Dalis Entusiaster - Side 487

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 487 av 743 FørsteFørste ... 347 357 367 377 387 397 407 417 427 437 447 457 467 477 483 484 485 486 487 488 489 490 491 497 507 517 527 537 547 557 567 577 587 597 607 617 627 ... SisteSiste
Viser resultater 9,721 til 9,740 av 14842
    Newcomer Geir Kristiansen sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    66
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Fikk nyoppsettet på tirsdag og har holdt på med innstillinger og kalibrering frem til nå. Oppsettet er:
    IKON 8 Høyttalere
    IKON SUB MK2 Subwoofer
    IKON VOKAL 2 MK2 Senterhøyttaler
    IKON ON-WALL MK2 Bakhøyttalere
    NAD T785HD

Det jeg i hovedsak spiller i stereo er progressiv rock med Opeth, Pain of Salvation, Rush, Katatonia, Pink Floyd, Dream Theater o.l- Har nå fått den værste innspillingsfasen unna og nå begynner det virkelig å bli fart i sakene. Det er lenge siden jeg kjøpte det forrige DALI oppsetter og det som slår meg med det nye opsettet er hvor presis lydbildet blir tegnet opp. Om dette skyldes ene og alene høyttalerene eller om Odyssey kalibrerringen spiller en en like stor rolle vet jeg ikke. Det hjelper sikkert godt på med NAD'en som ikke akkurat er strømsvak.

IKON 8 er en drivende god høyttaler for progressiv rock. Hardtslående trommiser går i overlydsfart, bassen sitter som et skudd i brystkasse og forsvinner like fort som foten går av pedalen. Portnoy og Peart river i kroppen, vokalen sitter dønn i midten og gitaren larmer som en stor utrykning fra nærmeste brannstasjon.

Har akkurat hatt jomfrukjøring på film og de nye HD formatene gir anlegget noe skikkelig å jobbe med. Hvis den lokale kinoen bare skulle varte opp med lyd og bilde så kunne den bare legge ned. Dette anlegget spiller noe så sykt. Her er det ikke mye av lyden som slingrer rundt. DALI'ene har stålkontroll både på dialog og eksplosjoner. I det ene øyeblikket river dem huset og i det neste er det helt stilt.

Nå har jeg holdt meg til NAD og DALI siden 87 og jeg vurderte om jeg skulle melde overgang til Denon og B&W, men nå sitter jeg her og hører på en god gammel Zeppelinkonsert og kjenner lykken brer seg i lag med at Stairway to heaven akkurat starter og er glad jeg satset på det som har fungert i over 20 år.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er sånn det skal være og Ikon 8 passer veldig godt til rock n roll, ikke noe problem å peise på masse go'musikk på dem og digge deretter. Dem gir deg mange timer med glede så du får bare spenne deg fast i stolen, her blir det timer med show og det er ikke noe å vente med.

La hverdag bli til en filmfest så det er bare å kjøre på så det griner etter.

Bra du er skikkelig fornøyd med oppsettet ditt og det har du god grunn til å være også, moro å se noen satser litt på mk2 serien i sine nye høytaleroppsett også. Gratulerer nok engang med dette flotte kjøpet, fint å se at det blir bare flere og flere satser hardt på Dali rundt om i landet.

Welldone.

Intermediate kriss66 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    heisann.

har vært å betilt meg et PAR ikon 6 mk2 få de i løpet av helga. var og hørte litt forkjellige høytalere på HFK. hørte på feks B&W 683 som jeg likte et hakk bedre. men det var forsterkeren som ikke klarte å drive de. da jeg ikke har penger til å kjøper mye forsterker. så jeg tenkte på 275 og 165 på IKON 6MK2 vil det spiller bra på mitt rom ? rommet er vell da 14 kvadrat. og teppe. gardiner og en del møbler.

og jeg hadde XLS 15 før i tiden og det spillte vannvittig høyt og bra. på det lille rommet.

hvilken sub hadde passet til de ? sett litt på XTZ men hvordan spiller den noen som har testet den på DALI ikon ?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kriss66
    heisann.

har vært å betilt meg et PAR ikon 6 mk2 få de i løpet av helga. var og hørte litt forkjellige høytalere på HFK. hørte på feks B&W 683 som jeg likte et hakk bedre. men det var forsterkeren som ikke klarte å drive de. da jeg ikke har penger til å kjøper mye forsterker. så jeg tenkte på 275 og 165 på IKON 6MK2 vil det spiller bra på mitt rom ? rommet er vell da 14 kvadrat. og teppe. gardiner og en del møbler.

og jeg hadde XLS 15 før i tiden og det spillte vannvittig høyt og bra. på det lille rommet.

hvilken sub hadde passet til de ? sett litt på XTZ men hvordan spiller den noen som har testet den på DALI ikon ?
    Du trenger ikke sub til disse høytalerne på ren musikkavspilling, greit med sub til film men ikke musikk. Det er litt pga det er vanskelig å få de til å spille i takt med musikken, pleier som regel å bli mere drønning enn fast og konstant bass. Om du liker mer bass så kjøp deg heller Ikon 8, bare sørg for litt strøm fra nettet for å få max utbytting av spekteret. Om du skal ha CV punch i rommet ditt så må du virkelig jobbe eller kjøpe større høytalere, nå har du kjøpt deg mer "seriøs" lyd og ikke bare partyhøytalere. Right?

Hva slags elektronikk skal du bruke ?

Kjøp deg en Parasound effekt du så får du max power til dine høytalere.

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Du trenger ikke sub til disse høytalerne på ren musikkavspilling, greit med sub til film men ikke musikk. Det er litt pga det er vanskelig å få de til å spille i takt med musikken, pleier som regel å bli mere drønning enn fast og konstant bass. Om du liker mer bass så kjøp deg heller Ikon 8, bare sørg for litt strøm fra nettet for å få max utbytting av spekteret. Om du skal ha CV punch i rommet ditt så må du virkelig jobbe eller kjøpe større høytalere, nå har du kjøpt deg mer "seriøs" lyd og ikke bare partyhøytalere. Right?

Hva slags elektronikk skal du bruke ?

Kjøp deg en Parasound effekt du så får du max power til dine høytalere.

ok, men jeg har tenkt på å bruke NAD 275 og NAD 165. og etterhvert kjøper jeg en NAD 275 til på hver høytaller hadde det vært noe god ide til de ?. og parasound blir som oftest dyrt i begynnelsen. og en 275 er jo ganske bra vell ?
    var og hørte en demo av de høytalerne jeg ville kjøpe. da brukte de en 375. og da jeg veldig fornøyd.

vis jeg skulle hatt en sub hvilken ville du anbefalt til disse ? da jeg ikke er så kjent med Dali ?

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Lønn på konto i dag, en tur innom postkontoret etter jobb og hente opp en 24kg eske!
    Min tråd

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, men jeg har tenkt på å bruke NAD 275 og NAD 165. og etterhvert kjøper jeg en NAD 275 til på hver høytaller hadde det vært noe god ide til de ?. og parasound blir som oftest dyrt i begynnelsen. og en 275 er jo ganske bra vell ?
    var og hørte en demo av de høytalerne jeg ville kjøpe. da brukte de en 375. og da jeg veldig fornøyd.

vis jeg skulle hatt en sub hvilken ville du anbefalt til disse ? da jeg ikke er så kjent med Dali ?
    det holder mer enn nok med 1stk NAD 275 på IKON6mk2 . Sub.. hmm.. liker Lektor subben veldig godt, men om du har "plass" så er jo IKON subben et "must" .

Er det for dyrt, så har du jo XTZ sine, og de er vel en "killer" til prisen...

Ellers vil jeg nevne at Hjem - Netshop har vannvittig bra pris på JBL sin 12" sub (svart, 3000kr, med mulighet for tråløs signaloverføring).

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Lønn på konto i dag, en tur innom postkontoret etter jobb og hente opp en 24kg eske!

Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,333
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    det holder mer enn nok med 1stk NAD 275 på IKON6mk2 . Sub.. hmm.. liker Lektor subben veldig godt, men om du har "plass" så er jo IKON subben et "must" .

Er det for dyrt, så har du jo XTZ sine, og de er vel en "killer" til prisen...

Ellers vil jeg nevne at Hjem - Netshop har vannvittig bra pris på JBL sin 12" sub (svart, 3000kr, med mulighet for tråløs signaloverføring).
    takk, hvordan spiller XTZ ? dypt eller mid bass? tror jeg kommer til å gå for 12" av XTZ. da de også går for veldig bilig på brukten.

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Da var forsterkeren i Boks!
    Fytte grisen den var stor, og tung! Håndtak på den jo.

har ikke plass xD
    Min tråd

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, har bare et par spørsmål
    Nå har jeg tatt på bruene på høytalerene og fjernet et par med ledninger.

Men når jeg hørte på cd så har jeg pleid å hatt volum på rundt 7, pga da er diskanten veldig lys og skriker litt. Men nå hadde jeg på samme sang med 16 på volum, mener å ha lest at maks er 18.

Lyden er mye mer fyldigere og varmere, der hvor jeg fikk vondt i øra av diskanten før har forsvunnet helt.

Men har lyden blitt lavere? Kan nesten virke sånn, eller er det rett å slett bare lyden som har blitt så mye bedre at det er behagelig med høyere volum ?

Burde jeg teste ut med to sett med ledninger ? Speaker A og B?
    Min tråd

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Men når jeg hørte på cd så har jeg pleid å hatt volum på rundt 7, pga da er diskanten veldig lys og skriker litt. Men nå hadde jeg på samme sang med 16 på volum, mener å ha lest at maks er 18.

Lyden er mye mer fyldigere og varmere, der hvor jeg fikk vondt i øra av diskanten før har forsvunnet helt.

Men har lyden blitt lavere? Kan nesten virke sånn, eller er det rett å slett bare lyden som har blitt så mye bedre at det er behagelig med høyere volum ?

Vincent ?

Active Stian.V.H sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    363
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk, hvordan spiller XTZ ? dypt eller mid bass? tror jeg kommer til å gå for 12" av XTZ. da de også går for veldig bilig på brukten.
    Har hatt XTZ sin 12",den går ganske dypt,rundt 25hz i allefall minst,passer fint til film og musikk.
    Har ikke hørt Ikon sub-en men ville gått for XTZ sin 12" pga meget lav pris for høy ytelse og fin finish på pianolakkutgaven.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gratulerer med forsterker i hus!!

Kan godt se for meg at det er mer behagelig, og at det derfor virker lavere. Men forøvrig må 16 være grisehøyt?!?!

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    dobbelpost

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Vincent ?
    Tror han gikk for PS

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Stylus!
    Er nok sant det du sier ja, 16 er høyt Men er MYE mer behagligere å høre på nå en det 7 var før

Gikk for en parasound 2250 da-ty

Men tør ikke å legge ut noen bilder enda, ihvertfall ikke av oppsettet nå.
    Ser rett å slett ikke pent ut! må Ha nytt tv-bord så jeg har plass til alt dette. hehe

Kan legge til et bilde av den stoore esken, med iPaden på topp :P
    Min tråd

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det Stylus!
    Er nok sant det du sier ja, 16 er høyt Men er MYE mer behagligere å høre på nå en det 7 var før

Gikk for en parasound 2250 da-ty

Men tør ikke å legge ut noen bilder enda, ihvertfall ikke av oppsettet nå.
    Ser rett å slett ikke pent ut! må Ha nytt tv-bord så jeg har plass til alt dette. hehe

Kan legge til et bilde av den stoore esken, med iPaden på topp :P
    Gratulerer så mye. Et klokt valg

Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    En venn av meg kom med et godt tips. Som man kan se på noen av bildene på hjemmekinoen min, så har jeg et skap ved siden av tv'en min. Dette jeg kan bruke som rack til utstyret, litt borring, montering av noen hyller så tror jeg dette kan bli bra!

Skal ta noen fler bilder når jeg kommer hjem!
    Min tråd

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En venn av meg kom med et godt tips. Som man kan se på noen av bildene på hjemmekinoen min, så har jeg et skap ved siden av tv'en min. Dette jeg kan bruke som rack til utstyret, litt borring, montering av noen hyller så tror jeg dette kan bli bra!

Skal ta noen fler bilder når jeg kommer hjem!
    Høres ut som en god idé bare pass på utstyret får nok luft, spesielt store transistorbaserte forsterkere trenger litt kjøling

Side 487 av 743 FørsteFørste ... 347 357 367 377 387 397 407 417 427 437 447 457 467 477 483 484 485 486 487 488 489 490 491 497 507 517 527 537 547 557 567 577 587 597 607 617 627 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •