Dalis Entusiaster - Side 573

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 573 av 743 FørsteFørste ... 73 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 563 569 570 571 572 573 574 575 576 577 583 593 603 613 623 633 643 653 663 673 683 693 703 713 ... SisteSiste
Viser resultater 11,441 til 11,460 av 14851
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Vil Mentor 2 spille like fyldig i mellomtonen som Ikon 6 Mk2?

Hva tror dere spiller best på ett 14 kvadrats rom? Hvilken av høyttalerne vil spille mest åpent?

Takker for svar
    IKON7 uber alles . Den bare imponerer meg mer og mer!!! Den er vannvittig virril og åpen i toppen, samtidig som den har en fin fylde nedover (som ikke ligner IKON serien egentlig: En skikkelig outsider i serien!)

Mentor 2 er god, men litt kjedelig syns jeg .

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Ikon 7 spiller bedre enn Ikon 6 altså?

Hvordan kan du beskrive forskjellene? Det er vel samme diskantene som sitter i dem begge?

Men hva mener du med Mentor 2 "kjedelig"? Er denne ganske lik Mentor 6 i lyden uten det ekstra i bunn?

Takker på forhånd! :grin:

Intermediate Andersen88 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så Ikon 7 spiller bedre enn Ikon 6 altså?

Hvordan kan du beskrive forskjellene? Det er vel samme diskantene som sitter i dem begge?

Men hva mener du med Mentor 2 "kjedelig"? Er denne ganske lik Mentor 6 i lyden uten det ekstra i bunn?

Takker på forhånd! :grin:
    Ikon 7 er litt mer dempet i diskanten, og fyldigere i mellomtonen. Det er samme diskant som sitter i begge, men dette har jo mye med det ekstra elementet som 7`eren har. Det er en ordentlig rocka høyttaler som fortsatt beholder mye av "luftigheten" i toppen. Er absolutt en imponator når denne er matchet med riktig forsterker. Synes igrunn M3 henter ut mange gode kvaliteter i ikon serien.

Mentor 2 er absolutt ikke kjedelig når den får nok strøm. Det gjelder vel stort sett de fleste små fra dali. Menuet sammen med M2 var visst en himmelsk opplevelse.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men er veldig nysgjerrig på Mentor 2. Med eventuelt Lyngdorf 2175 tror jeg denne skal få nok strøm.

Men hvordan er mellomtonen i Mentor 2? Spiller den fyldig? Er jo kun ett element som skal ta seg av dypbass, midtbass og mellomtone.

Men hvordan er det med stativhøyttalere generelt, Mentor 2 er jo en nokså stor stativhøyttaler. Vil Mentor 2 gi meg ett lydbilde som er bedre enn gulvhøyttaleren Ikon 6 Mk2 i ett lite rom? Mye som skiller disse to fra hverandre?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hei har jo somsagt tidligere i år kjøpt meg Dali helicon 300mk2..

er btw HELT frelst! men i forhold til hjemmekino. trenger noe som tar lite plass. kunne jeg eks brukt disse som front på en hjemmekino reciver m/ effekt og fazon sat rundt resten? bruker anlegget i perioder på film og perioder på musikk..

håper på et kurant svar kan jo seff satse på noe bedre enn fazon, bare det plass messig og estetisk har litt waf faktor (ja var min bedre halvdel som absolutt skulle ha helicon 300 :wink: )

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men er veldig nysgjerrig på Mentor 2. Med eventuelt Lyngdorf 2175 tror jeg denne skal få nok strøm.

Men hvordan er mellomtonen i Mentor 2? Spiller den fyldig? Er jo kun ett element som skal ta seg av dypbass, midtbass og mellomtone.

Men hvordan er det med stativhøyttalere generelt, Mentor 2 er jo en nokså stor stativhøyttaler. Vil Mentor 2 gi meg ett lydbilde som er bedre enn gulvhøyttaleren Ikon 6 Mk2 i ett lite rom? Mye som skiller disse to fra hverandre?
    Har aldri vært superhappy med lyngdorf/dali igrunn. Det blir veldig detaljert, og kanskje i overkant "luftig", for de som vil maskere uttrykk som spisst. 2175 er jo ikke den luftigste av de ettersom den bare er semi-digital, men ville nok prøvd andre modeller først. Testet f.eks PMA-2010, og denne vil jeg anbefale deg å lytte til! Lenge siden jeg har vært borti så solid byggverk, og behagelig lyd. Mellomtonen på Mentor 2 er nokså fyldig med forsterkermatch, og riktig kabling. Ville nok styrt unna kabler som f.eks Qed, da disse har en åpen og lys karakter (etter mine ører hvertfall). Men mentor 2 låter svært imponerende etter litt arbeid. Den spiller også svært fyldig tatt størrelsen i betraktning. Ikke forvent Mentor 6, men du blir nok absolutt ikke skuffet! :-D

Personlig ville jeg valgt Mentor 2 fremfor ikon 6 mk2. Selvom ikon flytter mer luft, synes jeg diskantmodulen er en smule lys i mine ører. klarer ikke helt finne roen når jeg lytter til disse. da er mentor et stort løft. her er kabinettet bedre konstruert med tykkere material, og komponentene er mer påkostet. Så om du har et lite rom, vil disse gi mer enn nok trykk til vanlig bruk. Mellomtonen er også fyldigere på mentorserien.

Nå vil jeg ikke prøve å fremstå som en bastant bedreviter, men har testet mye forskjellig, og hørt stor forskjell på mentor-serien ved å bytte rundt på komponenter.

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syntes ikke Fazon står i stil til Helicon i det heletatt, men det er jo bedre en ingenting om det er alternativet? ( ta i det minste Fazon LCR )
    Du har ikke mulighet til å putte feks Mentor LCR på veggen? Så har du jo eventuelt Ikon onwall, men bedre alternativer blir fort større i størrelse.

Ps. Syntes foresten det er litt festlig med alle de på forumet som velger seg et nick som inneholder et merkenavn som de før eller siden går vekk ifra.

Sitat Opprinnelig postet av B&W-Ole
    hei har jo somsagt tidligere i år kjøpt meg Dali helicon 300mk2..

er btw HELT frelst! men i forhold til hjemmekino. trenger noe som tar lite plass. kunne jeg eks brukt disse som front på en hjemmekino reciver m/ effekt og fazon sat rundt resten? bruker anlegget i perioder på film og perioder på musikk..

håper på et kurant svar kan jo seff satse på noe bedre enn fazon, bare det plass messig og estetisk har litt waf faktor (ja var min bedre halvdel som absolutt skulle ha helicon 300 :wink: )

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Syntes ikke Fazon står i stil til Helicon i det heletatt, men det er jo bedre en ingenting om det er alternativet? ( ta i det minste Fazon LCR )
    Du har ikke mulighet til å putte feks Mentor LCR på veggen? Så har du jo eventuelt Ikon onwall, men bedre alternativer blir fort større i størrelse.

Ps. Syntes foresten det er litt festlig med alle de på forumet som velger seg et nick som inneholder et merkenavn som de før eller siden går vekk ifra.
    sant så sant, tja kan vel alltids få plass til mentor lcr, men værre om det blir accept fra min bedre halv del..

åja sier noe der.. trodde B&W var alt jeg, men neida! Dali`en var visst *way better* for oss her i huset (ihvertfall for denne gang)

Intermediate Whoracle sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,610
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken farge har dere på veggen? Du får jo Mentor LCR i hvit da, blir nogså diskré på hvit vegg det.

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Whoracle
    Hvilken farge har dere på veggen? Du får jo Mentor LCR i hvit da, blir nogså diskré på hvit vegg det.
    Mentor LCR er jo absolutt ikke diskrè, uavhengig av farge
    Men bra spiller de!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for mye god informasjon Andersen88 ! :-D

Blir nok kanskje Mentor 2 da. Men først skal det lyttes på selvfølgelig
    Men vil du si Lyngdorf er en god match til Mentor 2? Mellomtonen vil ikke forsvinne grunnet nøytral forsterker?

Vil muligheten ved å spille høyt være der med Mentor 2?

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men vil du si Lyngdorf er en god match til Mentor 2? Mellomtonen vil ikke forsvinne grunnet nøytral forsterker?

Håper du kommer til samme konklusjon når du tester selv da :-D
    Vil vel egentlig ikke si den er en veldig god match nei. Ville nok heller testet M3 eller PMA-2010. Disse får virkelig frem godlyden i mine ører. Men pris/ytelse på lyngdorfen er jo upåklagelig. Men tror nok mellomtonen blir mindre fremhevet med lyngdorf og denon. Mens Nad bringer varmen inn i stereobildet.

Ja, du kan spille mer enn høyt nok med Mentor 2 :-D spør om du får testet det i butikken. selgeren er nok gladelig med på en ordentlig demo :-D

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lyngdorf SDAI serien er tafatte greier asså. Ikke noe liv i det dem presterer! TDAI er noe anna . Prøv med Cambridge 840A eller noe, det spiller veldig bra på M2!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, likte godt lyden i Lyngdorf. Men det var på B&W da, så vet ikke hvordan det er på Dali. Men tror jeg vil like lyngdorf godt på Dali også. Nå var det TDAI jeg testet, så den er ikke det samme som SDAI. Men men...

Men hvor stor er forskjellen på lydbildet hos en mindre høyttaler (Mentor 2) kontra en gulvhøyttaler (Mentor 6) i samme serie? Er det kun bassen og fylden i bunnen som er det største forskjellen mellom dem? Eller er det andre ting som spiller inn?

Med tanke på mitt rom som ikke er det største, vil jeg tro at en Mentor 2 spiller bedre enn en mer plasskrevende høyttaler, om jeg ikke tar feil?

Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    618
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Lyngdorf SDAI serien er tafatte greier asså. Ikke noe liv i det dem presterer! TDAI er noe anna . Prøv med Cambridge 840A eller noe, det spiller veldig bra på M2!
    Jeg synes den leverer mye i forhold til pris. Kan jo ikke sammenligne den med TDAI, da denne er i en helt annen prisklasse. Blir som å sammenligne 1510 med classè det. to helt forskjellige produkter, i helt forskjellige segmenter

Ville nok prøvd å styre unne forsterker med for lys lydsignatur på Dali generelt. Kan fort bli for mye i topp, og for lite i resten av spekteret. Men det er bare min smak som tilsier da

Men hvor stor er forskjellen på lydbildet hos en mindre høyttaler (Mentor 2) kontra en gulvhøyttaler (Mentor 6) i samme serie? Er det kun bassen og fylden i bunnen som er det største forskjellen mellom dem? Eller er det andre ting som spiller inn?
    Med tanke på mitt rom som ikke er det største, vil jeg tro at en Mentor 2 spiller bedre enn en mer plasskrevende høyttaler, om jeg ikke tar feil? Forskjellen er størrelsen på lydbildet, dynamikken og ikke minst bassgjengivelsen. Diskant og mellomtone blir også påvirket i positiv retning ved større kabinett, så en større høyttaler låter rett og slett større. Men i mindre rom kan det ofte bli for mye. Så da er kanskje Mentor 2 er glimrende alternativ for deg

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge ja, det må testes. Den var fyldig og god i mellomtonen.

Men vil Mentor 2 med solide stativer spille med bedre lydbilde enn Ikon 6 Mk2, eks. I en vanlig stue? Mentor 2 er jo både dyrere, og i en klasse høyere?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette må sies å være et bra tilbud Effekt som passer Dali meget bra.

Parasound NewClassic Model 2250

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Dette må sies å være et bra tilbud Effekt som passer Dali meget bra.

Parasound NewClassic Model 2250

SHITBRA!!!! .

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det kommer lyd så har alle hver sin smak, her inne kan vi si at det ene og andre er bra mens du selv mener noe helt annet. Først er det bare å se i lommeboka hva den tillater, deretter sjekker man rommet det man skal stå i. Større rom jo større høytalere blir det, et anlegg låter forskjellig fra rom til rom. Om man har et dyrt anlegg og det enda låter drit er det pga dårlig akustikk, hvis lyden ikke tilfredstiller så må man ta tak i dette evige temaet som omhandler nettopp dette. Jeg synes at folk må bruke mer tid på sine kjøp, det er kun dine ører som skal avgjøre om det er bra for deg eller ikke. Ta deg en lytterunde og se på aktuelle produkter, ta gjerne med hjem og prøv og feil men om dette kanskje ikke passer så prøv å jobb litt med akustikken i rommet.

Her er det en del faktorer du kan se på, tykke depper er en god demper samt det går ann å plassere høytalerne godt fra hverandre og trekke de ut fra bakvegg. Lytteposisjonen skal være en gylden triangel, dvs avstanden fra høytaler til høytaler skal ha samme avstand til sweetspot. Om man sliter litt med plassering med tanke på lang sitteavstand er det mulig å vinkle høytalerne mot lytteposisjon med å ta de 1-2cm inn mot posisjonen. Dette kan gjøre lydbildet mer korrekt men her er det mye prøving og feiling. U bet..... Ellers er det greit å bruke noe som kan dempe førsterefleksjon som kommer fra sidevegger. Her finnes det mange produkter som feks. dempeplater fra Rockwool, et søk på Google vil man finne mange flotte alternativer så her kan man velge og vrake.

Vi har flere ganger anbefalt produkter som passer til Dali, Parasound er en knallmatchene så jeg håper folk som ønsker råd vil bruke det vi anbefaler. Om man ikke får tak på dette produktet fra lokalbutikk så dra for all del til nærmeste dealer, om man bare kjøper så treffer man sjelden feil etter min mening. Jeg synes lyden med dette blir behagelig, fyldig og bra flyt i lydbildet. Det blir ikke masete som det ville blitt med en mismatchet forsterker, når man skal ut og kjøpe dyr lyd for all del bruk god tid, ta gjerne litt notater under lyttingen så man kan sammenligne det man har hørt. Dette innlegget er bare råd som funker bra på disse høytalerne, håper de trofaste leserne her inne vil prøve ut og ende opp som storfornøyde Dali brukere.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt utrolig hva rom har å si for lydkvaliteten fra høyttaleren!! :shock:

Testet idag å ta anlegget ned i stuen ca. 25 Kvadratt. Og først satt jeg på Dali Lektor 6. Satt på en sang, å hørte forskjellen før jeg fikk skrudd opp!

Bassen låter ikke farget overhodet nesten, mens på mitt rom låter den ganske fet og farget. Så da tenker JEG at en stativhøyttaler på mitt rom som er litt trangt vil passe bedre? Får bare 30 cm fra sideveggen på den høyre høyttaleren. Sikkert mange av grunnene til at bassen blir så fet.

Hele lydbildet i stuen løftet seg mange hakk. Hørtes ut som vokalen satt rett foran meg! Fikk testet B&W 683 også, likte de mye bedre i stuen, men Daliene var bedre i mine ører. Åpnere og mer engasjerende å lytte til, med mer frisk lyd oppover ! Men mellomtonen til B&W er bedre, men det skulle bare mangle. De er dyrere og er mer påkostet.

Men det jeg lurer på er om stativhøyttalere som. Eks. Dali Mentor 1 hadde vært noe på det lille rommet (14kvadratt)? Subwoofer har jeg, så bassen er ikke noe problem. Men at den fargede bassen forsvinner, og lydbilde blir mer luftig og åpnere. Kan det bli det med en vesentlig mindre høyttaler?

Lurer på om Ikon 2 spiller bedre enn Ikon 5? Krever Ikon 5 mer av rommet? Veldig liten og smal da? (Benytter Ikon 5 Mk2 seg av samme diskantene som Ikon 6 Mk2?)

Side 573 av 743 FørsteFørste ... 73 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 553 563 569 570 571 572 573 574 575 576 577 583 593 603 613 623 633 643 653 663 673 683 693 703 713 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •