Dalis Entusiaster - Side 472

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 472 av 743 FørsteFørste ... 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 468 469 470 471 472 473 474 475 476 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 582 592 602 612 ... SisteSiste
Viser resultater 9,421 til 9,440 av 14851
    Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jepp joda har den, men har ikke faatt satt meg ned aa proevd ut alt enda bah, engelsk tastatur i ipaden
    Min tråd

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat kjøpt meg ett sett Dali Ikon 7 brukt og matchet med min Hegel H100 :-)

Neste blir en brukanes sub. Noen som har noen gode forslag? (viktigste er at den er musikalsk, har hørt en jamo 15 tommer som imponerte meg noe voldsomt)
    Noen med erfaringer med B&W ASW 10CM Subwoofer ?

Så nå er jeg vel med i dali klubben

Active
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FrankieMays
    Har akkurat kjøpt meg ett sett Dali Ikon 7 brukt og matchet med min Hegel H100 :-)

Neste blir en brukanes sub. Noen som har noen gode forslag? (viktigste er at den er musikalsk, har hørt en jamo 15 tommer som imponerte meg noe voldsomt)
    Noen med erfaringer med B&W ASW 10CM Subwoofer ?

Så nå er jeg vel med i dali klubben
    Grattis Hadde jeg vært deg hadde jeg kanskje kjøpt Ikon subben som hører til. Da får du samme serie pluss samme design

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    +18)
    Ikon sub har jeg eid selv. Lekker sak som leverer godt og ser bra ut sammens med dine Ikon 78)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Høyttaler- og platespillerplassering

I det seneste har vi fått en ny, stor lenestol og platespiller inn i stua. Dette har ført til at jeg må møblere om, dvs. plassere høyttalere og anlegget for øvrig et annet sted i rommet enn før. I den forbindelse har jeg fått en ny problemstilling, siden jeg gjerne vil plassere den nye platespilleren der det er lavt lydtrykk. Problemet er at jeg finner ikke ut hvor i rommet dette er.

Jeg har tidligere gitt uttrykk for min begeistring når det gjelder Dali Ikon og Mentors generøse behandling av sweetspot. Sweetspot føles her å være utrolig romslig. Musikken virker dessuten å fylle hele stua, til stor forskjell fra f.eks. et anlegg i hundretusenkroners-klassen jeg nylig hørte hos en bekjent. Der falt hele lydbildet sammen, under én meter utenfor sweetspot. Det var dessuten ikke mulig å lene seg til en side uten at lydbildet endret fullstendig karaktér.

Jeg har ikke særlig avansert måleutstyr. Jeg har tidligere funnet og vurdert sweetspot utelukkende vha. ørene. I forbindelse med platespillerplassering har jeg også forsøkt simpel lydmåling vha. et par programmer til iPhone. iPhone-målingene bekrefter det hører: Der er ingen steder i rommet hvor lyden er merkbart svakere (med unntak av midt mellom høyttalerne, og der kan jeg ikke ha platespilleren, for der står tv), eller er sterkere (med unntak av helt nærme høyttalerne og klin inni hjørnene i rommet), eller er skuffende fordreid. Det er kun perspektivet som blir noe bedre dersom jeg holder meg i en sweetspot i sofaen hvor jeg til vanlig sitter og hører musikk, men også dette er meget bra innenfor en radius på halvannen til to meter, og høyst brukbart også i store deler av den øvrige stua. Jeg er fullstendig klar over at iPhone måler unøyaktig, men den må måle veldig, veldig feil, dersom en måling med bedre utstyr skal overbevise meg om at ørene mine også tar feil.

Betyr lytterfaringene mine og de simple målingene at jeg ikke har kontroll på spredningsmønsteret (alt er like gæernt), eller betyr de at spredningsmønsteret til Dali Mentor og Ikon kan være førsteklasses i en alminnelig stue som vår? For det er vel mye bedre med et svært romslig sweetspot (som hos meg), enn et tvangstrøyetrangt et (som hos min bekjente)?

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    I det seneste har vi fått en ny, stor lenestol og platespiller inn i stua. Dette har ført til at jeg må møblere om, dvs. plassere høyttalere og anlegget for øvrig et annet sted i rommet enn før. I den forbindelse har jeg fått en ny problemstilling, siden jeg gjerne vil plassere den nye platespilleren der det er lavt lydtrykk. Problemet er at jeg finner ikke ut hvor i rommet dette er.

Jeg har tidligere gitt uttrykk for min begeistring når det gjelder Dali Ikon og Mentors generøse behandling av sweetspot. Sweetspot føles her å være utrolig romslig. Musikken virker dessuten å fylle hele stua, til stor forskjell fra f.eks. et anlegg i hundretusenkroners-klassen jeg nylig hørte hos en bekjent. Der falt hele lydbildet sammen, under én meter utenfor sweetspot. Det var dessuten ikke mulig å lene seg til en side uten at lydbildet endret fullstendig karaktér.

Jeg har ikke særlig avansert måleutstyr. Jeg har tidligere funnet og vurdert sweetspot utelukkende vha. ørene. I forbindelse med platespillerplassering har jeg også forsøkt simpel lydmåling vha. et par programmer til iPhone. iPhone-målingene bekrefter det hører: Der er ingen steder i rommet hvor lyden er merkbart svakere (med unntak av midt mellom høyttalerne, og der kan jeg ikke ha platespilleren, for der står tv), eller er sterkere (med unntak av helt nærme høyttalerne og klin inni hjørnene i rommet), eller er skuffende fordreid. Det er kun perspektivet som blir noe bedre dersom jeg holder meg i en sweetspot i sofaen hvor jeg til vanlig sitter og hører musikk, men også dette er meget bra innenfor en radius på halvannen til to meter, og høyst brukbart også i store deler av den øvrige stua. Jeg er fullstendig klar over at iPhone måler unøyaktig, men den må måle veldig, veldig feil, dersom en måling med bedre utstyr skal overbevise meg om at ørene mine også tar feil.

Betyr lytterfaringene mine og de simple målingene at jeg ikke har kontroll på spredningsmønsteret (alt er like gæernt), eller betyr de at spredningsmønsteret til Dali Mentor og Ikon kan være førsteklasses i en alminnelig stue som vår? For det er vel mye bedre med et svært romslig sweetspot (som hos meg), enn et tvangstrøyetrangt et (som hos min bekjente)?
    Vist du skaffer deg et apparat stand/base med spikes på så tror jeg du kan sette det så å si hvor som helst i rommet uten å tenke så mye på vibrasjoner

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ikke så imponert over ikon subben. Den er bra på lave nivåer, men når du skrur litt opp, så klarer den ikke følge høyttalerne. Derfor den forsvant ut av mitt hus.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg er ikke så imponert over ikon subben. Den er bra på lave nivåer, men når du skrur litt opp, så klarer den ikke følge høyttalerne. Derfor den forsvant ut av mitt hus.
    Er forsåvidt enig, heller to stk XTZ 12" til tilnærmet pris av en Ikon sub.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg syns ikke xtz er noe musikalsk akkurat.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2010
    Poster
    162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali Ikon 6 Mk2 !

DALI IKON 6 MK2 vant EISA AWARDS for beste høyttaler 2010-2011. Det er jo en sykt bra annerkjennelse for de som liker lyden til Dali sine høyttalere. Synes det også smakte litt godt, siden jeg faktisk kjøpte denne høyttaleren tidligere i sommer

Audio & Home Theater Awards 2010-2011 | EISA - The European Imaging and Sound Association

Nye EISA-vinnere i Hi-Fi Klubben | Hi-Fi Klubben

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

er en sunfire til salgs på avtorget og sort dali ikon sub på finn.no

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Jeg er enig om man bruker disse til musikk, men til film er det ikke noe problem i det heletatt synes jeg. Det handler om å integrere den skikkelig og stillt inn riktig, sub til musikk hører ikke sammen etter min mening. Om du da ønsker sub til å fylle ut musikken så må man gå for mer musikalske subber som feks sunfire, disse spiller i takt med musikken med tanke på de responderer kjappere.

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du testet en slik sub fra XTZ?

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ojey
    DALI IKON 6 MK2 vant EISA AWARDS for beste høyttaler 2010-2011. Det er jo en sykt bra annerkjennelse for de som liker lyden til Dali sine høyttalere. Synes det også smakte litt godt, siden jeg faktisk kjøpte denne høyttaleren tidligere i sommer

Audio & Home Theater Awards 2010-2011 | EISA - The European Imaging and Sound Association

Nye EISA-vinnere i Hi-Fi Klubben | Hi-Fi Klubben
    Det er velfortjent pris og jeg synes Dali fortjener all ære for dette, i siste nummer av Hifi & musik kom visst Ikon 5 litt dårligere ut men disse svenskene altså.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå som sommern nærmer seg sin ende så kan man fokusere på hobbyen igjen, i den anledningen kikker jeg på markedet og poster noe snacks dere kan titte på. Grunnen til at jeg gjør dette innimellom er for at dere skal slippe å leite etter matcher etc.

Here we go....

Dali Ikon 6 med Ikon vokal 2 Senter - FINN Torget
    Dali concept 6 gulvhøtalere - FINN Torget
    DALI IKON SUB SORT - FINN Torget
    DALI Concept 10 og SWA 15 - FINN Torget
    dali concept10 - FINN Torget
    Dali Ikon 2 til salgs - FINN Torget
    Dali Concept 8 - FINN Torget
    Emotiva, Parasound, Xindak, cerwin vega - FINN Torget

Var litt høytalere å plukke i denne gangen, er jo noen kroner og spare som en gevinst inn til the world of dali.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Vist du skaffer deg et apparat stand/base med spikes på så tror jeg du kan sette det så å si hvor som helst i rommet uten å tenke så mye på vibrasjoner
    Ja, det er nettopp dét jeg må. Hvis platespiller skal stå i stua, må jeg slutte å tenke på vibrasjoner.

Selv om platespilleren står ganske nærme den ene høyttaleren, så trenger jeg ikke engang spikes, snarere tvert om, jeg tror spikes kan forsterke vibrasjoner, dvs. forringe lydkvaliteten. Jeg har ikke prøvd med spikes under platespiller, men slik er det i hvert fall med CD-spilleren min, som låter avgjort best med myk avkobling (puter).

Jeg har i kveld forsøkt å framprovosere vibrasjoner ved å spille uforholdmessig høyt. Klarer til slutt å få panel og vindusglass til å vibrere. Kjenner en lett dirring i vegger og tak når jeg berører disse med fingertuppene, men ikke når jeg berører platespiller, rack eller gulv. Høyttalerne er plasserte relativt langt ut fra vegger, så det er muligvis dette som gjør at jeg ikke opplever noen som helst problemer med hverken skarp diskant eller for stor bass, samtidig som musikken virker frigjorte fra høyttalerne, med et bredt, høyt og dypt lydbilde som resultat.

Jeg har helt sikkert noen vibrasjoner i gulv, rack og platespiller jeg ikke klarer å registrere med fingertuppene, eller høre effekten av med ørene. Derfor tenkte jeg at jeg skulle forsøke å finne ut hvor i stua lydtrykket er lavere enn ellers, men det eneste stedet jeg klarte å finne var som nevnt midt mellom høyttalerne, der tv står. Det ser ut til at jeg nok må flytte platespiller til tilstøtende rom, for å minimere disse vibrasjonene.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @Alef

Kan du ikke ta bilde av lytterommet ditt og la oss se hvordan rommet ser ut, hadde være greit å sett dette så entusiastene kan komme med tips og råd ang plassering og det hele.

Newcomer gleid sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dali Ikon 7 Mk2

Vurderer å kjøpe Ikon 7. Så ser jeg at Ikon 7 mk2 har kommet, og Hifi klubben selger da "gamle" ikon 7 til redusert pris. Noen anbefalinger der? Er det noe vits å spare de 4000 kronene? Eller er det STOR forskjell på de nye Mk2?

Håper på hjelp!

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnest dingsebomser som denne..
    MUSICDIRECT - SOLIDSTEEL - MODEL B AMPLIFIER STAND BLACK
    eller denne..
    MUSICDIRECT - BILLY BAGS - PRO 35 TURNTABLE RACK
    Blir kanskje litt drøyt med et helt møbel kunn for platespilleren da men.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kunne vurdert ikon8. Der kommer det ikke noen mk2, så da har du liksom det beste. Og med 4k i rabatt. Det er en grunn til at ikon sanker priser.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Side 472 av 743 FørsteFørste ... 332 342 352 362 372 382 392 402 412 422 432 442 452 462 468 469 470 471 472 473 474 475 476 482 492 502 512 522 532 542 552 562 572 582 592 602 612 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •