Dalis Entusiaster - Side 467

Sponsorer:
Takk Takk:  4
Like Like:  33
Side 467 av 743 FørsteFørste ... 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 437 447 457 463 464 465 466 467 468 469 470 471 477 487 497 507 517 527 537 547 557 567 577 587 597 607 ... SisteSiste
Viser resultater 9,321 til 9,340 av 14842
    Expert da-ty@online.no sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    5,595
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Roger Waters
    Japp, det må bli tid til det også og selv har jeg jobbet litt på egenhånd her i heimen og, friska opp litt farger her så det ble lysere og det skadet ikke for rommet her sugde til seg alt lys.
    Det hjelper å friske opp til tider. Vi får ta en Dali kveld snart.

Active kanakas sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Alef
    Dalis entusiaster har vært veldig opptatte av forsterkeriets betydning for Dalis høyttalere. Side opp og side ned har handlet om forslag om og synspunkter på match mellom dalihøyttalere og ulike former for forsterkeri. Lite har vært sagt om kildens betydning. Spørsmålet er om dette misforholdet speiler forsterkeriets reelle betydning, eller om kilden kanskje er feilbedømt som mindre viktig?

Grunnen til at jeg spør, er erfaringer jeg nylig har gjort med oppgradering av kilde. I sommer kjøpte jeg nemlig en brukt Rega P5 platespiller og et nytt Ortofon Rondo Blue element. Jeg overdriver overhodet ikke, når jeg sier at jeg aldri har opplevd makan til oppgradering! Den er formidabel, og dette hos én som hadde bra lyd i utgangspunktet.

Det å gå fra B&W stativhøyttalere til Ikon 6 var en liten oppgradering i forhold. Jeg har dessuten i de seneste årene oppgradert fra Ikon 6 til Mentor 6, og fra Marantz PM 7001 til Marantz PM 11 S1, begge relativt substansielle og tydelige oppgraderinger, både mht. til kvalitet og prisklasse, men disse oppgraderingene er ganske enkelt puslete i forhold til å gå fra Goldring platespiller med Goldring pick-up til Rega med Ortofon, riktignok ikke så mye når det gjelder pris (fra ca. 4 000 kr til 17 000 kr veiledende), men som natt og dag når det gjelder kvalitet. Min vinylsnurrer spiller helt latterlig og tragikomisk mye bedre enn min Marantz SA 7001 CD-spiller, som slett ikke er noen dårlig spiller, særlig ikke på SACD. Så nå lurer jeg på hvor dyr og bra CD-spiller jeg må oppgradere til for å nærme meg sånn noenlunde kvaliteten på vinylsnurreriet? Vil en Marantz SA 11 S2 gjøre susen?

Jeg lurer også på om det kan være snakk om en særlig, utpreget synergi mellom Dali og Rega/Ortofon? Jeg vet at Mentor er rimelig transparent, men det jeg opplever nå er bare ikke til å tro.
    Jeg har hørt at cd spillere ikke kan måle seg med skikkelig gode platespillere... har ikke fått sjansen til å sammenligne noe særlig der siden jeg selv er veldig fersk på platesnurrer fronten men som vi tidligere har diskutert så er jeg veldig fornøyd med min måte å spille cder på jeg har foresten laget platesnurrertråd.. (linket "MinTråd" i signaturen min) hadde vert kjekt om du å andre som er glade i platespillere legger igjen noen ord å erfaringer innpå der Hjertelig velkommen

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du har helt rett men det er nok ikke kilden som betyr mest for folk i dag, det går mest på hd-løsninger og enkle løsninger og der er ikke jeg enda.
    Jeg må si meg enig i det meste av hva du skriver i dette innlegget ditt (som jeg har redigert så kraftig), og du tar opp viktige sider ved hobbyen vår.

Jeg også er storfan av CD. Entusiasmen satt riktignok langt inne, men den er omsider her i fullt monn. Jeg er nemlig gammel nok til å ha opplevd overgangen fra vinyl til CD som dominerende medium. Jeg likte CD dårlig i starten, og jeg var treg med å akseptere mediet. Med tiden ble både avspillingsutstyr og produksjoner mye bedre, og i dag har jeg en god del musikk på CD.

Hva jeg forsøkte å formidle i mitt forrige innlegg var en overraskelse over hvor bra vinyl kan låte med tanke på klassiske hi-fi-parametre. Vinyl har mange, åpenbare fortrinn i forhold til CD, men få av disse har noe særlig med lydkvalitet å gjøre. Selv om et stort og flott cover har en verdi i seg selv vil det for de fleste ikke veie opp for vesentlig dårligere lydkvalitet. Med ankomsten av Rega P5 har jeg kommet til at jeg må revurdere mitt syn på lydkvalitet fra vinyl og min holdning til CD. Jeg liker CD, men må kanskje bruke uforholdsmessig mange penger på ny spiller for å komme på nivå med vinylavspilling vha. Rega/Ortofon. Jeg har naturlig nok hørt mye på Marantz SA 7001, men også en del på Marantz SA 15 S1. SA 15 S1 er tydelig bedre enn lillebroren, og omtrent i prisklasse med Rega/Ortofon-spilleren min, men forskjellene mellom disse to CD-spillerene er relativt små sammenlignet med forskjellene på de to vinylsnurrerne som jeg har. Jeg har derfor ingen tro på at jeg kan komme i mål på CD-fronten med en forsiktig oppgradering til klassen over. Jeg er med andre ord ikke ute etter mikroskopiske forbedringer, som du er inne på, eller nyanser i kvalitet, men et sjumilssteg på CD-fronten. Jeg vet bare ikke hvordan jeg skal få dette til innenfor rimelighetens grenser. For hvis jeg ikke klarer dette, så må jeg trolig slutte at vinyl er et mye bedre medium enn CD, for oss som handler utstyr på budsjett, men som tross alt er opptatte av god lyd. CD vil fortsatt være praktisk. En del remasteringer på CD vil være åpenbart bedre enn de originale vinylmastrene. En del musikk vil det dessuten ikke være mulig å få hørt uten enn på CD, eller via streaming, eller nedlasting, men den virkelig store, audiofile og musikalske nytelsen vil være forbeholdt vinylen.

Du kan godt kalle det jeg har funnet for en nisje, siden så få av Dalis entusiaster er opptatte av denne problemstillingen, men jeg syns det vil være synd om folk ignorerer vinyl pga. fordommer om dårlig lydkvalitet. Hvis det er slik, som jeg antar, at CD, og for den saks skyld HD og streaming, handler om en standard som det er vanskelig for entusiasten å gjøre så mye med for å forbedre, så vil jo vinylen også være overlegen som hobby betraktet. Alle tweake- og oppgraderingsmulighetene som ligger til mediet knuser jo de fattigslige spørsmålene om forsterkeren er kraftig nok, bit-raten tilstrekkelig, eller om kalibreringen er gjort riktig etter boka?

Spennende å høre at du vurderer en spiller. Hvis jeg ikke husker feil, så dreier det seg om en Clearaudio? I så fall er det trolig en bra spiller. Jeg har riktignok ikke har hørt denne, men det lille jeg har sett av omtale er stort sett positiv. Du er sikkert klar over at en Rega P3-24 får du til under 6K uten pick-up, og at dette er en knakende god spiller til prisen, og mye bedre enn sine mindre søsken (P1 og P2)?

Moderator Roger Waters sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av da-ty@online.no
    Det hjelper å friske opp til tider. Vi får ta en Dali kveld snart.
    Japp, det skal vi få til og det er lenge siden vi har hatt slike kvelder nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    62
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd eller gjort deg noen tanker om å prøve en DAC, Alef?

Electrocompaniet ECD1, Abrahamsen V6 eller Hegel HD10 vil kanskje kunne gi deg en større del av det du savner. Disse har også balanserte utganger, om du har mulighet til å benytte slikt på forsterkeren din hjelper også det. Vesentlig mer for pengene enn å kjøpe en High-End CD-spiller er en slik løsning iallfall.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    505
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hedon
    Har du prøvd eller gjort deg noen tanker om å prøve en DAC, Alef?
    Nei, jeg har ikke prøvd, men ja, det er absolutt et godt forslag, og det er noe jeg har tenkt som en sannsynlig løsning på ikke altfor lang sikt – ikke fordi jeg tror DAC gir så mye bedre lyd for pengene, men fordi en slik er mer praktisk/anvendelig, med andre ord; den gir utvidet funksjonalitet for pengene. Jeg har ingen erfaring med frittstående/dedikert DAC, som sagt, men har stor sans for både CD og harddisk. Jeg forventer riktignok ikke prima lyd fra harddisk, eller via PC, siden mye av musikken jeg har tilgjengelig der er i lav oppløsning, men CD har jeg lenge trodd kunne hevde seg veldig godt, inntil jeg altså erfarte noe annet etter at ny vinylsnurrer kom i hus.

Jeg tror at kvaliteten på DAC og CD flater ut ganske tidlig i prisklassehierarkiet. Det betyr at du får mye godlyd for en billig penge (2-4K, men at det blir kostbart å foredle denne noe videre ved å oppgradere til bedre spillere. Med vinyl er det omvendt. Du får ikke så god lyd for en billig penge (2-4K), men kvaliteten stiger raskt og markant med dyrere og bedre utstyr, samt at den kanskje ikke flater ut så tidlig. (Jeg har aldri hørt kostbare vinylrigger, så her synser jeg på meget spinkelt grunnlag.)

Spørsmålet er derfor om ikke pengene først og fremst bør investeres i bedre vinyloppsett, enn i alt mulig annet, dersom bedre lyd er målet. Nå kan det selvsagt hende at mine oppgraderinger på forsterker- og høyttalerfronten har beredt grunnen for den overraskende gode lyden jeg nå har fått med vinyl, men her har altså oppgradering av vinyloppsettet så langt vært et som har gitt desidert størst gevinst. Hverken utskiftning av CD-spiller (fra Sony til Marantz), høyttalere (fra eldre B&W Matrix til Ikon 6 og endelig Mentor 6) eller forsterker fra (NAD til Marantz PM 7001 KI til PM 11 S1) har altså vært noe i nærheten av like slående forbedring som fra Goldring til Rega/Ortofon.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    noen som vet om det går an å kjøpe "sokkel" til ikon8? skulle gjerne hatt litt bredere fotfeste (pga unge som herjer) å muligheten til å justere spikes etter at høyttaler er plasser.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Lurte litt på det selv faktisk, disse spikes som man får kjøpt på HFK, kan jeg buke de på mentor 6? Ser jo finere ut, og så har jeg hørt at de fordeler vibrasjonene. Slik at det ikke blir så mye risting i gulvet.

Active Hvar1 sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Effekttrinn

Hei folkens, jeg har et spørsmål angående effekttrinn. Jeg er i disse dager i ferd med å fullføre innkjøp av system i Ikon serien med Ikon 7 front, 5 bak, Vokal 2 og Ikon sub. Reciever er i dag Marantz 6004, men jeg har da tenkt å gå til innkjøp av et effekttrinn for fronter. Har blitt anbefalt Parasound 2250, og jeg lurer derfor på om dette er en kombinasjon som noen har erfaring med?

Hvis det er andre forslag ute og går så er dette selvsagt av stor interesse også!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    noen som vet om det går an å kjøpe "sokkel" til ikon8? skulle gjerne hatt litt bredere fotfeste (pga unge som herjer) å muligheten til å justere spikes etter at høyttaler er plasser.
    Det finnes ikke sokler til Ikon 8 men du kan jo kjøpe evt en sokkel som tilhører Mentor og skru på, men de koster vel noen kroner ellers kan du lage en selv av MDF?

Snakk med din lokale HFK og spør etter prisen på sokkel til Mentor 8., den er svær nok spør du meg.

Expert Ostemannen sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    5,350
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hvar1
    Hei folkens, jeg har et spørsmål angående effekttrinn. Jeg er i disse dager i ferd med å fullføre innkjøp av system i Ikon serien med Ikon 7 front, 5 bak, Vokal 2 og Ikon sub. Reciever er i dag Marantz 6004, men jeg har da tenkt å gå til innkjøp av et effekttrinn for fronter. Har blitt anbefalt Parasound 2250, og jeg lurer derfor på om dette er en kombinasjon som noen har erfaring med?

Hvis det er andre forslag ute og går så er dette selvsagt av stor interesse også!
    mk2 versjonen antar jeg? Parasound er god kombi. Ellers kan du nesten velge og vrake i forskjellige merker. Emotiva, Rotel. Nad er vel kanskje litt spiss i lyden, men har ikke hørt de skikkelig på mk2. Selv bruker jeg faktisk pa forsterker( crown xti4000) som effekt til mine mk1 ikon 6. det funker fjell.

har ikke maratz egne effektforsterkere? De kan jo også duge hvis du vil ha oppsettet litt mer stilrent.
    Mentor 8 - NAD M50 - NAD M51 - NAD M52 - 2x NAD 275

Sjekk ut Min Hifi!
    Her er min hjemmekino!

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av b3nd1k
    Lurte litt på det selv faktisk, disse spikes som man får kjøpt på HFK, kan jeg buke de på mentor 6? Ser jo finere ut, og så har jeg hørt at de fordeler vibrasjonene. Slik at det ikke blir så mye risting i gulvet.
    Dali Mentor har 10mm gjenger så det er ytterst få spikes som passer til disse, men du kan kjøpe disse Dali Cone om du ønsker det.

DALI Cone spikes Dempeføtter | Hi-Fi Klubben

Disse kan du bare klebe på høytalerne og og sette de på plass.

Intermediate b3nd1k sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    2,256
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget annonser
    1
    AVtorget feedback
    0
    Dali Mentor har 10mm gjenger så det er ytterst få spikes som passer til disse, men du kan kjøpe disse Dali Cone om du ønsker det.

DALI Cone spikes Dempeføtter | Hi-Fi Klubben

Disse kan du bare klebe på høytalerne og og sette de på plass.
    Var faktisk disse jeg tittet på
    Har du noen erfaringer med dem eller? Bør kanskje ha en kraftig dobbelsidig teip, så de ikke løsner.

Ser bort i fra det estetiske og går på det mer praktiske, har tre parkett på rommet.
    vil disse gjøre en bedre jobb da?
    ARGON Damping Feet Dempeføtter | Hi-Fi Klubben

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du noen erfaringer med dem eller? Bør kanskje ha en kraftig dobbelsidig teip, så de ikke løsner.

Ser bort i fra det estetiske og går på det mer praktiske, har tre parkett på rommet.
    Det er med "teip" på spikes'ene, bare en lapp du river av og klistrer på og disse funker. Ganske enkelt og greit system dette her, høytalerne veier litt så det er en fordel. Stabil vekt er fint.

Argon funker også men kommer ann på hva du liker best, selv foretrekker jeg spikes, kjøp det du liker og det som er penest for høytalerne dine.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

ViaBlue QTC Spikes | black | height adjustable| eleminating of vibrations | Details

ViaBlue HS Spikes | black | height adjustable | clean bass | correction room acoustics | Details

Disse er jo litt tøff... avshop.no kan sikkert være behjelpelig med å skaffe dem siden de lagerfører viablue de kan fåes med m10 gjenger

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanakas:

De spikes der var skikkelig spreke men de har vel nok sin pris, nesten søke litt etter de der og se og de hadde faktisk 10mm i sortimentet sitt også.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes ikke sokler til Ikon 8 men du kan jo kjøpe evt en sokkel som tilhører Mentor og skru på, men de koster vel noen kroner ellers kan du lage en selv av MDF?

Snakk med din lokale HFK og spør etter prisen på sokkel til Mentor 8., den er svær nok spør du meg.
    Products Soundocity Audio Equipment Speaker Stabilizing Outriggers with Spikes

Tror jeg har funnet det jeg er ute etter her

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanakas:

De spikes der var skikkelig spreke men de har vel nok sin pris, nesten søke litt etter de der og se og de hadde faktisk 10mm i sortimentet sitt også.
    vist du går inn på details å ser helt nederst så står det der at de kan fåes med m6-m10 gjengestykke. tror dette er premium spikes så de koster nok litt ja men tror ikke det koster over K lappen til begge høyttalerne.

Medlem siden
    Jan 2007
    Poster
    7,048
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kanakas
    Det er en gull-løsning og butikker skulle solgt disse, stabile som fjell og lett å justere, er jo bar ene toppers ide dette her som skulle vært mer utbredt hos forhandlere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    494
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en gull-løsning og butikker skulle solgt disse, stabile som fjell og lett å justere, er jo bar ene toppers ide dette her som skulle vært mer utbredt hos forhandlere.
    Disse bruker ikke forhandler, de selger rett fra hjemmesiden

Side 467 av 743 FørsteFørste ... 327 337 347 357 367 377 387 397 407 417 427 437 447 457 463 464 465 466 467 468 469 470 471 477 487 497 507 517 527 537 547 557 567 577 587 597 607 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •