Dalis Entusiaster - Side 589

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 589 av 743 FørsteFørste ... 89 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 579 585 586 587 588 589 590 591 592 593 599 609 619 629 639 649 659 669 679 689 699 709 719 729 ... SisteSiste
Viser resultater 11,761 til 11,780 av 14842
    Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Osamede
    Har noen erfaring med disse høyttalere (Dali Ikon 6 MK II / Mentor 6 /Mentor 8) ?

Jeg hørte på alle 3 modeller butikken, men bare i 2-channel stereo.

Jeg synes at Mentor 6 hørtes mye bedre ut enn Ikon 6 (bedre bass og bredere lydbilde). Hadde ikke sjansen til å teste Ikon 7.

Mentor 8 var et hakk bedre enn Mentor 6 (høvedsaklig bass, men ikke i lydbilde).

Høyttalere skal brukes 75% til musikk (2.1 med en subwoofer) og 25% til Film/TV (3.1 med senter) Er usikker om jeg ville virkelig oppdage forskjellen mellom Mentor 6 og Mentor 8 i systemet mitt hvor subwooferen tar av fra 80 hz g nede.

Hva syns dere?
    Enig i alle de andre. Er musikk viktig og du alikavel kjører 2.1 så kan ikke Mentor 8 gi noe mer enn mer bass mot mentor 6. Jeg kjører mentor 6 med SVS bass og savner intet. Det er mer trøkk i bass området med Mentor 8 i sterio. I alle andre konfigurasjoner med subwoofer, så har dette sansynlig liten betyding, praktis sett. Mentor 6 er en fantastisk flott høytaler til prisen som konkurerer kraftig med Hi-end markedet..
    Jeg har vært fornøyd fra første stund. De trenger dog litt innspillingstid. Men blir bare bedre og bedre mens du spiller på dem. 8)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei:-D

Nå hører eg musikk kunn i stereo på stereokomponenter og uten subwoofer og kommer kansje til å kutte ut surround helt da det blir så lite brukt.

Da får eg også ett mye større utvalg i stereo forsterkere/stereo forforsterkere også om det skulle bli aktuelt å oppgradere elektronikken senere siden eg da ikke MÅ ha HT inngang eller prosessorinngang.

Ser att noen anbefaler Mentor 6 i allefall om de uansett skall kjøre 2.1 på musikk med surroundreceiver som pre da sannsynlig doble 8" basselement i Mentor 8 ikke lenger "trengs" like mye da subwoofer tar seg av de dype frekvenser uansett og att en da får mer bass enn det Mentor 6 gir alene (om det i det hele tatt) skulle være ett savn.

Spørsmålet mitt blir da om det blir for vanskelig å integrere en eller kansje to rimeligere subwoofere sømløst på ett rent stereo oppsett med Mentor 6 om eg skulle savne litt i bunn i forhold til mentor 8? Og om det kommer til å spille like bra som Mentor 8 alene? Får jo Mentor 6 og en eller KAANSJE to "gode" nokk subwoofere og en antimode box for ca. samme prisen som Mentor 8 koster alene, men kommer det til å spille like bra og sømløst?

Er det kunn bass som skiller Mentor 6 og 8 og er lyden helt lik fra nedre mellomtone og oppover i registeret på disse to eller har Mentor 8 noen kvaliteter i det området som ikke mentor 6 har? (Mentor 8 har jo dedikert mellomtone selv om det ikke nødvendigvis trenger å bety att det er bedre).

Er Mentor 6 kansje til og med en mer balansert og bedre høgtaler enn Mentor 8 med tanke på musikk i stereo?

Ble litt usikker nå om Mentor 6 kansje er det beste valget mellom disse to selv om det kansje blir litt vanskeligere å integrere subwoofer på Mentor 6 på en skikkelig måte på ett rent stereo oppsett (om det skulle bli behov for det selvfølgelig), men mulig det går med en antimode box:-?

Ønsker i utgangspunktet å slippe subwoofer på musilkk så lenge det blir fyldig nokk bass uten og det må selvfølgelig bli bedre enn med de høgtalerne eg har nå med tanke på att eg savner litt i bunn på rock, heavy og metal og tecno/trance etter min smak selvfølgelig:-)

Ønsker en mer engasjerende spillestil på den musikktypen som eg har nevnt over her og som eg spiller mest av, men det blir en del roligere musikk også så eg håper og tror Dali er en bedre allrounder for meg som hører mest på musikk i den sjangeren eg har nevnt over her. Diskantløsningen til Dali har eg også stor tro på så gleder meg til å få demo av Mentor 6 og 8:-D

Men om eg blir like fornøyd med lyden i Mentor 6 og 8 og det kunn er i bassområdet som skiller de så ble eg veldig i tvil nå på om eg skall velge Mentor 8 fremfor Mentor 6 + subwoofer løsning med kansje en antimode box (om det skulle vise seg å bli ett savn på Mentor 6 i forhold til Mentor 8 da selvfølgelig) når det blir på ett stereo oppsett og ikke med receiver som forforsterker på musikk?

Takker for svar:-D

Edit: har prøvd å forklare og formulere meg bedre, men håper dere forstår det meste;-D

Edit 2: Ooops:-) Ser det er kommet ett svar som eg ikke har sett før etter eg har prøvd å forklare bedre, men håper på flere som kann svare på i allefall noe av det eg lurer på:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 har et dedikert mellomtoneelement noe mentor 6 ikke har .
    Det er også et helt annet "skyv" i bassen på mentor 8 .
    I alle tilfelle må du ha en god forsterker for å tøyle de dobble 8 tommerene i Mentor 8 .

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke har hørt Mentor 8 tør jeg ikke å påstå noe som helst.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av bassegutt
    Mentor 8 har et dedikert mellomtoneelement noe mentor 6 ikke har .
    Det er også et helt annet "skyv" i bassen på mentor 8 .
    I alle tilfelle må du ha en god forsterker for å tøyle de dobble 8 tommerene i Mentor 8 .

Takker for svar:-D

Vet att Mentor 8 har dedikert mellomtone og vet også att Mentor 8 har mer skyv i bassen og spiller med mer trøkk om den får nokk effekt strøm, men kann du fortelle meg om den har en bedre mellomtone enn i Mentor 6 og om den spiller like balansert som Mentor 6 eller er det trøkket og skyvet i bassen som er forskjellen på disse to?

Takker for svar bassegutt:-D

Edit: Andre kann også mer enn gjerne svare selvfølgelig:-D

Er takknemlig for all hjelp:-D

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liten gledesmelding:

Dali Mentor 6 LE er tilbake.

DALI MENTOR 6 LE Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Liten gledesmelding:

Dali Mentor 6 LE er tilbake.

DALI MENTOR 6 LE Høyttalere | Hi-Fi Klubben

Hei Roger Waters:-D

Ser att denne har en litt lavere følsomhet (88,5) i forhold til den originale som har en følsomhet på 89,5. Har dette mye å si i praksis? Går ut fra att dette er med en watt inn på høgtaleren, men merker man noe til dette når man skall spille høyt i praksis eller spiller LE versjonen " nesten" like høyt som den originale med samme forsterker til begge? Vet jo att med høyere følsomhet spiller høgtalere høyere så lenge de er koblet til samme forsterker på de, men er veldig usikker på om forskjell på 1db i følsomhet har så veldig mye å si. ( har liten kunnskap om akkurat dette så må nesten bare spørre da eg ønsker att det skall spille med litt trøkk også en gang i blant)
    Men det eg vet er att forskjeller i impedansedipper sier mer om hvor mye strøm en høgtaler trenger for å spille med full kontroll selvfølgelig.
    Jo lavere impedansedipper en høgtaler har jo mer strøm trenger høgtalerne for å spille med full kontroll. Enkelte høgtalere spiser jo enkelte forsterkere til frokost om de dipper langt nokk ned mot 3 ohm eller lavere:-D Dette er jo mye av grunnen til att de fleste B&W høgtalere er en tung last for forsterkeren selvfølgelig.

Så det eg lurer litt på er om LE versjonen krever mer strøm fra en forsterker enn den originale Mentor 6 for å spille like høyt og kontrollert og i tilfelle hvor stor forskjell er det snakk om?

Ser LE versjonen er oppgitt med en frekvensgang -3dB) : 32-34.000 Hz mot den originale som er oppgitt med en frekvensgang -3db) : 36 til 34.000 Hz:-D Da er den faktisk oppgitt til å gå lavere ned i frekvens enn mentor 8 også som er oppgitt med en frekvensgang -3db) : 34 til 34.000 Hz. Vet att dette "bare" er tall og ikke er likt fra rom til rom, men går ut fra att de er målt ved like forhold og att det da er en pekepinn på forskjellene på hvor lavt Mentor 6 LE går i frekvens i forhold til Mentor 6 og Mentor 8:-D Om det er noe som en kann høre stor forskjell på er eg jo litt usikker på, men det er jo en pekepinn på att de er forskjellige i bassområdet:-D

Må si Mentor 6 LE kunne vært ett spennende alternativ til den originale Mentor 6 og lurer vel aller mest på hvorden Mentor 6 LE versjonen spiller i forhold til den originale Mentor 6? :-D Er den like engasjerende på rock, heavy og metal og techno/trance med tanke på trøkket i den originale Mentor 6 eller er den litt "snillere" i spillestilen?

Klarer nesten ikke å vente lenger med å bytte ut de høgtalerne eg har nå til noe som spiller mer engasjerende på rock, heavy, metal og techno/trance som eg hører mest på og som etter min mening og smak kunne vært bedre med de høgtalerne eg har i dag. Men hører jo litt på roligere musikk også så de må klare den oppgaven bra også og det har eg stor tro på att Dali Mentor gjør. Tror rett og slett Dali blir enn bedre allrounder for meg, men det vil jo vise seg når eg har fått hørt litt på de:-D

Vet det blir litt mye spørsmål, men det er mulig eg ikke får hørt de på HiFi Klubben med det første så da er det fint å få vite så mye som mulig på forhånd:-D

Takker for opplysningen om att Mentor 6 LE er tilgjengelig og blir veeldig takknemlig for svar Roger Waters:-D

Edit: Ble litt usikker på om LE versjonen passer like bra på den musikken eg hører mest på i forhold til den originale kritikerroste Mentor 6, men håper på det beste:-D

Ble også litt usikker på om hvit passer inn i stuen, men tror det går bra. Er bare ikke vand med hvite høgtalere:-D Så lenge det passer helt greit inn i stuen så er jo lyden av høgtalerne det som til slutt teller Stuen er forresten mellom ca. 30- 35 kvadrat.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Hei Roger Waters:-D

Ser att denne har en litt lavere følsomhet (88,5) i forhold til den originale som har en følsomhet på 89,5. Har dette mye å si i praksis? Går ut fra att dette er med en watt inn på høgtaleren, men merker man noe til dette når man skall spille høyt i praksis eller spiller LE versjonen " nesten" like høyt som den originale med samme forsterker til begge? Vet jo att med høyere følsomhet spiller høgtalere høyere så lenge de er koblet til samme forsterker på de, men er veldig usikker på om forskjell på 1db i følsomhet har så veldig mye å si. ( har liten kunnskap om akkurat dette så må nesten bare spørre da eg ønsker att det skall spille med litt trøkk også en gang i blant)
    Men det eg vet er att forskjeller i impedansedipper sier mer om hvor mye strøm en høgtaler trenger for å spille med full kontroll selvfølgelig.
    Jo lavere impedansedipper en høgtaler har jo mer strøm trenger høgtalerne for å spille med full kontroll. Enkelte høgtalere spiser jo enkelte forsterkere til frokost om de dipper langt nokk ned mot 3 ohm eller lavere:-D Dette er jo mye av grunnen til att de fleste B&W høgtalere er en tung last for forsterkeren selvfølgelig.

Så det eg lurer litt på er om LE versjonen krever mer strøm fra en forsterker enn den originale Mentor 6 for å spille like høyt og kontrollert og i tilfelle hvor stor forskjell er det snakk om?

Ser LE versjonen er oppgitt med en frekvensgang -3dB) : 32-34.000 Hz mot den originale som er oppgitt med en frekvensgang -3db) : 36 til 34.000 Hz:-D Da er den faktisk oppgitt til å gå lavere ned i frekvens enn mentor 8 også som er oppgitt med en frekvensgang -3db) : 34 til 34.000 Hz. Vet att dette "bare" er tall og ikke er likt fra rom til rom, men går ut fra att de er målt ved like forhold og att det da er en pekepinn på forskjellene på hvor lavt Mentor 6 LE går i frekvens i forhold til Mentor 6 og Mentor 8:-D Om det er noe som en kann høre stor forskjell på er eg jo litt usikker på, men det er jo en pekepinn på att de er forskjellige i bassområdet:-D

Må si Mentor 6 LE kunne vært ett spennende alternativ til den originale Mentor 6 og lurer vel aller mest på hvorden Mentor 6 LE versjonen spiller i forhold til den originale Mentor 6? :-D Er den like engasjerende på rock, heavy og metal og techno/trance med tanke på trøkket i den originale Mentor 6 eller er den litt "snillere" i spillestilen?

Klarer nesten ikke å vente lenger med å bytte ut de høgtalerne eg har nå til noe som spiller mer engasjerende på rock, heavy, metal og techno/trance som eg hører mest på og som etter min mening og smak kunne vært bedre med de høgtalerne eg har i dag. Men hører jo litt på roligere musikk også så de må klare den oppgaven bra også og det har eg stor tro på att Dali Mentor gjør. Tror rett og slett Dali blir enn bedre allrounder for meg, men det vil jo vise seg når eg har fått hørt litt på de:-D

Vet det blir litt mye spørsmål, men det er mulig eg ikke får hørt de på HiFi Klubben med det første så da er det fint å få vite så mye som mulig på forhånd:-D

Takker for opplysningen om att Mentor 6 LE er tilgjengelig og blir veeldig takknemlig for svar Roger Waters:-D

Edit: Ble litt usikker på om LE versjonen passer like bra på den musikken eg hører mest på i forhold til den originale kritikerroste Mentor 6, men håper på det beste:-D

Ble også litt usikker på om hvit passer inn i stuen, men tror det går bra. Er bare ikke vand med hvite høgtalere:-D Så lenge det passer helt greit inn i stuen så er jo lyden av høgtalerne det som til slutt teller Stuen er forresten mellom ca. 30- 35 kvadrat.
    Heisann

Dette med følsomhet og den tekniske delen er på papiret hvordan det hele er målt på testlabben, alle høytalere blir jo testet og målet opp med spesialutsyr for å få riktige data på papiret. Når det kommer til følsomheten i så små grader så har dette lite å si, jo høyere følsomhet jo lettere er det forsterkern og drive høytalerne. B&W krever mye mer av forsterkern pga høytalerne går mye lavere i impedans så den krever mer kvalitet i alle ledd, Dali har den fordelen at de er mye lettere å drive men for all del så elsker de strøm også.

LE versjonen skal være forbedret samt den har fått litt mere av Helicon kvalitetene i små grader, alle høytaler krever strøm men det er ikke så mye som skiller disse siden dem går på 6ohm begge to. Tror du heller skal fokusere på lydkvaliteten fremfor tekniske data, er lyden du skal like og ikke mye de kan gå på i frekvenser.

Den er oppgitt med en annen frekvensgang enn vanlige M6, dvs at her går LE litt dypere enn sin gamle traver så det er mer å hente i basspartiet men det er ikke kjellerdypt for å si det sånn. Det er jevn og god bassflyt på Mentor serien og den rocker til det meste, samt den er litt avslørende for "dårlige" innspillinger så du får faktisk litt highend kvaliteter her.

Jeg har ikke fått testa LE selv men om det er noen butikker som har den i demo er jeg usikker på, men så bare at den er tilbake på sidene til HFK igjen som je posta her på forumet. Gamle Mentor er en allround høytaler som passer til det meste, det samme gjør nok LE versjonen så du blir nok ikke skuffet hva du enn går for. Det er veldig god bass i denne serien og det spiller veldig godt oppover i registeret, det som skiller Mentor fra de dyrere Dali høytalerne er at ting blir mer korrekt i lydbildet. De fleste detaljer kommer igjennom og ingenting blir "boosta" opp, alt høres mere naturlig ut og gir den rette klang på krevende innspillinger så lenge forsterkerne henger med i svingene.

Hvite høytalere er kult og synes at LE er en innertier på design der, kanskje noen som er uenig men jeg synes dem er helt konge å se på. Jeg ser du har en veldig stor stue så jeg ville kanskje gått for Mentor 8 isteden pga den spiller større tross sine doble 8" med egen mellomtone, men lyd er subjektivt og folk har forskjellige meninger så jeg ville lytta på det som passer lommeboka. Jeg har selv hatt en runde med M8 i heimen og det spiller dritkult og engasjernende, det rocker knakende bra så her er det mye å hente om lommeboka tillatter det.

Håper du ble litt klokere nå og ser frem til et kjøp i nær fremtid.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siste partiet med LE er kun et begrenset opplag, så jeg ville ikke ventet for lenge.

De tallene som utgjør forskjellen på papiret høres tydelig når du spiller på LE kontra M6. Hadde selv LE tidligere, og de krevde mer effekt enn orginale. Men når de får den ekstra effekten, leverer de for alle penga. De går merkbart dypere enn M6 pga den nye bassenheten som dali konstruerte spesielt til LE, og dette fører også til en noe dempet diskant (som jeg likte svært godt). Det er også en fyldigere stemmegjengivelse på LE, noe som gjør den skikket til all type musikk i mine ører.

Det er blitt en enda bedre allround-høyttaler enn tidligere, og den kan klart anbefales!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Le modellen er vel tilnærmet en ms4 i et langt rimeligere kabinett. Det jeg har hørt ifra dem er intet mindre enn fantastisk.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Dette med følsomhet og den tekniske delen er på papiret hvordan det hele er målt på testlabben, alle høytalere blir jo testet og målet opp med spesialutsyr for å få riktige data på papiret. Når det kommer til følsomheten i så små grader så har dette lite å si, jo høyere følsomhet jo lettere er det forsterkern og drive høytalerne. B&W krever mye mer av forsterkern pga høytalerne går mye lavere i impedans så den krever mer kvalitet i alle ledd, Dali har den fordelen at de er mye lettere å drive men for all del så elsker de strøm også.

LE versjonen skal være forbedret samt den har fått litt mere av Helicon kvalitetene i små grader, alle høytaler krever strøm men det er ikke så mye som skiller disse siden dem går på 6ohm begge to. Tror du heller skal fokusere på lydkvaliteten fremfor tekniske data, er lyden du skal like og ikke mye de kan gå på i frekvenser.

Den er oppgitt med en annen frekvensgang enn vanlige M6, dvs at her går LE litt dypere enn sin gamle traver så det er mer å hente i basspartiet men det er ikke kjellerdypt for å si det sånn. Det er jevn og god bassflyt på Mentor serien og den rocker til det meste, samt den er litt avslørende for "dårlige" innspillinger så du får faktisk litt highend kvaliteter her.

Jeg har ikke fått testa LE selv men om det er noen butikker som har den i demo er jeg usikker på, men så bare at den er tilbake på sidene til HFK igjen som je posta her på forumet. Gamle Mentor er en allround høytaler som passer til det meste, det samme gjør nok LE versjonen så du blir nok ikke skuffet hva du enn går for. Det er veldig god bass i denne serien og det spiller veldig godt oppover i registeret, det som skiller Mentor fra de dyrere Dali høytalerne er at ting blir mer korrekt i lydbildet. De fleste detaljer kommer igjennom og ingenting blir "boosta" opp, alt høres mere naturlig ut og gir den rette klang på krevende innspillinger så lenge forsterkerne henger med i svingene.

Hvite høytalere er kult og synes at LE er en innertier på design der, kanskje noen som er uenig men jeg synes dem er helt konge å se på. Jeg ser du har en veldig stor stue så jeg ville kanskje gått for Mentor 8 isteden pga den spiller større tross sine doble 8" med egen mellomtone, men lyd er subjektivt og folk har forskjellige meninger så jeg ville lytta på det som passer lommeboka. Jeg har selv hatt en runde med M8 i heimen og det spiller dritkult og engasjernende, det rocker knakende bra så her er det mye å hente om lommeboka tillatter det.

Håper du ble litt klokere nå og ser frem til et kjøp i nær fremtid.

Takker for ett utfyllende og godt svar som egentlig gjorde meg litt klokere med tanke på valget mellom Mentor 6 og 8

Ja det er jo selvfølgelig lydkvaliteten eg hører på når eg skall vurdere bytte av høgtalere

Men ser nå når eg leser mer grundig gjennom mitt forrige innlegg att det kann virke som det er tekniske data eg henger meg opp i. Men i mine andre innlegg spørr eg jo mer om hvordan lyden i høgtalerne er og har vel fått det inntrykket att Mentor serien passer bedre til den musikken eg hører mest på i forhold til mine "krav" til en mer engasjerende spillestil på rock, heavy, metal og techno/trance

CM9 spiller veldig bra på det meste, men når eg setter meg ned og skall høre på den musikken eg hører mest på som nevnt over blir det ikke engasjerende NOKK etter MIN mening og smak selvfølgelig

For meg er det helheten som teller og det er da viktigt att det spiller mer engasjerende på rock,heavy, metal og techno/trance enn det eg synes CM9 etter min mening gjør. For all del CM9 spiller veldig bra på det meste og er en helt grei allrounder Men det er vel lov å være litt kresen og håpe på litt mer engasjerende spillestil på den type musikk når det er det eg hører mest på:wink: Men samtidig hører eg jo litt på roligere musikk også og det er selvfølgelig viktig att Mentor serien leverer bra på det området også og det håper og tror eg att de gjør

Har jo hørt fra andre og lest litt tester og litt her inne i tråden att de spiller opent og detaljert i mellomtoneområdet og diskantløsningen med softdome og bånd diskant skall etter det eg har lest og hørt være helt utrolig detaljert og luftig . Bassen skall vel også være presis, detaljert og med god punch Men det er jo klart att det kreves forsterkere som er av god kvalitet og som også leverer nokk strøm som høgtalerne trenger. Dette er jo selvfølgelig viktig med de fleste høgtalere av god kvalitet etter min mening. Eg har som regel alltid tenkt att det ikke kann bli for mye og heller det enn for lite etter min mening

Men uansett hva eg har lest i tester o.s.v så tar eg alltid tester o.s.v bare som en liten pekepinn på hva eg "mulig" kann forvente meg når eg får en demo av de høgtalerne eg vurderer å høre på. Først da når eg får en god demo som mulig kann eg gjøre meg opp en mening om de innfrir forventningene og passer min smak av lyd og spiller slik eg ønsker att lyden skall være etter min smak Tar med meg en god del musikk av forskjellige sjangere og vurderer helheten opp mot de høgtalerne eg har i dag. Hører jo litt på roligere musikk enn rock, heavy, metal og techno/trance også selv om det blir mest av det sistnevnte og er litt spent på hvordan de spiller på litt roligere musikk også i forhold til CM9

Du har nokk også rett i att eg bør vurdere Mentor 8 på grunn av størrelsen på stuen. Det er jo også derfor eg har skrevet tidligere i mine innlegg att eg er mest nysgjerrig på Mentor 8 og hvordan den spiller i forhold til Mentor 6.

Har ringt til HiFi Klubben i dag og han eg snakket med mente eg burde gå for Mentor 8 på grunn av størrelsen på rommet og att den da hadde to 8 tommere og dedikert mellomtone og kom til å spille "større" og "bedre" enn Mentor 6 med tanke på romstørrelsen så lenge Mentor 8 fikk nokk effekt/strøm.

Har stor tro på att Mentor 8 blir det beste valget for meg spesielt med tanke på den musikken eg hører mest på og att stuen er mellom ca. 30-35 kvadrat

Men må selvfølgelig bare få meg en demo av Mentor 8 og høre de opp mot CM9 først Kann jo høre på Mentor 6 også når eg først er der. Håper og tror Mentor 8 gir meg den lyden eg er ute etter og da må eg jo bare få solgt CM9 før eg kann kjøpe de

Takk for svar

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Siste partiet med LE er kun et begrenset opplag, så jeg ville ikke ventet for lenge.

De tallene som utgjør forskjellen på papiret høres tydelig når du spiller på LE kontra M6. Hadde selv LE tidligere, og de krevde mer effekt enn orginale. Men når de får den ekstra effekten, leverer de for alle penga. De går merkbart dypere enn M6 pga den nye bassenheten som dali konstruerte spesielt til LE, og dette fører også til en noe dempet diskant (som jeg likte svært godt). Det er også en fyldigere stemmegjengivelse på LE, noe som gjør den skikket til all type musikk i mine ører.

Det er blitt en enda bedre allround-høyttaler enn tidligere, og den kan klart anbefales!

Uff... Nå var du slem og gjorde det vanskelig for meg

Tørr ikke kjøpe Mentor 6 LE uten å høre de først og så ble eg litt usikker nå om de kansje spiller godt nokk alikevel for meg i en stue på mellom 30-35 kvadrat selv om han på HiFi Klubben anbefalte Mentor 8 helt klart foran Mentor 6 i min stue:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Le modellen er vel tilnærmet en ms4 i et langt rimeligere kabinett. Det jeg har hørt ifra dem er intet mindre enn fantastisk.

Hmmm. Det blir ikke lett å få en demo av Mentor 6 LE sikkert.

Spurde nemlig han på HiFi Klubben om de hadde Mentor 6 LE inne og det hadde de ikke:-?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei får vel høre på det de sier på HiFi Klubben og det Roger Waters er inne på om Mentor 8 på ett rom på mellom 30-35 kvadrat:-D Og han har jo hatt Mentor 8 selv og vet jo hvordan de spiller så eg synes Mentor 8 virket fristende og det hørtes ut som de kann passe meg bra:-D

Men det ble litt vanskeligere nå merker eg med tanke på beskrivelsen av Mentor 6 LE og da tenker eg på en fyldigere stemmegjengivelse o.s.v.

Men Mentor 8 kann jo heller ikke sammenlignes direkte mot Mentor 6 da den har to 8 tommere og dedikert mellomtone så det blir sikkert den som passer best for meg uansett:-D

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvem du ender opp med er både M6 og M8 knakenes gode høyttalere ihvertfall!
    Min tråd

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er heller ikke noe problem med M6 i stor stue, har selv denne høyttaleren i en 40 kvadrat stue og de spiller med bra trøkk i bunnen. Plassering er og viktig for å få brukt potensialet i denne fantastiske høyttaleren. Og ikke minst elektronikk.

Fikk ny surround reciver nettopp, hadde i den forbindelse tenkt å kvitte meg med min steroforsterker for etter tester å dømme skulle Onkyo 3008èn være veldig bra i stereo. Mulig jeg er godt vant med Vincent men Onkyoèn i stereo vær kjedelige greier, uengasjerene og udetaljert er vel rette ord her. Etter noen timer testing koblet jeg tilbake til Vincent og det kan jeg si at var som om himmelen åpnet seg i forhold. Godlyden i M6ène kom tilbake, detaljene, varmen, åpenheten.... fantastisk.
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Uansett hvem du ender opp med er både M6 og M8 knakenes gode høyttalere ihvertfall!

Ja det blir nokk en Demo av de etter påske og eg håper og tror att de faller i smak:-D

Skall jo ikke si noe sikkert enda, men på bakgrunn av det de sa på HiFi Klubben og det som Roger Waters skrev: "Jeg ser du har en veldig stor stue så jeg ville kanskje gått for Mentor 8 isteden pga den spiller større tross sine doble 8" med egen mellomtone, men lyd er subjektivt og folk har forskjellige meninger så jeg ville lytta på det som passer lommeboka. Jeg har selv hatt en runde med M8 i heimen og det spiller dritkult og engasjernende, det rocker knakende bra så her er det mye å hente om lommeboka tillatter det."

Dette var egentlig akkurat det samme som de sa på HiFi Klubben. Der sa de att eg burde gå for Mentor 8 på grunn av størrelsen på rommet. Mentor 8 hadde to 8 tommere og dedikert mellomtone og kom til å spille "større" og "bedre" enn Mentor 6 med tanke på størrelsen på rommet så lenge de fikk nokk effekt/strøm. Mulig det var ett salgstriks, men vi snakket mye om Mentor 6 helt til han fikk vite størrelsen på rommet så han virket veldig seriøs.

Men må selvfølgelig bare få meg en demo og høre selv før eg kann gjøre meg opp en mening selv, men dette blir en laaang påske

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 spiller som en drøm men må ha et godt rom til det, jeg valgte vekk de pga størrelse på stuen og fikk aldri ut potensialet av disse. Det finnes en test på Lyd og bilde som kan være int for deg, om du har nok strømreserver så kommer du til å storkose deg med M8. Dette er noe som rocker helt sykt når de får nok strøm og et bra headroom, jeg poster denne testen så kan du lese litt om Mentoren i hvertfall.

Tre store høyttalerpar, én favoritt - VG Nett

Håper du får solgt dine CM9 og billetten til Dali land er på plass.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av roddis
    Er heller ikke noe problem med M6 i stor stue, har selv denne høyttaleren i en 40 kvadrat stue og de spiller med bra trøkk i bunnen. Plassering er og viktig for å få brukt potensialet i denne fantastiske høyttaleren. Og ikke minst elektronikk.

Fikk ny surround reciver nettopp, hadde i den forbindelse tenkt å kvitte meg med min steroforsterker for etter tester å dømme skulle Onkyo 3008èn være veldig bra i stereo. Mulig jeg er godt vant med Vincent men Onkyoèn i stereo vær kjedelige greier, uengasjerene og udetaljert er vel rette ord her. Etter noen timer testing koblet jeg tilbake til Vincent og det kan jeg si at var som om himmelen åpnet seg i forhold. Godlyden i M6ène kom tilbake, detaljene, varmen, åpenheten.... fantastisk.

Ja her skall det også spilles musikk på stereoforforsterker + effekt så vi får se om det blir Mentor 6 eller 8:-D

Men det er sikkert som noen nevner her att eg sikkert ikke blir skuffet uansett om det blir Mentor 6 eller 8, men Mentor 8 ser eg mest frem til å få høre da eg tror den passer meg bedre enn Mentor 6.

Men må som sagt bare få meg en demo på Mentor 6 og 8 og sammenligne eller rettere sagt høre på forskjellene på disse høgtalerne:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor 8 spiller som en drøm men må ha et godt rom til det, jeg valgte vekk de pga størrelse på stuen og fikk aldri ut potensialet av disse. Det finnes en test på Lyd og bilde som kan være int for deg, om du har nok strømreserver så kommer du til å storkose deg med M8. Dette er noe som rocker helt sykt når de får nok strøm og et bra headroom, jeg poster denne testen så kan du lese litt om Mentoren i hvertfall.

Tre store høyttalerpar, én favoritt - VG Nett

Håper du får solgt dine CM9 og billetten til Dali land er på plass.

Takker for linken:-)

Ja håper å få solgt CM9 ganske fort når eg har fått en demo av Mentor 6 og 8 og da blir det også solgt en effektforsterker slik att det blir kjøpt inn en effektforsterker som passer sammen med Abrahamsen V3.0 og som sammen med den kann bli en god match til Dali Mentor og som også har nokk effekt/strøm til Mentor 8 om det skulle bli den:-D (noe sjansen er stor for att det blir:-D

Mulig Abrahamsen V3.0 og effektforsterker blir solgt samtidig viss noen har en bedre løsning og bedre match og komme med:-D Synes selv att V3.0 har en fyldig og behagelig lydsignatur:-D

Tror du Roger Waters att en oppgradert Abrahamsen V3.0 forforsterker passer sammen med Parasound effekt eller har du noen bedre forslag så er eg veldig takknemlig for det:-D

På HiFi Klubben mente de att to Nad 275 brokoblet kunne bli ett godt alternativ, men er litt usikker på om det blir så bra?

Har hatt V3.0 og en Nad 275 på Lektor 8 og det var en god match i mine ører, men det blir jo noe helt annet enn Mentor serien Nå har eg akkurat fått solgt Lektor 8 som eg hadde på oppsett 2 på film og musikk, men nå ønsker eg kunn ett oppsett og bytte ut CM9 med Dali Mentor høgtalere:-D Da kann eg også selge effektforsterkeren om det finnes bedre alternativ enn to 275 brokoblet selv om det selvfølgelig hadde vært den billigste løsningen. For da kunne eg bare kjøpt en Nad 275 til. Men det er ikke sikkert det er godt nokk på Mentor serien:-?

Edit: Hvor stort var forresten rommet du hadde Mentor 8 i?

Edit 2: Beklager, men eg blandet litt med hva som ble brukt som forforsterker på Lektor 8. Muleg det ble litt mange innlegg for meg og att det ble litt for mye skriving som gjorde att det ble litt surr:-)

Det var en surroundreceiver (Yamaha 1900) sammen med Nad 275 som ble brukt på Lektor 8 på surround oppsettet og det var etter min mening en god match.

Men nå blir det kunn ett oppsett med Dali Mentor høgtalere i front og fokuset blir 99% musikk og kunn en eller to filmer i uka.

Så håper å kunne bruke Abrahamsen V3.0 som har HT inngang som forforsterker sammen med en effektforsterker som blir en god match til Mentor høgtalerne:-D

Side 589 av 743 FørsteFørste ... 89 449 459 469 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 579 585 586 587 588 589 590 591 592 593 599 609 619 629 639 649 659 669 679 689 699 709 719 729 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •