Dalis Entusiaster - Side 473

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 473 av 743 FørsteFørste ... 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 469 470 471 472 473 474 475 476 477 483 493 503 513 523 533 543 553 563 573 583 593 603 613 ... SisteSiste
Viser resultater 9,441 til 9,460 av 14851
    Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Det er velfortjent pris og jeg synes Dali fortjener all ære for dette, i siste nummer av Hifi & musik kom visst Ikon 5 litt dårligere ut men disse svenskene altså.
    Kunne godt ha tenkt meg å lest den testen altså.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fordfiesta
    Kunne godt ha tenkt meg å lest den testen altså.
    Jeg hørte bare om denne så det er vel like greit å sjekke ut Narvesen med det samme så finner du ut hva som ble utfallet.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gleid
    Vurderer å kjøpe Ikon 7. Så ser jeg at Ikon 7 mk2 har kommet, og Hifi klubben selger da "gamle" ikon 7 til redusert pris. Noen anbefalinger der? Er det noe vits å spare de 4000 kronene? Eller er det STOR forskjell på de nye Mk2?

Håper på hjelp!
    Jeg syns det er stor forbedring i mk2 modellene.. MEN, folk er forskjellige, What hifi likte mk1 bedre enn mk2 (etter de teste Ikon6mk2).

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,328
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EISA - Her er årets beste produkter

"Hi-fi
    Årets høyttaler: DALI IKON 6 MK2

Hybrid-diskanten gir en diskantgjengivelse som er fantastisk godt balansert mens formen på kammeret hjelper til med å skape en gjengivelse som er meget klar og ikke minst bred. Legg til en fyldig og robust bass, en naturlig mellomtone, høy følsomhet og at den er relativt snill mot forsterkeren, og den danske produsentens Ikon 6 Mk2 blir en klar og fortjent vinner."

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Har du testet en slik sub fra XTZ?
    Jeg har en 12 tommer xtz liggende ett eller annet sted, så ja :-)

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrankieMays
    Jeg har en 12 tommer xtz liggende ett eller annet sted, så ja :-)
    Er godt du kan slenge den rundt litt da
    Hvorfor er den ikke musikalsk da?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Alef

Kan du ikke ta bilde av lytterommet ditt og la oss se hvordan rommet ser ut, hadde være greit å sett dette så entusiastene kan komme med tips og råd ang plassering og det hele.
    Takk for omtanken, Roger, men du misforsto nok hva jeg forsøkte å si. Jeg trenger ikke råd mht. plassering og det hele. Jeg forsøkte å få innspill og synspunkter på to ulike prinsipper: Kontroll av spredningsmønster med tydelig sweetspot som konsekvens vs. manglende kontroll med fravær av markant sweetspot som konsekvens. Mitt eget oppsett i egen stue tok jeg kun som eksempel på det siste.

I en alminnelig stue vil man for en stor del være prisgitt det sistnevnte prinsippet, siden akustiske tiltak, av funksjonelle og estestiske grunner, vil være begrenset. Spørsmålet er om ikke dette prinsippet også er å foretrekke sånn rent hi-fi-messig? Og, om ikke Dali Mentor og Ikon er som laga for dette prinsippet? Dali skryter i hvert fall av størrelsen på lydbildet, og det stemmer her i huset hva de påstår.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Jeg syns det er stor forbedring i mk2 modellene.. MEN, folk er forskjellige, What hifi likte mk1 bedre enn mk2 (etter de teste Ikon6mk2).
    Ja, men hvis du leser hva de skriver, så er det den vage moro-faktoren som som er avgjørende:

"There’s no doubt that the Ikon 6 Mk 2 are better speakers than their forerunners. It’s just a shame they’re not more fun."

Jeg syns Mk 1 er morsomme høyttalere, men skulle gjerne sett de var bedre på høyt volum. Ellers er de fremragende.

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Takk for omtanken, Roger, men du misforsto nok hva jeg forsøkte å si. Jeg trenger ikke råd mht. plassering og det hele. Jeg forsøkte å få innspill og synspunkter på to ulike prinsipper: Kontroll av spredningsmønster med tydelig sweetspot som konsekvens vs. manglende kontroll med fravær av markant sweetspot som konsekvens. Mitt eget oppsett i egen stue tok jeg kun som eksempel på det siste.

I en alminnelig stue vil man for en stor del være prisgitt det sistnevnte prinsippet, siden akustiske tiltak, av funksjonelle og estestiske grunner, vil være begrenset. Spørsmålet er om ikke dette prinsippet også er å foretrekke sånn rent hi-fi-messig? Og, om ikke Dali Mentor og Ikon er som laga for dette prinsippet? Dali skryter i hvert fall av størrelsen på lydbildet, og det stemmer her i huset hva de påstår.
    Kan det være selve båndiskantens beskaffelse at de sprer svært bredt horisontalt. Desverre ikke like godt vertikalt. Hvordan syns du lydbilde er hvis du reisr deg? Jeg føler jeg har gode detaljer, men mister muligens litt av luftigheten hvis jeg beveger meg utenfor båndiskantens virkeområde. Typisk hvis jeg reiser meg og går litt fram, eller kommer for langt ut på sidene. Tredimmisjonaliteten faller også litt sammen ut på sidene utenfor sweet spot. De litt lavere frekvenser(typisk ca fra mellomtone og ned) der har jeg en god frekvens gang rundt om i rommet. Spesielt bass er jo lite retningsbestemt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rotja
    Kan det være selve båndiskantens beskaffelse at de sprer svært bredt horisontalt. Desverre ikke like godt vertikalt. Hvordan syns du lydbilde er hvis du reisr deg? Jeg føler jeg har gode detaljer, men mister muligens litt av luftigheten hvis jeg beveger meg utenfor båndiskantens virkeområde. Typisk hvis jeg reiser meg og går litt fram, eller kommer for langt ut på sidene. Tredimmisjonaliteten faller også litt sammen ut på sidene utenfor sweet spot. De litt lavere frekvenser(typisk ca fra mellomtone og ned) der har jeg en god frekvens gang rundt om i rommet. Spesielt bass er jo lite retningsbestemt.
    Jo, bånddiskantens beskaffenhet er nok medvirkende for følelsen av luft og "høyde", men jeg har hørt ganske mye på Dali Grand Diva, som ikke har bånddiskant, og denne også er god både på detaljer og størrelse på lydbildet. Dali har ganske slanke høyttalere, selv de større modellene er slanke. De vokser i dybden. Tror også dette har noe å si for spredningsmønsteret.

Jeg også får litt mindre luftighet i lydbildet når jeg reiser meg, og tredimensjonalitet og perspektiv forringes og fordreies når jeg beveger meg sidelengs. Poenget mitt er at forringelsen er sømløs. Det blir gradvis dårligere, og aldri helt elendig, til forskjell fra en del andre oppsett jeg har hørt, hvor det finnes en klar grense hvor lydbildet blir veldig mye dårligere enn i sweetspot.

Jeg syns ikke det gjør noe at bånddiskanten ikke sprer vertikalt. Når jeg er oppreist hører jeg ikke med ørene på stilk likevel. Hodet dreies dessuten i ulike retninger, som når jeg går til og fra, eller tar en svingom. Har større betydning for hva jeg hører, enn det smule tap jeg får i luftighet ved å bevege meg utenfor bånddiskantens virkeområde.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, bånddiskantens beskaffenhet er nok medvirkende for følelsen av luft og "høyde", men jeg har hørt ganske mye på Dali Grand Diva, som ikke har bånddiskant, og denne også er god både på detaljer og størrelse på lydbildet. Dali har ganske slanke høyttalere, selv de større modellene er slanke. De vokser i dybden. Tror også dette har noe å si for spredningsmønsteret.

Jeg også får litt mindre luftighet i lydbildet når jeg reiser meg, og tredimensjonalitet og perspektiv forringes og fordreies når jeg beveger meg sidelengs. Poenget mitt er at forringelsen er sømløs. Det blir gradvis dårligere, og aldri helt elendig, til forskjell fra en del andre oppsett jeg har hørt, hvor det finnes en klar grense hvor lydbildet blir veldig mye dårligere enn i sweetspot.
    Akkurat det med at det blir gradvis dårligere er jeg enig i. Er jo akkurat det jeg opplever selv. Disse Dali høytalerne er egentilg ganske så imponerende nettopp på denne fronten. Det er jo noe jeg gjerne tester på høytaler oppsett; gå litt sidelengs samt fram og tilbake for å se/høre hva som skjer med lydbilde når man gjør slikt. Dali IKON og Mentor har imponert meg på den slags.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat det med at det blir gradvis dårligere er jeg enig i. Er jo akkurat det jeg opplever selv. Disse Dali høytalerne er egentilg ganske så imponerende nettopp på denne fronten. Det er jo noe jeg gjerne tester på høytaler oppsett; gå litt sidelengs samt fram og tilbake for å se/høre hva som skjer med lydbilde når man gjør slikt. Dali IKON og Mentor har imponert meg på den slags.
    Ja, og vi er jo ikke alene om å mene dette, i det minste her hos entusiastene. :-D Har du noe du gjerne hadde sett var bedre hos Mentor? Jeg selv kan liksom ikke komme på noe. Eller, litt mer oppløst nedre mellomtone, kanskje?

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og vi er jo ikke alene om å mene dette, i det minste her hos entusiastene. :-D Har du noe du gjerne hadde sett var bedre hos Mentor? Jeg selv kan liksom ikke komme på noe. Eller, litt mer oppløst nedre mellomtone, kanskje?
    Dette er så nært Hi-end som jeg kan komme, så det blir fint lite negativt å si i forhold til mine høytalere. Overaskes stadig vekk av hvor mye bass de greier å avlevere innimellom, spesielt på lavt lyd nivå. En fordel for oss som bor i blokk. Skulle det være noe negativt å si, så innbiller jeg meg at jeg på elektronikk siden ikke utnytter potensialet i høytalerne. En DAC er noe jeg tenker på.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er så nært Hi-end som jeg kan komme, så det blir fint lite negativt å si i forhold til mine høytalere. Overaskes stadig vekk av hvor mye bass de greier å avlevere innimellom, spesielt på lavt lyd nivå. En fordel for oss som bor i blokk. Skulle det være noe negativt å si, så innbiller jeg meg at jeg på elektronikk siden ikke utnytter potensialet i høytalerne. En DAC er noe jeg tenker på.
    Det er en fordel med kvalitet på lavt lydnivå for oss som bor i enebolig, også, når vi, som både min bedre halvdel og meg sjøl, går i hver vår turnus – med jobbing både natt og/eller dag.

Jeg er nysgjerrig på DAC. Jeg kommer trolig til å gå for en slik når den cd-spilleren jeg har i dag skal pensjoneres.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en fordel med kvalitet på lavt lydnivå for oss som bor i enebolig, også, når vi, som både min bedre halvdel og meg sjøl, går i hver vår turnus – med jobbing både natt og/eller dag.

Jeg er nysgjerrig på DAC. Jeg kommer trolig til å gå for en slik når den cd-spilleren jeg har i dag skal pensjoneres.
    Gode høytalere har det med å avsløre dårlige innspillinger. Men mentor tilgir dette noe føler jeg. Ble mer glad i min Rammstein "Rosenrot" etter å ha byttet fra Dali Consept 8 til Mentor 6. Vanskelig å si hva det er. I tillegg er gode innspillinger enda bedre. Er det noe man mangler er det muligens mer bass tyngde. Mer spark i magen om du vil. Men det kan nok komme av element størrelsen. Ingen tvil om at Mentor 8 vil "sparke" mer fra seg. Men jeg spiller med subb, så føler nok ikke helt samme mangelen. Har to subb også for mest mulig sømløst lydbilde. Det hjelper nok.

For alt jeg vet, kan det være høytalere som kan gi enda bedre holografi. Eller 3dimmensjonalitet. Men krever også sikkert enda bedre elektronikk.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sett deg ut noen DAC??

Newcomer gleid sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Ikon 7 mk2

Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Du kunne vurdert ikon8. Der kommer det ikke noen mk2, så da har du liksom det beste. Og med 4k i rabatt. Det er en grunn til at ikon sanker priser.
    Aha! Et godt tips! Det hadde jeg ikke sett. De selger faktisk ikon 8 til prisen av ikon 7 mk2. MEN noen som vet forskjellen på "vanlig" og mk2. Er det bare en relansering?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gode høytalere har det med å avsløre dårlige innspillinger. Men mentor tilgir dette noe føler jeg. Ble mer glad i min Rammstein "Rosenrot" etter å ha byttet fra Dali Consept 8 til Mentor 6. Vanskelig å si hva det er. I tillegg er gode innspillinger enda bedre. Er det noe man mangler er det muligens mer bass tyngde. Mer spark i magen om du vil. Men det kan nok komme av element størrelsen. Ingen tvil om at Mentor 8 vil "sparke" mer fra seg. Men jeg spiller med subb, så føler nok ikke helt samme mangelen. Har to subb også for mest mulig sømløst lydbilde. Det hjelper nok.

For alt jeg vet, kan det være høytalere som kan gi enda bedre holografi. Eller 3dimmensjonalitet. Men krever også sikkert enda bedre elektronikk.
    Jeg er enig i at Mentor 6 er noe mer tilgivende enn en del andre merker/modeller på dårlige innspillinger, samtidig som de virker overraskende åpne, friske og gjennomsiktige. Jeg har ikke så mange håpløse innspillinger, men noen er det jo. Disse må jeg spille på lavere volum enn til vanlig, men ellers ingen problemer utover forundringen og ergrelsen over at det går an å lage så merkelige/dårlige innspillinger. Rammstein tør jeg ikke si noe spesielt om. Har denne gruppa bare på et par skiver som en bekjent brant for meg i sin tid. Jeg har ikke hørt de på år og dag, men jeg tror "Rosenrot" ikke er blant disse.

Jeg savner overhodet ikke basstyngde. Har høyttalerne plasserte så langt unna kroker og vegger som denne vesle stua mi tillater. Hverken Mentor 8 eller sub frister nå det minste. Jeg har hørt andre oppsett med bedre holografi/3D enn hva jeg selv har, men denne jeg har er mer enn god nok. Tror dessuten størrelsen på stua mi legger noen begrensninger på hvor stort og mektig lydbildet kan være før lydbildet blir for rotete og en drøy kost. Nei, som nevnt er det nok denne nedre mellomtonen som kunne ha vært bedre, men trolig ikke til prisen. Jeg vet i hvert fall ikke om noen gode alternativer, dvs. som har den mellomtonen jeg kunne ønske meg, samtidig som de har alt det andre som Mentor har. (B&W CM-serien har fin midtre og øvre mellomtone, men mangler så mye ellers.) Men så har jeg da heller ikke hørt så veldig mange oppsett/anlegg at det gjør noe.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sett deg ut noen DAC??
    Nei, jeg er temmelig blank når det gjelder DAC, også. Jeg har imidlertid blitt så positivt overrasket av min nyinnkjøpte Rega platespiller, at jeg i første omgang kommer til å orientere meg mot britiske merker. Danskene er også flinke med lyd (lager ting jeg liker), så kanskje noe dansk, i stedet. Hvis du, eller andre, har noen gode tips i klassen pluss minus 15K, så kom gjerne med dem. Hvis jeg ikke finner meg noe i den prisklassen som overbeviser, så kommer jeg til å gå for en rimelig en. Abrahamsen, kanskje.

Intermediate fordfiesta sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    1,071
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hørte bare om denne så det er vel like greit å sjekke ut Narvesen med det samme så finner du ut hva som ble utfallet.
    Ok, får kjøpe bladet i helga. Fant en annen test av Ikon 5:
    DALI-speakers.com

Side 473 av 743 FørsteFørste ... 333 343 353 363 373 383 393 403 413 423 433 443 453 463 469 470 471 472 473 474 475 476 477 483 493 503 513 523 533 543 553 563 573 583 593 603 613 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •