Dalis Entusiaster - Side 602

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 602 av 743 FørsteFørste ... 102 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 582 592 598 599 600 601 602 603 604 605 606 612 622 632 642 652 662 672 682 692 702 712 722 732 742 ... SisteSiste
Viser resultater 12,021 til 12,040 av 14850
    Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Phrenetic
    Men det tar sikkert 1 - 2 uker før det er ferdig fortollet og på vei videre...!
    Lurt litt på hvordan det fungerer :P ligger det hos tullen også sender de faktura å sender det videre etter faktura er betalt eller får jeg faktura ved levering?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei! Jeg har Dali Helicon300m2 og C200m2 og skal ha kombi hjemmekino / stereo. Har også kjøpt inn Nad m15 som forforsterker (ikke HD, bruker anlegget mest til musikk med noe film på høsten / vinteren)

rommet er ca 3m * 5m. må ha tv på lang vegg pga dør på ene kortveggen og vindu på andre. har i tillegg skråtak på bakvegg!

Dali Heli400 blir vel for stor som front i dette rommet ? burde jeg kanskje kjøpe Ikon onwall og ha helt bakerst på hver side vegg og bruke H300 som front ?

har 2 passive seas subber, så blir nok en Nad m25 som skal drive alt! tips taes imot med stor takk!!

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Lurt litt på hvordan det fungerer :P ligger det hos tullen også sender de faktura å sender det videre etter faktura er betalt eller får jeg faktura ved levering?
    Uhm, nei... Jeg mener jeg fikk en hentelapp fra posten hvor fortulling var lagt på prisen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av B&W-Ole
    Noen som har testet Rørforsterker på Dali ?

Vurderer sterkt å kjøpe meg et godt sett med rørforsterkeri til mine Dali Helicon 300mk2!

evt noe annet snadder ? :-D

Synes ikke at Densen / Embla står i stil til resten av anlegget

kjører røreffekt på diskant på mine dali ikon 7

Newcomer Joppa:D sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    85
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Mange damer vil nok fort finne nye Fazon F5 som mindre pene, ja. Men for en del kan de være et fint kompromiss for en kar som ønsker god lyd i stua, men blir nektet tradisjonelle "bokser". Blir spennende å se hvor populære de blir. Prisen vil nok fort avgjøre en del her også. Slik jeg ser det bør de ikke over 20K i pris. Men tipper fort de havner et sted over.

Og når vi først er over på dette med tipping, vil jeg også tro at mange vil si at F5 er dritsexy

At F5 i seg selv er en lite spennende nyhet for en lyd-entusiast kan jeg forøvrig se. Dette var vel tross alt en high-end messe.
    Det tyske magasinet Stereo opplyser i sin anmeldelse i seneste nummer at prisen er 3000 EURO, dvs. omtrent samme pris som Mentor 6, dvs. omtrent på det du mener er øvre grense. Høyttalerne får for øvrig god kritikk.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen

M6 er mye strammere i lyden enn CM9. Diskanten er også luftigere og M6 tegner opp en større scene enn hva CM9 makter med optimal plassering. Bassen sitter som et skudd og den spiller mer enn høyt nok. Jeg opplever en liten kul i øvre bass som gir veldig mye driv og engasjement. Den er i tilegg en relativt lett last å drive. Kunne faktisk tenkt meg å testet denne på rør ved en anledning. Diskanten syntes jeg er luftig og uanstrengt med akkurat passe nivå for å være naturlig.

Det mest opplagt negative med M6 er overgangen mellom mellomtone og diskant. Det veldig mange opplever som "skrikende" diskant tilskriver jeg overgangen mellom mellomtonen og diskanten. Dette er ikke utelukkende negativt da det gir endel "snert" og "driv" også oppover, men det fungerer ikke på all musikk. Likevel vil jeg si at M6 er en bedre allround enn CM9.
    Jeg er enig i det meste du sier her i denne godt skrevne og opplysende sammenligningen din. Jeg stusser imidlertid litt på et par ting. Jeg har ikke sett mange målinger av frekvensresponsen, men den ene jeg har sett i tyske Stereo viser ingen kul i øvre bass, men en helt flat respons. Stereo omtaler klangen som slank. Jeg har selv opplevd en forsterkning i øvre bass med Mentor 6, men fant fort ut at denne skyldtes at de sto for nærme vegg bak høyttaler. Målingen viser også et økt nivå fra 4-20 KHz, særlig "on axis", noe som bekrefter at disse bør ha god avstand til førsterefleksjoner, eventuelt ha god demping her, samt gjerne kan ha stofftrekket på, og være plassert uten vinkling inn mot lytteposisjon, slik Dali anbefaler.

Kilde:
    Dali Mentor 6: STEREO | Zeitschrift für HiFi, High End & Musik[0]=dali&sword_list[1]=mentor

Intermediate HiFi-nevøen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    600
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Det tyske magasinet Stereo opplyser i sin anmeldelse i seneste nummer at prisen er 3000 EURO, dvs. omtrent samme pris som Mentor 6, dvs. omtrent på det du mener er øvre grense. Høyttalerne får for øvrig god kritikk.
    Om de havner rundt der prismessig skal jeg ikke se bort ifra at det kan bli surround i stua også Jeg krysser fingrene

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HiFi-nevøen
    Om de havner rundt der prismessig skal jeg ikke se bort ifra at det kan bli surround i stua også Jeg krysser fingrene
    De bør i hvert fall ikke bli dyrere. Dali er vel fortsatt litt billigere her i Skandinavia, enn i verden for øvrig?

Det skal bli spennende å se om de slår an. Den gode kritikken i Stereo kan tyde på at de ikke er noe for folk kun med sans for sær design, men for folk som også vet å sette pris på god musikk- og lydformidling.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Phrenetic
    Uhm, nei... Jeg mener jeg fikk en hentelapp fra posten hvor fortulling var lagt på prisen
    fikk emo i posten i går 2 dager før antatt leveringstid men ingen tullkrav. Må jeg fortulle varene selv da?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg er enig i det meste du sier her i denne godt skrevne og opplysende sammenligningen din. Jeg stusser imidlertid litt på et par ting. Jeg har ikke sett mange målinger av frekvensresponsen, men den ene jeg har sett i tyske Stereo viser ingen kul i øvre bass, men en helt flat respons. Stereo omtaler klangen som slank. Jeg har selv opplevd en forsterkning i øvre bass med Mentor 6, men fant fort ut at denne skyldtes at de sto for nærme vegg bak høyttaler. Målingen viser også et økt nivå fra 4-20 KHz, særlig "on axis", noe som bekrefter at disse bør ha god avstand til førsterefleksjoner, eventuelt ha god demping her, samt gjerne kan ha stofftrekket på, og være plassert uten vinkling inn mot lytteposisjon, slik Dali anbefaler.
    Når jeg har kjørt M6 og CM9 head2head har jeg opplevd at CM9 har en liten kul i bassen. Det kan også være innbildning, eller dårlig match med rommet, men syntes faktisk Dalien var mer korrekt(selv om jeg syntes denne også har en liten kul, bare lenger opp). Det kan selvfølgelig også være FSTen som lurer meg. Siden denne har en ekstremt "resonansfri" gjengivelse kan det være at jeg oppfatter denne litt lavere i volum og da blir bassen mer fremtredende. Jeg har ikke målt, så jeg er åpen for at CM9 faktisk er mer korrekt som du sier.

Når det kommer til spredningen på Dali må man som du sier være flink med demping av 1. refleksjon. Dette fordi bånd-elementet har god horisontal spredning langt oppover i frekvens. Vil tippe bl.a. M6 har en ganske god "off-axis" respons. I prinsippet må de ha det da Dali mener høyttalerne skal stå vinkelrett, og ikke vinklet mot lyttepos. Hvis du ser på den litt lysere kurven som jeg antar er off-axis ser du at overgangen til diskantene er mye jevnere, og uten noe serlig ekstra nivå. Dette skyldes at en dome begynner å stråle når det kommer litt høyt i frekvens(det betyr at den sender lyd kun fremover, ikke så mye til sidene). Så når man måler on-axis, 1m fremfor høyttaleren får man fullt utbytte av nivå til både domen og båndet, noe som genererer en heving i nivået fra 4k og oppover. Når man da flytter seg til siden, slik som Dali mener man skal lytte, vil man ikke få fullt utbytte av domen, men båndiskanten fremdeles gir det den skal fra delingspunktet. Den lille kulen man ser på 5-7khz vil jeg tippe er et resultat av "roll-off" i delefilteret da denne stemmer godt overens med delefrekvensen på 12khz. Noe jeg syntes tyder på en ganske lav ordens deling mellom diskantene.

Litt kronglete forklart. Dere får heller spørre om noe var uklart eller om man ikke er enig.

Geir Arne

Newcomer clundbe sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    99
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clundbe
    Hei. Har i dag en Nad receiver med diverse Emotiva produkter som driver ett oppsett med Ikon 8, mk2 center og on-wall. Skal bytte receiver når skattepengene dukker opp. Vurderer den nye yamaha RX-V771 som lanseres i juli. Er det noen her som vet hva slags lydsignatur Yamaha har i forhold til Nad, Onkyo og Harman/Kardon? Vil påpeke at Emotivaene har en mørk amerikansk lyd.
    Prøver igjen. Ingen som har erfaring med Yamaha kontra Nad på Dali Ikon?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    367
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha skal være det beste i forhold til NAD på Ikon.
    Personlig blir min neste reciever en Denon (har Yamaha nå på Ikon6MK2)grunnet bedre resultat på detaljer når man bruker romkorreksjon,i følge en kjent person her på forumet som testet flere recievere sin romkorreksjon deriblant Yamaha sin YPAO og Denon sin Audussey DSX multi eq.

Active Anders3D sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har er lite problem.. Concept 6 er pappa sine, og mamma vil ha de tilbake i stua fordi de ser fine ut og er "hennes". Lyden derimot bryr ho seg ikke om, de kan gjerne være uten elementer, sa ho.. De blir svært sjelden brukt der nede.
    Nok om det, jeg sitter da igjen med 3.1 og lurer da på om jeg burde se etter concept 8 på bruktmarkedet.. Har dere noe spesielt å si om dem?
    Ser det ligger et par ute på finn for 4k. Er det en grei pris?
    Trenger jeg noe mer enn Onkyo 609 for å drive dem?

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders3D
    Har er lite problem.. Concept 6 er pappa sine, og mamma vil ha de tilbake i stua fordi de ser fine ut og er "hennes". Lyden derimot bryr ho seg ikke om, de kan gjerne være uten elementer, sa ho.. De blir svært sjelden brukt der nede.
    Nok om det, jeg sitter da igjen med 3.1 og lurer da på om jeg burde se etter concept 8 på bruktmarkedet.. Har dere noe spesielt å si om dem?
    Ser det ligger et par ute på finn for 4k. Er det en grei pris?
    Trenger jeg noe mer enn Onkyo 609 for å drive dem?
    Jeg personlig ville igrunnen sett på et par Concept 6 med den forsterkeren. 2 - 8" krever veldig mye futt for å spille skikkelig. Om du var fornøyd med Concept 6, ville jeg gått for dem igjen. Eller leite etter noen Lektor 6 på bruktmarkedet etterhvert.

Vet ikke hvor mye du er villig til å gi. Men skal tro du finner Lektor 6 til 4-5 tusen på brukten. Disse har jeg selv hatt, og er å anbefale.. Dem ligger noen hakk over Concepten, bare for noen høvdinger mer.

Men ser du har hjemmekino i Concept. Er gjerne ikke så gøy og blande serier..

Lykke til med kjøp.

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Jeg har ikke lyst til å gi så mye mer enn 4k egentlig.
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Men ser du har hjemmekino i Concept. Er gjerne ikke så gøy og blande serier.
    Der er jeg enig..
    Jeg var fornøyd med concept 6, men det blir liksom litt teit å kjøpe identiske Ht til de som nå står i stua. Dessuten er det alltid gøy med oppgraderinger.
    Onkyo oppgir 120w i 8 ohm på 609. Er ikke det nok?
    Concept 6 hørtes hvertfall greie ut med ht-r380, receiveren jeg har nå, og den er jo endel svakere enn 609.

Active Espen000 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    416
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg trenger litt råd dali-venner.

Jeg har hatt planer om å bygge ut anlegget mitt først med ikon on wall (bak) så ikon senter.

Men nå frister det litt å bruke noe av feriepengene på emotiva xpa-3 som er på tilbud,

Jeg hadde tenkt å kjøpe denne når kinoen er bygget fullt ut med høyttalere for å få bedre lyd.

Hva tror dere? Bedre effekt eller flere høyttalere? (blir det stor forskjell i lydkvaliteten med xpa 3?)

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders3D
    Takker for svar.
    Jeg har ikke lyst til å gi så mye mer enn 4k egentlig.

Der er jeg enig..
    Jeg var fornøyd med concept 6, men det blir liksom litt teit å kjøpe identiske Ht til de som nå står i stua. Dessuten er det alltid gøy med oppgraderinger.
    Onkyo oppgir 120w i 8 ohm på 609. Er ikke det nok?
    Concept 6 hørtes hvertfall greie ut med ht-r380, receiveren jeg har nå, og den er jo endel svakere enn 609.
    Det vil ikke bli noe spesielt oppgradering lydmessig mellom C6 og C8 vil jeg tro. Men de vil nok trykke fra seg litt mer. Men det må være ganske mye krefter om du har tenkt og spille skikkelig høyt. Da ville jeg investert i en NAD C275BEE eller noe i den retningen. Jeg synes du burde gå for Concept 6 igjen. Men om du har tenkt på Concept 8. Burde du ha effektforsterker i bakhodet.

Kommer også litt an på rommet. De trenger nok mer luft for og sitte som de skal..

Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    343
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Det vil ikke bli noe spesielt oppgradering lydmessig mellom C6 og C8 vil jeg tro. Men de vil nok trykke fra seg litt mer. Men det må være ganske mye krefter om du har tenkt og spille skikkelig høyt. Da ville jeg investert i en NAD C275BEE eller noe i den retningen. Jeg synes du burde gå for Concept 6 igjen. Men om du har tenkt på Concept 8. Burde du ha effektforsterker i bakhodet.

Kommer også litt an på rommet. De trenger nok mer luft for og sitte som de skal..
    Jeg synes Concept 8 høres gøy ut, men du får det til å høres som jeg ikke trenger dem..
    Jeg skjønner at jeg burde ha en effektforsterker, men det får bli ved en senere anledning.
    Jeg får heller kjøpe ny receiver først, og finne ut av frontene senere.
    (Eller enda bedre, dra til Rhodos i morgen)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei. Ser det er sammenligning mellom mentor og cm. Jeg var selv i samme situasjon for litt siden, det stod mellom mentor 6 og cm9. Jeg hørte flere ganger i butikk med både egen forsterker og hifi klubbens, og lånte begge par med meg en helg hver. Jeg landet til slutt på cm9, da følte den imponerte mest, men er vanskelig å sammenligne dem, de er ganske forakjellige. Men jeg så eb over hadde skrevet at han syns cm9 ga seg for fort, og at han ikke var spesielt imponert over diskanten. Jeg er totalt uenig! Begge høytallerne er fantastiske, men jeg fikk mye mer punch og dypbass fra cm9, samtidig som jeg opplevde at mentor 6 var ekstremt kresen i forhold til lyd kilden. Og jeg bruker både cd, vinyl og mp3... Men må jo si at hver gang jeg er innom hifi klubben, kikker jeg alltid på mentorne og hører litt på dem. Du må bare låne begge og se hvordan de passer rommet og utstyret ditt.

Side 602 av 743 FørsteFørste ... 102 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 582 592 598 599 600 601 602 603 604 605 606 612 622 632 642 652 662 672 682 692 702 712 722 732 742 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •