Dalis Entusiaster - Side 553

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 553 av 743 FørsteFørste ... 53 413 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 549 550 551 552 553 554 555 556 557 563 573 583 593 603 613 623 633 643 653 663 673 683 693 ... SisteSiste
Viser resultater 11,041 til 11,060 av 14850
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Komponenter/deler til elektronikk er svindyrt. Spesial bestillinger koster og tar tid...

MEN, jeg ønsker å ha noe skikkelig godt underlag under Ikon 6'ene. Noen som har noen gode tips som de har god erfaring med?

Har i det siste hørt at noe mykt er en fordel. Hvis det er noe som de har på HFK så hadde det vært flott. Hater å rote innom masse butikker...
    Jeg har hørt et par skrekkhistorier om at Dali er guffent dyre på reservedeler. Jeg veit ikke grunnen.

Jeg også hadde hørt at noe mjukt kunne være en fordel. Jeg prøvde derfor noen dempeputer tilpassa høyttalerens vekt. Disse blei kjøpt på Hifiklubben og jeg tror de heter noe sånt som Valhalla. Funka ikke i det hele tatt. Dét gjorde heller ikke noe sitteunderlag jeg prøvde. I begge tilfeller fikk jeg en klissen/upresis diskantgjengivelse. Funka gjorde derimot de gummiknottene som fulgte med Ikon 6 som standard. Mine Mentor 6 trives veldig bra med spikes på tabletter med filttøfler. Jeg tror spørsmålet om underlag kommer veldig an på gulvet. Til mine gulv ser det ut til at Dalis høyttalere bør ha noe halvmjukt.

Active ..bjørnar.. sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå begynner høyttalerne å mørne ordentlig her! Hvordan er det med Ikon 7 og fornuftig minstekrav til forsterkeri? Nå er de bi-ampet på AVR-A100. Er det nok suppe til å "gi jernet", altså krype mot 0dB på main volume (alle kanaler er satt til level på minussiden fra romkorreksjon)?

Til nå virker de å ha godt med pusterom, så jeg spør bare for å være på den sikre siden.

EDIT: Det så jo modent ut. Grunnen til at jeg spør er i utgangspunktet for å sette en fornuftig volume cap på receiveren i forhold til klåfingrende gjester. Den skal settes langt under et punkt hvor ting begynner å bli risky.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali Ikon Vokal 2 mk2 (C)
    Dali Ikon On-wall mk2 (SLR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Jeg har hørt et par skrekkhistorier om at Dali er guffent dyre på reservedeler. Jeg veit ikke grunnen.

Jeg også hadde hørt at noe mjukt kunne være en fordel. Jeg prøvde derfor noen dempeputer tilpassa høyttalerens vekt. Disse blei kjøpt på Hifiklubben og jeg tror de heter noe sånt som Valhalla. Funka ikke i det hele tatt. Dét gjorde heller ikke noe sitteunderlag jeg prøvde. I begge tilfeller fikk jeg en klissen/upresis diskantgjengivelse. Funka gjorde derimot de gummiknottene som fulgte med Ikon 6 som standard. Mine Mentor 6 trives veldig bra med spikes på tabletter med filttøfler. Jeg tror spørsmålet om underlag kommer veldig an på gulvet. Til mine gulv ser det ut til at Dalis høyttalere bør ha noe halvmjukt.
    Jeg prøver med begge deler, så ser hva jeg som låter best...

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Det kommer en ny dac fra abrahamsen snart.

Takk Rogers! Jeg var innom å hørte på de, og de låter faktisk helt sinnsykt. Skal jeg være ærlig så er det ikke langt opp til Mentor når det gjelder lydkvaliteten. Diskanten er jo helt sinnsyk. At disse koster 10k er for meg uforståelig.

Bilder kommer når alt er satt opp og på plass. Satser på 6.1 da det er kun det jeg har plass til. Siden On wall'ene skal relativt høyt opp på veggen så er det greit å ha en senter bak som skaper et mer omfattende lydbilde bak.

Argon dempe føttene så bra ut. Får vel slenge på et sett med disse. 8)
    Bare hyggelig det Magnus

Håper at Ikon settet tilfredsstiller på hjemmebasis også, synes de mindre modellene spiller veldig bra også. Det er rett og slett lekne høytaler som spiller forbausende bra til prisen å være. Prisen på disse er et kupp i seg selv, de er faktisk veldig pene i HG hvit også.

Det blir i hvertfall spennende å se hvordan dette blir hjemme hos deg når alt er på plass, vi gleder oss på dine vegne.

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vurderte hvit, men det passer ikke helt inn og svarte vil uansett være mer lettsolgte senere...

Takk for det. Bilder kommer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vurderer vokal 2 mk1 og lurte på hva dere mener er beste måten å få bedre lyd i den på. hadde vå ært lage ny center med elementen og et par bassmellomtoner ekstra, men har ikke peiling på delefilter osv. tror dere det kunne blitt bra om jeg hade fått hjelp? er bare en ide som poppa opp. hehe

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Var tilbake på HiFi Klubben i dag. Hørte Mentor 6 på NAD M3 og med M5 som kilde. I spilleren sto Diana Kralls "Quite nights" på SACD. Det var helt krem å høre! Veldig god separasjon mellom instrumentene, imponerende mellom kontrabass og gitar i starten av spor 2 for eksempel. Stort lydbilde med godt stereoperspektiv, på spor 3 var det et par meter mellom symbalene og pianoet.

Så kommer jeg hjem med et smil om munnen. Samme plata på FLAC på pcen, DACmagic via USB, pure direct (2.0, bassen satt til "off" under channel level) på AVR-A100, Ikonene klare til dyst. Åsså låter det svulmende og smalt.

Problem 1: Kontrabassen. Den er overveldende. Sofaen står inntil bakveggen (ingen annen mulighet), der samler også bassen seg. Hva kan jeg gjøre?

Problem 2: Stereoperspektivet. Smalt. Jeg kan bare anta at pianisten uten problemer har symbalene innen umiddelbar rekkevidde.

Problem 3: Skillet mellom instrumentene. Istedenfor gitar og kontrabass har musikeren i min stue valgt å gå for en hybrid. Dette strenginstrumentet drukner all annen lyd. Når bassen spiller blir resterende borte.

Problem 1 og 3 antar jeg lar seg løse i samme håndvending da jeg mistenker det er den svulmende bassen som er kilden til at kontrabassen drukner gitaren. At stereoperspektivet omtalt som problem 2 også kan ha noe med dette å gjøre kan jeg heller ikke utelukke. Skal jeg kalibrere på nytt med micen klin inntil veggen? Innbiller meg at det er fyfy?

Nå er jo disse problemene satt på spissen, for det låter generelt bra, men jeg ble veldig obs på disse tingene etter besøket hos HFK i dag. Setter veldig pris på alle tips.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Newcomer J0rg088 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Var tilbake på HiFi Klubben i dag. Hørte Mentor 6 på NAD M3 og med M5 som kilde. I spilleren sto Diana Kralls "Quite nights" på SACD. Det var helt krem å høre! Veldig god separasjon mellom instrumentene, imponerende mellom kontrabass og gitar i starten av spor 2 for eksempel. Stort lydbilde med godt stereoperspektiv, på spor 3 var det et par meter mellom symbalene og pianoet.

Så kommer jeg hjem med et smil om munnen. Samme plata på FLAC på pcen, DACmagic via USB, pure direct (2.0, bassen satt til "off" under channel level) på AVR-A100, Ikonene klare til dyst. Åsså låter det svulmende og smalt.

Problem 1: Kontrabassen. Den er overveldende. Sofaen står inntil bakveggen (ingen annen mulighet), der samler også bassen seg. Hva kan jeg gjøre?

Problem 2: Stereoperspektivet. Smalt. Jeg kan bare anta at pianisten uten problemer har symbalene innen umiddelbar rekkevidde.

Problem 3: Skillet mellom instrumentene. Istedenfor gitar og kontrabass har musikeren i min stue valgt å gå for en hybrid. Dette strenginstrumentet drukner all annen lyd. Når bassen spiller blir resterende borte.

Problem 1 og 3 antar jeg lar seg løse i samme håndvending da jeg mistenker det er den svulmende bassen som er kilden til at kontrabassen drukner gitaren. At stereoperspektivet omtalt som problem 2 også kan ha noe med dette å gjøre kan jeg heller ikke utelukke. Skal jeg kalibrere på nytt med micen klin inntil veggen? Innbiller meg at det er fyfy?

Nå er jo disse problemene satt på spissen, for det låter generelt bra, men jeg ble veldig obs på disse tingene etter besøket hos HFK i dag. Setter veldig pris på alle tips.
    Hvis du prøver med samme kilde (CD spiller) og samme CD kan det hende det blir noe bedre. DAC og FLAC er vel og bra det men det havner sjelden på samme nivå med en god CD spiller og selfølgelig. Dette er ihvertfall noe jeg har erfart med mine H800 med DAC og Flac filer..

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av J0rg088
    Hvis du prøver med samme kilde (CD spiller) og samme CD kan det hende det blir noe bedre. DAC og FLAC er vel og bra det men det havner sjelden på samme nivå med en god CD spiller og selfølgelig. Dette er ihvertfall noe jeg har erfart med mine H800 med DAC og Flac filer..
    Det regner jeg forsåvidt med. NAD M3, M5 og lyd på SACD bør jo ikke være direkte sammenlignbart med en surroundreceiver, DAC og lyd i FLAC. Men det var så åpenbare forskjeller. Jeg satt å gjorde notater mens jeg satt på HiFi Klubben, noterte meg nyanser og overganger som jeg repeterte et par ganger for å "få det ordentlig inn", og da ble det veldig tydelig når jeg kom hjem og gjentok øvelsen der.¨

EDIT: Og da begynner jo jakten på feil. Rommet? Høyttalernes avstand til veggen? Lytterens avstand til bakveggen? ...
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    255
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bytta jo ut min Philips cd-spiller jeg har hatt i 12år med en brukt Vincent sd-s6 og da skjedde mye av dette du nevner. Himmelen åpnet seg i stua mi, instrumentene lå klokkeklart i høyttalerne og detaljer jeg aldri før har hørt kom fram og stereoseperasjonen er helt super, hører nøyaktig hvilket instrument som ligger hvor osv.

Du kunne jo lånt med deg M5 hjem å hørt hvordan lydbildet ble da, FØR du gjorde noenting annet............bare for å sjekke liksom.

mange som undervurderer kilden og jeg kan nevne at jeg også har bytta mellom en gammel Sony reciever og kjøpte PS nc-7100 og 2125 og der ble lyden løftet ytterligere 30% kontra reciveren men d virkelig store spranget med 234% forbedring av lyden fikk jeg som sagt med å bytte til en bra cd-spiller.

tror jo jeg har nirvana nå så tør ikke høre på en cd-spiller til 50.000kr, hehe

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om ikke jeg skal gjøre det altså. Det blir en ny runde med kalibrering i kveld også, for bassen var ikke så svulmende når jeg kalibrerte når jeg fikk det i hus. Mulig ting har "gått seg til" litt og at ny kalibrering kan fikse mye av dette.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Intermediate roddis sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    1,197
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er snakk om separasjon og stereoperspektiv her, du vil nok få dette noe bedre med samme elektronikk som de hadde på HK og eksperimentering med å flytte på høyttalere. Men siden du hørte på Mentor 6 og merket så markante forskjeller vil du nok aldri bli helt fornøyd med Ikon. M6 har et mye bedre perspektiv og separasjon enn Ikon. Jeg hadde Ikon 6 og var egentlig fornøyd helt til jeg hørte på Mentor 6. Så nå står de her da, kjempehøyttaler
    Dali Euphonia MS4, CS4, Ikon onwall mk2 | SVS PB-1000 | Onkyo 3008 | Emotiva XPA-5 | Cambridge 840E | Xindac Dac 5 | Squeezebox | Samsung 64 | VU+ Solo 4K | Harmony | X-10

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hehe, det er klart. Det hører imidlertid til historien at også Ikon 6 mk2 på AVR-3311 (dog også den med SACD som kildemateriale) hadde en mer distinkt separasjon og et markant bedre perspektiv enn hva jeg opplever her hjemme nå.

Begge demoene (I6 og M6) var i et rom hvor sitteplassen ikke var i tilknytning til bakvegg. Der ligger utgangspunktet for kveldens kalibreringsøvelse.

Jeg har raidet det jeg finner om kalibrering i dag, og Audyssey er ikke helt konsekvente i denne tommelfingerregelen om minimum 1 meter fra målemic til vegg, spesielt når lytteposisjonen er inntil en. Jeg forstår at avstanden er ønskelig, men at det i et tilfelle hvor sitteplassen er i direkte tilknytning til bakvegg vil kunne vise seg gunstig å måle første punkt i forhold til reel hodeplassering for lytteren uavhengig av avstand til vegg, så spre resten av måleposisjonene derfra med inntil 50-60 cm avstand mellom hvert punkt (ved "ego-justering", altså kalibrering til én sitteplass) hvor alle disse punktene holdes minst 30 cm fra alle vegger.

Etter det jeg har lest så er ikke dette ideelt, men det vil kunne redusere uheldige effekter i umidelbar tilknytning til bakvegg, slik som "oppsamling" av bass. Det skal da blir bedre enn å konsekvent holde seg 1 meter fra veggene, men ikke så bra som det kunne blitt om veggene "ikke var der".

Det blir spennende i kveld. Bilder om ønskelig. Jeg har ikke noe måleutstyr, så jeg får ikke bidratt med resultater annet enn det jeg selv hører og oppfatter, så det er selvfølgelig opp til hver enkelt forumdeltaker å utvise tilstrekkelig kildekritikk når det høyst subjektive resultatet foreligger.
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei !
    Lurer på tips til receiver , og effektforsterker til Dali Mentor serien .
    Spiller i stereo , og ønsker komponenter med " varm lyd "
    Bruker en Nad c275 effekt i dag på mine mentor 6 LE , og en Pioneer lx-51 receiver .
    Alt fungerer bra på film , men ikke helt fornøyd på musikk .

Ambrahamsen & Electrocompaniet - er det et par varianter ?

Geir

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    365
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var endelig spikesene kommet på mine Ikon 6 MK2,manglet underlagbeskyttere til spikesene før,de ser mye penere ut nå med spikes.
    kjøpte 8stk beskyttere til 8kr stykke fra Dynabel.no,tror nesten frakten var dyrere enn beskytterne i seg selv.

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som måtte lure på hvordan det gikk med rekalibrering av anlegget:
    http://avforum.no/forum/1612523-post343.html

Kjapt oppsummert er rommet mitt litt fiendtlig, kombinert med at jeg ikke riktig har forstått konsekvensene av "Pure Direct". Nå er magien tilbake!
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ..bjørnar..
    Det regner jeg forsåvidt med. NAD M3, M5 og lyd på SACD bør jo ikke være direkte sammenlignbart med en surroundreceiver, DAC og lyd i FLAC. Men det var så åpenbare forskjeller. Jeg satt å gjorde notater mens jeg satt på HiFi Klubben, noterte meg nyanser og overganger som jeg repeterte et par ganger for å "få det ordentlig inn", og da ble det veldig tydelig når jeg kom hjem og gjentok øvelsen der.¨

EDIT: Og da begynner jo jakten på feil. Rommet? Høyttalernes avstand til veggen? Lytterens avstand til bakveggen? ...
    Ja det er jo klart, rommet har størst betydning i mange tilfeller. Var det et dedikert lytterom på hfk der du var? I mange tilfeller skulle det heller låte bedre hjemme enn på hfk's lokaler...

Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    182
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fixe
    Hei !
    Lurer på tips til receiver , og effektforsterker til Dali Mentor serien .
    Spiller i stereo , og ønsker komponenter med " varm lyd "
    Bruker en Nad c275 effekt i dag på mine mentor 6 LE , og en Pioneer lx-51 receiver .
    Alt fungerer bra på film , men ikke helt fornøyd på musikk .

Ambrahamsen & Electrocompaniet - er det et par varianter ?

Geir
    Veldig gode kandidater Har brukt Abrahamsen V4 til Helicon, prøvd på Mentor også. Da får man god og varm lyd, og man er heller ikke avhangig av en veldig påkoster pre heller siden EC & abrahamsen farger lyden en del.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har prøvd Densen på større Dali modeller?
    Kunne tenkt meg å teste ut 2stk Densen Audio Technologies biampet på mine ikon 8... har hørt det er mye pulver i forhold til det som er opgitt på disse ampene?

Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var mine Dali Blue solgt. Hentet og betalt. :cry: Jeg savner dem litt allerede..
    "Hjemmekino"
    Denon AVR-A100
    Dali Ikon 7 mk2 (LR)
    Dali S1.5 (SW)
    Lo-Fi
    Onkyo A-9070
    Cambridge DACmagic
    Cambridge Azur 640C v2
    Dali Lektor 3

Side 553 av 743 FørsteFørste ... 53 413 423 433 443 453 463 473 483 493 503 513 523 533 543 549 550 551 552 553 554 555 556 557 563 573 583 593 603 613 623 633 643 653 663 673 683 693 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •