Dalis Entusiaster - Side 586

Sponsorer:
Takk Takk:  1
Like Like:  30
Side 586 av 742 FørsteFørste ... 86 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 546 556 566 576 582 583 584 585 586 587 588 589 590 596 606 616 626 636 646 656 666 676 686 696 706 716 726 ... SisteSiste
Viser resultater 11,701 til 11,720 av 14836
    Newcomer ogrindevoll sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2010
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Soundcare Superspikes here i come.

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Ikon 8 bruker 8mm spikes og kan fint anbefale Soundcare superspikes, har hatt de selv og dem funker utmerket. Høytalerne får en hel ved istedenfor løse føtter som det pleier å være, det ser kult ut og dem er lette å justere til riktig posisjon.

Du får kjøpt de i dem fleste Hifisjapper ellers kan de bestilles via Soundcare sin egne hjemmeside.
    Da var dei bestillt.., prøvde og flytte rundt om på høtallerene idag , dei sto ca 30-40 cm i fra vegg, leste tidligere i tråden om nokken som anbefalte og flytte dei ca 1 meter i fra veggen.. eg flyttet dei 95 cm ifra bakvegg, resultatet blei ganske løftene.
    Lydbilde roet seg ganske ned og dei blei meire flyt i tonene stemmene kom bedre frem nesten litt meira organisk føler eg , høyrer meire detaljer rundt om i lydbildet som eg ikkje har hørt før.
    På den andre siden så virker det ut som eg har truffet litt meire "boomy" lyd i bass området, den er egentlig grei siden min leilighet og stue er dårleg dempet med gips allthe way med unntak av gulvet som har eit teppe foran seg. ¨
    Ser for meg nooken bassfeller og kanskje "motiv dempede bilder rundt om kan jo kanskje gjøre susen.

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått kjøpt et par Dali Concept 1 billig. Satt det opp for en stund siden.

Når jeg satt meg ned, ble jeg virkelig imponert av disse. Utrolig oppløst og åpen for prisen, og størrelsen.

Bruker en Lyngdorf SDAI 2175 på dem, så strøm har de nok av !

Men det spiller mye roligere enn med gulvhøyttalere. Å mye av brumle lyden er forsvunnet fra mellomtonen. Så alt i alt. Så blir det stativhøyttalere på meg framover. Så må selge Ikon 6 Mk2, igjen.

Stativ til høyttalerne blir mitt neste kjøp, så får det bli noen litt mer påkostet høyttalere etterhvert. Men beholder Concepten inntil jeg har funnet ut hva jeg skal handle fra Dali neste gang.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med Mentor Menuet Monster1?
    Min tråd

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, det er ett alternativ.

Men om jeg skal kjøpe dem nye, blir de litt dyre. Skal ha stativ også som koster 1700,- Pluss jeg går i tap på Ikon. Så har ikke så mye mer enn 5 lapper og bruke. Disse Conceptene imponerte meg kraftig. Lydbildet er mer detaljert enn alle høyttalerne jeg har hatt, mer luft rundt instrumentene, pga. de er tilpasset rommet.

Skulle bare kjøpt stativhøyttalere helt fra begynnelsen av, så hadde jeg spart mange tusen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei:-)

Er det noen her som har erfaring med Mentor 6 og 8 eller har hørt demo av de i samme rom med samme elektronikk som kann fortelle litt om forskjellene på de 2 gulvmodellene?

Hvor kresen er Mentor 6 eller 8 på matching av elektronikken i forhold til Ikon serien? Har kunn hørt Ikon 6 mkII midt i butikklokalet på HiFi Klubben og midt mellom mange andre høgtalere som stod der med en intregrert Nad på 2x80 watt (tror eg det var) og da var diskanten veldig hard/skrikende å høre på ( i vertfall på over moderat volum) . Det har vel mye med att de stod midt i butikklokalet og mulig mismatch av elektronikk går eg ut fra så skall på ingen måte dømme de ut fra det selvfølgelig:-D

Har vurdert Dali og tenkt mest på Mentor serien siden eg går ut fra att de er bedre på det meste enn Ikon mkII og det skulle vel bare mangle med tanke på prisforskjellen:-D

Mentor 8 er egentlig litt over budsjett, men viss den har en bedre mellomtone gjengivelse og har en fin "sømløs" overgang mellom bass, mellomtone og diskant og er en bedre høgtaler enn Mentor 6 på andre måter også så er det mulig budsjettet kann strekkes litt siden CM9 skall selges:-D

Hører mye på rock, heavy og metal og en del på tecno/trance og hører også på en del roligere musikk så det må være en god allrounder som dere sikkert forstår siden eg hører på så mye forskjellige sjangere:-D Rommet er på mellom 30 - 35 kvadrat.

Takker for svar som kann hjelpe meg på rett vei angående en mer engasjerende høgtaler på heavy, metal, techno og trance som etter MIN MENING CM9 ikke gir meg godt nokk. CM9 er en veldig god høgtaler og en grei allrounder og har en fantastisk mellomtone og spiller veldig bra på det meste og spesielt på "roligere" musikk, men etter min mening og smak så er den ikke engasjerende NOKK på den musikken eg hører mest på:-D

Er ikke så flink til å formulere meg, men håper dere forstår det meste:-D

Takker til alle som kann hjelpe meg siden dette må planlegges nøye før en eventuell demo på HiFi Klubben:-D

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av problemene du har med CM9 vil du nok også oppleve med Mentor 6. Det er begrenset hva 2 6,5" elementer klarer å levere alene. Fordelen med Mentor-serien er at den ikke krever en syk forsterker for å spille bra. Men jo bedre forsterkeren er, jo bedre spiller de.

Mentor-serien syntes jeg også har et fyldigere grunntoneområde enn Ikon mkII og blir i så måte mer behagelig å høre på om man ikke bruker sub for å kompensere. En kombo med Ikon 6/7 med dobbel Ikon sub vil jeg absolutt anbefale deg å vurdere, eller i det minste lytte til.

Når det kommer til at Dali og skrikende syntes jeg dette nesten utelukkende er bare tull. Dali gjengir helt enkelt det de får inn. En cymbal skriker i ørene, og det skal den gjøre på høyt volum. Jeg setter faktisk dette som et stort pluss hos Dali, men skjønner at noen ønsker seg noe mer hifi vennelig. Jeg vil påstå at diskantløsnigen til Dali er i verdensklasse i sine respektive prisklasser, men skal jeg trekke frem noe negativt må det være overgangen mellomtone og diskant. Her syntes jeg det er litt mye nivå, og det avslører veldig lett en dårlig innspilling. Jeg føler også det er dette folk mener når de opplever Dali som skrikete.

Har dessverre ikke hørt M8 ennå, men M6 kan anbefales. På veldig mye musikk, og spesielt med en ikke alt for kraftig forsterker syntes jeg denne er overlegen CM9. Musikken du nevner syntes jeg favoriserer Mentor 6, noe du også har kommet frem til.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Mye av problemene du har med CM9 vil du nok også oppleve med Mentor 6. Det er begrenset hva 2 6,5" elementer klarer å levere alene. Fordelen med Mentor-serien er at den ikke krever en syk forsterker for å spille bra. Men jo bedre forsterkeren er, jo bedre spiller de.

Mentor-serien syntes jeg også har et fyldigere grunntoneområde enn Ikon mkII og blir i så måte mer behagelig å høre på om man ikke bruker sub for å kompensere. En kombo med Ikon 6/7 med dobbel Ikon sub vil jeg absolutt anbefale deg å vurdere, eller i det minste lytte til.

Når det kommer til at Dali og skrikende syntes jeg dette nesten utelukkende er bare tull. Dali gjengir helt enkelt det de får inn. En cymbal skriker i ørene, og det skal den gjøre på høyt volum. Jeg setter faktisk dette som et stort pluss hos Dali, men skjønner at noen ønsker seg noe mer hifi vennelig. Jeg vil påstå at diskantløsnigen til Dali er i verdensklasse i sine respektive prisklasser, men skal jeg trekke frem noe negativt må det være overgangen mellomtone og diskant. Her syntes jeg det er litt mye nivå, og det avslører veldig lett en dårlig innspilling. Jeg føler også det er dette folk mener når de opplever Dali som skrikete.

Har dessverre ikke hørt M8 ennå, men M6 kan anbefales. På veldig mye musikk, og spesielt med en ikke alt for kraftig forsterker syntes jeg denne er overlegen CM9. Musikken du nevner syntes jeg favoriserer Mentor 6, noe du også har kommet frem til.

Geir Arne

Takker for svar ganilsen

Ja eg kunne helt klart brukt andre ord enn "hard/skrikende" og heller skrevet att det var alt for lyst og anstrengende å høre på:-) Men nå skrev eg jo også att dette sikkert hadde med att de stod i butikklokalet (mye refleksjoner og dårlig akkustikk) midt mellom mange andre høgtalere og på en Nad 2x80 watt som MULIG kunne være en dårlig match (i forhold til andre forsterkere). Så derfor skrev eg også att eg på ingen som helst måte kunne dømme de ut fra det. Altså en slik plassering i ett slikt lokale med mye refleksjoner og dårlig akkustikk.

Den gangen var eg ikke på HiFi Klubben for å få demo på Ikon 6mkII så derfor var det mer som ett spørsmål om hvor kresen Mentor serien er på elektronikk i forhold til Ikon serien. Hadde eg skulle hatt en best mulig demo av Ikon 6mkII hadde eg selvfølgelig fått hørt på de i ett demo rom selv om det heller ikke hadde vært optimalt i forhold til hjemme der førsterefleksjoner fra begge sideveggene er dempet. Dette er i en stue så det blir kunn førsterefleksjon på sideveggene som blir dempet, men det er MYE bedre enn ingenting:-)

Nå har eg hørt og lest i mange tester og andre steder att diskantløsningen til Dali med soft dome og bånd diskant er veldig bra og det er også en av grunnene til att eg har lyst å få en demo av Dali. Men tenker da spesielt på Mentor 6 og 8.

Ønsker ikke subwoofer på musikk og tenker att selv om Ikon mkII helt sikkert er mye for pengene så overasker det meg om Mentor 6 og 8 ikke har en bedre lyd over hele spekteret? Det skulle også bare mangle med tanke på prisforskjellen.

Må vel si att eg er mest spent på hvordan Mentor 8 er:-D Håper de faller i smak slik att det for meg blir en oppgradering fra CM9 med tanke på en mer engasjerende spillestil på den musikken eg hører mest på:-D Men de må også spille veldig bra på roligere musikk og gjengi vokal og instrumenter på en troverdig måte om dere skjønner.

Er jo vant med mellomtonen til CM9 og kann vel ikke få i pose og sekk kansje, men er spent på hvordan mellomtonen i Mentor 6 og 8 er og spesielt i forhold til hverandre. Er jo to helt forskjellige høgtalermerker vi snakker om her, men det er helheten som til slutt avgjør valget.

Må selvfølgelig bestille en demo på HiFiklubben, men det er en stund frem i tid så det hadde vært fint å få litt info og tips om hvordan Mentor 6 og 8 spiller og hvor stor forskjellen er mellom disse 2:-D Må gjerne komme med tips om andre modeller, men det er Mentor 6 og 8 som passer best for lommeboka etter CM9 er solgt:-D

Takker for alle svar og håper flere har noen råd, tips eller erfaringer å komme med:-D Alt er til stor hjelp for meg før eg kann få tid til en demo:-D

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Da har jeg hvert og byttet den ene høyttaleren
    Det er noe som er veldig rart. Sist jeg hadde Ikon var det VELDIG skarp diskant. når er det ikke skarpt i det hele tatt.

Kan det være pga de broene bak? Når bruker jeg VDH som bro.

Så dette spiller lovende bra altså! Og er meget fornøyd med NAD`ene.
    Så det som gjenstår er bare en DAC, få se litt på Cambridge sin

Bra med detaljer og bass.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,046
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    Hei

Det er noe som er veldig rart. Sist jeg hadde Ikon var det VELDIG skarp diskant. når er det ikke skarpt i det hele tatt.

Det er godt å høre at ting har blitt bedre hos deg, men sist så hadde du kanskje den første modellen av Ikon. Den kan virke veldig spiss når den blir feilmatchet, MK2 modellene har blitt mer forsterkervennlige og fått kvalitetene til Ikon 8 som fikk mer av den varme og behagelige lyden. Mk2 har blitt mer tilpasningsvennlig så her har du større utvalg, men det varme har jo selvsagt verdt å foretrekker for min del og mange andres også.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Hei

Viss du ikke hadde dempet førsterefleksjoner på begge sideveggene før og det er noe du har gjort nå før du fikk Ikon 6mkII inn på rommet så tror eg att det er mye av grunnen til att det har roet seg i toppen.

Det er utrolig hvor stor forskjell det gjør på lyden og det beste av alt er jo att det nesten er gratis Tror dette kann være den største grunnen til att det spiller bedre nå enn før.

Men de sier også att den nye Ikon serien ikke er like kresen på elektronikk lenger som den forrige så en blanding av demping av førsterefleksjon på sideveggene og att Nad passer bedre til Ikon enn før tror eg er svaret

Det siste kann eg ikke uttale meg bastant på da eg ikke har fått en skikkelig demo med Ikon 6mkII på Nad

Edit: Ser du har fått svar fra Roger Waters som har MYE mer peiling på Dali modellene og ikke minst forsterker matching så da tok eg kansje ikke så veldig feil på det siste heller:-)

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Konge, og gratulerer med kanskje den beste høyttaleren til under 10k . Dali har virkelig kommet seg, og fått temmet sin doble diskant konstruksjon!!! .

Samme skjedde med Helicon serien syns jeg, der ble "alt" rettet opp i mk2 utgaven, som jeg savnet da .

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det er godt å høre at ting har blitt bedre hos deg, men sist så hadde du kanskje den første modellen av Ikon. Den kan virke veldig spiss når den blir feilmatchet, MK2 modellene har blitt mer forsterkervennlige og fått kvalitetene til Ikon 8 som fikk mer av den varme og behagelige lyden. Mk2 har blitt mer tilpasningsvennlig så her har du større utvalg, men det varme har jo selvsagt verdt å foretrekker for min del og mange andres også.
    Joda. Men sist jeg hadde Ikon var jo Mk2
    Men jeg hadde det litt annerledes i rommet. Og hadde ikke mulighet til å dempe første refleksjonen Men det har jeg nå. Så når er jeg fornøyd.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Joda. Men sist jeg hadde Ikon var jo Mk2
    Men jeg hadde det litt annerledes i rommet. Og hadde ikke mulighet til å dempe første refleksjonen Men det har jeg nå. Så når er jeg fornøyd.
    Og det er jo det som er det viktige .. at du er fornøyd .

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Hei

Viss du ikke hadde dempet førsterefleksjoner på begge sideveggene før og det er noe du har gjort nå før du fikk Ikon 6mkII inn på rommet så tror eg att det er mye av grunnen til att det har roet seg i toppen.

Det er utrolig hvor stor forskjell det gjør på lyden og det beste av alt er jo att det nesten er gratis Tror dette kann være den største grunnen til att det spiller bedre nå enn før.

Men de sier også att den nye Ikon serien ikke er like kresen på elektronikk lenger som den forrige så en blanding av demping av førsterefleksjon på sideveggene og att Nad passer bedre til Ikon enn før tror eg er svaret

Det siste kann eg ikke uttale meg bastant på da eg ikke har fått en skikkelig demo med Ikon 6mkII på Nad

Edit: Ser du har fått svar fra Roger Waters som har MYE mer peiling på Dali modellene og ikke minst forsterker matching så da tok eg kansje ikke så veldig feil på det siste heller:-)
    Ja, det er jo en pluss at den ikke er så veldig kresent på elektronik Jeg syntes NAD og Dali er konge. det låter bra. Og godt med detaljer osv...

Konge, og gratulerer med kanskje den beste høyttaleren til under 10k . Dali har virkelig kommet seg, og fått temmet sin doble diskant konstruksjon!!! .

Samme skjedde med Helicon serien syns jeg, der ble "alt" rettet opp i mk2 utgaven, som jeg savnet da .
    Takk for det skorob :smile: . Ja, Dali har virkelig kommet seg med Mk2 moddelene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Har gjort det samme som deg og dempet på begge sidevegger og det er stor forskjell og har egentlig gjort alt klart nå for å bytte ut CM9 med noe som passer meg bedre og Dali er noe eg vurderer sterkt

Kjøpte jo for en stund siden Lektor6 som ble byttet til Lektor 8 etter bare noen dager og er glad for den gode servicen på HiFi Klubben. Dette skulle være oppsett 2 på film og musukk, men nå skall Lektor 8 selges til en kamerat og da blir det ett oppsett og 99% fokus på musikk og når CM9 blir solgt er det stor sjanse for att det blir Dali som passer meg best

Mulig Ikon 7mkII kann være ett alternativ så hadde vært fint om du kunne skrive litt om forskjellene og overgangen fra B&W 683 til Ikon 6mkII

Men i utgangspunktet tenker eg mest på Mentor 6 og 8, men har ikke hørt noen av de og det eg hørte av Ikon 6mkII var som eg har nevnt over her strengt tatt ingen skikkelig demo.

Mulig Ikon kann overaske meg positivt og mulig Ikon 7mkII kann passe meg:wink:

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mentor var perfekt fra start, så der trengs ingen MKII modell ^^ Hehe
    Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ooops:-) Ser dette innlegget dukket opp 2 ganger. Skulle bare legge til noe på dette innlegget og det ble til ett nytt innlegg som ligger under her:-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Mentor var perfekt fra start, så der trengs ingen MKII modell ^^ Hehe

Det var betryggende å høre

Da står det vel mellom Mentor 6 og 8 da

Hmm... Stuen er på nesten 35 kvadrat så lurer veldig på hva som passer best inn her og spiller best av disse to?

Noen som har hørt begge og har sammenlignet de?

Vet att lyd er en smaksak, men det hadde vært fint å høre hva dere som har god erfaring med dali mener om Mentor 6 vs Mentor 8

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    M8 har jeg ikke hørt, så kan ikke utale meg noe om de. Men M6 har jeg, så de kan jeg si litt om Lydbildet er enormt for det første. Spiller utrolig åpent og bredt, med en utrolig opplyst og detaljert lyd. Etter jeg byttet til ny forsterker merket jeg dette veldig da dårlige innspilte sanger ble faktisk veldig dårlige.

Regner med M8 er mye av det samme, men med mer trykk. Tror jeg..
    Men for all del, M6 har masse bra fyldig bass med rett elektronik! ^^
    Min tråd

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    M8 har jeg ikke hørt, så kan ikke utale meg noe om de. Men M6 har jeg, så de kan jeg si litt om Lydbildet er enormt for det første. Spiller utrolig åpent og bredt, med en utrolig opplyst og detaljert lyd. Etter jeg byttet til ny forsterker merket jeg dette veldig da dårlige innspilte sanger ble faktisk veldig dårlige.

Regner med M8 er mye av det samme, men med mer trykk. Tror jeg..
    Men for all del, M6 har masse bra fyldig bass med rett elektronik! ^^

Takker for svar

Dette høres jo bra ut det så det må bare bli en demo når tiden er inne for det

Side 586 av 742 FørsteFørste ... 86 446 456 466 476 486 496 506 516 526 536 546 556 566 576 582 583 584 585 586 587 588 589 590 596 606 616 626 636 646 656 666 676 686 696 706 716 726 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •