Dalis Entusiaster - Side 601

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 601 av 743 FørsteFørste ... 101 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 561 571 581 591 597 598 599 600 601 602 603 604 605 611 621 631 641 651 661 671 681 691 701 711 721 731 741 ... SisteSiste
Viser resultater 12,001 til 12,020 av 14850
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Hei Dali-boys (evnt. girls) :-)

Hater lys signatur og diskant som krever utallige forsterker-matcher for å låte såpass laidback og mørkt, men samtidig såpass behagelig som mine gamle 450 8-)

Så er vel på tide å melde meg inn her gitt.

Det jeg lurer på er, iom. at jeg aldri har hørt andre modeller fra Dali enn mine egne; hvordan vil dere si at "lyden" er/har forandret seg på nyere Dali? Dvs. Mentor o.l.....
    Først: Velkommen skal du være!

"Lyden" på nyere modeller har forandret seg en del i forhold til eldre. Hvis du hater lys signatur og frampå diskant, så kan det være at Dalis nyere modeller ikke er noe for deg. Mine Mentor og Ikon er i hvert fall ikke så mørke og laidback som Grand Diva, som er en eldre modell jeg kjenner rimelig bra. Ganske mange opplever Dalis nyere modeller med bånddiskant å være for pågående i toppen, men jeg selv opplever det ikke slik på mine Ikon og Mentor. Nå er det relativt enkelt å få hørt selv, i en eller annen av de mange butikkene til Hifiklubben, så det beste er nok at du selv gjør deg opp en mening ved selv å lytte.

Et par ting kan det likevel være greitt å ha i minne:

Det er som regel mye enklere å temme en frisk diskant enn å sprite opp en dvask/nøytral diskant.

Det er fort gjort å forveksle de lette og luftige egenskapene hos enkelte modeller til Dali med en lys signatur. Mine Mentor og Ikon kan virke lette og luftige, med tydelige detaljer formidlet av en frisk og krisp diskant, men det lette og luftige står fram på bakgrunn av et solid fundament av mellomtone og bass. Tror i hvert fall du kan bli særdeles fornøyd med hvor mye disse modellene gir av sprek bass, og de virker slett ikke lyse, alt tatt i betraktning. Særlig Mentor har en relativt dyp, stram bass, med både pondus og hurtighet god nok til det meste og for de fleste. I tillegg får skarptromme en snert og cymbaler et funklende liv som få, om noen, konkurrenter i klassen er i nærheten av.

I´m a boy!

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flott beskrevet av Alef her, men må legge til at ihvertfall Mentor klassen har folk veldig forskjellige syn. Jeg personlig synes ikke at mine Mentor6 er for lyse, dette har bedret seg med tiden. Kan være noe med lang innspilling, riktig matching av elektronikk og selvfølgelig rommet.

Jeg har anlegget på gutterommet, det står plassert i et hjørne (om det er bra eller dårlig vet jeg ikke) og har ingen form for akkustiske tiltak i hele tatt. Men har en hel masse ting plassert rundt om kring som et gutterom skal ha, hyller osv. Så tror dette gir posetiv innvirkning på lyden.

Lyden for meg virket kanskje litt lys i starten, men som sagt. Har bare blitt bedre og bedre. Har jo skiftet en del utstyr, og hvert heldig med det.

Jeg vil ihvertfall beskrive Mentor lyden min som: Åpen, bred, oppløst, fyldig og til tider en krisp diskant som Alef skriver. Har du litt penger i budsjettet, og er på utskikk etter nye høyttalere er Mentor serien noe du må prøve ut før du kjøper.
    Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Jeg personlig synes ikke at mine Mentor6 er for lyse, dette har bedret seg med tiden. Kan være noe med lang innspilling, riktig matching av elektronikk og selvfølgelig rommet.

Jeg har anlegget på gutterommet, det står plassert i et hjørne (om det er bra eller dårlig vet jeg ikke) og har ingen form for akkustiske tiltak i hele tatt. Men har en hel masse ting plassert rundt om kring som et gutterom skal ha, hyller osv. Så tror dette gir posetiv innvirkning på lyden.

Lyden for meg virket kanskje litt lys i starten, men som sagt. Har bare blitt bedre og bedre. Har jo skiftet en del utstyr, og hvert heldig med det.

Jeg vil ihvertfall beskrive Mentor lyden min som: Åpen, bred, oppløst, fyldig og til tider en krisp diskant som Alef skriver. Har du litt penger i budsjettet, og er på utskikk etter nye høyttalere er Mentor serien noe du må prøve ut før du kjøper.
    Jeg tror at enkelte nok kan forveksle den litt frampå, men oppløste diskanten hos Mentor (og Ikon) med lyshet. Kan nok også være at det er uvant for de fleste med en så oppløst, luftig og detaljfremmende diskant som Mentor har. Det var i hvert fall det for meg, da jeg skiftet ut noen eldre B&W Matrix med Dali Ikon 6, og jeg tror det i stor grad blir et spørsmål om personlig smak og behag om du digger dette eller ei. Jeg selv falt pladask for Ikon 6, første gang jeg hørte denne, men laidback er jo denne modellen ikke, og en advarsel er kanskje på sin plass, siden det var det tilbakelente og mørke ved Dali som americanFord satte spesielt stor pris på. Jeg kan ellers bare slutte meg til det du sier om lyden som åpen, bred og fyldig, om enn med en tanke for slank/tørr mellomtone, hvis jeg først skal kritisere noe ved Mentor.

Jeg sys nok Mentor 6 trenger overraskende mye, god plass. I hvert fall får jeg de ikke til å spille så bra om ikke avstanden til vegger er rimelig god. De er ellers transparente, og avslører ting som er foran i kjeden, enten det gjelder utstyr, eller musisk materiale. Moro, siden jeg har en god del ulike kilder, og digger musikk, enten den nå kommer fra gammal vinyl eller harddisk eller streames fra internettradio eller Spotifys arkiver.

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trekker tilbake det med "stille" entusiast-tråd! Makan til lange og utfyllende svar a gitt! Setter pris på det!

Men ser vel at en lytterunde etterhvert ikke er en dum ide.
    Men utelukker ikke at jeg returnere her i tråden med en Dali modell av nyere dato! Blir spennende:wink:
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil forresten dere Dali-entusiaster sammenligne Dali med B&W sine høyttalere i mentor-klassen? I korte trekk... :wink: sett med begge med med en optimal forsterker-match... (Kanskje litt dårlig formulert spørsmål).
    Behringer B215 (fronts) + B212XL (surround) - Sony STR 1040 - Pro Ject Rpm 5.1/ Phonobox S - 2xJamo SUB650 - Apple TV3 - Samsung 60" Plasma

MIN BLOGG: http://www.inboundswag.no

ALT I FRA BUSINESS TIL KULTUR + LITT LYD OG MUSIKKRELATERT!

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan vil forresten dere Dali-entusiaster sammenligne Dali med B&W sine høyttalere i mentor-klassen? I korte trekk... :wink: sett med begge med med en optimal forsterker-match... (Kanskje litt dårlig formulert spørsmål).
    Her må nok noen andre ta over, har ikke hørt noe særlig av B&W. Men slik jeg har forstått er B&W mye mer tungdevet høyttalere. Så du bør ha en kraftig forsterker til
    Min tråd

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @AmericanFord

Når det kommer til Mentor i dag er den utstyrt som du ser på spesifikasjone, lydmessig så er det en allroundhøytaler som passer til de fleste musikkstiler. Her får du jevn og bra bassgjengivelse samt god mellomtone med en detaljert diskant, den kan selvfølgelig temmes med varmere elnikk om man synes det blir intens. Denne høytalern har også muligheter til å avsløre mindre gode innspillinger også, Mentor er dønn seriøs på musikk så den kan de fleste slå seg til ro med. Her får man en flott høytaler som ikke trenger så mye strøm som en B&W for å funkere bra nok, ellers er finishen ikke helt lei her heller i sort ask. Disse høytalerne er laget i ekte treverk og ikke MDF som sine yngre brødre.

Av B&W må vi nesten ta CM9 høytalern med tanke på at disse to har lik pris, her får man en mer krevende høytaler som ønsker kun det beste. Disse engelskmennene krever mer av forsterkeriet så her må man virkelig spe på fra bunn til topp, når det kommer til lyd så spiller disse mer jevnt over hele lydbildet. CM9 vil også levere den kjente fyldige og gode mellomtonen. Det er flere som opplever disse litt "tamme" i bunn, men det kan være en fordel om du ikke ønsker en direkte techno høytaler. Jeg har ikke så mye erfaring med denne go'saken men av det jeg har hørt så spiller den godt på akustisk, pop og de fleste musikkstiler. Finnishen på denne er helt nydelig da, sort HG er ikke noe å spøke med altså.

Lyd oppfattes veldig forskjellig fra person til person så lytterunde eller hjemlån er tingen her, men håper du finner en favoritt med tiden og gjerne fortsetter din plass hos oss. Noen liker Dali og noen liker B&W, uansett gjengir begge god lyd men de kan ikke sammenlignes.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 2 og 6 vs B&W CM9 kan jeg ikke si så mye om, da jeg ikke kjenner CM 9, men Ikon 6 vs. modeller som CM 7, DM 683, DM 684 og Matrix 2 kan jeg forsøksvis si litt om. Jeg er for øvrig enig med Roger i hans beskrivelse.

Jeg hadde Matrix 2 i en del år, og var så godt fornøyd med disse, at jeg var temmelig overbevist om at jeg kom til å kjøpe B&W på nytt, da tiden for å skifte ut Matrix 2 kom. Jeg hørte derfor noen ganger på DM 683/84 og CM 7, men ble nok ikke helt overbevist. Best av de nevnte likte jeg uten tvil CM 7, på tross av dens noe spinkle bassfundament. Jeg hadde hørt Dali Ikon 7 hos en kompis, og jeg syns disse låt ganske bra i hans stue. Jeg ba derfor om en demo av Ikon 6, og ble overbevist umiddelbart. Jeg hørte også på en del andre modeller hos andre forhandlere, for sikkerhets skyld, men endte fornøyd opp med Ikon 6, som senere fikk plass på gutterommet, og ble erstatet av Mentor 6 i hovedanlegget i stua. Med Mentor 6 fikk jeg et fyldigere lydbilde, mer pondus og større autoritet, liksom, mindre kasselyd enn hos Ikon 6. Mentor 2 er for øvrig i samme prisklasse som CM 7, men slår etter mitt skjønn CM 7 med klar margin. Faktisk ligger Mentor 2 overraskende tett på Mentor 6.

Senere har jeg forstått at de B&W modellene som jeg fikk demo av, nok trenger kraftigere forsterkeri enn hva jeg hørte dem med hos klubben. CM 9 er dessuten en større og trolig bedre høyttaler enn CM 7. Likevel vil jeg mene at B&W uansett låter noe mer innelukket/hemmet enn Dali, særlig på moderat til lavt volum syns jeg B&W er skuffende døde i forhold til Dali. Når du drar på med volum, så blir forskjellene mindre påtagelige, men på den annen side, så syns jeg Dali swinger/rocker bedre på høyt volum. B&W kan bli noe harde og udynamiske. Dali har også et stort lydbilde (soundstage) som B&W med sin flotte/store/rike mellomtone ikke matcher. B&W, særlig CM 7, har imidlertid noen fine kvaliteter på tross av sine begrensninger, særlig syns jeg disse var flotte med trubadurer i enkle arrangementer, men for en fyr som meg, som liker mange slags musikk, syns jeg de falt igjennom. Dali er for meg bedre all round.

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Den var rett å slett bare drit pen å se på! Er denne lettrevet ? Med tanke på bare to terminaler bak, ingen mulighet for bi-amping?
    Min tråd

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan åpne med at Mentor-serien ikke gjør seg bort mot CM-serien.

Og fortsette med det positive, sett med Dali øyne. Tar utgangspunkt i Mentor 6 vs CM9.

M6 er mye strammere i lyden enn CM9. Diskanten er også luftigere og M6 tegner opp en større scene enn hva CM9 makter med optimal plassering. Bassen sitter som et skudd og den spiller mer enn høyt nok. Jeg opplever en liten kul i øvre bass som gir veldig mye driv og engasjement. Den er i tilegg en relativt lett last å drive. Kunne faktisk tenkt meg å testet denne på rør ved en anledning. Diskanten syntes jeg er luftig og uanstrengt med akkurat passe nivå for å være naturlig.

Det mest opplagt negative med M6 er overgangen mellom mellomtone og diskant. Det veldig mange opplever som "skrikende" diskant tilskriver jeg overgangen mellom mellomtonen og diskanten. Dette er ikke utelukkende negativt da det gir endel "snert" og "driv" også oppover, men det fungerer ikke på all musikk. Likevel vil jeg si at M6 er en bedre allround enn CM9.

Det CM9 er bedre på i mine ører er sammenhengen mellom elementene, og den har en bedre egendemping i mellomtone og bass. Det siste gjør at det kommer veldig lite "unoter" i form av oppbrytning, men det kan også bli litt tamt for noe. Matching er spesielt viktig her syntes jeg. Diskanten i CM9 er jeg ikke spesielt imponert over, men den er bra til å være i alu. På rein og skjær SPL syntes jeg også CM9 er litt for slapp, og gir seg for tidlig etter min smak.

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dali har fått Zenzor 5 på laget i sortimentet:

DALI speakers and products. Find the best loudspeakers in the world

De skriver på sin Facebook side at det kommer en 7'er utgave av denne, da vet dere hva det betyr? Ekstra element og mere moro som dere ville ha gjettet alle sammen.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den var rett å slett bare drit pen å se på! Er denne lettrevet ? Med tanke på bare to terminaler bak, ingen mulighet for bi-amping?
    Dette er en budsjettmodell som rocker med følsomhet på 88db i følsomhet og går på 6ohm i impedans.

Sjekker du linken jeg sendte i forrige post så får du alle spesifikasjonene.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, mye tror du denne vil koste da? Tenker på å bytte ut argon høyttalerene som står nede i stua
    Min tråd

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, mye tror du denne vil koste da? Tenker på å bytte ut argon høyttalerene som står nede i stua
    Jeg har null aning på pris her altså, men det er vel noe mellom Concept og Lektor sin vil jeg tro. I følge rangeringen på hjemmesidene deres blir dette en mellomting, hva tror du om ca 6000 eller noe a?

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Dette er en budsjettmodell som rocker med følsomhet på 88hz i følsomhet og går på 6ohm i impedans.
    Håper du mener dB.

Geir Arne

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Håper du mener dB.

Geir Arne
    My mistake. Men det er rettet opp nå, mente selvfølgelig db.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan si at den Rocker fra 43 til 26.500Hz da!
    Min tråd

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    må si fedex er kjapp. betalte emotiva bestillingen min 14.6.11 ca i 20 tiden, 5 min etterpå fikk jeg mail om at stasjet var sendt å nå i dag er det ankommet gardermoen bestilt meg 2stk upa-2 og 1stk umc-1

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    108
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    må si fedex er kjapp. betalte emotiva bestillingen min 14.6.11 ca i 20 tiden, 5 min etterpå fikk jeg mail om at stasjet var sendt å nå i dag er det ankommet gardermoen bestilt meg 2stk upa-2 og 1stk umc-1
    Men det tar sikkert 1 - 2 uker før det er ferdig fortollet og på vei videre...!

Side 601 av 743 FørsteFørste ... 101 461 471 481 491 501 511 521 531 541 551 561 571 581 591 597 598 599 600 601 602 603 604 605 611 621 631 641 651 661 671 681 691 701 711 721 731 741 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •