Dalis Entusiaster - Side 614

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 614 av 743 FørsteFørste ... 114 474 484 494 504 514 524 534 544 554 564 574 584 594 604 610 611 612 613 614 615 616 617 618 624 634 644 654 664 674 684 694 704 714 724 734 ... SisteSiste
Viser resultater 12,261 til 12,280 av 14850
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Forslag på Stereoforsterker til Dali Ikon MKII

Hei, jeg har problem med å finne "riktig" stereoforsterker til mine høytalere. Jeg har per idag en Denon sourroundreceiver som jeg ønsker oppgrader til en Stereoforsterker - gjerne inkl god DAC (alternativt + DacMagic eller HD10 etc) da kilde er en SB touch.

Musikksmak er variert - men ikke heavymetal etc og meget sjeldent klassisk. Vi lytter som oftest på moderat lydnivå da vi har småbarn.

Jeg har etter noen runder med prøvelytting hatt på hjemlån en Hegel H100 inkl HD10 og en Audio Analouge + ekstern DAC - disse spillede pent og oppløst på mange musikksjangere, men savnede basspunch (spesiellt på kommersiell liste musikk), dvs jeg opplevde bassen veldig flat?

Finnes det forsterkere (den bør vare i svart finish) som kan gi meg den lyden jeg ønsker på IKON 6 MKII - pent og oppløst med bra punch i bassen - eller har jeg feil høytalere?

Pris jeg ser for meg å betale er vel mellom 10-15 KNOK - kan kjøpe pent brukt som alternativ

mvh

Dan

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, jeg har sett at noen bruker Parasound..muligens et alternativ om jeg ikke finner en integrert forsterker, dvs min sourrandreceiver har dessverre ikke noen pre- out.

Jeg presiserte meg dessverre litt dårlig- det jeg i første omgang ser etter er en integrert forsterker med god dac, alternativt en integrert forsterker og en ekstern Dac.

Hadde det muligens vart et alternativ å bruke en kraftig sourrandreceiver som stereoforsterker i stedet for en "riktig" stereo forsterker, da disse ofta er på tilbud- hvilken bør ma da se etter....

Jeg har lest litt om Emotiva- hadde en XDA 1 + UPA 2 gitt meg en pen og oppløst lydbilde med bra punsh i bassen på mine høytalere?

DJ

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm. Litt usikker på DAC delen, men vet NAD m3 er det mange her inne som er kjempe fornøyd med. Spesielt på Dali

NAD M3 Integrert forsterker | Hi-Fi Klubben

Evt, kjøpt en ekstern DAC senere.
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nad C375/165+275, Nad M3 eller Harman Kardon HK990 vil jeg tro er bra til Ikon 6.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vurdere å bytte ut Dali Concept senter med Dali Zensor Vokal.

Vil denne senteren passe inn med concept serien? Har Concept 6 framme og Concept 1 bak.

Savner litt mer trøkk i senteren. Ser at ZensorVokal skal gå en del dypere i frekvensgangen.

Zensor Vokal: Frequency range (+/- 3dB) [Hz]: 47-26.500
    Concept CT:Frequency range (+/- 3dB) [Hz] 72-22.500

Jeg har ikke sub.

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt Concept Center, nå har jeg Zensor. Den holder godt følge med frontene, noe Concept'en ikke gjorde.. Høres mye bedre ut. Har ikke prøvd på film ennå, men ja det vil være en fin oppgradering.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DJ
    Takk for svar, jeg har sett at noen bruker Parasound..muligens et alternativ om jeg ikke finner en integrert forsterker, dvs min sourrandreceiver har dessverre ikke noen pre- out.

Jeg presiserte meg dessverre litt dårlig- det jeg i første omgang ser etter er en integrert forsterker med god dac, alternativt en integrert forsterker og en ekstern Dac.

Hadde det muligens vart et alternativ å bruke en kraftig sourrandreceiver som stereoforsterker i stedet for en "riktig" stereo forsterker, da disse ofta er på tilbud- hvilken bør ma da se etter....

Jeg har lest litt om Emotiva- hadde en XDA 1 + UPA 2 gitt meg en pen og oppløst lydbilde med bra punsh i bassen på mine høytalere?

DJ
    Best mulig lyd får du med en dedikert stereoforsterker. En surround reciever til film og stereo blir uansett ett kompromiss...

Hva med en stereoforsterker med rør? Jeg bruker selv en Vincent SV-236 hybridforsterker som har tonnevis med kraft, luftig og varmt lydbilde på mine M6. Jeg har prøvd andre forsterkere uten rør men syns ikke de gir samme følelse med musikken. Disse forsterkerne dukker opp innimellom på bruktmarkedet til veldig ok priser(rundt 5000,-) Så har jeg og en Onkyo som brukes utelukkende til film og tv, det fungerer veldig bra med to separate systemer på samme høyttalere.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Best mulig lyd får du med en dedikert stereoforsterker. En surround reciever til film og stereo blir uansett ett kompromiss...

Hva med en stereoforsterker med rør? Jeg bruker selv en Vincent SV-236 hybridforsterker som har tonnevis med kraft, luftig og varmt lydbilde på mine M6. Jeg har prøvd andre forsterkere uten rør men syns ikke de gir samme følelse med musikken. Disse forsterkerne dukker opp innimellom på bruktmarkedet til veldig ok priser(rundt 5000,-) Så har jeg og en Onkyo som brukes utelukkende til film og tv, det fungerer veldig bra med to separate systemer på samme høyttalere.
    Helt enig at man bør få best lyd med dedikert stereoforsterker ...men jeg har dessverre ikke funnit den enn. De ulike forsterkeren jeg har prøvd hjemme hos meg har naturligvis spillt bedre enn min enkle sourrandreceiver- muligens mine forventninger er for høye til den prisen jeg er beredt å betale - men jeg ønsker finne en mer komplett forsterker som kan mestre de fleste musikksjangere.

Hvordan er Vincent når det gjelder punch i bassen( riktignok på en annen høytalere enn min Ikon) og hvordan låter den på moderat lydnivå? Hvem selger Vincent- finnes det noen butikk i Oslo/ Akershus?

Ser at man og mener Nad kan passe bra- M3 blir litt for kostbar som ny, men kan muligens vare en aktuell kandidat som brukt..375 opplevde jeg litt mindre detaljert- men bør kanske sjekke disse nærmere likevel.

Dj

Intermediate Magnalf sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    787
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei hei folkens

Har en Parasound Halo A23 jeg kjøpte i sommer jeg skal selge som bare er brukt noen få timer (er kun hjemme i helgene) Jeg må rett og slett ha storebror A21 til mitt bruk! Om noen er intr så send bud på pm

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg og en kompis brukt dagen på å teste mellom div Dali og B&W høyttalere på den lokale HIFIklubben sjappa. Skal si vi ble enstemmige gitt.

Dali Mentor 6 er en vannvittig konstruksjon, som grisebanka CM9 på så si alt. Vi dro også inn IKON6mk2 og 683. Samme her, mulig B&W er dårlig match med NAD M3. Men selv har jeg M3 på 683 i stua.

BW ble rett og slett "graut" iforhold til Dali. Jeg ble nesten litt sjokkert når vi A-B testet rett over, samme ble kompisen min.

Da vi kom hjem til meg, og lytta på M3 + 683 her, så syns vi det igjen låt bra, men konkluderte greit med at ved en A-B test så er det ingen tvil! Dali IKON og Mentor 6 er og blir noen fantastiske høyttalere!!

IKON6 - Mentor 6 er 10000kr, men det syns vi den lett forsvarer! Mentor kassa er mye mer død, og lyden er mye klarere ved en A-B test! Men til 10k er IKON6mk2 veldig bra .

Vi hadde også med oss en Bowers "fan", han tror jeg ikke er så imponert over Bowers pr nå, kontra hva Dali leverte for samme sum gitt.

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt enig at man bør få best lyd med dedikert stereoforsterker ...men jeg har dessverre ikke funnit den enn. De ulike forsterkeren jeg har prøvd hjemme hos meg har naturligvis spillt bedre enn min enkle sourrandreceiver- muligens mine forventninger er for høye til den prisen jeg er beredt å betale - men jeg ønsker finne en mer komplett forsterker som kan mestre de fleste musikksjangere.

Hvordan er Vincent når det gjelder punch i bassen( riktignok på en annen høytalere enn min Ikon) og hvordan låter den på moderat lydnivå? Hvem selger Vincent- finnes det noen butikk i Oslo/ Akershus?

Ser at man og mener Nad kan passe bra- M3 blir litt for kostbar som ny, men kan muligens vare en aktuell kandidat som brukt..375 opplevde jeg litt mindre detaljert- men bør kanske sjekke disse nærmere likevel.

Dj
    Vincent har bra med punch i bassen og en trenger ikke spille høyt heller. Og det på musikk som Rammstein, Michael Buble, Mark Knopfler for å nevne noe. Er en fordel og med hybrid for en kan endre lydkarakter med å bytte rør. Jeg har eksperimentert noe med forskjellige rør og det er utrolig hvor forskjellige de kan være på lydkarakteren. Jeg hadde Vincentèn min på Ikon 6 mkII en stund og det var en kjempematch i mine ører. Jeg sleit mer med M6 faktisk for å bli fornøyd men fant etterhvert "riktige" rør til de HT.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Da har jeg og en kompis brukt dagen på å teste mellom div Dali og B&W høyttalere på den lokale HIFIklubben sjappa. Skal si vi ble enstemmige gitt.

Dali Mentor 6 er en vannvittig konstruksjon, som grisebanka CM9 på så si alt. Vi dro også inn IKON6mk2 og 683. Samme her, mulig B&W er dårlig match med NAD M3. Men selv har jeg M3 på 683 i stua.

BW ble rett og slett "graut" iforhold til Dali. Jeg ble nesten litt sjokkert når vi A-B testet rett over, samme ble kompisen min.

Da vi kom hjem til meg, og lytta på M3 + 683 her, så syns vi det igjen låt bra, men konkluderte greit med at ved en A-B test så er det ingen tvil! Dali IKON og Mentor 6 er og blir noen fantastiske høyttalere!!

IKON6 - Mentor 6 er 10000kr, men det syns vi den lett forsvarer! Mentor kassa er mye mer død, og lyden er mye klarere ved en A-B test! Men til 10k er IKON6mk2 veldig bra .

Vi hadde også med oss en Bowers "fan", han tror jeg ikke er så imponert over Bowers pr nå, kontra hva Dali leverte for samme sum gitt.
    Flott rapport du gir her, om to fine høyttalere! Deres erfaringer rimer godt med mine egne. Jeg var selv en B&W-mann da jeg skulle oppgradere anlegget, fornøyd som jeg hadde vært med mine gamle Matrix-høyttalere. Jeg var innstilt på å kjøpe B&W DM683, men ble isteden helt og fullstendig overbevist av Ikon 6. Min erfaring med B&W er at de i forhold til Dali kan være noe tunge i sessen og innelukkede. Men Matrix-høyttalerne mine er gode høyttalere, så med rett elektronikk, så tror jeg mange vil kunne leve godt med B&W DM683.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder Ikon 6 MkI (jeg har ikke erfaringer med MkII) vs. Mentor 6, så har Mentor 6 mindre kasselyd, og den spiller med større kontroll og autoritet, særlig når volumet er høyt. Mentor 6 er dobbelt så dyr som Ikon 6, men jeg syns det er vanskelig å si om den er verdt mellomlegget. Den er ikke dobbelt så god, eller jo, kanskje. Jeg tror derfor jeg nøyer meg med å si at begge er fremragende høyttalere i sine respektive klasser.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har problem med å finne "riktig" stereoforsterker til mine høytalere. Jeg har per idag en Denon sourroundreceiver som jeg ønsker oppgrader til en Stereoforsterker - gjerne inkl god DAC (alternativt + DacMagic eller HD10 etc) da kilde er en SB touch.

Musikksmak er variert - men ikke heavymetal etc og meget sjeldent klassisk. Vi lytter som oftest på moderat lydnivå da vi har småbarn.

Jeg har etter noen runder med prøvelytting hatt på hjemlån en Hegel H100 inkl HD10 og en Audio Analouge + ekstern DAC - disse spillede pent og oppløst på mange musikksjangere, men savnede basspunch (spesiellt på kommersiell liste musikk), dvs jeg opplevde bassen veldig flat?

Finnes det forsterkere (den bør vare i svart finish) som kan gi meg den lyden jeg ønsker på IKON 6 MKII - pent og oppløst med bra punch i bassen - eller har jeg feil høytalere?

Pris jeg ser for meg å betale er vel mellom 10-15 KNOK - kan kjøpe pent brukt som alternativ

mvh

Dan
    Overasket over at du syntes Hegel ikke hadde punch i bassen. Det er det jeg personlig forbinner med Hegel. Mye populærmusikk mangler også litt smekk i bassen, men får et inntrykk av at du har dette trøkket med Denon?

Det finnes en del alternativ du kan kikke på(og som finnes i sort som du ønsket). NAD C390DD kommer nå straks, og dette er en nedskalert M2(altså en power-dac) med digital signalvei hele veien. Denne har naturligvis digitale innganger, og sub utgang om det skulle vært ønskelig. Harman/kardon 990 har innbygget DAC og er en "standard" A/B forsterker. Denne har også sub utgang og i tilegg romkorreksjon. Det negative er at disse ligger på 16k. Jeg mener likevel de er verdt å sjekke ut.

Av rimelige alternativer ville jeg sjekket ut Primare I21(evt I30). Denne er på tilbud til 5995,- hos Soundgarden, men det ser ut til at de bare har titan igjen. Men du kan jo teste en slik, og evt kjøpt brukt i rette farge.Den nye modellen, I22(som kan leveres med DAC innebygget), kan også sjekkes ut.

Hvis du vil har en mer fyldig klang bør du kanskje kikke på en av de litt kraftigere integrerte fra Denon eller Marantz. Cambridge 840 bør også sjekkes ut.

Geir Arne

Newcomer Aquaplex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Noen her inne som har, eller bare har hørt på Dali Zensor 7?

Har vært Cerwin-Vega fanatiker i godt over ett tiår nå, men er nå klar for noen mindre høyttalere som har god lyd, men samtidig greit med bass.

Har vært innom den lokale Hi-Fi klubben og hørt på Zensor 5 vs Concept 6, og må si jeg forelsket meg i den deilige lyden i den lille Zensor 5.
    Jeg ville egentlig høre forskjellen mellom Concept 8 og Zensor 7, men de hadde ingen modeller av de til demo. Men alle de ansatte mente bestemt at de hadde valgt Zensor 7 over Concept 8 anyday.

Hva er meningene her inne?

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Zensor serien låter veldig bra ja. Jeg vurderte aldri 5, den er da altfor liten hehe.
    Med to 7" for du jo god bass og godt med trykk. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med dem.

Dalis Entusiaster-img_1171-jpg
    Zensor 7 og Concept 6

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders3D
    Zensor serien låter veldig bra ja. Jeg vurderte aldri 5, den er da altfor liten hehe.
    Med to 7" for du jo god bass og godt med trykk. Jeg er hvertfall veldig fornøyd med dem.

Dalis Entusiaster-img_1171-jpg
    Zensor 7 og Concept 6
    Pent .

Newcomer Aquaplex sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2011
    Poster
    19
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er flott å få bekreftet at de også spiller pent hjemme av noen som har de

Zensor 5 blir altfor liten for meg også, men var de eneste av zensor serien de hadde til demo. Så da måtte jeg høre på de. Regner med at 7 er like behagelig å høre på + mer gromlyd.

Ser du har Concept serien også...er du også av den oppfattningen at Concept er mer "skrikete" enn Zensor? Var det inntrykket jeg fikk da jeg hørte på de på Hi-Fi Klubben.
    Høyttalere med slitsom diskant føler jeg meg ferdig med for å si det sånn

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Pent .
    +1

Side 614 av 743 FørsteFørste ... 114 474 484 494 504 514 524 534 544 554 564 574 584 594 604 610 611 612 613 614 615 616 617 618 624 634 644 654 664 674 684 694 704 714 724 734 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •