Dalis Entusiaster - Side 469

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  40
Side 469 av 743 FørsteFørste ... 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 465 466 467 468 469 470 471 472 473 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 579 589 599 609 ... SisteSiste
Viser resultater 9,361 til 9,380 av 14851
    Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Da var Ikon6mk2 i svart kjøpt til stua . Ligger fortsatt i bilen og venter .

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet dette ikke har noe med tråden å gjøre, men vant en iPad 3G på jobben nå nettopp ^^

Tanken om å bruke denne som en fjernkontroll til lyd, lys og bilde til "kinoen" slo meg med en gang, noen som vet noe om dette?

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Da hadde jeg løpt ut i bilen å hentet dem
    Gratulerer8)

Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ostemannen
    Hvor lenge tror dere en ikon 6 kan spille ca 100 db ? Uten at ting blir svidd.

Har spilt veldig høyt med den før og vet den klarer det. Klarer den 3 timer? Musikk, ikke film.
    Ikke heng deg opp i db du. Spill musikk på fornuftige nivåer så ikke høyttalerne tar skade. Og ikke minst ørene.

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Ok, Så om jeg har lyst til å ikke bare bruke oppsettet i "kino modus", men også lyst å kose meg en en CD i stereo, så kan det være lurt å spandere på seg en forforsterker i tillegg?

Såå, bare prøver å tegne meg et bilde her:
    CD-spiller>Reciever>Forforsterker>Effektforsterker>Hø ytalererne?
    Det stemmer for da separerer du signalet fra receiver, da bruker du for og effekt på musikk og receiver til effekt på filmtitting.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vet dette ikke har noe med tråden å gjøre, men vant en iPad 3G på jobben nå nettopp ^^

Tanken om å bruke denne som en fjernkontroll til lyd, lys og bilde til "kinoen" slo meg med en gang, noen som vet noe om dette?
    Jeg kjenner lite til Apple's produkter men jeg ville kanskje brukt en slik heller.

LOGITECH Harmony 300i Fjernkontroll | Hi-Fi Klubben

Denne har jeg selv og den er like billig som genial, thats my friend.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var jo et koselig kjøp, ser frem til å få testa ut 7ern jeg altså men det blir vel tid til det også skal du se. Grattis med flotte høytalere, disse spiller helt konge så her blir det mange timer med go'lytting.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om noen trenger en fantastisk PRE så er det godt tilbud her.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...6718&cat=last7

Eller?

Parasound for og effektforsterker - FINN Torget

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Ikke heng deg opp i db du. Spill musikk på fornuftige nivåer så ikke høyttalerne tar skade. Og ikke minst ørene.
    De skal kanskje brukes på fest sammen med hornsubbene mine. Har brukt de på fest før, men nå skal festen vare lengre.

db var bare en indikasjon på hvor høyt de kom til å spille. Jeg er ikke hengt opp i det for å si det slik.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate nb1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,641
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Om noen trenger en fantastisk PRE så er det godt tilbud her.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...6718&cat=last7

Eller?

Parasound for og effektforsterker - FINN Torget
    Jeg har en plan om å kjøpe en slik i svart. Få litt driv i sterio8)

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Jeg har en plan om å kjøpe en slik i svart. Få litt driv i sterio8)
    Det anbefales virkelig, denne klarer nok å få god skillnad fra det du har fra før, aldri vært noe fan av receiver på to kanals lyd. Hatt det før og det gav ikke meg så mye, er en grunn til jeg gikk kjapt over til 2kanalern. Hender det dukker opp noen noe på brukten av disse så bare å følge med, ellers er det ikke så hardt å få kjøpt en ny heller så mulighetene er der. Anbefales, tviler du vil angre.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    1,069
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Grattus!!

Hvis ikke du har vært ute i bilen enda, må jeg nesten pent be deg om å pelle deg ut og hente dem!

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nb1
    Da hadde jeg løpt ut i bilen å hentet dem
    Gratulerer8)

Hehe... var på jobb . Men nå er dem koblet opp, og det virker lovende, makan til klare dialoger skal man lete lenge etter . Dette kan bli bra... men SVS'en min må stikke ut ifra stua.. den blir for voldsom (visuelt). Så får jeg se om ejg kjøper inn 1-2 XTZ eller noe ala :P.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Skal slutte å mase jeg da :P

dac brukes foresten helst mellom cdspiller å forsterker pga de cdspillerne som har riktig god innebygget dac er som regel de som koster både hus å hytte, det er mulig du vil få et veldig stort løft med den cdspilleren du har om du bruker en god dac... det er i digital til analog konverteringen på cdspilleren det går mest tapt ser du
    No problem. Jeg er langt på vei enig med deg. Har derfor lagt inn et par opplysninger og synspunkter i den snurrertråden, så slipper hopen å bli forstyrret.

Spennende synspunkter du kommer med her. Jeg antar at gevinsten med tanke på lydkvalitet ved å ha DAC som separat enhet må være at du isolerer mekanisk støy fra drivverk. Jeg forstår at en DAC også kan være mer anvendelig enn en CD-spiller, som regel, men jeg forstår ellers ikke hvorfor det skulle være kostnadsbesparende med to enheter (drivverk og konverter atskilt) framfor én enhet (drivverk og konverter i ett)?

Forresten, hører ikke dette helst hjemme i en egen DAC-tråd? :?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er egentlig forskjellen på en effektforsterker og en forforsterker?
    PS2250 er jo en effektforsterker, og har skjønt hvordan den kobles inn i bildet sammen med en reciever. Men hvor kommer forforsterkeren inn i bildet?
    Ser flere folk har f,eks en PS2100 i tillegg.
    En forforsterker, enten denne nå finnes som en separat enhet, eller integrert i en reciever, har flere funksjoner. Linjeinnganger og -velger, tonekontroll/EQ/loudness, volumkontroll, balansekontroll, filtre. I en moderne reciever har den også en dekoder for flerkanal. I gamle dager var den også en forsterker (derav navnet) for lavnivå signaler, som fra en platespiller og/eller mikrofon. I dag er slike forsterkere gjerne separate enheter. En RIAA er en forforsterker som, som regel, er uten andre funksjoner enn å forsterke signalet fra en pick-up til et linjesignal. En effektforsterker parer linjesignalet med strøm nok til å drive høyttalere. Tror jeg.

En separat forforsterker kobles altså ikke sammen med en reciever. Den gjør forforsterkeren i en reciever overflødig når du skal spille stereo. Alså:
    CD-spiller > forforsterker (separat eller i reciever )> effektforsterker > høyttalere. Om det er mulig å bruke effektforsterkeren(e) i en reciever sammen med en separat forforsterker vet jeg ikke. Jeg har tilnærmet null peiling på dette. Stylus eller Da-ty kan sikkert svare deg mye bedre på dette spørsmålet.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

db var bare en indikasjon på hvor høyt de kom til å spille. Jeg er ikke hengt opp i det for å si det slik.
    Sier vel kanskje ikke så mye før du sier hvor du har målt og i hvilket rom. 100db i den motsatte enden av en gymsal? Vel, jeg tror det brant lenge før det.8)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters

Det som er litt synd med nett er at den ødelegger salget av det fysiske media, når man var ung så var det alltid en tur innom sjappa og se om de hadde fått inn noe nytt. I dagens moderne tid ser det ut som disse "sjappene" bare dør ut en etter en og blir erstattet av rene nettbutikker, bare det at salget går så drastisk ned er bare synd og trist. Jeg bor i en by med 30000 mennesker og her finnes kun en platesjappe bedre kjent som Musikkverket, men utvalget i denne butikken appelerer ikke meg til noe videre kjøp. Sorry mac, skal jeg kjøpe noe så må de ha et utvalg som tilfredstiller så mine kjøp går på nett med tanke på utvalget og prisene deretter.

Platekompaniet har jo satset mer og mer på vinyl enn noensinne, prisen på disse platene er så som så men bare at mediet lever er en stor sensasjon i seg selv.

Det at folk laster ned musikk i dag skjønner jeg godt med tanke på de elendige platene som blir utgitt, men det er bare å leve med så får man beholde sine favoritter og se opp for nye scoop når de kommer på banen. Vi får heller være glade at god musikk finnes, men det skal mye til for å finne de artistene med stor int så går det som regel bra.

Remastring synes jeg ikke er så bra egentlig i lengden, synes dynamikk og slik virker falsk og pålimet i lyden. Er kanskje bare jeg som synes det men det føles ikke helt naturlig, hadde de artistene fra i går hatt utstyret som er i dag hadde det meste låt flott, men som mange vet legges det for lite penger i selve produksjonen så lyden blir ikke helt som man ønsker seg. Da kan man ta Metallica's siste plate der lyden er helt horribel, hele frekvenskurven er nesten flat og det låter tamt. Alle vet at Metallica er dynamikk bomber og gir mye trøkk, men desverre så falt denne platen nedenom å hjem. St. Anger plata låt ille den også for å være ærlig, låt som en elendig demotape og hvor er kvalitetene enne sier jeg bare?
    Flott innlegg, Roger, med mange vettuge tanker. Tilgi meg at jeg har redigert så kraftig. Svarer dessuten delvis i en annen tråd.

Jeg tror det stupende platesalget hovedsaklig skyldes konkurransen fra andre uttrykksformer (Platekompaniet tjener, enn så lenge, penger på film og serier) og at vi har fått en generasjon av bortskjemte snørrunger som ikke vet (har lært) å sette pris på god musikk og bransjearbeidernes arbeid. Platekompaniet ser imidlertid en mulighet for å tjene penger på vinyl, så bildet er ikke helsvart, i hvert fall ikke foreløpig. Den tredje grunnen tror jeg er at vi har overforet ungdommen med musikk; i heiser, på supermarkeder, på kafeer, i bussen, på kino, på tv, i bilen osv, osv. Musikk har blitt forbruksvare, i større grad enn tidligere. En bruk og kast mentalitet som ikke bare gjelder musikk, forresten, men i stigende grad også film.

Det har likevel undret meg at vi har fått en generasjon tjuvradder og gratispassasjerer. Den generelle velstanden har aldri vært så god som i dag. Musikernes produkter har aldri før vært så rimelige. I min ungdom kostet ei skive tre timelønner. Likevel er man nå så smålige at man ikke vil gi musikerne lønn for strevet. Du kan ikke skylde på at musikken som lages i dag er for dårlig. Det snyltes på god, gammal musikk også, over en lav sko.

Jeg har blandete følelser overfor remasteringer. Ofte er de et overbearbeidet resultat av ettepåklokskap. Men, det hender også rett som det er at det er vellykket. F.eks. er klassikeren "Irish Tour 74" med den fantastiske bluesrockeren Rory Gallagher blitt dritbra, og mye bedre enn vinylen min. På den annen side har du Spirits suverene "Twelve Dream ...", som har fått en altfor svulstig bass i forhold til den tørrere, men velproporsjonerte, vinylen. Og, ingen av remastringene på CD har innpakning i nærheten av noe som ligner på de flotte originale covrene.

For moro skyld spilte jeg i dag "Dark Side .." både på vinyl og en SACD remaster jeg har. SACD var slett ikke ille, syns jeg, til jeg hørte vinylen.:-D

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Sier vel kanskje ikke så mye før du sier hvor du har målt og i hvilket rom. 100db i den motsatte enden av en gymsal? Vel, jeg tror det brant lenge før det.8)
    Ok litt fakta:
    Sted: Ute
    Avstand: 3 meter.
    Problemstilling: Hvor lenge klarer Dali ikon 6, mk1 å spille ca 100 db/høyt før det skjer noe gale med høyttaleren?
    Forsterker: alto 2.4. Så det er greit med forsterker.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Intermediate Kane sin avatar
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    3,246
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok litt fakta:
    Problemstilling: Hvor lenge klarer Dali ikon 6, mk1 å spille ca 100 db/høyt før det skjer noe gale med høyttaleren?
    Med tanke på du kjører dette sammen med 4 stk (hvis jeg ikke husker feil) 18" Horn SUB'er, så ville jeg nok vurdert noen litt mer brutale høytalere også for å kunne følge SUB oppsettet ditt. Enten PA, eller ihvertfall noe av det største til CV. Er du mer kvalitetsbevist enn det, så er nok en av toppmodellene til Klipsch veien å gå.
    Yamaha CX-A5000, Sherbourn PA 5-200, Arendal Sound 1723 Tower, Arendal Sound 1723 Center, 3 x Arendal Sound 1723 SUB3, SVS SSS-01

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok litt fakta:
    PA på Ikon?! ÅY sier jeg... det må jo krasje totalt med litt skarp diskant?!

EDIT: Men om du får delt av Ikonene til å spille ifra f.eks 300hz og oppover, så burde du kunne spille rimelig høyt Hornsubbene dine klarer seg sikkert fint opptil 300hz...

Side 469 av 743 FørsteFørste ... 329 339 349 359 369 379 389 399 409 419 429 439 449 459 465 466 467 468 469 470 471 472 473 479 489 499 509 519 529 539 549 559 569 579 589 599 609 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •