

Her er det mer info om Epicon serien.

DALI to Launch EPICON Series Loudspeakers at CES 2012 | AVguide
    Dette er virkelig noe lekkerbisker og veldig spent på prisen dem altså, regner med dem ikke blir direkte gratis med en slik finish.

Skulle nesten vært en tur på CES for å kikke litt, men det blir litt for langt for en slik syk opplevelse.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elindse
    Da har anlegget vært i hus ca. 4-5 dager. Vært mye plundring, ommøblering og kalibrering..

Frontene var bruktkjøp, så de var ferdig innspillt. Sub'en har stått på 14-15 timer i 4 dager, så er også ferdig nok.

Kjører med 3312'n bi-ampet med Van den Hul TEATRACK HYBRID-kabel.
    Har også prøvd med effekttrinnet mitt, men da blir det bare enda lysere i toppen.

Lyden på lavt nivå er super, knallfin. Men når jeg drar på blir diskanten latterlig spiss, og resten henger ikke sammen. Noen forslag?

Mine alternativer (såvidt jeg ser):
    - Kalibrere bedre (her sliter jeg... )
    - Selge og kjøpe noe annet.
    - Kjøpe en Emotiva XPA-3 (evt.5), som jeg har "lest" kutter litt i toppene. (da med 3312'n som for) og gi bedre trykk mot front'ene.

I utgangspunktet kjører jeg nå 2.1, men blir innkjøp av Vokal 2 MK2 og Ikon 1/2 i nær fremtid.

Erik
    Grunnen til at du sliter med skarp diskant er feilmatching i systemet, ville kanskje prøvd en annen type forsterker. Dali trives gjerne med noe som er litt varmere i lydbildet, jeg ville tatt hjem noen komponenter på test så finner du det lydbildet du ønsker. Merker som anbefales til Dali er jo som vanlig, Parasound, Vincent, EC, Emotiva, Abrahamsen etc. Dette er forsterkeri som temmer en del av den toppen.

I første omgang kan du prøve en effekt av disse merkene og se hva du synes, er det slitsomt så kan det være en ide og ta receivern din også. Det er veldig slitsomt med hard diskant og det veit jeg alt som, prøv og feile litt og plutselig sitter lyden som et skudd. Lykke til på ferden og del gjerne opplevelsene med oss.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Grunnen til at du sliter med skarp diskant er feilmatching i systemet, ville kanskje prøvd en annen type forsterker.
    Før man bytter forsterker kan man også ta inn over seg at høyttalerne muligens presses til bassene er utenfor sitt linjære arbeidsområde og dermed ikke henger like godt med som diskantene gjør. Men det kan selvfølgelig også være at forsterkeren gir seg som du sier.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    930
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var i Bergen igår og kjøpte et par Dali zensor 1 som jeg skal bruke til bakhøytalere, har hatt Dali zensor 5 og vokal siden i høst og de er jeg meget fornøyd med, skal bli gøy å høre fullt surround (mangler fortsatt subbelubben da) men den kommer etterhvert også
    samsung 65" uh7505 - sek-3500u - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - epson tw6000w - xbox one s -ps4pro - wiiu

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    Jeg var i Bergen igår og kjøpte et par Dali zensor 1 som jeg skal bruke til bakhøytalere, har hatt Dali zensor 5 og vokal siden i høst og de er jeg meget fornøyd med, skal bli gøy å høre fullt surround (mangler fortsatt subbelubben da) men den kommer etterhvert også
    Hvordan synes du trykket/bassen er i oppsettet ditt?
    Vurderer frem og tilbake mellom Zensor 5 og 7 selv, men har ikke plass til sub. Så derfor må frontene stå for all den bassen jeg kan få..

Hvilken receiver bruker du?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Vurderer frem og tilbake mellom Zensor 5 og 7 selv, men har ikke plass til sub. Så derfor må frontene stå for all den bassen jeg kan få..

Zensor 7 er nok valget for deg da .

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Grunnen til at du sliter med skarp diskant er feilmatching i systemet, ville kanskje prøvd en annen type forsterker. Dali trives gjerne med noe som er litt varmere i lydbildet, jeg ville tatt hjem noen komponenter på test så finner du det lydbildet du ønsker. Merker som anbefales til Dali er jo som vanlig, Parasound, Vincent, EC, Emotiva, Abrahamsen etc. Dette er forsterkeri som temmer en del av den toppen.

I første omgang kan du prøve en effekt av disse merkene og se hva du synes, er det slitsomt så kan det være en ide og ta receivern din også. Det er veldig slitsomt med hard diskant og det veit jeg alt som, prøv og feile litt og plutselig sitter lyden som et skudd. Lykke til på ferden og del gjerne opplevelsene med oss.
    Takk for god input Roger,

Feilmatching opp mot Ikon 6 MK1 er ikke usannsynlig. Lest og lært at den var være vel kresen. Å bytte en 2 uker gammel receiver blir et vel stort nederlag akkurat nå. Tanken var en effekt uansett. Min egen ble dobbelt så "lys" i klangen, så den blir ikke brukt. Snuser på Emotiva XPA 3/5, men noe mer penger må komme inn først.. :-)

Har fra tidligere ingen eller liten erfaring med "avanserte" receivere som 3312, så mye kan sikkert hentes i prøving og feiling. Leser manual, kalibreringstråder osv for harde livet..

Nå er også Ikon Center MK2 og Ikon 2 MK2 bestilt til resten 8) :grin:

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Før man bytter forsterker kan man også ta inn over seg at høyttalerne muligens presses til bassene er utenfor sitt linjære arbeidsområde og dermed ikke henger like godt med som diskantene gjør. Men det kan selvfølgelig også være at forsterkeren gir seg som du sier.

Geir Arne
    Har en Ikon Sub MK1, som er kuttet på 80hz. Tror den at den henger med i svingene. Føler det er heller mellomtonene som faller fra. Diskanten i Ikon 6 MK1 og MK2 er jo kliss lik, men har oppgraderte mellontone-element.

Til film og spill funker lyden helt ypperlig, selv på høyt volum. Det er til 90 % av musikken min at det blir slitsomt. Driver å bytter litt kilder. Kanskje noe ligger der.

Spennende og jævla dyrt iallefall.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også til dagens sensitive spørsmål. Kabler til Ikon 2 MK2 (som bakhøytalere.) Tipper jeg vil trenge totalt 25-30 for å gå rundt hele rommet. Er på ingen måte interessert i å kjøpe noe til 100kr/m på dette tidspunktet..

Vil det duge å kjøpe billigste sort på expert/elkjøp?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    930
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

jeg syns trykket er overaskende bra selv med en liten reciver denon avr 1912, jeg vil si at på moderat/lavt volum så er det mer trøkk i bassen på disse en på klipschene jeg har på loftet, har ikke guffet så høyt på de siden de brukes til tv og barnefilmer til min sønn i stuen på 32kvadrat, men lyden er upåklagelig og overaskende bra bass uten bruk av sub.
    samsung 65" uh7505 - sek-3500u - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - epson tw6000w - xbox one s -ps4pro - wiiu

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    jeg syns trykket er overaskende bra selv med en liten reciver denon avr 1912, jeg vil si at på moderat/lavt volum så er det mer trøkk i bassen på disse en på klipschene jeg har på loftet, har ikke guffet så høyt på de siden de brukes til tv og barnefilmer til min sønn i stuen på 32kvadrat, men lyden er upåklagelig og overaskende bra bass uten bruk av sub.
    Takker for tilbakemelding

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Zensor 7 er nok valget for deg da .
    Noen som har tips til receiver?
    Har sett litt på Yamaha RX-A810, eventuelt RX-A1010 dersom den skulle komme på salg på Elkjøp

Kravene er vel egentlig bare at den kan drive et oppsett med Zensor 7, Vokal og 1 tålelig bra, og ha pre-out slik at jeg kan utvide med effektforsterker senere dersom behovet skulle melde seg.

Men som sagt, receiveren bør kunne dra oppsettet greit alene også, for totalbudsjettet mitt er ca kr 15 000 for hele oppsettet og da må nok effektforsterker vente...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har tips til receiver?
    Har sett litt på Yamaha RX-A810, eventuelt RX-A1010 dersom den skulle komme på salg på Elkjøp

Kravene er vel egentlig bare at den kan drive et oppsett med Zensor 7, Vokal og 1 tålelig bra, og ha pre-out slik at jeg kan utvide med effektforsterker senere dersom behovet skulle melde seg.

Men som sagt, receiveren bør kunne dra oppsettet greit alene også, for totalbudsjettet mitt er ca kr 15 000 for hele oppsettet og da må nok effektforsterker vente...
    kjøp en grei reciever med pre-out, syns du det blir litt lite kraft så er det jo bare å investere i en effektforsterker senere.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Også til dagens sensitive spørsmål. Kabler til Ikon 2 MK2 (som bakhøytalere.) Tipper jeg vil trenge totalt 25-30 for å gå rundt hele rommet. Er på ingen måte interessert i å kjøpe noe til 100kr/m på dette tidspunktet..

Vil det duge å kjøpe billigste sort på expert/elkjøp?
    Det vil helt klart duge med rimelige kabler. Tviler på om du hører forskjell på kabler til 100,- kontra 25,- pr m.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

Geir Arne
    Jeg husker denne episoden hjemme hos meg selv når jeg ble presentert til Dali verden, da hadde jeg en Denon 3806 og Ikon 7 som fronter og dette var en total mismatch her i huset. Når jeg spilte høyt på denne fikk jeg vondt i ørene og diskantene skrek jævli, selvfølgelig har ikke receiver så store krefter aleine til å drive disse hardt heller. Jeg gikk til Ikon 8 som var noe varmere og føltes mer riktig i mine ører, men som de fleste vet må Ikon mk1 parres med riktig utstyr for å virke optimalt.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for god input Roger,

Feilmatching opp mot Ikon 6 MK1 er ikke usannsynlig. Lest og lært at den var være vel kresen. Å bytte en 2 uker gammel receiver blir et vel stort nederlag akkurat nå. Tanken var en effekt uansett. Min egen ble dobbelt så "lys" i klangen, så den blir ikke brukt. Snuser på Emotiva XPA 3/5, men noe mer penger må komme inn først.. :-)

Har fra tidligere ingen eller liten erfaring med "avanserte" receivere som 3312, så mye kan sikkert hentes i prøving og feiling. Leser manual, kalibreringstråder osv for harde livet..

Nå er også Ikon Center MK2 og Ikon 2 MK2 bestilt til resten 8) :grin:
    Bare hyggelig det vettu.

Det er nok et nederlag men du kan jo prøve en effekt av varmere klang for å temme toppen litt, om du har mulighet til hjemlån av div utstyr hadde det vært det beste. Kanskje en kompis eller fler har noe du kan låne, er ikke bare å få ting til å spille like kult hver gang spes når komponentene ikke spiller på lag til tider. Jeg har holdt på en del selv men orker ikke å finpusse lengre, leser heller litt artikler og hører på andre og kanskje matchen er noe for meg også.

Du er på shoppern og anlegget ditt begynner å virkelig se bra ut altså, hva med å prøve en Mk2 Ikon 6 hjemme da? Den skal være noe varmere som Ikon 8 og se hvordan toppen arter seg mot den receivern du har nå? Håper du blir fornøyd med oppsettet ditt for det er en del kroner som er lagt ned i verket ditt, bare del info med oss så skal vi prøve å hjelpe deg på riktig vei. Som sagt så kan du prøve og feile litt med evt lånt utstyr, del gjerne prosessen med oss så vi kan få være med en tur til nirvana også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen,

og takk for alle flotte tilbakemeldinger.

Har gått mye penger på kort tid ja... Fikk en WAF (med budsjettkostnad opp mot ca. en bil. Glemte bare å si hvilken bil..... ;D) Vår langsiktige plan (3 år-ish) inneholder et bostedkjøp, og hun har helt støttet tanken min å planlegge for en dedikert kino og akseptert at det fort vil koste 100k. Så jeg har noe å se frem til... ;D (Og noe å spare til....)

Desverre har det seg slik at jeg bor 100 mil unna nærmeste HFK-butikk (Tromsø), 180 mil unna den jeg anser som "min lokale" (Trondheim). Holder til i Kirkenes, så avstander gjør hjemlån i praksis umulig. Heldigvis reiser jeg mye i jobb, og har anledning til å besøke butikkene.

Har vært i kontakt med emotiva, mailer litt frem og tilbake og tipper jeg ender opp med en XPA-5 ganske plutselig. Har forstått at denne skal være varm i klangen. Om et slikt kjøp ikke gjør at jeg når "lydmålet" akkurat nå, så vil den helt sikkert være med meg videre.

I dag har mye av tiden blitt brukt på justeringer på 3312'n. Har fått "temmet" diskanten, men lyden ble for innesluttet. Rota meg dessuten helt bort i innstillinger og tok en reset.. Forøvrig ligger det nå et remse dasspapir over diskantene, og det funka overraskende bra.

Et par Ikon 8 hadde ikke vært feil, dog kommer de ikke ofte på brukten.. I praksis tilsier vel WAF'en at det burde bli Ikon 6 MK2 i sort. De ligner litt og et evt. bytte kan lett gå under radaren..

Erik

Active tore_v1 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    423
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville også vurdert Ikon 7 - med det ekstra basselementet og en fremdeles slank og flott fremtoning gir den litt ekstra i mellombassen og mellomtonen som jeg syntes var ganske tydelig. Litt ekstra gryn, men verdt det i mine ører - om de slipper inn av din kjære..

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    47
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tore_v1
    Jeg ville også vurdert Ikon 7 - med det ekstra basselementet og en fremdeles slank og flott fremtoning gir den litt ekstra i mellombassen og mellomtonen som jeg syntes var ganske tydelig. Litt ekstra gryn, men verdt det i mine ører - om de slipper inn av din kjære..
    Krever ikke Ikon 7 en viss størrelse på rommet for å komme til nytte?

Økonomisk må jeg nå uansett velge å kjøpe eff.trinn eller nye høytalere. Tror det blir eff. trinn da jeg allerede har noen høytalere. De funker jo knall til filmbruk, kun i musikk diskanten oppleves slitsom.

Om noen her ikke er interessert i å bytte et par strøkene Ikon 6 MK1, sorte i Ikon 6 MK2/Ikon 8 MK1/Ikon 7 MK2, selvfølgelig med et mellomlegg

Side 634 av 742 FørsteFørste ... 134 494 504 514 524 534 544 554 564 574 584 594 604 614 624 630 631 632 633 634 635 636 637 638 644 654 664 674 684 694 704 714 724 734 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •