Dalis Entusiaster - Side 51

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 51 av 743 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 551 ... SisteSiste
Viser resultater 1,001 til 1,020 av 14851
    Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av christianAI
    Anlegget mitt er nå i boks, og i ferd med å spilles inn. Dessverre har det blitt lite bruk av dette enda, siden jeg jobber endel sene kvelder og naboene trolig ikke setter like pris på at jeg guffer opp for full pupp etter 23:00 (bor i blokk:P)

Men, jeg har følelsen av at noe ikke er helt som det skal være.. Jeg var innom på Marcus Thranes gate-butikken i Oslo først og lyttet til samme anlegget (se sig'en min) i det åpne landskapet deres i 1etg, og selv der spelte anlegget MYE mer kraftig og "klart".. Hjemme, i en stue på ca 6x6 meter føler jeg at jeg er milevis unna å nå det samme lydnivået.. Prøver jeg å kompensere ved rett og slett å skru lyden høyere blir ikke kvaliteten på lyden bevart helt.. Vanskelig å beskrive nøyaktig hva som skjer men det virker rett og slett som om det blir "grøt" av tale og generelle lysere/høyere(tone) lyder samtidig som jeg enda ikke er i ballbarken til hva jeg lyttet til på hifiklubben..

Greit nok, jeg tar ikke i HELT max enda siden jeg ikke fått spelt det inn 100% enda - men samme nivået på receiveren der borte sammenlignet her.. Noe bedre kan man vel forvente at det skal bli så fort de er spelt inn men jeg kan ikke tro at jeg skal merke SÅ utrolig forskjell både i lydstyrke/"punch" og klarhet på tale/detaljlyd? Er ikke snakk om at noe vrenger seg så det er sagt.

Det jeg mistenker at er deler av årsaken, er at jeg har en takhøyde på 370cm ca (kanskje litt mer) og at dette på noen måte "sluker" lyden endel.. Har brukt den medfølgende mikrofonen for å stille inn sweetspot (satte opp 4-5 punkter i sofaen, spred over ca 3-4meter i bredde - samme distanse) og det ble noe bedre da enn før da jeg bare satte opp èt sweetspot..

Er det noen som har råd til evt. instillinger jeg bør gjøre? Har satt opp alt som "large" utenom bakhøyttalerne, crossover på alt fra 80 til 120hZ for sub'en (testet ut litt, men siden det er mellomtone og diskant som svikter har jeg ikke brydd meg mye om det) og testet både med LFE og LFE+Main

dB-nivået per kanal har jeg prøvd å resette til 0dB jevnt over, og litt ymse kombinasjoner hvor jeg [etter sweetspotjustering] øker enten front+center eller front ELLER center med intervaler på ca 2-3dB opp og ned uten å finne noen kombinasjon som gir særlig bedre resultat.

Anlegget brukes for tiden 50% for å se HD-materiale m/5.1 lydspor, og etter det vanlige SD-sendinger med sterolyd.

En annen ting jeg kanskje mistenker som kjeltring er Popcorn Hour A-100'en jeg bruker.. Har ikke for mye erfaringer med den selv, men mener å huske at en kompis fortalte meg at den slet med noe(husker bare ikke HVA) relatert til lyd - iallefall på en mye tidlere utgave av programvaren.. Kan og skal prøve med annen kilde senere uansett.

Setter kjempepris på alle tilbakemeldinger, små som store og konkrete som delvis generelle (bare husk at jeg ikke er like teknisk innen denne verdnen som så mange andre av dere) - så lenge det er konstruktivt!
    Min erfaring med IKON er at den trenger minst 30 timer innspilling før du vurderer den seriøst. Husker litt innesluttet og ikke så god lyd i begynnelsen på en IKON Vocal. Løsnet etter ca 30 timer. Etter 60 timer begynner det å bli betraktelig bedre.

Du bør stille alle høytalerne dine til small. Del ved 80 Hz sånn i første omgang. La høytalerne spille mens du er på jobb med radio i en eller annen surondmodus(så alle får spilt seg inn samtidig), slik at de får spilt seg inn.

Juster gjerne opp subben noen db. Lydteknikerne har kansje litt anndre preferanser enn deg til bass
    Bruk alle 8 punkter når du autokalibrerer. Det hjelper betraktelig.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enda mer OT

En kompis av meg klarte å få seg jobb for noen år siden, mens markedet var ganske labert.. Han visste med seg selv at han kunne levere 110% effektivitet og kvalitet, og når han kontaktet selskaper for å søke jobb tilbød han dem å "ansette" han på prøveperiode med lav lønn/uten lønn for en kortere periode hvor de kunne se han i aksjon og gjøre seg opp en endelig mening om de ville ansette han eller ikke etter en liten periode.

Dette forutsetter jo selvfølgelig at du har noe ved deg selv å "selge", at arbeidsmarkedet er så dårlig at du faktisk ikke taper noe ved å prøve det [er jo ingen andre jobber verdt å nevne(påstand)] samt at du fort kan sette deg litt i en utsatt posisjon hvor du jobber så effektivt og mye at du får vanskeligheter med å leve opp til forventningene fremover.. Trikset er kanskje å være litt tilbakeholdende/nyktern med å gi FOR mye gass, og så raskt som mulig prøve å markere deg som "the go to man" om de trenger noen til overtid eller arbeide som kanskje ikke er det MEST appellerende.. Senere kan du jo fint ta på deg nøkkelroller i deg daglige arbeidet sånn at du blir en resurs bedriften vanskelig kan og vil gi slipp på og vips har du en sikker jobb så lenge de ikke legger ned avdelingen din eller reduserer bemanningen drastisk

Verdt å nevne er det jo at du må passe deg for arbeidsgivere som sier "nei, vi ser ikke etter folk egentlig" men som STRAKS biter på for engasjert i tilbudet du stiller - da er det jo fare for at du jobber gratis der i noen uker før du får beskjed "Nei, sorry.."

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk Rotja, det var igrunn ganske betryggende å høre at man merker markant endring etter både 30 og 60 timers innspilling

Når det gjelder å sette opp sweetspots (alle 8) - er det hensiktsmessig å spre dette selv lengre ut til sidene av der man sitter bare for å få fler referansepunkter eller er det like så greit å kjøre 8 tester rundt et og samme sted med kanskje litt varierende posisjon til sidene, forover/bakover og oppover/nedover?

Jeg benytter anlegget stort sett til kun meg selv og har en fast spot jeg sitter på også, så spørsmålet er vel bare om jeg skal begi meg særlig utenom "sonen" øra mine oppholder seg hele tiden under hver av disse 8 målingene eller ikke?

Intermediate Tronna_83 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Min erfaring med IKON er at den trenger minst 30 timer innspilling før du vurderer den seriøst. Husker litt innesluttet og ikke så god lyd i begynnelsen på en IKON Vocal. Løsnet etter ca 30 timer. Etter 60 timer begynner det å bli betraktelig bedre.

Du bør stille alle høytalerne dine til small. Del ved 80 Hz sånn i første omgang. La høytalerne spille mens du er på jobb med radio i en eller annen surondmodus(så alle får spilt seg inn samtidig), slik at de får spilt seg inn.

Juster gjerne opp subben noen db. Lydteknikerne har kansje litt anndre preferanser enn deg til bass
    Bruk alle 8 punkter når du autokalibrerer. Det hjelper betraktelig.
    hei=) hvordan er din 4308 på dialog?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av christianAI
    Takk Rotja, det var igrunn ganske betryggende å høre at man merker markant endring etter både 30 og 60 timers innspilling

Når det gjelder å sette opp sweetspots (alle 8) - er det hensiktsmessig å spre dette selv lengre ut til sidene av der man sitter bare for å få fler referansepunkter eller er det like så greit å kjøre 8 tester rundt et og samme sted med kanskje litt varierende posisjon til sidene, forover/bakover og oppover/nedover?

Jeg benytter anlegget stort sett til kun meg selv og har en fast spot jeg sitter på også, så spørsmålet er vel bare om jeg skal begi meg særlig utenom "sonen" øra mine oppholder seg hele tiden under hver av disse 8 målingene eller ikke?
    Jeg ville satt alle 8 punktene pent rundt sweetspot. Nettopp som du sier, det er kun du som hører. Vet noen plasserte microfonen bare noen cm rundt spotten, for å opptimalisere lyden til seg selv. Det kan du jo bare prøve ut. Jo flere målepunkter jo bedre regner elektronikken ut den optimaliserte lyden. Det er i vært fall teorien. Husk at første målepunkt skal være der du sitter.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tronna_83
    hei=) hvordan er din 4308 på dialog?
    Kan ikke si at jeg har mye å klage på
    Men den største oppgraderingen var når jeg gikk over til Mentor Vocal. Skal si mannsrøster fikk tilstrekkelig med testosteron da, ja. :-D

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men den største oppgraderingen var når jeg gikk over til Mentor Vocal. Skal si mannsrøster fikk tilstrekkelig med testosteron da, ja. :-D
    Bruker du effekt på Vokalen og? Vurderer å kjøpe en Abrahamsen til for å fore Vokalen med beinharde 280 watt. :-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er dialogene hos deg da Christian? ser vi har lik reciever

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og din Svs er vel helt rå kan jeg tenke meg?=)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Bruker du effekt på Vokalen og? Vurderer å kjøpe en Abrahamsen til for å fore Vokalen med beinharde 280 watt. :-D
    Nei for tiden kun på frontene. Men ved en senere oppgradering er det slike ting jeg selv kunne vurdere.
    Det morsomme er at da jeg første gangen brukte effekt på frontene så virket det som min den gang eldre Denon 3805 fikk mer liv i seg og jeg kunne justere litt db ned på frontkanalen. Som om den hadde fått litt for lite å gjøre og kjedet seg
    Ekstra effekt forsterker er å annbefale uansett til receivere. Selv om det kun er til frontene. Da virker det som at det blir enklere for receiveren å drive de resterende kanalene. Det er min erfaring.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og din Svs er vel helt rå kan jeg tenke meg?=)
    I utgangspunktet den minste til SVS, men du verden som den tar tak i deg på film. På musikk har jeg vurdert en ny. På noen cd'er er den liksom ikke like godt integrert med de nye fronthøytalerne mine. Kommer for mye igjennom på en måte. Kansje det blir en Dali IKON subb. Leser mange her er svært fornøyd.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,696
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I utgangspunktet den minste til SVS, men du verden som den tar tak i deg på film. På musikk har jeg vurdert en ny. På noen cd'er er den liksom ikke like godt integrert med de nye fronthøytalerne mine. Kommer for mye igjennom på en måte. Kansje det blir en Dali IKON subb. Leser mange her er svært fornøyd.

Ikon Suben er bra=)

men personlig må jeg skru opp volumknappen mye før den river=)

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon Suben er bra=)

Jeg tenkte en kombinasjon av IKON og svs. SVS til den virkelig dype film bassen og IKON til litt bedre definert øvre bass? Kansje jeg er på ville veier?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er dialogene hos deg da Christian? ser vi har lik reciever
    Dialogen er iofs klar og grei så lenge jeg ikke går for høyt med lyden - men jeg er (ref. dialogen over på side 49) fremdeles i prosessen med å fintune instillingene så kan ikke si meg helt fornøyd enda. Men, oppsettet slik jeg hørte på det (likt, utenom bakhøyttalerene) på HiFIklubben så var dialogen en DRØM

Regner med at jeg kommer tilbake med en mer fullstendig "review" senere, når jeg snekrer opp en "min hjemmekino"-side ;D

Ikon Suben er bra=)

Samme her, og jeg digger den selv! Er nesten så jeg får det til å kjennes som om 17trikken kjører forbi (og når den kjører forbi da kan det riste GODT!) hehe

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikon subben er like god til musikk som film så den er å anbefale, mange som liker SVS men jeg synes da denne Ikon'en gir veldig mye for penga og dessuten er den ikke dyr heller. Det er jo det beste og skal si naboen har erfart den subben jeg hadde i min tid, skal si det vibrerte rundt her og det var nesten sjokkerende.

Må nesten si jeg savner den litt også, gjør det altså....

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei for tiden kun på frontene. Men ved en senere oppgradering er det slike ting jeg selv kunne vurdere.
    Det morsomme er at da jeg første gangen brukte effekt på frontene så virket det som min den gang eldre Denon 3805 fikk mer liv i seg og jeg kunne justere litt db ned på frontkanalen. Som om den hadde fått litt for lite å gjøre og kjedet seg
    Ekstra effekt forsterker er å annbefale uansett til receivere. Selv om det kun er til frontene. Da virker det som at det blir enklere for receiveren å drive de resterende kanalene. Det er min erfaring.
    Ja. Jeg bruker effekt til frontene nå, og 2807n har nok å gjøre med å holde liv i senteren. :-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Jeg bruker effekt til frontene nå, og 2807n har nok å gjøre med å holde liv i senteren. :-D
    Abrahamsen på senter`n hadde gjort gjort seg vet du

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde utvilsomt gjort seg og det er det som frister! :-D

men skal ha 52" først! :-D

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hadde utvilsomt gjort seg og det er det som frister! :-D

men skal ha 52" først! :-D
    Sikler litt på LE46A676 jeg da. Litt OT, men
    Julegave til seg selv???????

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha 46 så må du jo ha LE46A796! 8)

Ja julegave til seg selv hadde jo vært ålreit. Men da blir det ikke noen gaver på andre i mitt tilfelle.

Side 51 av 743 FørsteFørste ... 11 21 31 41 47 48 49 50 51 52 53 54 55 61 71 81 91 101 111 121 131 141 151 161 171 181 191 551 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •