Dalis Entusiaster - Side 493

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 493 av 743 FørsteFørste ... 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 473 483 489 490 491 492 493 494 495 496 497 503 513 523 533 543 553 563 573 583 593 603 613 623 633 ... SisteSiste
Viser resultater 9,841 til 9,860 av 14842
    Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Monster1
    Takk

Hva fungerer disse til? Bass, Mellomtone eller diskant?

Det jeg kanskje har mest problemer med er bass. Vil jeg få bedre bass med disse mattene? Skal de plasseres rundt høyttaleren?

Ser nå de bassPro (De hvite nederst)..

Skal disse plasseres bak høyttaleren? I gjørne? Hjelper disse?
    Heisann!

Disse tenkte jeg kun til bruk for å dempe førsterefleksjoner fra høyttalerne for å rydde opp i lydbildet

Intermediate Monster1 sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Er da ikke så verst det rommet ditt takk for lytten, synn det ble så kort, hadde sur kjerring som sto å ventet :P
    Hehe

Hyggelig du kom.. Ja, rommet er helt greit det

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Stylus
    Heisann!

Disse tenkte jeg kun til bruk for å dempe førsterefleksjoner fra høyttalerne for å rydde opp i lydbildet
    Ok, men hva hjelper på bassen? Hva er bassfeller?

Hadde vært fint å fått et fastere lydbilde, og da hjelper kanskje disse mattene som du sendte på Link Stylus?

(Beklager dobbelpost)

Intermediate MindWaste sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,390
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, men hva hjelper på bassen? Hva er bassfeller?

Hadde vært fint å fått et fastere lydbilde, og da hjelper kanskje disse mattene som du sendte på Link Stylus?
    Den kjappe veien til bedre lyd om du er litt handy er:

-Sett opp høyttalere symmetrisk i forhold til rommet/sweetspot. Jo bedre forarbeid du gjør med plassering jo bedre blir seff resultatet.
    -Kjøp 50 mm rockwool akustikk plater (koster ca 600kr for for en pakke med 6 plater)
    -kle akustikkplater i en treramme som er 70-100 mm dyp og trekk med stoff
    -plasser nysnekrede rammer i førsterefleksjonspunkter på sidevegger.
    -om du har parkettgulv kan ett flossy teppe foran HT gi ok effekt

For å dempe bass trengs det betrakelig tykkere absorbenter.
    Man bør ha dempemateriale som er tilnærmet lik en fjerdedel av bølgelengden på frekvensen man vil dempe.

En frekvens på 50Hz har en bølgelengde på:
    343m/s (lydens hastighet i luft) / 50Hz = 6,86 meter

En fjerdedel av dette blir da:
    6,86 m / 4 = 1,715 meter

Det sier seg selv at det ikke blir mye igjen av rommet ditt om man skal plassere masse absorbenter som er knappe 2 meter tykke

Intermediate Kekka sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte høre litt med dere her inne om Mentor 6. Sitter å ser etter litt mer diskre høytallere å ha i stuen enn hva jeg har nå. Å da må jeg si at Mentor faller bra i smak, men jeg er redd å miste all "punchen" når jeg ser på film, Går jeg for Mentor 6 blir det samme senter også, noe nedgradering vli det vel bli i sånn måte at man går ifra 4stk 10" og 2stk 8" til 6stk 6,5". Jeg har kun hørt på dette settet engang hos HFK å syntes da at sentern var litt "tam". Flere her inne som synes det? Kan være at jeg bare hadde uflaks med setupen når jeg var på lytterunde, hva vet jeg. Men har eid dem billigere senterne ifra dali å det har ikke akk. imponert meg. Liker at du får bra med lyd i senterkanalen når jeg ser på en bra film!

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for hjelpen :-D

Hvor kjøpes disse 50 mm rockwool akustikk platene?

Er det mulighet for å lime de fast eller noe i den duren?

Hjelper disse med å gjøre bassen fysisk bedre? Mindre ullen?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kekka
    Tenkte høre litt med dere her inne om Mentor 6. Sitter å ser etter litt mer diskre høytallere å ha i stuen enn hva jeg har nå. Å da må jeg si at Mentor faller bra i smak, men jeg er redd å miste all "punchen" når jeg ser på film, Går jeg for Mentor 6 blir det samme senter også, noe nedgradering vli det vel bli i sånn måte at man går ifra 4stk 10" og 2stk 8" til 6stk 6,5". Jeg har kun hørt på dette settet engang hos HFK å syntes da at sentern var litt "tam". Flere her inne som synes det? Kan være at jeg bare hadde uflaks med setupen når jeg var på lytterunde, hva vet jeg. Men har eid dem billigere senterne ifra dali å det har ikke akk. imponert meg. Liker at du får bra med lyd i senterkanalen når jeg ser på en bra film!
    Aldri opplevt senteren som tam, mulig dem har dempet den i reciveren (siden mange faktisk oppfatter den litt for aggresiv for det meste)..

Mentor 6 finnes nå i LE, den er iallefall helt vannvittig til prisen. Men uansett, vanlige 6'ern har en formidabel bass syns jeg. Men seff, ifra RF-7 så snakker vi totalt forskjellige høyttalere ..

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

IKON 6mk2 og fest..

... da jeg kom hjem ifra et ærend på lørdag kom jeg hjem til stinn brakke. Overraskelsesfest for den snart 30 år gamle meg!

Entusiast anlegget ble presentert for venner som ikke har vært til stede, det blir bare en liten test, hvor vi faktisk får clipping lampene i Dynamic'en til å lyse (under heftige bassrytmer på Infected mushrooms). Det har jeg aldri opplevd før, mulig den faktisk trenger å stå på litt før man drar på, dette var i "kald" tilstand.

Uansett, festen flyttet seg jo til husets stue hvor følgende anlegg er plassert:
    Squeezebox - Digital - NAD T747 - Dali Ikon6mk2. Samt en SVS plus/2. Delinga skjer på 60hz, men i første time eller 2 så spiller IKON'ene for seg selv, og det spiller veldig bra og de fleste er imponert. Men så var det på tide å konfigurere innstillingene til å tåle festen ut... SVS kobles inn, og festen er klar!

Skal si jeg ble mektig imponert over NAD'en, som må sies å være en rimelig reciver (brukes dog kun i stereo), den har godt tak på IKON'ene mens vi spiller alt ifra Iron Maiden til The prodigy non-stop frem til kl 2 på nattan. Volumet? godt over normalt hele veien .

MORRO .

Men en oppvekker på hifiklubben med Denon 3311 fikk meg virkelig til å undre om NAD reciveren jeg har er rette partneren til IKON, Denon virka nok enda bedre, samt mer "diskant" tilpasset (litt lunere i toppen). Men så koster den jo mer også da .

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg fått bestilt denne i dag, SMS Flatskjerm takfeste Func CH VST2 Maks 75 kg,kabelskjuler,justerbart, Sort - - Sivilingeniør NjÃ¥l Hansson AS

Fikk høre den blir sendt fra Oslo i dag også. Mangler jeg bare et rack jeg kan ha tinga på så blir det så pent så
    Min tråd

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nice :-D

Noen som vet hvor de selger enn sånn, bare at den skal stå på gulvet istedet? Jeg har gipsvegger, så er ikke så lurt å feste en TV på 25 Kg på veggen.

Har skråtak, så kan eller ikke kjøpe en sånn som man fester i taket..

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    ... da jeg kom hjem ifra et ærend på lørdag kom jeg hjem til stinn brakke. Overraskelsesfest for den snart 30 år gamle meg!

Entusiast anlegget ble presentert for venner som ikke har vært til stede, det blir bare en liten test, hvor vi faktisk får clipping lampene i Dynamic'en til å lyse (under heftige bassrytmer på Infected mushrooms). Det har jeg aldri opplevd før, mulig den faktisk trenger å stå på litt før man drar på, dette var i "kald" tilstand.

Uansett, festen flyttet seg jo til husets stue hvor følgende anlegg er plassert:
    Squeezebox - Digital - NAD T747 - Dali Ikon6mk2. Samt en SVS plus/2. Delinga skjer på 60hz, men i første time eller 2 så spiller IKON'ene for seg selv, og det spiller veldig bra og de fleste er imponert. Men så var det på tide å konfigurere innstillingene til å tåle festen ut... SVS kobles inn, og festen er klar!

Skal si jeg ble mektig imponert over NAD'en, som må sies å være en rimelig reciver (brukes dog kun i stereo), den har godt tak på IKON'ene mens vi spiller alt ifra Iron Maiden til The prodigy non-stop frem til kl 2 på nattan. Volumet? godt over normalt hele veien .

MORRO .

Men en oppvekker på hifiklubben med Denon 3311 fikk meg virkelig til å undre om NAD reciveren jeg har er rette partneren til IKON, Denon virka nok enda bedre, samt mer "diskant" tilpasset (litt lunere i toppen). Men så koster den jo mer også da .

Hørtes ut som en trivelig kveld.

På fredag testet jeg også litt høy lyd,ikke kjempehøyt,men lå ganske stabilt på ca.95db over en periode,(var i pure direct på recieveren uten sub).
    Virket som Parasound forsterkeren holdt det volumet uanstrengt.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0

Noen som vet hvor de selger enn sånn, bare at den skal stå på gulvet istedet? Jeg har gipsvegger, så er ikke så lurt å feste en TV på 25 Kg på veggen.

Dette er selskapet jeg har bestilt fra:
    Startsida - Smart Media Solutions

Veldig mange fine løsninger som jeg tipper passer for de fleste

Denne f,eks:
    SMS Flatscreen X WFH S - Smart Media Solutions
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob

MORRO .

Morro å høre, jeg opplevde omtrent det samme da jeg prøvde ut samme kombo på hytta Ble mektig imponert, og bassen stjal visstnok nattesøvnen fra enkelte naboer dessverre.. Men jeg var ihvertfall fornøyd. Nå har ikke jeg hørt veldig mye forskjellige forsterkerkombinasjoner av Ikon 6 mk2 bortsett fra NAD, så om Denon er bedre vet jeg ikke, men det jeg vet er at jeg liker lyden fra Nad. Hadde Nad 375 og den spiller høyt nok synes jeg.

Intermediate tor rasmussen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    3,514
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Tull!
    Jeg har 63" på vår gipsvegg. 40kg.
    Viste du at en gipsvegg klarer 200KG! pr kvadratmeter hvis du bruker riktig festeutstyr?
    Bare ved hjelp av noen TP-plugger vil din tv fint kunne henge etter 4 skruer i veggen.

Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    763
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay..

Mener og ha hørt at Gipsvegger ikke bærer mye? :???:

Hva er TP plugger?

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Okay..

Mener og ha hørt at Gipsvegger ikke bærer mye? :???:

Hva er TP plugger?
    TP plugger duger nok ,men for å være på den sikre siden, kan enten denne brukes: Duomax
    Dalis Entusiaster-duomax-gif
    Eller...: Molly plugg
    Dalis Entusiaster-molly-jpg

Begge ser slik ut på baksiden etter expansjon:
    Dalis Entusiaster-molly2-jpg

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der ville jeg nok satt opp med mollyplugg, synes denne TP saken ser så kjip ut samt og må skru deg igjel med dem. Har montert opp saker og ting med de plastpluggene og synes de var søppel.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Der ville jeg nok satt opp med mollyplugg, synes denne TP saken ser så kjip ut samt og må skru deg igjel med dem. Har montert opp saker og ting med de plastpluggene og synes de var søppel.
    Jeg har brukt tp plugger på 120cm radiatorer, funker som fy de men du må ha lange nok skruer for å nå igjen mutteren på innsiden, molly pluggene er grei de og men om de skal fjernes senere er de et h****** å få ut uten å lage huller 20 ganger større... brukte disse til å henge opp projektoren med i forige leilighet, det ble en sparkel jobb utav denne verden å tette hullene når jeg flyttet :P

Newcomer chras sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da var jeg nede på hifiklubben for en lytteseanse og dro til slutt derifra med en Cambridge dac på lån. Men det er ikke hva jeg skulle skrive eeegentlig .

Da jeg leker med tanken på å kvitte meg med surround høytalere og gå for et stereo oppsett. (Fortsatt med receivern om savnet blir for stort).

Så hørte jeg på Dali Lektor 8 og Dali Ikon 8.
    Begge koblet opp imot en Nad355BEE.

Fikk høre litt metallica og Iron maiden blant annet, da det er nærmest min musikksmak.
    Begge spillte hardt og "trøkket" bra.
    Men på Ikonen igjen så skinner det igjennom det som gjør at jeg vil bytte ut mine Ikon 6, den veldig skarpe diskanten på mange sanger.
    Ikke noe problem på veldig gode innspillinger, Pulse, Within Temptation black symphony etc.

Men på Volbeat, diverse metal så kan det til tider høres forferdelig ut, og jeg blir rett og slett sliten i ørene av å høre på.
    Fikk så høre enter sandman på Lektor 8 og stod der med sikkert et helt ufyselig fårete smil.

"Må ha" begjæret stiger...

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av chras
    Da var jeg nede på hifiklubben for en lytteseanse og dro til slutt derifra med en Cambridge dac på lån. Men det er ikke hva jeg skulle skrive eeegentlig .

Da jeg leker med tanken på å kvitte meg med surround høytalere og gå for et stereo oppsett. (Fortsatt med receivern om savnet blir for stort).

Så hørte jeg på Dali Lektor 8 og Dali Ikon 8.
    Begge koblet opp imot en Nad355BEE.

Fikk høre litt metallica og Iron maiden blant annet, da det er nærmest min musikksmak.
    Begge spillte hardt og "trøkket" bra.
    Men på Ikonen igjen så skinner det igjennom det som gjør at jeg vil bytte ut mine Ikon 6, den veldig skarpe diskanten på mange sanger.
    Ikke noe problem på veldig gode innspillinger, Pulse, Within Temptation black symphony etc.

Men på Volbeat, diverse metal så kan det til tider høres forferdelig ut, og jeg blir rett og slett sliten i ørene av å høre på.
    Fikk så høre enter sandman på Lektor 8 og stod der med sikkert et helt ufyselig fårete smil.

"Må ha" begjæret stiger...
    Testa dem på NAD 355?! dem burde gå et kurs i hvordan man setter opp systemer! Spent på hva slags bil dem kjører..

Side 493 av 743 FørsteFørste ... 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 473 483 489 490 491 492 493 494 495 496 497 503 513 523 533 543 553 563 573 583 593 603 613 623 633 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •