Dalis Entusiaster - Side 609

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 609 av 743 FørsteFørste ... 109 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 579 589 599 605 606 607 608 609 610 611 612 613 619 629 639 649 659 669 679 689 699 709 719 729 739 ... SisteSiste
Viser resultater 12,161 til 12,180 av 14842
    Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Blir nok Zensor 7 og vokal på meg neste uke. 8)

Hvor mange timer tar det å spille dem inn? Er det best å være snill med volumet før de er spillt inn?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders3D
    Blir nok Zensor 7 og vokal på meg neste uke. 8)

Hvor mange timer tar det å spille dem inn? Er det best å være snill med volumet før de er spillt inn?
    God løsning det.

Ang innspilling så virker det som om mye er gjort på 50 timer med de fleste høyttalere. Litt høyt kan du begynne å spille etter en time, og øke på gradvis. Gi høyttalerne 5-10min på moderat volum før du drar på skikkelig, så de har oppnådd driftstemp.

Geir Arne

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    God løsning det.

Ang innspilling så virker det som om mye er gjort på 50 timer med de fleste høyttalere. Litt høyt kan du begynne å spille etter en time, og øke på gradvis. Gi høyttalerne 5-10min på moderat volum før du drar på skikkelig, så de har oppnådd driftstemp.

Geir Arne
    Jepp, etter litt sommerjobbing fant jeg ut at det måtte bli løsningen
    5-10 min hver gang jeg skal spille høyt, selv etter de 50 timene, eller?

Kom over denne.. DALI E-12F || AVLAND UK information, pictures & spec
    Dere har vel sett den for lenge siden men..

Active Pip sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Sted
    Bergen
    Poster
    457
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Jeg har for tiden et par emotiva xpa-1 på mine ikon8, spiller utrolig bra men tror jeg har 3-400 watt til overs
    at ikon8 trenger veldig mye strøm er litt oppskrytt, det holder mer enn nok med en respektabel 2x100 watter
    Vær litt obs på lydsignatur i forsterkeren, blir den veldig nøytral kan det bli litt skarpt i toppen, hell heller mot litt mørk klang, nad c372 funker som bare det på mine så vil tro nad s200 vil gjøre en enda bedre jobb, jeg har også god erfaring med vincent sv-238mk på mine ikon8, vil tro Sp-996 også er god match, emotiva upa-2 hadde heller ingen problemer med å drive mine ikon8.
    Dette høres jo veldig lovende ut
    ser ut til at jeg har endel valgmuligheter da til en midlertidig forsterker før den obligatoriske Parasound 2250 eventuelt kommer i hus
    om det ikke dukker opp noe fristende i brukten så blir det kanskje en Emotiva upa2. Den ser rimelig grei ut til knappe 4000, om jeg har forstått ting rett når det gjelder priser derfra

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner i det små

Har kjøpt Lektor LCR, neste skritt blir Lektor 8. Men da bør jeg vel hive på noe mer effekt enn RX-V667..?

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Concept 1

Fikk solgt Concept 1 i dag. Så nå er jeg på jakt etter ny høyttaler

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    Fikk solgt Concept 1 i dag. Så nå er jeg på jakt etter ny høyttaler
    Om du skal på en billigsak så sjekk ut Dali Zensor 1, spiller veldig bra til prisen faktisk. Fått gode anmeldelser i Whathifi.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En videoreview fra Av-Land på Dali Zensor 5.

‪DALIspeakers sin kanal‬‏ - YouTube

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av quiltmaster
    Begynner i det små

Har kjøpt Lektor LCR, neste skritt blir Lektor 8. Men da bør jeg vel hive på noe mer effekt enn RX-V667..?
    Om du ønsker litt power så tror jeg du burde belage deg på en effektforsterker, jo mer strøm jo bedre yter høytalerne og det er mye godt å hente med nok strømreserver.

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders3D
    5-10 min hver gang jeg skal spille høyt, selv etter de 50 timene, eller?
    Jeg pleier alltid å la anlegget stå og spille litt over "prate"-nivå før jeg drar på maks. Men dette er noe mer viktig før de er innspillt. Da er alt litt stivere og krever mer watt, og dermed blir det mer varme i elementet. Ville heller ikke spillt høyt mange timer før de er spillt inn. En time går nok fint, men ikke 4-5 på maks.

Geir Arne

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Om du ønsker litt power så tror jeg du burde belage deg på en effektforsterker, jo mer strøm jo bedre yter høytalerne og det er mye godt å hente med nok strømreserver.
    Planlagt effektforsterker ja, men det er jo en jungel det også..

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pip
    Dette høres jo veldig lovende ut
    ser ut til at jeg har endel valgmuligheter da til en midlertidig forsterker før den obligatoriske Parasound 2250 eventuelt kommer i hus
    om det ikke dukker opp noe fristende i brukten så blir det kanskje en Emotiva upa2. Den ser rimelig grei ut til knappe 4000, om jeg har forstått ting rett når det gjelder priser derfra
    Tror ikke det finnes noe bedre alternativ enn upa-2 til den prisen
    Jeg har 2 av den som jeg biampet på ikon8, det ble ganske stilig

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vinkling av høyttalerne

Jeg har vært inne på det tidligere i tråden, men jeg vil gjerne gjenta et tips om et tiltak som kan være vel verdt å prøve ut for dem som har Dalis høyttalere med bånddiskant, det vil si; jeg har prøvd dette selv over lengre tid med Ikon 6 og Mentor 6. Titaket kan gjøre relativt stor forskjell, det er reversibelt, og det er gratis å prøve.

Dali anbefaler ingen vinkling inn mot lytteposisjon av disse høyttalerne. Ved å følge Dalis anbefaling kan du få et storslagent, bredt lydbilde - et imponerende stort bilde som passer godt til musikk som males med bred pensel, det vil si større orkesterverk, live-opptak fra utescener, og/eller produksjoner med mange lag (spor) som er mikset sammen. Larger than life kan være et treffende slagord, og det passer også meget bra til musikk hvor man har brukt mulighetene for panorering til tilsiktede effekter. På den annen side kan dette være mindre passende til små komboer og enkle arrangementer. Iblant kan det til og med høres rart ut, når flygelet er altfor bredt, og trommisen virker å ha over tre meter lange armer. Ved å vinkle kraftig, dvs. slik at aksene krysser pluss/minus 30 cm foran lytteposisjon, så vil du få et noe smalere lydbilde. Til gjengjeld kan du få et mer homogent, korrekt og presist bilde. Mellomtone trer litt tydeligere fram, på bekostning av bass og diskant. Et slikt bilde virker fastere i fisken, det er fremdeles godt oppløst, men det er tettere, og du kan få en bedring av trøkk og flyt, på linje med slik forbedring av trøkk og flyt som en god monoinnspilling kan gi i forhold til stereoversjonen. Særlig Ikon 6 hadde her i heimen godt av å kunne yte større trøkk. Sist, men ikke nødvendigvis minst; er du plaget av for kraftige førsterefleksjoner, så kan vinkling også bidra til å dempe disse.

Erfaringene her hjemme er så knakende gode, at jeg syns det er underlig at Dali i brukermanualene ikke nevner kraftig vinkling som en valgmulighet. Visse imponatoreffekter er riktignok redusert, men til gjengjeld har jeg forbedret allround-egenskapene.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Recensie Dali Mentor 8 Dali Mentor 8

En tysk test av Dali Mentor 8, gamle perler som spiller for svin.

Google Translater gjør jobben for deg.

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har en Sunfire HRS-10 som får ny eier i neste uke. Er derfor ute etter en ny sub til å bistå mine I5mk2 i bunn.

Den skal utelukkende bli brukt til musikk, og eneste kravet jeg har er at den skal helst ikke være mye over 40cm i hverken høyde eller bredde, dybda har jeg mer å gå i.

XTZ, Velodyne og Dalis egne subber har jeg så vidt kikket på, men er veldig usikker. Hva kan dere anbefale?

Prisklasse opptil 5-6000, kan strekke meg bittelitt lenger (men billigere er også en mulighet :P )

Intermediate Gesel sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    766
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også legge til at jeg ALDRI spiller høyt, men musikken jeg hører på "krever" litt ekstra i bunn. Trip-hop, chillout, Drum'n'bass, UK garage, samt litt klassisk

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2011
    Sted
    Ridabu
    Poster
    135
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Planlagt effektforsterker ja, men det er jo en jungel det også..

jeg kjører NAD c272 effektforsterker til mine concept 8, funker fett det. NAD og Dali er visstnok også en bra match.
    LG 60" 60PA550T Plasma TV | Kilde: Samsung BD-D6500|
    Front: Dali Concept 8| Bak: Dali Concept 1| Sub: Dali Concept Sub 12|
    Amp: Yamaha RX-A1010BL| NAD c272|

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    264
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Winnertip
    jeg kjører NAD c272 effektforsterker til mine concept 8, funker fett det. NAD og Dali er visstnok også en bra match.
    *noterer bak øret*
    Er vel C275 som har erstattet den nå?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    *noterer bak øret*
    Er vel C275 som har erstattet den nå?
    Jepp.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk testet Stello DA220 MK2 i oppsettet mitt skikkelig denne uka. Hos meg er det jo koblet litt spesielt.

Squeezebox Touch - DIGITALKABEL - Lyngdorf DPA-1 - DIGITALKABEL - stello - XLR - Parasound A21.

Dette er fordi DAC'en i Lyngdorf blir for "klinisk" i mine ører, mens de andre funksjonene til den, voicing og romkorreksjon er GULL! DPA-1 har mulighet for å kobles digitalt til en DAC og det har jeg gjort over lengre tid med PS Audio Daclink III.

PS'en har gjort en fantastisk jobb, og spilt relativt "fett" over det meste. Men med Stelloen åpnet det seg en ny dimesjon. Helicon kan VIRKELIG spille bra! De slutter ikke å overraske meg iallefall. Fantastisk høyttaler, selv til 60000kr!!!

PS'en er nå solgt til en kompis som har IKON6, og der gjør den vistnok en "fet" jobb også . PS'en var Cullen modifisert (nr4).

Side 609 av 743 FørsteFørste ... 109 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 579 589 599 605 606 607 608 609 610 611 612 613 619 629 639 649 659 669 679 689 699 709 719 729 739 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •