Dalis Entusiaster - Side 582

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 582 av 743 FørsteFørste ... 82 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 578 579 580 581 582 583 584 585 586 592 602 612 622 632 642 652 662 672 682 692 702 712 722 ... SisteSiste
Viser resultater 11,621 til 11,640 av 14851
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Så bra å høre. Har selv koblet opp nå. Stått på ca 30 min, å fy F for en dynamikk. Er helt måløs Må bare oppleves. Har dog ikke prøvd P7 enda.
    Glad du ble fornøyd iallefall
    Rått! Gratulerer nok en gang med vanvittig lekre og heftige komponenter i hus!

Intermediate HoPPe`S sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Det kunne vært gøy å prøvd en Vincent spiller. Hmm, må finne meg noen som har en sånn jeg kan låne
    Jeg kjenner en som har Vincent spiller og han bor på Morbergtoppen (som du helt sikkert vet hvor er) .
    Spillarn har samme design som Vincent CD-s3, flere av Vincent sine spillere har likt design så er usikker på hvilken modell det er.

Skal jeg prøve å ta en liten prat med han?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HoPPe`S
    Jeg kjenner en som har Vincent spiller og han bor på Morbergtoppen (som du helt sikkert vet hvor er) .
    Spillarn har samme design som Vincent CD-s3, flere av Vincent sine spillere har likt design så er usikker på hvilken modell det er.

Skal jeg prøve å ta en liten prat med han?
    Morbergtoppen er ikke fryktelig langt unna nei

Ja, er det en hybridspiller han har? Har jo egentlig ikke planer om å handle noe enda, men det kunne virkelig vært moro å testet en slik spiller ja.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kunne vært gøy å prøvd en annen cd spiller etterhvert også, men får ta det med tiden. Kanskje jeg skulle hatt meg en Vincent hybrid spiller etterhvert? Må jo passe knall til Dali deT?
    Ja, det er på høy tid at vi får litt fokus på noe annet enn forsterkeri i denne tråden. Hvis man leser Dalis Entusiaster, så kan man lett få inntrykk av at det hele dreier seg om Dalis forhold til forsterkeri, ja, ikke nok med det, men til og med til en helt bestemt form for forsterkeri, nemlig til Parasound, Parasound og Parasound. Snakkes det om annet, så kan du være sikker på at Sjefen for den høyvelbårne Eliten (dvs. Helicon-eierne) slår hardt ned på det. Her passer det seg angivelig ikke med noe annet forsterkeri (selv om både Densen, Marantz og NAD er godkjent i min bok, i det minste). Fortsetter det slik, så foreslår jeg at tråden døpes om til Dalis og Parasounds Entusiaster, eventuelt til ParaDalis Entusiaster.

Så det er bra du bringer samtalen inn på kilde. Jeg har inntrykk av at flere av Dalis Entusiaster gjerne undervurderer kildens betydning. De av Dalis høyttalere jeg kjenner til er nemlig så gjennomsiktige at det har overraskende stor betydning hva du mater dem med – ikke bare av forsterkerkraft, men også av kilde. Jeg kjenner riktignok bare til Ikon og Mentor, men det ville overraske meg veldig om ikke eliten av Helicon-eiere kan bekrefte at også disse er følsomme for hva du forer med.

Nei, skal en få virkelig god musikkgjengivelse, så må en ta både det musiske materialet og kilden alvorlig. Marantz SA7001 er imidlertid en svært bra spiller og en vinner til prisen. Allikevel har denne blitt degradert til å tjene en DAC her i huset, med unntak av når det spilles SACD, for da har den fremdeles hovedrollen. Morsomt at du er inne på lignende tanker, men hva er det med Vincent som virker forlokkende? Og, hva skal du med rør? Betyr ikke rør ekstra bryderi, og innebærer det ikke forvrengning og enda mørkere, varmere og mer pløsen klang enn hva du allerede har med Marantz i dag?

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Men hva er det med Vincent som virker forlokkende? Og, hva skal du med rør? Betyr ikke rør ekstra bryderi, og innebærer det ikke forvrengning og enda mørkere, varmere og mer pløsen klang enn hva du allerede har med Marantz i dag?
    ??? Og ellers??? Alt bare bra?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    ??? Og ellers??? Alt bare bra?
    Takk som spør. Ja, det meste er bra her, omsider. Jeg ble litt misfornøyd med hva CD-spilleren min presterte etter å ha fått en god platespiller for vinyl i hus, men nå, etter å ha gått til anskaffelse av en Rega-DAC, så er CD-avspilling på skinnene igjen, enn så lenge.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Morsomt at du er inne på lignende tanker, men hva er det med Vincent som virker forlokkende? Og, hva skal du med rør? Betyr ikke rør ekstra bryderi, og innebærer det ikke forvrengning og enda mørkere, varmere og mer pløsen klang enn hva du allerede har med Marantz i dag?
    Det jeg syns virker forlokkende er nettopp det at den er en hybrid og kan gi litt varmere klang pga rørlyden, samtidig som man beholder den crispe lyden av transistor. Syns ikke klangen i Marantz er pløsete i det heletatt, heller tvert imot. Det låter meget pent og rent, men også litt i lyseste laget.
    Hva tenkte du på av bryderi forresten?

Marantzen fungerte veldig bra i stua jeg hadde som stereoplass før, men ikke helt optimalt i rommet jeg har nå. Pr. dags dato bruker jeg Denon avr-2310 som pre, og har tenkt å prøve NC2100 som jeg også har, før jeg bytter noe kilde. Har forøvrig fra sikre kilder at forskjellen sannsynligvis er liten, men at det selvsagt er verdt et forsøk

Vincent forøvrig er produkter jeg syns virker meget godt bygget, ser bra ut og har i følge ryktene en lydsignatur jeg kan like.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, dette er ikke noe elite team her inne og alle er like mye verdt, grunnen til at Parasound er nevnt veldig mye er pga folket har for virkelig fått sansen for produktet. Det er ingen som rakker ned på andre merker så folk flest får velge selv hva de bruker på sine høytalere, folk har prøvd mye rart og de har slått seg til ro med Parasound. Om folk finner knallmatcher med andre merker så er det helt knall, vi har nevnt vincent, emotiva, electrocompaniet, abrahamsen her inne og et snev av nad m series. Håper at den gode tone vil fortsette her inne som den pleier, alle har rett til å ytre seg over hva de vil og takhøyden her inne vil være den samme som før.

Vær venner mitt gode Dali folk.

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Vel, dette er ikke noe elite team her inne og alle er like mye verdt, grunnen til at Parasound er nevnt veldig mye er pga folket har for virkelig fått sansen for produktet. Det er ingen som rakker ned på andre merker så folk flest får velge selv hva de bruker på sine høytalere, folk har prøvd mye rart og de har slått seg til ro med Parasound. Om folk finner knallmatcher med andre merker så er det helt knall, vi har nevnt vincent, emotiva, electrocompaniet, abrahamsen her inne og et snev av nad m series. Håper at den gode tone vil fortsette her inne som den pleier, alle har rett til å ytre seg over hva de vil og takhøyden her inne vil være den samme som før.

Vær venner mitt gode Dali folk.
    +1

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann

Jeg har nå fått tilbud til å kjøpe Parasound NC 2100. For 3000.- kr er dette en grei pris?

Jeg tenkte å bruke denne på NAD C275BEE. Noen som har testet dette ? siden det er en del som har det på Dali?

Takker på forhånd 8)

Intermediate ganilsen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    2,988
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hørte litt på Mentor 6 i dag på NAD M2 og må gi tommelen opp til dette. Det spillte helt sykt og over all forventning. Dynamikk, åpenhet, nerve og detaljer. Lydnivået var også på et nivå jeg ikke trodde var mulig med slike høyttalere. Det var nok til å gjøre meg over middels interesert i begge produktene.

Geir Arne

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg syns virker forlokkende er nettopp det at den er en hybrid og kan gi litt varmere klang pga rørlyden, samtidig som man beholder den crispe lyden av transistor. Syns ikke klangen i Marantz er pløsete i det heletatt, heller tvert imot. Det låter meget pent og rent, men også litt i lyseste laget.
    Hva tenkte du på av bryderi forresten?

Marantzen fungerte veldig bra i stua jeg hadde som stereoplass før, men ikke helt optimalt i rommet jeg har nå. Pr. dags dato bruker jeg Denon avr-2310 som pre, og har tenkt å prøve NC2100 som jeg også har, før jeg bytter noe kilde. Har forøvrig fra sikre kilder at forskjellen sannsynligvis er liten, men at det selvsagt er verdt et forsøk

Vincent forøvrig er produkter jeg syns virker meget godt bygget, ser bra ut og har i følge ryktene en lydsignatur jeg kan like.
    Artig at vi opplever Marantz-spilleren så pass ulikt som det kan virke som. Jeg savner presisjon, særlig i bassen, og gjennomgående bedre oppløsning, sammenheng og kontroll, særlig når musikken er kompleks. Dette er kvaliteter jeg har fått med Rega-DAC, som i tillegg virker klarere og gjennomgående en smule lysere i klangen enn SA 7001, og som ikke minst har en uanstrengt flyt og musikalitet som har gjort CD-avspilling mer på linje med vinyl-avspilling (som har stått som et ideal for meg etter at jeg fikk ny platespiller).

Du mistenker ikke at det er forsterkeren din som er i det lyseste laget, da? Eller at rommet ditt bidrar for mye? Det at den fungerte bra i stua som du hadde som plass før, kan jo tyde på at det kan ha noe med rommet/plassering å gjøre?

Med bryderi tenkte jeg mest på om ikke rør endrer seg over tid? Og, bør kontrolleres/måles/justeres tid om annen?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ganilsen
    Hørte litt på Mentor 6 i dag på NAD M2 og må gi tommelen opp til dette. Det spillte helt sykt og over all forventning. Dynamikk, åpenhet, nerve og detaljer. Lydnivået var også på et nivå jeg ikke trodde var mulig med slike høyttalere. Det var nok til å gjøre meg over middels interesert i begge produktene.

Geir Arne
    Vil si meg ganske så enig i det du skriver da jeg har testet ut akkurat samme oppsett, i tillegg til Nad M3 som jeg synes låt bedre på M6 kontra Nad M2. En tanke lyst men absolutt meget bra. Spes Dynamikken.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig at vi opplever Marantz-spilleren så pass ulikt som det kan virke som. Jeg savner presisjon, særlig i bassen, og gjennomgående bedre oppløsning, sammenheng og kontroll, særlig når musikken er kompleks. Dette er kvaliteter jeg har fått med Rega-DAC, som i tillegg virker klarere og gjennomgående en smule lysere i klangen enn SA 7001, og som ikke minst har en uanstrengt flyt og musikalitet som har gjort CD-avspilling mer på linje med vinyl-avspilling (som har stått som et ideal for meg etter at jeg fikk ny platespiller).

Du mistenker ikke at det er forsterkeren din som er i det lyseste laget, da? Eller at rommet ditt bidrar for mye? Det at den fungerte bra i stua som du hadde som plass før, kan jo tyde på at det kan ha noe med rommet/plassering å gjøre?

Med bryderi tenkte jeg mest på om ikke rør endrer seg over tid? Og, bør kontrolleres/måles/justeres tid om annen?
    Hehe, ja misforstå meg rett. Er fornøyd med spilleren og lyden, men syns det var litt mer fylde i de lavere oktavene i stua jeg hadde oppsettet i før. Har akkurat tatt en liten runde og testet med NC2100, og opplevde faktisk den som noe klarere og mer detaljert, men enda litt mer tilbakeholden i bassen. Det er uten tvil pen lyd, men rommet gjør nok sitt ja. Totalt sett låter det bedre her enn før, men tror Mentorene har potensiale til å låte enda bedre Også derfor jeg kunne tenkt meg å prøve en annen cd spiller for å finne ut om det kunne være en løsning på dette aldri så lille "problemet" hehe.

Har forhørt meg litt om disse Vincentspillerne med rør på inngangstrinnet, og det skulle være rimelig vedlikeholdsfritt i mange år. Om røret må byttes etter 5-10år koster det ikke skjorta heller

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    Heisann

Jeg har nå fått tilbud til å kjøpe Parasound NC 2100. For 3000.- kr er dette en grei pris?

Jeg tenkte å bruke denne på NAD C275BEE. Noen som har testet dette ? siden det er en del som har det på Dali?

Takker på forhånd 8)
    Jeg tror dette vil være en kjempe-forbedring!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, ja misforstå meg rett. Er fornøyd med spilleren og lyden, men syns det var litt mer fylde i de lavere oktavene i stua jeg hadde oppsettet i før. Har akkurat tatt en liten runde og testet med NC2100, og opplevde faktisk den som noe klarere og mer detaljert, men enda litt mer tilbakeholden i bassen. Det er uten tvil pen lyd, men rommet gjør nok sitt ja. Totalt sett låter det bedre her enn før, men tror Mentorene har potensiale til å låte enda bedre Også derfor jeg kunne tenkt meg å prøve en annen cd spiller for å finne ut om det kunne være en løsning på dette aldri så lille "problemet" hehe.

Har forhørt meg litt om disse Vincentspillerne med rør på inngangstrinnet, og det skulle være rimelig vedlikeholdsfritt i mange år. Om røret må byttes etter 5-10år koster det ikke skjorta heller
    Ja, er det fylde i de lavere regioner du savner, så er i hvert fall ikke Rega DAC veien å gå.

Mentor har stort potensiale, og vi er enige om at Marantz SA 7001 har noen mangler/begrensninger (selv om vi ikke er helt enige om på hvilke områder), så jeg er selvsagt enig i at du kan ha utbytte av å prøve en annen CD-spiller. Vincent høres ut til å kunne passe, ja, så lykke til! Skal bli spennende høre hva utfallet blir, om det blir det ene eller det andre.

Jeg hadde i sin tid god effekt mht. fylde og punch i bassen av å vinkle Ikon kraftig slik at aksene krysset ca. en halv meter framfor nesetippen i lytteposisjon den gangen Ikon spilte hovedrollen i stua. Med Mentor i stua har jeg ikke hatt behov for annet enn å stramme opp og slanke bassen. God avstand fra vegger har vært løsningen på dette, samt anskaffelse av Rega DAC.

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Jeg tror dette vil være en kjempe-forbedring!
    Ja, det tror jeg. Men er litt redd for at jeg får en Parasound som er ujevn i lydbilde. Som jeg har lest så er dette en svakhet i disse. :???:

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    , men syns det var litt mer fylde i de lavere oktavene i stua jeg hadde oppsettet i før. Også derfor jeg kunne tenkt meg å prøve en annen cd spiller for å finne ut om det kunne være en løsning på dette aldri så lille "problemet" hehe.
    Her har du noen tips om et par andre tweaks for å få litt mer fylde, og som kanskje kan sette deg på sporet til hvorfor det låter annerledes enn før. (Fylde her forstått som relativt mer bass og ikke relativt mer informasjon/oppløsning: Det høres tyngre og mørkere ut, men ikke tettere og rikere.)

Bruker du samme kabel som før? Signalkabelen kan gjøre en (relativt liten) forskjell. Den som fulgte med spilleren er faktisk god, selv om det er lakris. Selv bruker jeg Kimber PBJ og Silverstreak. Dette er relativt dyre kabler som er marginalt bedre/annerledes enn originalen. Jeg har imidlertid en QED-kabel som gir en overraskende mye slankere bass og ditto fyldigere mellomtone.

Står mentorene like langt fra vegger som før? Flytt mentorene nærmere vegg bak høyttaler. Dette har du sikkert prøvd, men det kan lønne seg å legge en del arbeid i å prøve ut ulike avstander. Et par-tre cm kan gjøre ganske stor forskjell.

Står CD-spiller på det sammme som før? Underlaget til CD-spiller har her hatt overraskende stor betydning. Rett på glasshylla i racket ble sounden slankere og kjøligere. Noe varmere og fyldigere ble den når spilleren sto på gummiføtter eller treklosser, men aller varmest og mest fyldig ble sounden når den sto på gummiføtter på treklosser.

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har hørt på 802D med M2 på vorspiel i hele kveld, og må si meg meget fornøyd =P

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andersen88
    Har hørt på 802D med M2 på vorspiel i hele kveld, og må si meg meget fornøyd =P
    At man TØR å ha vorspiel i nærheten av noe slikt... :-D

Side 582 av 743 FørsteFørste ... 82 442 452 462 472 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 578 579 580 581 582 583 584 585 586 592 602 612 622 632 642 652 662 672 682 692 702 712 722 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •